Bärbar vs stationär

R8n

Trådstartare
Vilken är bäst den bärbara eller den stationära datorn?

Har alltid haft stationär dator själv, men börjar bli lite sugen på en bärbar istället med trådlöst bredband. Hur fungerar det? Fungerar dem även på "landet" så att säga?

Sv: Bärbar vs stationär

Jag har alltid haft stationär tills för några år sen då jag övergick till bärbar. Inget jag ångrar, nu kan datorn följa med överallt och det går hur smidigt som helst. Har dessutom ett trådlöst modem inbyggt, så jag kan surfa överallt så länge det finns en trådlös uppkoppling. Nackdelen kan väl vara att man mister mycket av ergonomin vid den bärbara, svårt att vinkla skärmen och tangetbordet sitter där det sitter. Använder man den mycket är nog en vanlig mus att rekomendera också.

Jag har i min lägenhet en router med ett trådlöst bredband och det är guld värt! Nu kan jag sitta var jag vill i lägenheten och surfa utan att behöva ta hänsyn till massa sladdar. Bor du i en lägenhet/hus med mycket betong kan det vara mycket störande för dom trådlösa signalerna. Även tv, sterio, damsugare, mickro och liknande elektronikprylar stör signalerna, så har man ordentlig otur kan man tappa mycket kapacitet på att ha ett trådlöst bredband.

Summa sumarum kan jag varmt rekomendera en bärbar dator! :)

Det låter onekligen bra med en bärbar dator :)

Hur mycket kostar en ny ungefär?

Har haft båda, och är väldigt kluven..
Förra var en bärbar, men nuvarande är stationär.
Nästa blir nog en bärbar.

Jag tror att barn med mycket spel och så ska ha stationära, roligare och framför allt lättare att spela, än med en liten bärbar utan mus.

Jag har både en stationär och en bärbar. Använder till 99 % den bärbara då jag gillar den mer. Har trådlöst internet och trådlös mus till den för att slippa massa sladdar.
Jag älskar mig bärbara. Den är behändig och lätt att lära sig att använda samt att den är snabb. Använder den även när jag är ute på landet och den funkar lika bra där.

Använder bägge, bärbar jobbdator som hålls modern utan kostnad för mig. Stationär hemdator, bättre ergonomi, fortvarande billigare i förhållande till skärmstorlek o prestanda, lätt att uppdatera själv eller byta havererade delar, som lego.
PL

Jag har både stationär och tycker verkligen mest om den bärbara, man kan sitta vart man vill i huset. Dessutom åker jag ofta till kompisar och sådant och då är det jättesmidigt med en bärbar :)

Tänkte bara inflika en sak om trådlöst internet.....

Här där jag bor, på landet, funkar det inte så värst bra. Jag lånade morsans mobila trådlösa internet och Gud säger jag bara. Jag hann få spunk på det många gånger innan jag fick igån mitt fasta bredband med en jädrans massa kablar, från Telia. Det funkar ALLTid ( utom då när blixten slog ner i modemet och nätverkskortet....).

Telia, som alla klagar på, jag är så nöjd så! :bump: Har haft det i 4 år nu och gångerna jag har haft problem har inte berott på telia utan på
1. glömt att betala räkningen och insett det för sent så att man inte haft några pengar:angel:
2. någon korkad kabel med glapp i
3 modemet och nätverkskortet slogs ut av blixten.

Men jag vill ha en bärbar dator också, till skolarbete så att jag kan göra saker på den under all den dötid jag har när jag väntar på tåget och sitter på tåget.

Trådlöst internet innebär inte per automatik mobilt bredband. Man kan ha trådlöst internet fastän man har t.ex. en adsl-uppkoppling.

Mobilt bredband går via mobilnätet, så det säger ju sig självt att det är beroende av täckning.

Sin vanliga internetanslutning, t.ex. sin adsl-anslutning, kan man göra trådlös genom att ansluta en trådlös router till sitt adsl-modem (eller bredbandsuttag om man har ett sådant). Då sänder routern ut en trådlös signal som datorn fångar upp via ett speciellt nätverkskort som finns i de flesta nyare datorer. När man installerar routern så får man välja ett namn på det trådlösa nätverket och ett lösenord så att inte obehöriga kan snålsurfa på ens anslutning (lösenordet går förvisso att knäcka, men det håller normalanvändaren borta). Denna typ av anslutning är alltså inte beroende av något mobilnät eller något sådant, utan fungerar på samma sätt som en trådlös telefon, kan man säga, bara man är inom routerns räckvidd så funkar det.

I grenen "prestanda per krona" vinner den stationära helt klart. Min speldator är stationär eftersom jag gärna vill ha lite extra "kräm" och enklare möjlighet att uppgradera enskilda delar. Fast jag använder den bärbara datorn klart mest, eftersom den är så smidig. Har inget mobilt bredband, men en trådlös router hemma så att jag kan flytta runt var jag vill i lägenheten.

Tack så mycket för din förklaring! :bow:

När internet kråglade pratade jag med telia ( eller mor då jagi nte ringer:angel:) och då frågade de hela tiden om jag hade router och att jag skulle koppla från den. Fick upprepa flera gånger att jag bara har modem. Är det så ovanligt?

Kan man inte ha trådlöst modem?

Det är väldigt vanligt att folk har routrar, ja. :)

Det finns trådlösa modem, vet dock inte vad Telia har för några och vad man måste göra som befintlig kund för att få ett. Om du varit kund länge kan du säkert fjäska till dig ett för lång och trogen tjänst. ;)

Jag har precis köpt nytt modem för 500 kr :D Inte trådlöst dock, hade inte en tanke på det när jag köpte när åskan slog ut det. Fast iofs visste jag inte när jag köpte modemet att nätverkskortet också var kass. Skulle ju kollat upp det! :o

4 år är lång och trogen tjänst va?:angel:

Ska du ha en speldator, dvs en dator för att spela spel på osv så skulle jag inte rekomendera en bärbar dator. Ska du därimot surfa och lyssna på musik osv så är en bärbar dator ett bra val :laugh:

Vi hade stationär fram tills för en månad sen,då skaffade vi en bärbar!

jag var tvungen att införskaffa en mus till den,jag är opererad i handleden 3 ggr,och handleden hamnade i sån konstig vinkel!

Men nu har jag en mus,och jag bara stormtrivs med både mus och dator!

Liknande trådar

Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 198
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 320
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka