Ni med Barefoot och liknande sadlar

sissu

Trådstartare
som behöver pad under... Hur ser det ut när ni ridit? Är det helt slätt eller har ni rugg, ojämna avtryck mm

Jag börjar bli helt knäckt nu och är helt utan fler ideér, behöver hjälp eller nåt slags hopp om lösning. Trodde jag äntligen för dagen hittat den opptimala sadeln till mig och W.

Bomsadel går bort för dagen då han är 125 grader och låser sig helt rörelsemässigt i bomsadlar även bomlösa som Hidalgo och mot slutet även i Espaniolan för den blev för trång och för svängd.

Testade då en soffkudde och WOW, äntligen, visst den ruggade men det fann jag orsaker till. Valet gick sen till en Barefoot London som jag nu har provridit i några dagar så mycket vi nu kan rida ( ej fullt inriden pga alla sadelbekymmer vi haft från dag 1).

Denna har vps. Har ridit med pommel för att testa, (som är för smal), utan pommel, med enbart schabrak, med pad (grandeur med antiglid) och schabrak.

Men hur jag än gör så får jag rugg med pommel så var det just där under, utan pommel så ngt. längre bak oavsett vilken konstelation jag än haft.

Vad gör ni för att inte få det eller rider ni ändå? Va har ni för padar?

Jag har ju noll tolerans för avvikelser men behöver verkligen lösa detta problem då jag inte har nåt annat i min hjärna som kan fungera.
Vet inte hur mycket jag skall lägga ner i mer energi och pengar i hopp om en lösning. Ska i så fall testa med ett xxl framvalv som är rätt st, annan pad, annan str nu har jag "rätt" str. Sy och flytta stropparna??

Senast ändrad:
Sv: Ni med Barefoot och liknande sadlar

Vilken storlek har du på sadeln. Kan den vara för liten i sätet.

Annars kan du pröva att rida med något mjukt i fickan för framvalvet.

Jag har str 0 som igentlien är helt rätt för mig. Personligen så skulle jag kunna tänka mig mer utrymme, men ser man bara till min kropp så är det helt rätt och längden på sadeln tills W rygg.

Har provat med mjuk framvalv. Börjar fundera på om jag är för lätt så att jag inte klarar att forma sadeln än, det är ju inte hela ridturerna som han själv hjälper till uppåt.

Har en Cheyenne utan VPS str 1 hemma nu som jag skall prova och se hur det blir med den.

Jag har en Barefoot Londom storlek 1 och det är alldeles slätt i pälsen när jag tar av sadlen efter att ha ridit. :bump:

Har du pad till i så fall vad för någon?

Såg nu i andra tråden.

En sak som slog mig nu ikväll, det är inte bakvalvet som är för dåligt format som då gör att hela sadeln blir för "bananformad" för W? Eftersom du är så pass lätt så kanske detta skapar rugget under stiglädren.

För på både I och V så fanns det ju inget rugg alls efter att ha provat Cheyennen.

Jag har tagit ur glasfibervalven både fram och bak och lagt dit industriskumgummi som man har till soffor, stolar, sängar m.m. alltså skumgummi med högre hårdhet än "vanliga" lösa madrasser.

När jag använt Pfiffarna, är inte på min 2a då jag tyvärr sålde min 1a... extremt dumt gjort, och barbackapadden ligger håren helt slätt på alla hästarna jag använt dom på trots att vi oftast varit ute minst 2 timmar i skogen i alla gångarter och över stock och sten... För min del spelar det ingen roll då jag inte längre orkar rida lätt utan alltid sitter ner...

Men dom 2 rundorna jag testade den ljusbruna jag köpte blev det rugg under stigläderfästena. Och det tror jag nog mest berodde på att den var för liten för mej att sitta i... Det måste ha varit så då den var exakt likadan i modellen som Pfiffarna - den öppningsbara undersidan, men 17" i ställetför Pfiffarnas 18".... Och jag är ingen lättviktare men ävennär mina medryttare har ridit i mina Pfiffar och barbackapadden så har det ändå inte blivit något rugg...

Ett alternativ till att det blir rugg kan vara att han rör sej nu i början överdrivet mycket i alla musklerna då han varit hämmad i sina rörelser tidigare, eller ? ? ?

Pfiffen har för lite mankfrihet så den går ju inte till W som har mer manke än va Nemo nånsin hade och till honom var det ju gränsfall.

Jag har testat med både liggunderlag och inget å skillnaden var att ruggen var på andra stället mot när framvalvet var i. Men å andra sidan så blev det inget rugg av samma framvalv i Cheyenne str 1 igår utan lite längre bak men mindre.

Så frågan är om det beror på att jag där rugget är inte får till nåt konstant tryck eftersom mina låt inte kniper åt alls och som du säger han rör sig ju genom kroppen och håller på att lossna överallt. Ryggen far ju upp och ner på honom åt alla håll just nu och han testar sig ju fram.

Enda sadel som aldrig gett rugg var Hidlago dressyren och CBn, men han blev ju låst i dem.

Eftersom stropparnas läge är så illa med så har ju Londonen inte fått en ärlig chans så nu har jag lämnat in den för att flytta stropparna så får vi se om det kan hjälpa å beställt ett xxw framvalv.

Jag får rugg när jag rider på min torsionpad fastspänd med tömkörningsgjord, jag har antagit att det beror på att jag och paden inte är helt still då det blir mer när jag flänger i skogen än på banan. Förutom att det syns i pälsen har jag inte märkt några negativa effekter på min häst, men hon är inte av den känsliga sorten.

Efter stroppändringen, nytt xxw framvalv, ny gjord och med en impact pad som formar sig helt efter hans kropp och ligger som en sugpropp så har vi inte haft något rugg alls, hoppas det håller i sig länge för nu känns det himla bra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka