Barfota bild

Sv: Barfota bild

Snälla vdb! Hur många gånger ska detta behövas sägas? Jag gör det en gång till för att du och flera andra ska fatta. Alla hovar verkas inte utifrån samma form. Jag har nu flera års erfarenhet av detta och vet att det du säger inte är sant. Jag förstår inte vitsen med att hålla på med detta från din sida.

Varför lägger ni inte ut barfotaverkade hovar i denna tråd (undantag Lilla Skutt). Är det kanske som de säger på DSM att ni hovslagare har för lite kunskap när det gäller att verka hästar för barfotagång? Är det en anledning till att ni inte vågar visa era resultat?

Senast ändrad av en moderator:

F.ö tycker jag det är lika komiskt när O.L kommer och klankar ner på alla dumma hovslagare och pratar i sin helt egen teminologi som ingen mer än han själv begriper: Vad sägs om att rensa upp godisdiket? Eller putsa stänkskärmen? Vem här vet vilka dela jag pratar om? Jag vet, för jag haar sett studiematerialet...
Den som gissar rätt vinner en kurs i Strudel-metodenhttp://www.hovvardsforbundet.se

MEN! Please! Bilder ville Ts ha och inte ännu mera tjafs - samma gamla tugg.......:(

Är det kanske som de säger på DSM att ni hovslagare har för lite kunskap när det gäller att verka hästar för barfotagång?

Ursäkta,,,, helt OT men här bara kräver jag källhänvisning,,,,,,,,,, TACK!!!!

Personligen förstår jag inte då vi hela tiden anlitas som "expertis" för just bedömning av acceptabel och oacceptabel verkning. ALLT dokumenteras men utifrån sekretess tyvärr inte för dagen kan redovisas i "bilder" mer än till berörda myndigheter.

Jag kan dock ge dig en källhänvisning utifrån vad den "manliga" huvudpersonen inom din sekt senast skrev utifrån sin uppfattning om DSM...

Man ställer sig en stilla fråga utifrån detta utspel men kan tydligt mellan raderna läsa det "finstilta" och Ert ställningstagande till att även återge ömma hovar.:angel:

Länk: http://www.krulligahasten.se/aktuellt/281.php

MEN! Please! Bilder ville Ts ha och inte ännu mera tjafs - samma gamla tugg.......:(

Sorry,,, vi återgår till TS startinlägg ( Skulle någon av hovisarna som är här kunna lägga in en bild på en barfotahäst.

Alltså en bild på en barfotahäst verkad av en hovslagare, INTE någon "metod".
) och jag kommer lägga in bilder så snart jag har några verkningar. Oj det ska ske redan i morgon så då gäller det att inte glömma mobilen hemma;)

vdb,,,*blink* *blink*

Klarar jag tekniken så kommer mina bilder på två tvååringar som aldrig varit skodda samt en av deras mammor som under sin tävlings karriär varit skodd med ditten o datten beslag men sedan sin omskolade karriär till fölmärr varit barfota (nu i drygt två år) Märren är för dagen drygt 17 år.

Ber att få återkomma senast före helgen med mina bilder..

Senast ändrad:

Är det kanske som de säger på DSM att ni hovslagare har för lite kunskap när det gäller att verka hästar för barfotagång? Är det en anledning till att ni inte vågar visa era resultat?

Det här var ett intressant uttalande som jag önskar syna lite närmare! Så vitt jag vet finns det 2 veterinärer på DSM. En av de 2 är kund åt mig, jag skor hästen åt denne. Eller barfotaverkar. Den andre av de 2 är dessutom hovslagare och veterinär och vad h*n anser om Strasser är väl ganska känt? Eller? Men skit samma, jag ska inte bråka med er.....Jag lovar att försöka komma ihåg min kamera nästa gång jag ska verka en barftahov!

Javisst är det.:crazy:

Jag är jättglad om någon av hovisarna vill lägga in bilder på vanligt traditionellt barfotaverkade hovar. Jag tycker att det är intressant som motvikt i den debatt som pågår.

Jag är glad om du vill lägga in bilder, men du behöver inte känna dig tvingad. Gör som du vill.

Jag betackar mig för spydiga kommentarer.

Norrland

Senast ändrad:

Jag vill hurra för dig Lilla Skutt som verkligen lägger ut bilder på hovar som du som hovslagare har verkat! :) :bow:

Ska ta bilder på min 4 årings fötter i morgon.
Där ser man tydligt varför jag skott honom fram, men går barfota bak.

Nytagna bilder på alldeles nykläckt fölis.(4tim gammal.)
Kolla in fölputan på hovarna!:love:
Lite suddig bild för det va första gången fölis lyfte hovarna.;)

Färskare bilder på barfotahovar är svårt att få,dessa hovar är inte nyverkade men alldeles nya.:D
Fölputan(spetsen i tån) är numera snabbt nedsliten naturligt då denna lilla fölis tyckte galoppera var väldigt skojigt.

Samma fölishovar före galoppövningarna i solskenet.
Ser ut som små glass-strutar.:D :love:
Lite lustig färgsättning på hovarna oxå.:)

*naaaw* :love:

jag fotade mitt föls hovar när hon vilade efter första måltiden, så de finns förevigade alldeles färska de också. :-)

Första bilden från igår.

Jämför med dagens hovbild.(nedre bilden.)

Ser du skillnaden,dels är det extra strålhornet som skyddat stoets slemhinnor från de vassa hovarna borta,en del var redan borta på första bilden.(jag missade fölningen med nån timme,o sen skall batterierna i kameran funka..:angel: )
Sen är spetsen i tån(putan,som väl är till för att ta sig ut ur fostersäcken ) nersliten efter fölis galopprundor i hagen.:D
Andra hovisar kanske kan förklara bättre,jag är mindre smart efter att ha fölvakat två nätter i rad.:o *snark*

Jag kan om ni vill lägga in bilder framöver på fölis första verkning osv ,men som denna skitunge busar lär hon inte behöva hjälp än.:D
Vi får se hur hon sliter hovarna framöver och hur hon rättar sig i i benen själv först ,första veckan händer det väldigt mkt.
Otroligt att de långa benen fått plats i stoet egentligen förrässten.:eek:
Ännu mer otroligt att jag lyckades med att fota fölis små hovar,hon är väldigt kittlig och full med spring.:D :love:

Ja just det. Jag ser skillnad. På andra bilden är fölishoven mer rund och mindre kantig.

Intressant!

Lägg gärna in bilder på fölis hovutveckling!! Jätteintressant att se första verkning osv. :bow:

Norrland

Klarar jag tekniken så kommer mina bilder på två tvååringar som aldrig varit skodda samt en av deras mammor som under sin tävlings karriär varit skodd med ditten o datten beslag men sedan sin omskolade karriär till fölmärr varit barfota (nu i drygt två år) Märren är för dagen drygt 17 år.

Ber att få återkomma senast före helgen med mina bilder..
Problem med tekniken?*host*:angel: :D
Jag som är totalt teknisk idiot lyckades ju få in bilder!;)

Vad är dagens lärdom?
Jo kvinnliga hovisar med billig kamera är både snabbare och smartare än än manliga hovisar med dyra leksaker.;) :rofl:

Kom igen nu gubbar ,ta lite kort!:bump:
Jag ska ta fler nya bilder men denna vecka har det vart lite väl mkt lite tid över..:cool:

Ja just det. Jag ser skillnad. På andra bilden är fölishoven mer rund och mindre kantig.

Intressant!

Lägg gärna in bilder på fölis hovutveckling!! Jätteintressant att se första verkning osv. :bow:

Norrland
Kul att ni är intresserade.
Om några år tror jag denna lilla fölis visar framhovarna på annat sätt.;)
Idag hoppade hon självmant över två hinderbommar som låg på marken under sina galoppövningar,sen galopperade hon tätt förbi mig och sparkade bakut.
Sen smakade fölis på elbandet:eek: och skrek rakt ut stackarn.:cry:
Det är inte lätt att va liten alla ggr.:p

Fölungar är roligare än tv, helt klart..:D

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
659
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 230
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka