Barefoot Cherokee eller Cheyenne

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare windsong
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 529
W

windsong

Måste ha en ny sadel till min häst. Ingen tycks passa:cry:
Bred över bogarna (riktigt bred ca 115-120 grader), låg manke, kort rygg.

Jag vill inte komma för högt över hästen som det ser ut som att vissa gör. Någon som kan komma med förslag:confused:

Sv: Barefoot Cherokee eller Cheyenne

Jag har båda:-) Och båda borde kunna passa din häst. Det finns ju breda framvalv att köpa till.

Har du, vilken tycker du bäst om?
Har problem att dom flesta jag provat glider på sned så fort vi börjar trava. Antagligen är dom för smala så som kommer inte ner runt manken ordentligt. Men har man nästan ingen manke så.........
Behöver lite goda råd!

Risken är väl kanske att det är du som trycker sadeln snett.
Annars kanske det är padden? Jag hade en billigare pad, som var sydd så att den klättrade åt ett håll hela tiden.
Alternativ 3 är att helt ta bort frampommeln, och rida utan.

Jag har en häst som verkar liknande din. Kort rygg, låg manke och rejäla bogar. Rider nu i en torsion dressage (om man inte får skriva ut märken så ber jag om ursäkt!) och den ligger som fastklistrad, inte ett ruggat hårstrå, jättefin kontakt med hästen och samtidigt allt jag önskar av stöd/rörelsefrihet för mig som sitter i sadeln. Jag rekommenderar den varmt!

Lite otydlig kanske, sorry. Har aldrig provat bomlös. Dom som glider på sned har varit bomsadlar. Olika western, samt engelska. Därför drog jag teorin att de var för smala.

*återupplivar tråden igen...* XD

Är nämligen oxå lite nyfiken på Barefoot sadlarna ^^
Vad är den största skillnaden på Cherokee och Cheyenne? Vilken är "bäst" för distans?
Har ett litet (145cm!) och nätt varmblod, vilken skulle kunna passa bäst eller är de ungefär lika stora?

Glider sadeln åt samma håll varje gång?

Jag föredrar Cheyennen före Cherokee, för hästen är det hugget som stucket, det gäller va du tycker.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
801
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 221
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 319
Senast: Mogge
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 559
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka