Bukefalos 28 år!

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har två bondkatter som jag hade velat börja BARFa, men hur börjar man, vad ger man, blanda eget eller köpa färdigt, vad ska man tänka på?

Alla tips mottages tacksamt!

Kan tillägga att den ena katten gärna äter lite köttrester som vi får över när vi rensar, medan den andra, som innan gärna också ätit rent kött, bara luktar och går därifrån, blir det svårt att få honom att byta foder?
 
@miiiiiiia
Jag började barfa mina vuxna katter för drygt 1,5 år sedan med att göra allt själv. Dvs köpte muskelkött, hjärta, lever, ben osv och räknade ut, vägde och portionerade allt. Det var rött tjorvigt, men funkade och vad gör man inte för sina småisar liksom. ;)
Sedan Mush kom med sin kattmat så har jag kört på den, blandar båda sorterna samt att jag kompletterar med kycklingvingar att gnaga på samt lite extra hjärtan då och då. Har kört med Mush i ca ett halvår och alla katterna är fina i päls, har bra andedräkt och normal avföring. Den yngsta katten var ofta dålig i magen innan vi började barfa, men har inte haft några problem sedan dess. :up:
 
Senast ändrad:
@miiiiiiia
Jag började barfa mina vuxna katter för drygt 1,5 år sedan med att göra allt själv. Dvs köpte muskelkött, hjärta, lever, ben osv och räknade ut, vägde och portionerade allt. Det var rött tjorvigt, men funkade och vad gör man inte för sina småisar liksom. ;)
Sedan Mush kom med sin kattmat så har jag kört på den, blandar båda sorterna samt att jag kompletterar med kycklingvingar att gnaga på samt lite extra hjärtan då och då. Har kört med Mush i ca ett halvår och alla katterna är fina i päls, har bra andedräkt och normal avföring. Den yngsta katten var ofta dålig i magen innan vi började barfa, men har inte haft några problem sedan dess. :up:

Tack för svaret @Lipan :)

Ingen annan som har inputs, recept, tips mm?
 
Jag vågar inte barfa "fullt ut" med att blanda egna råvaror, känner mig lite för oerfaren och är rädd att katten kommer få brist av något om jag experimenterar själv. Istället fodrar även jag med MUSH färskfoder för katter vilket funkar alldeles utmärkt!
Min katt har mycket bättre pälskvalité (perser), är fin i hullet och mår helt enkelt otroligt bra av denna mat.

Så ja, är man lite feg och vill köra på säkra kort så finns det
MUSH - Helfoder i form av köttbullar i två smaker. En av nöt/gris och den andra består av kyckling/kalkon.
Vom og hundemat - 250g korv i röd förpackning. Vågar dock inte uttala mig om innehållet. Fick en gratis korv att prova från "min" butik men katten föredrog MUSH även om Vom slank ner ändå.
 
Det är väl lite så jag känner också, även om jag hade velat, lär väl bli så att jag börjar med mush eller liknande och sen kanske, om jag vågar, gör egen kattmat!
 
Jag har en tanke på att BARF:a min huskatt. Han verkar ha lite känslig mage (har haft honom i två månader. 4år gammal) och äter rått kött med god aptit. Jag kommer att ge Vom og kattemat, förutsatt att det går hem hos katten, då det är det alternativ med bäst innehåll (vad jag kunnat läsa mig till). Den närmsta (välsorterade) zooaffären har beställt ett par prover åt mig, då de bara har Vom og hundelat i sitt ordinarie sortiment (men gärna beställer hem kattmaten åt mig, om jag vill köpa den). Jag är helt ny på BARF och vill inte riskera diverse näringsbrister etc. Dessutom är det inte helt lätt att få tag i annat än muskelkött här i krokarna. Och så är det bra smidigt att köpa det färdigt - jag är nämligen vegetarian (men har inga problem med att hantera rått kött etc. Inälvor känns lite obehagligt, men det funkar det också) och äger ingen köttkvarn :p
 
Då sitter vi lite i samma båt, fast här i Stockholm verkar det lätt att få tag på inälvor osv i mataffären, det dumma är bara att det jämt är i så stora förpackningar, men tänkte jag skulle prata med citygross i närheten, dom ska ju stycka allt i butik och kan kanske då fixa ett blandpaket av diverse saker man vill ha...
 
Ja, min mor i Stockholmstrakten har inga problem att få tag i sådana saker (hon har inte katt idag men vi har pratat om detta). Kycklinglever och kycklinghjärta finns dessutom i Kronfågels sortiment och är i relativt små förpackningar - finns i frysdisken *tipsar* .

Nu har min katt fått prova MUSH och han älskar det. Har en korv Vom og kattemat hemma som också ska provas.
På tal om MUSH så har jag en fråga: nån som har koll på omsättningsbar energi (i kJ eller kcal) i MUSH-fodren? Hittar det ingenstans.

Vill dock för faktans skull poängtera att MUSH inte är helfoder, utan halvfoder som enligt tillverkarna "kan användas som bas när du utfodrar din katt". Vid utfodring med enbart MUSH finns risk för brist på bl.a. mineraler (vilket kan avhjälpas genom att tillsätta benmjöl).
 
Köpte mush igår och katterna fick prova varsin igår kväll, tallrikarna länsade, bra betyg även från Mr Kräsen som helst vill ha sitt torrfoder...

Men eftersom det bara är en halvfoder! Vad behöver man komplettera med, läste att taurinhalten är låg, vad är då bäst att ge utöver mushbollarna?
 
Köpte mush igår och katterna fick prova varsin igår kväll, tallrikarna länsade, bra betyg även från Mr Kräsen som helst vill ha sitt torrfoder...

Men eftersom det bara är en halvfoder! Vad behöver man komplettera med, läste att taurinhalten är låg, vad är då bäst att ge utöver mushbollarna?

Vi ger kycklinghjärta och kycklinglår utöver Mush-bollarna. Dock tyckte de på min lokala djuraffär att om man blandar båda sorterna Mush Cat så uppfyller det alla behov på taurin och mineraler.
 
Vi ger kycklinghjärta och kycklinglår utöver Mush-bollarna. Dock tyckte de på min lokala djuraffär att om man blandar båda sorterna Mush Cat så uppfyller det alla behov på taurin och mineraler.


Läste även nånstans om benmjöl, men om dom äter kycklingbenen borde det ju inte vara någon fara, vad svårt det är med kattmat...:/

Nu verkar dom inte vara så intresserade längre, får se om ett par dagar, det lär väl alltid ta tid att vänja in på ny mat :)
 
Läste även nånstans om benmjöl, men om dom äter kycklingbenen borde det ju inte vara någon fara, vad svårt det är med kattmat...:/

Nu verkar dom inte vara så intresserade längre, får se om ett par dagar, det lär väl alltid ta tid att vänja in på ny mat :)

Bara dom äter upp själva benet så får de ju i sig mineraler. Mina brukar gnaga på dom ett bra tag och släpa runt dom i halva lägenheten! :D
 
Idéer ang foderbyte:
Börja med att blanda av det "gamla" med lite färskfoder i taget och öka successivt. Äter katten blötfoder redan så låt maten ligga och ta smak av varandra en stund innan servering. Om katten äter torrfoder så kör det torra i mixer el krossa o blanda i o/el strö det över färskfodret.
Obs: Mush-bollarna är inte kompletta och det räcker inte att komplettera med att höfta. Man måsten väga katten och mäta tilläggen noga!
Vi är mitt upp i byte nu.
Allt o vinna o inget att förlora på foderbyte!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
829
Senast: Trassel12
·
Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 167
Senast: annersia
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 876
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 207
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp