BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Sv: BARF: Brevbärare är Anpassad Rå Föda?

Jag pratar om sar planinac och om du hade citerat hela inlägget hade du också förstått det. Jag baserar det på helt egenupplevda erfarenheter. Herdehundar eller blandraser med herdehundar är mycket vanliga på balkan. Där är synen på hundhållning ofta helt annorlunda mot den vi har här och passar mycket bättre för att uppfostra dessa raser.

Tack, då fick jag svar på min fråga.
Jag lever själv med en herdehund och upplever det totalt motsatta nämligen och var därför nyfiken på vad du menade.

Och nej, jag förstod inte att du menade Sar Planinac även om jag läste hela inlägget. Det var därför jag frågade.

Hur upplever du att dina hundar fungerar? och vad har du för ras?

Bara för att sättet man använder sig av på balkan i sin hunduppfostran har visat sig vara effektivt så behöver det ju inte betyda att det inte funkar minst lika bra med andra sätt. De få sar planinac jag har träffat här i sverige har haft minst sagt tvivelaktiga ägare och har uppfört sig därefter :( Så jag är jättenyfiken på hur det ser ut hos dig om du har lust å berätta om det :)

Men samtidigt måste man vara medveten om att dessa hundar inte är funtade som "vanliga" hundar och anpassa sitt sätt att handskas med hunden efter rådande förutsättningar. Inget nytt under solen med andra ord utan samma sak gäller överlag för hundar som är avlade på en specifik egenskap.

Visst, jag köper det. Problemet som jag reagerar på är när man helt bortser från det du nämner ovan. När man säger att "hunden blir enbart vad man gör den till" och bortser ifrån att även folk med betydligt mindre skarpa raser har problem med aggressivitet, utfall, vakt osv och när man pekar på en sextonveckors valp och säger "Se så snäll den är!"

Hur upplever du att dina hundar fungerar? och vad har du för ras?

Bara för att sättet man använder sig av på balkan i sin hunduppfostran har visat sig vara effektivt så behöver det ju inte betyda att det inte funkar minst lika bra med andra sätt. De få sar planinac jag har träffat här i sverige har haft minst sagt tvivelaktiga ägare och har uppfört sig därefter :( Så jag är jättenyfiken på hur det ser ut hos dig om du har lust å berätta om det :)

Kul att du är nyfiken. :)
Men fy fasen vad långt det här blir. Det är så sällan någon ställer en öppen fråga utan fördomar. Tack! :laugh:

Du får väl läsa det du orkar...

Jag har en Kuvasz-hane (och en Hovawart, men hon hör ju inte till den här diskussionen). I sommar har vi delat 7 år tillsammans och han hade inte dom bästa förutsättningar sin första tid i livet. Jag vill inte gå in på detaljer på ett öppet forum så är du nyfiken tar jag det hellre på mail.

Hur som helst fick jag också höra att man skulle köra hårda tag på den här hundtypen, vilket jag också gjorde i början, men jag fick absolut inte dom resultat jag önskade. Han är som många andra herdehundar självständig, och är man självständig så kan man välja att dra sig åt andra hållet om galoscherna inte passar, men förutom det var han också väldigt, väldigt osäker. En så stor hund som vaktar och är osäker är ju inte optimalt, det vet varenda människa med lite hundkunskap.

Jämför man honom med en förig hund som vill vara till lags så är det ju totala motsatsen. "Jag pyser nu morsan för du är bara helt fel"! Hur hård ska man egentligen bli om inte dom första korrigeringarna fungerar? Ja, så tänkte jag ganska tidigt då jag upptäckte att han inte svarade på träningen vi fick råd om (jag trodde att jag hade fullt kapabla tränare runt omkring mig - jag var på träning 3 dagar i veckan från start).

Sent omsider efter många om och men för ca 1.5 år sedan sadlade jag om och kör nu enbart shejping och klicker och skvallerträning och min hund förvandlades verkligen (jag hade inte korrigeringstränat hela tiden fram till detta, utan körde något diffust mellanting utan att känna att jag hittade fram).

Man får givetvis inte glömma att det ÄR en vaktande, väldigt självständig hund, men utifrån dom förutsättningarna är han enligt mig jättefin.

Vi bor numera i hus med hundgård och inhängnad tomt (lantligt 4 km utanför stan) (vi har bott i lägenhet under en kortare period utan att grannarna fick hicka) men vi kan gå på gångvägar och passera allt konstigt man kan tänka sig utan problem även om både jag och han föredrar långa skogsturer.

Här hemma vaktar han när hundar/katter/rådjur/harar går förbi, eller om någon skränar högt för nära vår grind. När folk cyklar eller går eller bara passerar i största allmänhet säger han ingenting (på vår gångbana är det mycket tävlingscyklister och rullskidor). Men han HAR sagt det ena och det andra tidigare innan vi började skvallerträna. Han får enligt mig vakta mot vilt och katter och om det ringer på dörren, för man kan ju inte ha en vaktande hund som inte får vakta. Däremot tycker jag att det är bra att styra upp det lite så att han vaktar rimligt.

Det enda han inte gillar på promenader är hundmöten, men det beror nog mer på dåliga erfarenheter än att han är en herdehund (det är ju något som kan hända alla individer). Vi har nått stora framsteg även här, men jag tar gärna en u-sväng så att jag får 5-10 meter emellan då jag vill att han ska lyckas söka kontakt med mig utan att göra utfall.

Vi tränar lydnad, rallylydnad och spår mm, går några timmar i skogen per dag och kör träning och lek över stock och sten och även berikning (föda) och har gjort sedan han var liten kotte.

Han kommer givetvis aldrig att bli en retriever och dumt vore väl det om man väljer en herde och man måste givetvis vara medveten om vad man har i kopplet och hemma på gården. Det är ingen hund som vill mingla eller umgås hjärtligt med främmande om inte dom introduceras en stund först. Själv brukar jag säga att det bästa är att gå en promenad tillsammans med nya människor, när vi sedan kommer hem har dom en nalle i knät. Om det inte är lösbart stänger jag helt enkelt undan honom en stund så får han komma fram lite senare. Jag låter honom aldrig ta ansvar för att konfrontera nya bekantskaper. Hittills har det aldrig varit några problem.

Med dessa regler och ramar så fungerar han jättebra. Mest handlar det om att lära människor man känner att inte rusa på utan låta honom komma när han vill. Han är osäker men egentligen väldigt social. Han behöver bara lite tid för att kunna hantera det. Han kan bli osäker när folk beter sig (enligt honom) underligt och då kan han skälla.

Däremot är det givetvis så som många säger. Jag vill inte ha honom lös i trädgården utan tillsyn för jag vill inte ha en stakethund som skrämmer mina grannar när dom rastar sina hundar, och att låta en främmande människa klampa in till min lösa kille är inte optimalt. Då vaktar han. Jag är inte säker på att han skulle gå på (jag har givetvis inte provat) men däremot är jag säker på att han skulle personen ganska rejält. Men å andra sidan finns det andra raser som gör likadant. Väldigt vaktande hoffar är inte alltid så trevliga dom heller.

Jag har strikt tillsyn över min hund och vi har en hundgård på 30 kvm där han är om inte jag är ute, eller så är han ute i långlina och spatserar när vi är ute och grejar i trädgården.

Här finns vi: http://www.dalahundar.se

Som en parentes kan jag ju säga att just Kuvasz ser jag inte som en "extrem" herdehund i samma kategori som KO. Har själv haft en tik i agilitykurs under många år, visst var hon speciell, men definitivt träningsbar och ganska trevlig faktiskt.

Som en parentes kan jag ju säga att just Kuvasz ser jag inte som en "extrem" herdehund i samma kategori som KO. Har själv haft en tik i agilitykurs under många år, visst var hon speciell, men definitivt träningsbar och ganska trevlig faktiskt.

Jag är glad att du säger det, för jag upplever ofta att många buntar ihop herdehundarna i en grupp där alla är i stort sett likadana.
Själv kan jag tänka mig en Pyrenéer som nästa herdehund, för att dom är mildare än Kuvaszen men ändå besitter dom lite egna egenskaper som jag verkligen gillar. :)

Ditt inlägg om hundhållningen på balkan får mig att tänka på en låttext "Skrämd till tystnad en tystnad som skrämmer, slagen till lydnad med vårdande händer". Men det kanske inte vara så du menade? Hur uppfostrar man dessa raser bäst enligt dig? Hur ser hundhållningen ut?

Jag har ingenting emot KO i rätt händer (och jag vill inte ha något förbud mot någon ras öht :() och jag hoppas att Gabbis bekant kommer klara av sin hund.

Senast ändrad:

Kul att ni hittade en träningsmetod som funkade bättre än piska, piska, piska! För det är ju som du säger, en självständig hund kan ju helt enkelt välja att peka finger och inte alls vara med på noterna som ett svar på brysk behandling. Det intrycket jag har fått av mina kusiners hundar är att de är otroligt svårmotiverade till att göra något annat än ligga hemma på gården och vakta. Hade du svårt att få din hund engagerad när du började med klickern? En förutsättning för att klicker ska funka är ju ändå att hunden ska vilja samarbeta och att belöningen är värd att jobba för. Tror du att klicker skulle vara en bra träningsmetod även för "vassare" raser såsom sar planinac?

Nu är jag helt nybörjare på klicker och totalt okunnig om herdehundar i allmänhet, men just skvallerträning är ju en typ av vakt träning, alltså hunden skvallrar om att någon/något dyker upp och gör sin ägare uppmärksam på det.
Belöningen då för en vakthund, är ju att den får vakta, på rätt sätt så att säga. :)
"Stannar upp, tittar och sen springa till matte och skvallra"

Shejping är ju att istället för att korrigera hunden (verbalt och fysiskt) när den gör fel, berömmer man den när den gör rätt.

Sen gäller det ju att finna precis som du frågar, det hunden tycker det är värt att jobba för.
Belöningen kan ju vara vad som helst egentligen från godis, lek, lukta på tikfläkar eller skälla lite?

Ja jag kan hålla med dig om låttexten fast man får nog ta bort delen om vårdande händer också :/ På balkan och främst då på landsbygden där man har den här sortens hundar så ser man på dem som vilket arbetande djur som helst. De ska fylla sin funktion som vakthund och vägen till en lydig arbetande hund går igenom fysisk bestraffning när de är såpass små att de fortfarande är hanterbara om de svarar upp. Man skrämmer helt enkelt in undergivenhet i märgen på dem.

Jag personligen är väldigt kluven i vilken sorts uppfostran som är bäst. De enda fungerande hundar jag har träffat på har fått en hård uppfostran. Sen vet jag inte om det går att jämföra med de ickefungerande hundar jag har träffat eftersom dessa helt saknar uppfostran och framförallt konsekvent behandling. Men samtidigt är det svårt att samarbeta med en hund som inte alls visar intresse av att ingå någon from av partnerskap. Rent krasst sett är ju iaf sar planinac fullt nöjd med att ligga på gårdsplan och vakta och för det krävs ingen träning. Men visst skulle jag också föredra att se dessa hundar uppfostras utan våld!

Att använda dem som en ny penisförlängar ras är helt förkastligt men om man vill ha en vakthund och är medveten om vad man införskaffar så ser jag inga hinder med det. Sen kan man ju alltid diskutera om det verkligen behövs en så skarp ras för att vakta villaträdgården men vem är jag att döma folks rasval.

Som inbiten klickernörd, måste jag säga att jag knappast tror att du med enbart positiva metoder kan känna dig 100% säker på att du kan stoppa din SP/KO om den verkligen blir riktigt arg och attackerar. I så fall ska du vara en riktigt, riktigt, RIKTIGT duktig klickertränare och träna på bryt av sådana situationer regelbundet, i princip. Lydig, trevlig och positiv hund, javisst! Men total koll över hunden i alla situationer? Glöm det...

En sån hund ska man inte skaffa om man inte VILL att den ska kunna bita ihjäl en människa som den får för sig att vakta. Om man inte vill det, så kan man skaffa sig en annan hundras. Pyrenée eller nåt. Eller en hundkoja. En MINI alltså. Nästan en hund :smirk:

Fy fan, för att skaffa en hund som man behöver prygla gul och blå, för att känna sig någorlunda trygg med att den inte har ihjäl någon. Och hunden sen, hur kul har en SP/KO i stadsmiljö? Tror knappast de gillar att ha så mycket folk, hundar och liv så tätt inpå sig.

Har man anledning att skaffa ovcharka, som dina vänner på Balkan, så är det helt ok. Där känner allmänheten också till rasen och vet hur det ska förhålla sig till den typen av hund. (Dvs grannar som fattar att hundar faktiskt kan vara farliga). I Sverige, ser jag väldigt få som har behov för det eller bor på ett sånt sätt att det skulle fungera. Det funkar inte att ha en sån hund i ett samhälle som inte är vant vid att hantera sådana hundar, där de flesta tror att alla hundar är snälla labradorer.

Jag motsäger mig hur som helst SP/KO som sällskapshund. Skaffa Golden Retriever istället.

