Bukefalos 28 år!

Barfota eller boots

H

Hanna_S

Jag har ett varmblod sedan en knapp månad och en shettis som jag haft sedan i maj. Ingen av dem har någonsin haft skor och i båda fallen har den tidigare ägaren sagt att man har brukat rida på grusvägar utan problem. Båda hästarna har dock blivit sparsamt ridna under sommaren men nu har vi kommit igång med att rida dem ett par dagar i veckan igen. Det lilla som barnen red shettisen i somras ömmade hon inte alls av, men nu när hon rids så ofta visar hon tydligt att hon inte vill trava på grusvägarna utan enbart på gräs.

Varmblodet visar inget så tydligt men är lite snubblig och verkar ändå föredra vägrenen. Varmblodets förra hovslagare hade sagt att hon klarar en timmes ridning/dag på vilket underlag som helst. Bör vi ha boots på dem när vi rider eller kommer deras hovar att vänja sig om vi tar det vackert nu i början och ökar succesivt??? Vi försöker att rida på gräs så mycket vi bara kan, men vi vill kunna rida på grusvägar så småningom.
 
Sv: Barfota eller boots

Hehe, joo klart att boots hjälper.. Men jag tror du tänker på andra boots.. Inte såna som skyddar från balltramp. Här är det fråga om boots som typ av boaboots! :idea:
 
Sv: Barfota eller boots

Precis boa, epics, bare och allt vad det nu finns... Så vad tror ni???
 
Sv: Barfota eller boots

Frågan kan ställas annorlunda. När vi människor går på grus gör det ju ont i fötterna men så fort vi går på gräs känns allt bra igen. Ingen skada skedd typ. Och ju mer vi går på grus desto tjockare fotsulor får vi, så att man tillslut kan springa obehindrat på grus. Funkar hästar likadant??? Dvs kommer hovarna att härdas så att de tål detta om de bara får lite tid på sig?

Eller är det snarare så att har de väl börjat ömma så gör man bara skadan värre och värre genom att fortsätta att rida dem barfota?
 
Sv: Barfota eller boots

Min treåring var väldigt öm när han började ridas lite mer kontinuerligt, jag försökte vänta ut honom, alltså att han skulle vänja sig att vara barfota men jag gav upp och skodde.

Känns så taskigt att försökt få dem att trava när det helt klart gör ont.

Var jag dig så skulle jag sko.
 
Sv: Barfota eller boots

Frågan kan ställas annorlunda. När vi människor går på grus gör det ju ont i fötterna men så fort vi går på gräs känns allt bra igen. Ingen skada skedd typ. Och ju mer vi går på grus desto tjockare fotsulor får vi, så att man tillslut kan springa obehindrat på grus. Funkar hästar likadant??? Dvs kommer hovarna att härdas så att de tål detta om de bara får lite tid på sig?

Eller är det snarare så att har de väl börjat ömma så gör man bara skadan värre och värre genom att fortsätta att rida dem barfota?

De som förespråkar barfotagång hävdar ofta att hästarna vänjer sig vid att gå barfota, att det "härdas", men att detta också kan ta väldigt lång tid.

Själv tycker jag inte att det är ens att tänka på att rida en häst som ömmar i fötterna. Ömmar den så kommer den att gå att spänna sig och det kan bli följdproblem i t ex ryggen. Det är svårt nog för en häst att bära en ryttare på ett bra sätt ändå, utan att man ska låta den gå omkring och ha ont i fötterna också.

Jag har min häst barfota under sommarhalvåret, han går i gräshage och rids nästan uteslutande på ridbana. Jag har också Old Mac's till uteridning. De funkar rätt bra till uteritt.

På vintern skor jag, dels för att det då blir hårt och knöggligt i hagen = risk för ömma fötter, dels för att jag inte vill att hästen ska spänna sig för att det är halt. Det går alldeles utmärkt att ta av skorna på våren och fortsätta barfotagången.
 
Sv: Barfota eller boots

Vad är fördelen med att sko på vintern, jämfört med att ha boots med broddar i?

Har jag boots kan jag ju styra mer när de skall vara på och av, samt att jag tycker att det känns naturligare och sundare. Och som sagt dessa hästar har aldrig varit skodda innan och har tidigare ridits regelbundet på grus utan problem. Jag tror att det är våran "rivstart" som fått dem eller ffa shettisen att ömma och att det går att hjälpa dem igenom den här övergångsperioden med hjälp av boots.

Jag vill inte att de skall behöva ha ont när vi rider men vill inte sko bara för att jag inte har väntat ut dem tillräckligt med barfotagången. Jag tycker att boots verkar vara ett bra alternativ men har själv ingen erfarenhet av det. Är jag helt fel ute?
 
Sv: Barfota eller boots

Fast som jag förstått det som "barfotafolket" säger ang att hovarns "härdas" så menar de inte att man som TS skriver ska fortsätta att rida på underlag de ömmar på tills de härdats. När "barfotafolket" pratar om att hovarna härdas menar de nog att hovarn successivt byts ut och ny, starkare, friskare hov kommer ut. Detta ska bara kunna ske om hästens rids/rör på sig mycket. Men inte på underlag som gör ont!

Mitt råd till TS är att använda boots på de underlag det behövs och tänka på att anpassa ridningen/tempot. Tex nu har det regnat här i snart två veckor. Då är hästarnas hovar mjukare och grus som kanske inte känns i vanliga fall kanske gör jätteont.

Det är ett bök att ha dem barfota, man kan inte bara fräsa runt i galopp hela tiden hur som helst :p ;)
 
Sv: Barfota eller boots

Vill du ha någon att bolla ideer med får du gärna PM:a då jag också har barfota hästar som ännu inte är helt ok på grus osv. :idea:
 
Sv: Barfota eller boots

hej jag har mina barfota ,det har tagit ett år att få fullblodets hovar så bra att jag snart kan rida henne barfota hoppas jag, hon har ju gått i hage ett år nu men hon har haft grus och skog i sina hagar så hovarna har vant sig .man kan rida på vilket underlag man vill bara den e verkad rätt min hovvårdare är superbra . i hästfoxus har du en barfota annons riong han ,han e bra .
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
698
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
982
Senast: Roheryn
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 696
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp