Barefoot Madrid sadel

Knallaren

Trådstartare
Är det någon som har en eller har ridit i en? Är väldigt nyfiken då den ser väldigt skön ut!
 
Jag har inte ridit i just en Madrid. Men däremot har jag upplevt att jag kommer väldigt högt ifrån hästryggen i de andra modeller från Barefoot, som jag haft/ridit i/provat. Jag föredrar helt klart tex StarTrekk.
 
Nu blev jag också lite nyfiken på den sadeln. 😊

Letar efter en bomlös till min unghäst. Litet kallblod som ändrar sig väldigt mycket sommar vinter. Har inte hittat rätt sadel som passar oss båda. Har haft Ghost och StarTrekk. Den skönaste var nog en Knights Bareback som jag fick låna en period när jag inte hade någon sadel... Jag skogsmullar och ser fram emot härliga långritter men vill även träna lite lätt på banan så småning om, dressyr/akademiskt. Vill ha en mjuk sadel med bra stöd fram och bak.

Många verkar ändå vara nöjda med sina Barefootsadlar, typ Cheyenne, Cherokee och london, men skulle vara kul att veta något om just den här modellen. Det kanske inte är så stora skillnader egentligen mer än utseendet? Vet inte hur länge den här Madriden har funnits men någon måste väl ha köpt en och provat kan man tycka? 🤔

Sjunker inte dessa typer av sadlar "ihop" efter en tids användande och blir då inte lika tjocka att sitta på? Beror kanske på vad man har för pad under också... Jag vet inte...

Har egentligen inte pengar till en ny sadel innan jag sålt av den jag har nu men börjar bli lite less på att rida barbacka 😅 Har inte sett till någon begagnad heller...
 
Fortfarande ingen som kan säga något om sadeln?
Hur är storlekarna? Har kollat på en svensk sida, en tysk och 2 amerikanska. Alla anger olika mått på samma sadelmodell. 1:an kan vara från 48-52 cm lång, men samma 34 i sätet, 2:an 52-56 cm lång och 38-39 i sätet... Hur mäter man storleken på sätet? Nertill mellan fram och bakvalv? Eller från framvalv upp till bakvalvet?
 
Barefoot har storleksmallar på sin hemsida där man både kan läsa hur långa de olika modellerna är och hur man mäter.
Jag har aldrig testat just Madrid, men har deras Arizona Nut i strl 1 (jag är 158 cm) som är helt perfekt för mig. Jag har haft dessa sadlar i flera år och de har inte sjunkit ihop och blivit sunkiga, utan är stabila och tryckavlastande som från början. Jag är supernöjd. :)
 
Jag har använt en Barefoot London stl 1 en längre tid till min rundlagda korsningshäst. Jag trivdes inte så bra i den, men den var bättre för hästen än de bomsadlar jag provade. För mej var den för platt och bred. Höftlederna tog stryk. Efter några olika ändringar blev det ju lite bättre, och jag tyckte den blev bättre också efter att ha ridits in, "sjunkit ihop". Ändrade tryckavlastande pad några gånger för att avlasta hästens rygg. Nu har jag en ghostsadel som passar mej bättre, och nog även hästen lite bättre.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Söndag 13:00 är det dags för världscuphoppning i Madrid. Angelie von Essen och Henrik von Eckermann står på startlinjen. Den senare har...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har flera Uhip-kappor som är jättesköna, MEN dragkedjorna repar min sadel, speciellt när jag hoppar av hästen. Finns det någon varm...
2
Svar
22
· Visningar
1 382
Senast: Hittarinte
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
632
Senast: yamyam
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp