Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare iva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 675
  • Visningar Visningar 47 998
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Barfota verkare enligt AANHCP svarar på era frågor

Varför tar ni åt er så mycket? Jag har aldrig påsått att någon är djurplågare! Skor är en vettig lösning men barfotaverning enligt AANHCP är en bättre, för hovens skulle är den det. (obs snälla ta inte upp is eller tävlan osv..)

Alltid bättre för hovens skull så länge det inte sitter en häst fäst i andra änden menar du?

Jag måste misslyckas väldigt bra med att få ut mitt budskap...
Jag har skrivit 500 gånger att man ska se till sin egna individ, se till sina egna förutsättningar osv...

Ja det KAN följa problem, kanske inte alltid, men jag tar inte den risken...

När du blivit vuxen kan vi börja diskutera...

Jo det har du minsann sagt: "Jag menar att alla hästar kan gå utan järnskor!!! Jag är väl medveten om att alla har olika förutsättningar och för de som har hästar som ömmar så finns det boots. För de flesta hästarna kommer att ömma i början det är inte konstigt, därför finns bootsen."

Finns i tråden "Varför skor du".

Kan du precisera exakt vad du menar här för nu ser det mest ut som du egentligen inte kan svara.

Cecely skrev:
Varför tar ni åt er så mycket? Jag har aldrig påsått att någon är djurplågare! Skor är en vettig lösning men barfotaverning enligt AANHCP är en bättre, för hovens skulle är den det. (obs snälla ta inte upp is eller tävlan osv..)

Ja, för hoven ja, det är ju alla överens om oavsett lära. Men det är när det ska tas från teorin till praktiken, dvs appliceras på verkligheten som jag ser en BRIST hos barfotaförespråkare. Alla de hovslagare jag mött under åren så har INGEN hävdat att det ena är bättre än det andra. Bäst för hoven är alltid barfota rent teoretiskt, men sen må man titta på hästen. Och när jag sagt 'barfota tack' till en hovslagare så har jag aldrig behövs argumentera en massa om varför jag INTE vill ha skor. Och när jag sagt 'skor tack' så har jag aldrig behövt argumentera en massa varför jag INTE har barfota.

Dessutom, när jag frågat hovis om det inte är ide att sko den här hästen nu alt ide att prova sko av den där hästen nu så har det aldrig varit 'nej, de ska inte ha skor, hoven mår bäst barfota' utan det har ittats just på INDIVIDEN.

men barfotaförespråkarna saknar det, där ska det vara barfota, punkt slut. På nåde kan man kanske få slå på skor om man nu råkar bo där det är is. Men det är ändå inte fullt ut accepterat utan man BORDE ju...

DET vänder jag mig mot, att det verkar totalt inkapabla att se till VERKLIGHETEN. Dvs hur påverkas den här individen av ditt eller datt och hur påverkar valet av gren, nivån på träningen etc av ditt eller datt.

Men i denna tråd om du läser vidare och läser mina inlägg nu så kanske du kan förstå att jag ändrat uppfattning!!! Vad är det med dig människa??

Vad vi reagerar på är att du hela tiden framhåller att det bara är enstaka hästar som inte fungerar barfota, till vad?. Hur är det nu hur många barfotahästar hat du haft o vad har de använts till? Hur många hästar har du haft totalt?
Om man skall hårdra frågan skulle man kunna dela in folk i 3 grupper.
1. De som köper en barfotahäst o är glada för den användning hästen kan få.
2. De som köper en häst för att använda o sen skor om det behövs.
3. Det som skor antingen det behövs eller ej.
PL

Har faktiskt haft ngn ponny som fungerade i turridning barfota. Men de flesta fungerade inte, till o med ungarnas shettis måste skos fram när ena dottern började köra henne regelbundet. Verkligen inget nöje att sko en pytteliten stenhård sko nere på marknivå.
PL

Tror vi skulle kunna sammanfatta den här tråden nu med att barfota är bäst om det går, i de flesta fall där hästen används normalt går det tyvärr inte. :smirk:
De fallen där det funkar är lyckligt lottade, de fall där det funkar att sko har det bra som det är o de fallen där det finns problem får man prova sej fram till bästa lösning... :idea:

Fast sen är det ju rätt kul o diskutera oxå.. :D

Vad det är med mig? Du sa: "Va? Kan du hitta nått ställe jag skrivit att alla hästar kan gå barfota? Det är ju IVA som säger att alla hästar kan gå barfota!!"

Jag hittade ett ställe. Men du har ändrat uppfattning nu alltså - ok.

Varför är det så enligt dig att det bara är enstaka fall som klarar att gå barfota?
Varför tror ni att övergången är hemsk?
Varför tror ni att man måste ställa av och släppa ut i det fria för att det ska fungera?

Jag har redan sagt åtal gånger att man ska se till individen, man ska inte utsätta den för onödigt mycket lidande, man ska titta till sina egna förutsättningar osv...

Varför har de som verkat enligt AANHCP haft så bra reultat? Tur? Tillfällighet?
Eller är det så att det fungerar?

Vi gör såhär för jag orkar inte mer. Ni gör som ni vill, jag gör som jag vill så får vi se hur det går i slutändan.

Vilken missuppfattning!
Det är klart att man kan använda en barfotahäst som vanligt!

Alexandra_W skrev:
Ja, för hoven ja, det är ju alla överens om oavsett lära. Men det är när det ska tas från teorin till praktiken, dvs appliceras på verkligheten som jag ser en BRIST hos barfotaförespråkare. Alla de hovslagare jag mött under åren så har INGEN hävdat att det ena är bättre än det andra. Bäst för hoven är alltid barfota rent teoretiskt, men sen må man titta på hästen. Och när jag sagt 'barfota tack' till en hovslagare så har jag aldrig behövs argumentera en massa om varför jag INTE vill ha skor. Och när jag sagt 'skor tack' så har jag aldrig behövt argumentera en massa varför jag INTE har barfota.

Dessutom, när jag frågat hovis om det inte är ide att sko den här hästen nu alt ide att prova sko av den där hästen nu så har det aldrig varit 'nej, de ska inte ha skor, hoven mår bäst barfota' utan det har ittats just på INDIVIDEN.

men barfotaförespråkarna saknar det, där ska det vara barfota, punkt slut. På nåde kan man kanske få slå på skor om man nu råkar bo där det är is. Men det är ändå inte fullt ut accepterat utan man BORDE ju...

DET vänder jag mig mot, att det verkar totalt inkapabla att se till VERKLIGHETEN. Dvs hur påverkas den här individen av ditt eller datt och hur påverkar valet av gren, nivån på träningen etc av ditt eller datt.

:bow: :bow:

Om man kan använda en barfotahäst som vanligt beror väl på vad "som vanligt" innebär i det specifika fallet!! :)

Det här kan som sagt diskuteras fram o tillbax tills vi får fingerkramp..
Huvudsaken är att hästarna får må bra i det vi har dem till osv. Med eller utan dojjor. ;)

Men det är verkligen intressant att höra indikationer för och emot! :idea:

Att du ändrat uppfattning är definitivt ingenting som märks!!

Ta bara meningar som:

"Men jag vet vilket slutresultat som blir bäst. "
TVÄRSÄKER!!
Ja, för DIN häst kanske, men försök inse att det inte är bäst för ALLA!

"....behåll skorna på om det är nödvändigt. Det är inget den dör på studs av! "
Det du verkar mena är att den kanske inte dör direkt, men definiftivt inom kort!

och hela ditt budskap är ju att vi "andra" är oerhört egoistiska som bara vill rida och inte tänker ett dugg på våra hästars hälsa, och därmed blir vi även sämre djurägare för vi låter inte våra hästar gå barfota!!

Hur många hästar har du?
Har många barfota?
Hur länge har de gått barfota?
Vad använder du dem till?
Och hur ofta använder du dem?

Detta skulle vara jätteintressant att veta.
Frågorna har ju varit uppe flera gånger tidigare, vet inte om du unviker att svara??

"Det är klart att man kan använda en barfotahäst som vanligt!"
OM man inte har en plattfot...
OM den kan använda boots...
OM man har en bra anpassad hage...
OM inte alla andra OM också fanns!!!

Senast ändrad:

Elektron: Hur går det? Kan du rida? Vad har ni för väder? *Nyfiken* Eftersom det inte funkade för mej o pållen just nu...

Det är bra gör som du vill men försök inte övertyga alla här om att det går att använda de flesta hästar barfota utan begränsningar. Den samlade erfarenheten här av hästar som gått barfota utan att fungera fullt ut verkar vara ganska stor. Vi andra fortsätter att ha barfota när det går o sko när det behövs.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka