Barfota och distans?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare isabellus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 533
I

isabellus

Hej! Jag är intresserad av det här med att hålla hästar barfota, och även att ha dem på lösdrift året om. Skulle gärna höra om andras erfarenheter.. ex. om ni rider barfota på tävling/på alla underlag, eller med boots? Om det funkar bra med lösdrift kombinerat med distans. Ni som har lösdrift, har ni täcken på vintern, eller kör ni hela "natural-stilen"? Berätta gärna allt ni kommer på :)

Therese

Sv: Barfota och distans?

Min sköthäst, isis går barfota och ute året om utan täcke, men med rejäl björnpäls. (Med väldigt få undantag eftersom de har ligghall och gott om skog att ta skydd i) När han började gå barfota var han öm ett tag, framförallt på grus. Men nu har han gått barfota i ett år och går fram överallt, asfalt, grus och i skog och mark. Vi brukar ta långturer imellanåt på ett par timmar, men vet inte om detta räknas som distans precis, har inte varit ute på några längre dagsturer än. Men det har funkat bra, har inte märkt av något negativt med att gå barfota.
Förstod inte riktigt hur du menar med hur lösdrift fungerar kombinerat med distans? men det kanske någon annan har svar på.

Min sköthäst, isis går barfota och ute året om utan täcke, men med rejäl björnpäls. (Med väldigt få undantag eftersom de har ligghall och gott om skog att ta skydd i) När han började gå barfota var han öm ett tag, framförallt på grus. Men nu har han gått barfota i ett år och går fram överallt, asfalt, grus och i skog och mark. Vi brukar ta långturer imellanåt på ett par timmar, men vet inte om detta räknas som distans precis, har inte varit ute på några längre dagsturer än. Men det har funkat bra, har inte märkt av något negativt med att gå barfota.
Förstod inte riktigt hur du menar med hur lösdrift fungerar kombinerat med distans? men det kanske någon annan har svar på.

tack för svar..
jag menar just när dem får björnpäls, och man ska träna.. om det blir jobbigare för hästen med tjock päls? o lägger ni på täcke om hästen är svettig?

Om de är svettiga svampar vi av den lite om det inte är för kallt. Då får de stå inne med svettäcke tills de torkat. Har tillgång till en box i stallet, men den används knappt. Brukar försöka planera in ridturerna så att de slipper stå inne. Rida tidigt på dagen då det är varmare så att de hinner torka. Här är oftast bara riktigt kallt på natten. Om vi rider på eftermiddagen försöker vi ta det lite lugnare så att de inte blir för svettiga.
Det är klart, om man ska rida distans så kanske det blir svårt med lösdrift, om man inte har någonstans de kan stå inne ett par timmar tills de torkat. När det är riktigt kallt brukar de andra i stallet (inte isisar) få gå ute på natten med fleecefodrat täcke, typ svettäcke med andastäcke utanpå, om de är svettiga, men oftast får de stå inne på natten (de andra hästarna alltså).

Sen kan de ju få lite sämre päls just vid pälssättning och fällning, men det märker man ju av. Man får ju anpassa sig lite efter hästen då. Det finns även "tillsatsämnen" kommer inte på vad det heter nu. som är bra vid pälssättning. Fast jag har aldrig använt sånt eftersom jag inte tränar särskilt hårt. Hör väl inte hemma i distansforumet direkt. Är hobbyryttare och kör stenhårt på skogsmulleridning med dressyrinslag på grusvägarna.

Om de är svettiga svampar vi av den lite om det inte är för kallt. Då får de stå inne med svettäcke tills de torkat. Har tillgång till en box i stallet, men den används knappt. Brukar försöka planera in ridturerna så att de slipper stå inne. Rida tidigt på dagen då det är varmare så att de hinner torka. Här är oftast bara riktigt kallt på natten. Om vi rider på eftermiddagen försöker vi ta det lite lugnare så att de inte blir för svettiga.
Det är klart, om man ska rida distans så kanske det blir svårt med lösdrift, om man inte har någonstans de kan stå inne ett par timmar tills de torkat. När det är riktigt kallt brukar de andra i stallet (inte isisar) få gå ute på natten med fleecefodrat täcke, typ svettäcke med andastäcke utanpå, om de är svettiga, men oftast får de stå inne på natten (de andra hästarna alltså).

Sen kan de ju få lite sämre päls just vid pälssättning och fällning, men det märker man ju av. Man får ju anpassa sig lite efter hästen då. Det finns även "tillsatsämnen" kommer inte på vad det heter nu. som är bra vid pälssättning. Fast jag har aldrig använt sånt eftersom jag inte tränar särskilt hårt. Hör väl inte hemma i distansforumet direkt. Är hobbyryttare och kör stenhårt på skogsmulleridning med dressyrinslag på grusvägarna.

det låter vettigt.. men då har jag lite andra funderingar.. kan man ha lösdrift utan att ha tillgång till box? dem kan väl klara sig ute med täcke om dem är svettiga (o vana vid det). Men om dem blir halta eller sjuka? Ska man behöva ligga o betala för en box ifall att det skulle beöhvas.. det känns ju onödigt.. men står man med en sjuk häst som inte får vara ute.. vad gör man?

Nån som har tankar om det blir tyngre för hästarna att jobba med tjock päls? eller är det mest en myt?

Jag har oxå hört att pälsen har en rotationsrörelse som hämmas av täcken som trycker ner pälsen.. funktionen av rotationen ska vara att den transporterar ut svett o fukt.. och att det då egentligen inte är speciellt bra med täcken.. men om man har klippt pälsen så måste man ju..

som sagt, detta är saker jag hört.. vad tror/vet ni andra?

Vi har våra hästar på lösdrift, jag tränar och täclar distans. min häst var skodd 5 år innan avskoning så fram har jag haft boots på under tävling, men träning och vanlig ridning hemma går hon helt barfota. Nu ska jag inte tävla i år då hon ska betäckas, men annars hade jag tänkt att starta henne helt barfota i år...

Nu har jag en arab och även om hon har tjock päls så går den ju inte att jämföra med en islandshäst ;). Så för vår del har det inte varit problem att gå utan täcke - få vinterpäls och tränas ändå! Någon natt har hon haft täcke på om det som i år har regnat konstant i en vecka eller så, vill ju inte ha blöt kall rygg då det tränas. Har hon varit svettig någon vinterdag så har jag svampat lite för att få bort svetten, sedan har hon antingen stått inne ett par timmar och torkat eller så har hon fått täcke på ute.
Men under vintern tränas det inte så hårt för vår del och de långa långsamma ritterna blir hon inte svettig av.

Vi har våra hästar på lösdrift, jag tränar och täclar distans. min häst var skodd 5 år innan avskoning så fram har jag haft boots på under tävling, men träning och vanlig ridning hemma går hon helt barfota. Nu ska jag inte tävla i år då hon ska betäckas, men annars hade jag tänkt att starta henne helt barfota i år...

Nu har jag en arab och även om hon har tjock päls så går den ju inte att jämföra med en islandshäst ;). Så för vår del har det inte varit problem att gå utan täcke - få vinterpäls och tränas ändå! Någon natt har hon haft täcke på om det som i år har regnat konstant i en vecka eller så, vill ju inte ha blöt kall rygg då det tränas. Har hon varit svettig någon vinterdag så har jag svampat lite för att få bort svetten, sedan har hon antingen stått inne ett par timmar och torkat eller så har hon fått täcke på ute.
Men under vintern tränas det inte så hårt för vår del och de långa långsamma ritterna blir hon inte svettig av.

men ni låter henne ändå stå ute i alla väder? tycker det är jättebra.. fast dem har säkert tillgång till skydd? är det inte lag på det?

rider du med boots på vintern? med broddar?

Är det tillåtet att tävla helt barfota i distans? Jag har läst någonstans, minns inte var, att man inte får tävla barfota nämligen. Boots är dock okey, men jag vet inte.

Min häst är i alla fall helskodd nu när hon ska börja tävla distans, och vintertid går hon ute så mycket som möjligt och utan täcke. Hon blir ju såklart svettigare vid ansträngning.

Man får tävla barfota i distans.
Läs gärna TR, finns på nätet numera.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
857
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 863
Senast: Farao
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 635
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 632
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka