Sv: Barbackasadel i fårskinn
En bra barbackapadd är bättre än en barbackagjord - barbackagjorden placerar dig som ryttare långt bak och inbjuder till stolsits. Men använder du stigläder så är en barbackagjord aningens bättre eftersom den åtminstone skyddar tornutskotten lite.
Av de barbackapaddar jag prövat är nog Bareteken den jag tyckte var bäst - ger en hel del stöd, går att använda vanlig gjord till och jag kan inte ens bli frestad att använda stigläder eftersom den saknar fästen för detta. Fårskinnspaddarna är mysiga men ger mera "myskänsla" än "trygghetskänsla", så det beror helt på vad man är ute efter i en barbackapadd. Fårskinnspaddarna fördelar inte ut vikten nämnvärt - tryckpunkter blir LITE mindre, men inte jämförbart med en bra bomlös eller bra inpassad bomsadel. Bareteken är lite stadigare och fördelar ut tryckpunkter lite bättre än fårskinn (undersidan på Bareteken är av ett filtmaterial som påminner om det i många westernpaddar, flexibelt men stadigt och viktfördelande.)
Barbackapaddar med stigläder kräver egentligen en specialpadd så att man skyddar ryggraden från tryck; samtidigt är de flesta barbackapaddar med stigläder dåliga ur andra aspekter; de glider lätt och eftersom de inte har säkerhetsfästen kan det gå riktigt illa om hästen gör ett kast åt sidan eller liknande.