Jag kan inte svara på om träningsmetoderna skulle passa för skarpare raser. Får den bara ligga innanför ett staket och vakta från dag ett så kan det säkert vara betydligt svårare att göra något åt än om man tränar hunden från start och ser till att man får en relation där hunden lyssnar. En vaktande ras ska givetvis få vakta, men man kan ju som sagt sätta lite gränser för vad som är okej. Annars anser jag att det är väldigt svårt att ha en ras i samhället och då kan man fråga sig vad syftet är.

Jag vill tro att alla raser är träningsbara i olika grad, bara man lägger lite energi i frågan och väljer att faktiskt träna med en individ åt gången. Men som sagt, jag har ingen som helst åsikt om just K.O eller andra, skarpare raser. Jag ville bara inte att man skulle gå ut med att alla herdehundar måste bankas till lydnad.

Jag skulle inte vilja ha en skarpare ras än Kuvasz, så jag kommer aldrig att hamna i den situationen att jag får möjlighet att prova träna en skarpare hund på det sätt jag föredrar, och precis som du kan jag tro att vissa skaffar hundarna för att vara häftiga, och då vet jag inte riktigt om det ligger i personernas natur att shejpa och klicka i sin träning eller ens lägga ner kraft på att lösa problem på andra sätt än dom gamla.

Min hund blev tusen gånger mer motiverad när jag körde in honom på klicker. Han blir som galet glad när vi ska göra något, han började söka min kontakt på promenader, slutade dra hysteriskt i kopplet och blev mycket mer lyhörd. Han försöker ofta "snacka" med mig och blev mycket mer initiativtagande på ett positivt sätt. Min hundtränare brukar ta upp honom som ett kul exempel på en crossoverhund som verkligen blommade upp.

Innan det tyckte jag att vår relation stadigt gick bakåt. Han hade inte alls samma glädje när jag dirigerade honom till vad han skulle göra. Han är t o m mycket mer lättmotiverad än min hoffetik. När vi hade kört in honom på shejping ett tag så slängde jag med honom i en rallylydnadskurs där han minglade tätt med andra hundar (han som har svårt för okända hundar) och han var en stjärna i gruppen. DET var för mig oerhört spännande att han reagerade så som han gjorde. Han började också apportera saker till mig (tidigare kunde han ta saken men sprang åt andra hållet och gav mig fingret) och löste en massa olika problem, och som sagt, när han ser något han tidigare ville vakta (folk som dyker upp i skogen) så stirrar han på mig istället. Han är liksom programmerad i att skvallra.

Så, för vår del är saken biff. Det finns inget bättre sätt för oss som ekipage än den här vägen som vi har valt.

Jag har försökt sätta mig in i rasen KO, och höra mig för hos "båda sidor". Har även träffat trevlig KO och otrevlig KO. Och dem skrämmer mig, mitt första möte med en KO i inhägnad lärde mig att detta är INTE en hund. Det ÄR en kausisk ovtjarka. Inte en hund. Dem studerar en, är opåverkbara i beslut, lägger saker snabbt på minnet och väldigt flockberoende. Jag har låtit min hund leka med en KO, men inte en vuxen. Och aldrig själv. Och bara korta stunder. Detta fungerar utomhus, men jag kan inte ta in min hund där en KO bor det blev spänt läge att vara gäst hos en KO. Och jag hoppade imellan!

Dokumentären togs emot av KO-ägare väldigt blandat. En man jag pratade med avlivade sin efter sett programmet. Han hade länge en skum känsla över sin hund som han tagit över. Och hur denna som liten valp tagit över den vuxna hunden. Jag förstår honom och tycker han gjorde helt rätt.

Andra kontrar med alla dem attacker som skett varit från blandraser, dvs inga renrasiga KO.

Och en man som intervjuades av kalla fakta har jag bott "granne" med och han har själv sagt det är varg inkorsat i sina. Men inget av detta sades i programmet och sanningen i uttalandet från honom lägger jag mig inte i. Men rasföreningen gör det. Och dem har givetvis det som försvar.
Att det inte ÄR KO det är fel på dvs. Och ska jag vara ärlig våga jag inte ens cykla förbi hans hundar.

Det finns en liten sökande bara en kennel i hela sverige (Några av mina bilder ligger ute på den hemsidan).

Min personliga åsikt, som jag inte alltid säger högt (men viskar fram) eftersom jag har vänner med KO, är att det borde införas avelsförbud på rasen. För jag är mån om dem, om barn och andra djur. Jag hoppas jag har FEL om rasen när jag vet att den lever i barnfamiljer osv. Men det är en tuff hund man behöver inte titta två gånger för att förstå det vid ett möte. Dem är så annorlunda att det inte finns liknelse.

KL!

Som jag ser det så finns det ingen som helst funktion för en KO i det svenska samhället!!

Jo jo hojtar några få! Vi kan använda dem som just herdehundar på lämpliga platser i Sverige!
Problemet är att dessa "lämpliga platser" är så få att det i stort sett alltid fungerar precis lika bra med de mer "försvenskade" raserna - ex. pyrre, kuvasz, maremma.

Varken vårt samhälle, vår djurhållning vad gäller ex betesdjur ELLER vår djurhållning vad gäller hunden passar för en KO.

Kanske skulle en KO kunna fungera med renhjordarna?
Men skall vi då förbjuda alla annan "verksamhet" på fjället? Så som skidåkning, fjällvandring, skoteråkning?

Kanske kan vi hägna in alla vargpåverkade byar/områden med dubbla staket - som på fängelser - och låta ett antal KO sköta "avvisandet" av eventuella fyrbenta inkräktare?

Eller kanske skall vi bara vakna upp och inse att denna rasen och några få andra som ännu inte "moderniserats" INTE PASSAR I VÅRT SAMHÄLLE???

Jag håller personligen bara andan och väntar tills vi får se den första stora löpsedeln... Där någon stackare råkat vara på fel plats vid fel tid och hamnat ivägen för en KO med "siktet inställt".

/Swat

Jag är inte alls insatt i K.O, men om det är så som ni beskriver så tycker jag att det är riktigt vanskligt att dom säljs till höger och vänster. Jag är själv otroligt förtjust i herdehundsmentaliteten och vill gärna ha en i framtiden, men jag skulle för den skull aldrig vilja ha en hundtyp som jag inte kan träna/få någon som helst kontakt med och inte ha i samhället.

KL

Nu är det ett antal år sen jag höll på med hundar och träning. Har tävlat lydnad, spår och tränat en hel del vakthundar.

Jag är kluven i denna fråga, i mina ögon finns det en hel del raser som inte hör hemma hos den vanliga hundägaren. Men hos rätt ägare och med rätt träning/utbildning och framför allt arbetsuppgift så finns det en plats även för den. Problemen blir när fel hundägare skaffar sig en hund som den inte klarar av att ge arbetsuppgifter till. En hund är i mina ögon ett djur som behöver arbeta och ha uppgifter att fylla för att må bra och trivas. Jag har sett en bordercollie bli överkörd av en traktor då den desperat försökte valla, men ägaren hade aldrig förståt att det var en vallhund den köpt. Allt kan bli fel i fel händer.

Jag försvarar inte på något sätt dessa raser ( jag är i många fall rädd för en del hundar jag möter privat) men vi har avlat fram dem till ett syfte, och när dom fyller detta syfte( arbete ) så fungerar hunden. Det är när vi tar bort syftet som det blir fel. Sorry för mitt svammel men jag är som sagt väldigt kluven i denna fråga.

/B

*KL*

Jag tycker faktiskt den här diskussionen liknar "kamphundarnas" vara eller inte vara.

Kan vi inte bara enas om att raserna finns redan. Men det borde väl vara uppfödarnas ansvar att ha koll på vart djuren hamnar? Speciellt när det gäller KO.

Jag själv kan tycka att KO'n visst har ett syfte. Vet ett par ställen i Stockholm där det finns stakethundar, vars arbetsuppgift är att se till att inga obehöriga kommer in på området. Vad skulle vara mer lämpligt än ett gäng KO's där inne? Som har en naturlig instinkt att äta det som kommer in. Istället för ett gäng schäfrar som har flera års träning till ingen nytta när det vandrar förbi en annan hund, en person som äter hamburgare osv.

Sverige är inte längre idag ett mesproppland. Folk är idioter, dom stjäl, förstör, mördar och andra dumheter.

Jag är ledsen men jag kan inte hålla med!

Riskerna med självständigt arbetande, herdehundar utan "normal" socialisering, som placeras i "flock" för att vakta diverse områden är - för mej - allt för stora.

Som "hangar"-hundar fungerar många andra raser minst lika väl!

Må hända att jag är svenskt-mesig! Men med de personliga erfarenheter jag har av KO så finns det redan ett antal raser som kan fungera som "staket-hundar" utan att riskerna blir lika stora.

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka