Barefoot Cherokee

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 946

Liten

Trådstartare
Står i startgroparna att beställa en Barefoot Cherokee. Honey är för bred för de bomsadlar jag vill ha, nu ger jag upp - det blir bomlöst. Tänker mig att köpa ett mjukt framvalv till.
Kikar lite på Sta*l V*å, de har även paddar och annat till sadeln. HAF-pad med SKITO-inlägg, vad tror ni om det?
har inga problem med att sitta brett, det jag oroar mig över är min ryggs reaktion på mjuk sits men nu är tom min hårda Hector för smal så det får bära eller brista.
Omdömen om sadeln, gärna bilder också, är välkommet.

Hjälp hjälp hjälp..
Sadellös och ska/skulle starta Lovisedal i april. Gah. :crazy:

Sv: Barefoot Cherokee

Jag har en sådan och är nöjd. (Fungerar dock inte på riktigt alla hästar, men dock de flesta)
När jag började rida i den var det enda egentligen att man fick lite träningsvärk de första gångerna. I och med att man reser sig från en bredare position är det lite andra muskler runt knäna som arbetar jämfört med en smalare position. Ett par ritter bara, sedan är detta dock ett minne blott. Tips är att köpa med fendrar istället för med vanliga stigläder - det ger dig lite bättre stadga.

Vad tror du om en Cherokee på rak, bred rygg? (min lilla tös = kortryggad, bred, mycket rak, lång men inte så hög manke)

:bow:

De jag inte fått den att ligga bra på är de med hög make med tunn muskulatur runt. Får då inte upp sadelm tillräckligt mycket för att få frigång på manken.

Man kan byta ut iläggen i en HAF, om det var det du menade?

Köpte hem en i julas och hade tänkt att lägga i skitoiläggen, men tyvärr var HAFpaden alldeldes för lång för min häst.

Hur har det gått? Köpte du en Cherokee? Vad tycker du om den?

Jag köpte den, och nu har jag just sålt den till förmån för en westernsadel... :D

Först tyckte jag inte att jag kom ner i den ordentligt, sedan kändes den ok. Och slutligen bestämde sig min rygg för att den inte funkade. Den var aldelles för bred för mig, tyvärr, och för mjuk.

okej, synd, jag har en såns adel och trivs hur bra som helst. hästen älskar den också, jag ahr även en skita padd till den som e de bästa köp jag gjort=) den har jag även till min spanska sadel, med bom då.. men den bomlösa e helt klart bäst :)

Ja kan vi få se på lite bilder? Hur är den i förhållande till Cheyenne? Någon som vet?

Liknande trådar

Utrustning Hej på er! Har rpovat en uppsjö av sadlar på min arab och nu har jag hittat en sadel han verkar jättenöjd med men JAG har problem...
Svar
14
· Visningar
4 140
Senast: Weylin
·
Utrustning som behöver pad under... Hur ser det ut när ni ridit? Är det helt slätt eller har ni rugg, ojämna avtryck mm Jag börjar bli helt...
Svar
9
· Visningar
2 006
Senast: sissu
·
P
Utrustning Jag har länge funderat på att skaffa en bomlös.. Problemet har suttit i plånboken men nu blev det av till slut.. Jag fick chansen att...
Svar
7
· Visningar
1 649
Senast: Preed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025