Barbackasadel i fårskinn

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alpin87
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 4 457
Sv: Barbackasadel i fårskinn

Det finns folk som har gjort illa sig rejält för att de har använt stigbyglarna. Eftersom en barbackapadd inte har stabilitet i sidväg så kan den lätt glida om hästen skulle ta ett skutt åt sidan eller liknande. Försöker du balansera upp en sådan rörelse automatiskt genom att trampa i en stigbygel kan hela padden snurra runt och du ramla av. I bästa fall så har varken du eller hästen fått in en fot i stigbygeln, i värsta fall kan du bli släpandes under hästen, eller om hästen fastnar kan den slita upp sig rejält (särskillt om man har en av dessa "nylonpaddar", nylon är gjort för att tåla flera tons belastning och går inte av om hästen motarbetar nylonet.)

I USA säljs barbackapaddar ofta med en varningstext.

Jag har en barbackasadel i fåskinn och dne är himmelsk !!
Men man ska inte rida med stigbyglar i dne , en enstaka gång går bra, en gång är ingen gång, men aldrig regalbundet !!!! Ajjabajja!

Jag skulle inte köpa en barbackagjord, den är absolut inte bättre än en barbackasadel, det är inget att ha stigbyglar i !!

Man kan göra allt barbacka, det är bara bekvämare med en barbackasadel under rumpan, sen e det lite mjukare för hästen....

*halvt knapplån*

Men om man inte tänker använda stigbyglar så tycker jag att en barbackagjord fungerar lika bra (och är dessutom billigare ;) ). Jag red i ett halvår med schabrak, pad och gjord med min häst, och det funkade alldeles utmärkt. Mjukt och bekvämt att sitta på i alla fall. (BILD)

kl.

Jag rider gärna utan stigbyglar men då har jag en fråga..

På en unghäst är det väl bäst att rida lätt så mycket som möjligt? Eller?

Ska du rida lätt ska du absolut INTE använda en barbackagjord - för hästens skull! OM du inte köper en tjock skitopadd eller liknande att ha under som ger avlastning för ryggraden.

Som jag förstått det så fungerar fältsits och lättridning (om man gör det av anledning att "ge plats för ryggen") genom att i en bomsadel tippa bommen framåt lite, så att ortspetsarna gräver ner sig lite och sadeln lättar bak ungefär. Rider du barbacka eller bomlöst får du inte riktigt den effekten om du reser dig upp i stigbyglarna. En bomsadel belastar även lite längre bakom ryttare, så jag tror nog du kan sitta ner i barbackapadden såvida inte hästen har obekväm gång eller du har en ostadig sits; men då är bomsadel att föredra om du måste rida lätt.

Du behöver inte rida lätt heller du kan bara gå upp i en lätt avlastningsits istället = lägga din vikt mer på dina lår än på din rumpa så har du löst det problemet.

*kl*
funderar lite bara..
om man ahr en pad under en sådan som man har under bomlösa sadlar, med kanaler så borde man kunna rida i stigläder i en barbacka pad va?

vad är det för material i dessa paddarna?

:)

Borde fungera. Men det beror helt på vad det är för typ av paddar. Och så beror det på inläggen i bomlös-padden också. Jag vill helst ha höga inlägg som INTE ger efter för tryck (skito-inläggen som är svindyra ger jag inte mycket för - de ger efter för tryck väldigt lätt.)

Liknande trådar

R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 205
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka