Islandshäst tölt barfota

E.A.

Trådstartare
Hej!
Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något märkbart. Med skor så var han väldigt lätt-töltad. Men nu har han blivit mycket svårare att få i tölt, blir mer framtung och hänger i bettet, jag har försökt aktivera bakdelen mer men märker knappt någon skillnad. Han travar och galopperar i full fart på grusväg, så hade det varit ömhet borde han även visat det där ?
Kan det ha med balansen att göra efter att vi skodde av honom? För övrigt har han väldigt fina hovar. Känns märkligt.
Finns det någon här som har liknande situation? Eller vet vad det kan bero på?
 
Jag skulle inte utesluta ömhet för att hästen springer i full fart, det kan den göra ändå. Det är snarare steglängden som påverkas, och tar hästen kortare steg kan det absolut göra tölten svårare. Att han blir framtung och hänger på bettet kan ju också komma av att han undviker att lägga vikt på bakbenen.

Det kan också handla om balansen, eftersom du nu har satt rejäla tyngder fram (barfotaboots) och samtidigt lättat på vikten bak. Vad händer om hästen får boots bak också?
 
Prova att bootsa bak också och se vad som händer.

Min ena har superfina fötter och kan egentligen gå barfota utan bekymmer. Men skoddes och fick ett helt annat till synes mer obesvärat steg. Det var inte jättetydligt men jag kunde se och känna det. Så det kan vara hårfint.
 
Jag skulle inte utesluta ömhet för att hästen springer i full fart, det kan den göra ändå. Det är snarare steglängden som påverkas, och tar hästen kortare steg kan det absolut göra tölten svårare. Att han blir framtung och hänger på bettet kan ju också komma av att han undviker att lägga vikt på bakbenen.

Det kan också handla om balansen, eftersom du nu har satt rejäla tyngder fram (barfotaboots) och samtidigt lättat på vikten bak. Vad händer om hästen
Jag skulle inte utesluta ömhet för att hästen springer i full fart, det kan den göra ändå. Det är snarare steglängden som påverkas, och tar hästen kortare steg kan det absolut göra tölten svårare. Att han blir framtung och hänger på bettet kan ju också komma av att han undviker att lägga vikt på bakbenen.

Det kan också handla om balansen, eftersom du nu har satt rejäla tyngder fram (barfotaboots) och samtidigt lättat på vikten bak. Vad händer om hästen får boots bak också
Jag skulle inte utesluta ömhet för att hästen springer i full fart, det kan den göra ändå. Det är snarare steglängden som påverkas, och tar hästen kortare steg kan det absolut göra tölten svårare. Att han blir framtung och hänger på bettet kan ju också komma av att han undviker att lägga vikt på bakbenen.

Det kan också handla om balansen, eftersom du nu har satt rejäla tyngder fram (barfotaboots) och samtidigt lättat på vikten bak. Vad händer om hästen får boots bak också?
Tack för ditt svar, jag ska absolut prova att rida med boots bak, jag tycker scoot boots är smidiga men dom kanske inte ger så Mycket dämpning. Hovarna borde även bli starkare med tiden tänker jag.. måste såklart vara en omställning till barfota.
 
Hej!
Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något märkbart. Med skor så var han väldigt lätt-töltad. Men nu har han blivit mycket svårare att få i tölt, blir mer framtung och hänger i bettet, jag har försökt aktivera bakdelen mer men märker knappt någon skillnad. Han travar och galopperar i full fart på grusväg, så hade det varit ömhet borde han även visat det där ?
Kan det ha med balansen att göra efter att vi skodde av honom? För övrigt har han väldigt fina hovar. Känns märkligt.
Finns det någon här som har liknande situation? Eller vet vad det kan bero på?
Jag skulle definitivt inte utesluta ömhet bak om hästen går utan boots eller annat skydd där. För att tölta behöver hästen vinkla sina bakben och ta lite mer vikt där, och hästen kan mycket väl tycka att det är obehagligt om den är lite öm och därför välja annan gångart. Du säger också att hästen är mer framtung, vilket också indikerar att den vill lägga mer vikt fram där den har skydd. Jag hade valt antingen boots runtom eller att sko hästen igen. En häst ska vara bekväm vid ridning och lätt kunna göra det ryttaren ber om, anser jag. Annars får man fundera på varför den inte kan/vill (som du ju gör) och rätta till det!
 
En del hästar utan skor/ boots tenderar att bli mer markbundna vid hårt knöligt underlag. Sen är en del hästar mer smärttåliga än andra. Man får vara uppmärksam på att hästen verkligen fungerar utan skydd. Blir den markbunden, lite ovillig, eller framtung så är den påverkad av underlaget. Risken finns att det blir ett smärtminne som kan ta tid att få bort. Mycket hänger på vilka underlag man rider på och vilken nivå på ridningen man har.
 
En del hästar utan skor/ boots tenderar att bli mer markbundna vid hårt knöligt underlag. Sen är en del hästar mer smärttåliga än andra. Man får vara uppmärksam på att hästen verkligen fungerar utan skydd. Blir den markbunden, lite ovillig, eller framtung så är den påverkad av underlaget. Risken finns att det blir ett smärtminne som kan ta tid att få bort. Mycket hänger på vilka underlag man rider på och vilken nivå på ridningen man har.
Det är ju här det börjar bli lite svårt, tycker jag. För mekaniskt sett så blir alla hästar mer markbundna i sina rörelser utan skor, eftersom hovarna då blir lättare och rörs i en flackare bana över marken (och tvärtom ger ökad tyngd högre benlyft). Så det kan ju vara lite svårt att veta vad som beror på den effekten och vad som beror på att hästen är obekväm med / öm av underlaget. Ovillighet, framtunghet eller att "tappa" en gångart är ju dock tydliga tecken, liksom om hästen kortar steget och "tassar" fram.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
644
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 572
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 399
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp