BareFoot Cheynne

Sv: BareFoot Cheynne

Den är SKÖN att sitta i, hur mjuk som helst :idea:
Känns dock lite vinglig i början innan man har hittat sin egen balans, för den har ju inga direkta stöd för ryttaren.
Men när man har vant sig är den helt ok :)

Jag tycker den är en BRA sadel.

Jag tycker att den ligger i den sämre klassen av bomlösa, eftersom den saknar bossor och man är beroende av en padd som bildar kanal. Den padden gör också att man sitter väldigt brett. Framvalvet har dessutom en viss vinkel och ett par ytor som ska ligga an mot hästen precis som ortspetsarna på en bomsadel, passar vinkeln till hästen så kan det vara ok men passar den inte kan man få grymt punkttryck där.
Det finns billiga bomlösa med bossor, jag skulle satsa på en sådan om jag var du och du funderar på den pga priset. Lädret är dessutom sådär tycker jag.
Den är dock en skön "soffa" att glida omkring i skogen i, men jag lyckades då aldrig få till en bra sits...
Lycka till!

Jag har inget att säga om barefoot men tycker absolut inte du ska avfärda en bomlös sadel pga padden. Jag har Skito Equalizer pad till min bomlösa och har aldrig haft problem med den.
Så är du intresserad av en bomlös så prova även de med pad. Köp inte FÖR billigt, man får vad man betalar för.
// Linda

Vi har en Barefoot sadel i stallet och jag upplever den som mkt sämre än exempelvis Torsion sadlarna som ger en bättre sits och är mer anpassningsbara.

Jag tycker barefooten är suverän att rida i. Jag tycker du ska prova olika sadlar och bilda en egen uppfattning istället.

Tycker det är stor skillnad på Torsion och Barefoot. Har provat bägge (ägt Torsion) och kvalitén motsvarar mer än priset...

P.S Sålde min Torsion Endurance med två paddar för 6000 kr, letar man kan man hitta begagnatfynd...

Framträet GÅR att ta ur om det inte passar på hästen..

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 184
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
325
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
547

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka