Sv: BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?
Hur upplever du att dina hundar fungerar? och vad har du för ras?
Bara för att sättet man använder sig av på balkan i sin hunduppfostran har visat sig vara effektivt så behöver det ju inte betyda att det inte funkar minst lika bra med andra sätt. De få sar planinac jag har träffat här i sverige har haft minst sagt tvivelaktiga ägare och har uppfört sig därefter

Så jag är jättenyfiken på hur det ser ut hos dig om du har lust å berätta om det
Kul att du är nyfiken.

Men fy fasen vad långt det här blir. Det är så sällan någon ställer en öppen fråga utan fördomar. Tack!
Du får väl läsa det du orkar...
Jag har en Kuvasz-hane (och en Hovawart, men hon hör ju inte till den här diskussionen). I sommar har vi delat 7 år tillsammans och han hade inte dom bästa förutsättningar sin första tid i livet. Jag vill inte gå in på detaljer på ett öppet forum så är du nyfiken tar jag det hellre på mail.
Hur som helst fick jag också höra att man skulle köra hårda tag på den här hundtypen, vilket jag också gjorde i början, men jag fick absolut inte dom resultat jag önskade. Han är som många andra herdehundar självständig, och är man självständig så kan man välja att dra sig åt andra hållet om galoscherna inte passar, men förutom det var han också väldigt, väldigt osäker. En så stor hund som vaktar och är osäker är ju inte optimalt, det vet varenda människa med lite hundkunskap.
Jämför man honom med en förig hund som vill vara till lags så är det ju totala motsatsen. "Jag pyser nu morsan för du är bara helt fel"! Hur hård ska man egentligen bli om inte dom första korrigeringarna fungerar? Ja, så tänkte jag ganska tidigt då jag upptäckte att han inte svarade på träningen vi fick råd om (jag trodde att jag hade fullt kapabla tränare runt omkring mig - jag var på träning 3 dagar i veckan från start).
Sent omsider efter många om och men för ca 1.5 år sedan sadlade jag om och kör nu enbart shejping och klicker och skvallerträning och min hund förvandlades verkligen (jag hade inte korrigeringstränat hela tiden fram till detta, utan körde något diffust mellanting utan att känna att jag hittade fram).
Man får givetvis inte glömma att det ÄR en vaktande, väldigt självständig hund, men utifrån dom förutsättningarna är han enligt mig jättefin.
Vi bor numera i hus med hundgård och inhängnad tomt (lantligt 4 km utanför stan) (vi har bott i lägenhet under en kortare period utan att grannarna fick hicka) men vi kan gå på gångvägar och passera allt konstigt man kan tänka sig utan problem även om både jag och han föredrar långa skogsturer.
Här hemma vaktar han när hundar/katter/rådjur/harar går förbi, eller om någon skränar högt för nära vår grind. När folk cyklar eller går eller bara passerar i största allmänhet säger han ingenting (på vår gångbana är det mycket tävlingscyklister och rullskidor). Men han HAR sagt det ena och det andra tidigare innan vi började skvallerträna. Han får enligt mig vakta mot vilt och katter och om det ringer på dörren, för man kan ju inte ha en vaktande hund som inte får vakta. Däremot tycker jag att det är bra att styra upp det lite så att han vaktar rimligt.
Det enda han inte gillar på promenader är hundmöten, men det beror nog mer på dåliga erfarenheter än att han är en herdehund (det är ju något som kan hända alla individer). Vi har nått stora framsteg även här, men jag tar gärna en u-sväng så att jag får 5-10 meter emellan då jag vill att han ska lyckas söka kontakt med mig utan att göra utfall.
Vi tränar lydnad, rallylydnad och spår mm, går några timmar i skogen per dag och kör träning och lek över stock och sten och även berikning (föda) och har gjort sedan han var liten kotte.
Han kommer givetvis aldrig att bli en retriever och dumt vore väl det om man väljer en herde och man måste givetvis vara medveten om vad man har i kopplet och hemma på gården. Det är ingen hund som vill mingla eller umgås hjärtligt med främmande om inte dom introduceras en stund först. Själv brukar jag säga att det bästa är att gå en promenad tillsammans med nya människor, när vi sedan kommer hem har dom en nalle i knät. Om det inte är lösbart stänger jag helt enkelt undan honom en stund så får han komma fram lite senare. Jag låter honom aldrig ta ansvar för att konfrontera nya bekantskaper. Hittills har det aldrig varit några problem.
Med dessa regler och ramar så fungerar han jättebra. Mest handlar det om att lära människor man känner att inte rusa på utan låta honom komma när han vill. Han är osäker men egentligen väldigt social. Han behöver bara lite tid för att kunna hantera det. Han kan bli osäker när folk beter sig (enligt honom) underligt och då kan han skälla.
Däremot är det givetvis så som många säger. Jag vill inte ha honom lös i trädgården utan tillsyn för jag vill inte ha en stakethund som skrämmer mina grannar när dom rastar sina hundar, och att låta en främmande människa klampa in till min lösa kille är inte optimalt. Då vaktar han. Jag är inte säker på att han skulle gå på (jag har givetvis inte provat) men däremot är jag säker på att han skulle personen ganska rejält. Men å andra sidan finns det andra raser som gör likadant. Väldigt vaktande hoffar är inte alltid så trevliga dom heller.
Jag har strikt tillsyn över min hund och vi har en hundgård på 30 kvm där han är om inte jag är ute, eller så är han ute i långlina och spatserar när vi är ute och grejar i trädgården.
Här finns vi:
http://www.dalahundar.se