JO! ävem MED brodd!
Nu snackar vi inte en vanlig barfota häst! Nu snackar vi en häst med hovar så som dom ska se ut, så som dom ser ut på vildhästar ! när hoven expanderar vi belastning så fungerar den som en sugkopp och får grepp till och med på blöankis och hala klippor!
 
Nej, brodd är överlägset på isiga underlag, man kan inte jämföra med hårda stenhällar, där hjälper inte brodden mkt.

Hoho min borde ha hovar som en vildhäst eftersom hon sällan behöver verkas och vildhästarna verkas ju aldrig...
 
HAr just skrivit det på strassertråden!

Och nej jag håller inte med om att brodd ger överlägset grepp!
Och även om det ger ett bra grepp så finns det så många andra nackdelar med skor!
 
Ja det finns andra nackdelar med skor, därför skor jag inte. Men det var inte diskussionen nu. Däremot kommer jag nog lägga på hippogrip nästa vinter just för att kunna ha brodd på henne för det GÖR skillnad, på blankis, som var frågan. På alla andra underlag så duger barfotafötterna fint.
 
Vi gör inte så mkt med våra barfotapållar. De har vintervila o går o skrotar i hagen. De gånger vi tar promenader så klarar de det faktskt bättre i halkan utan skor o brodd än med. Fast iom att vi inte är ute så ofta så väljer vi våra dagar o promenerar inte när det är glashalt.
 
Jag tror att det skiljer sig mellan hästar. Våra kommer från stäppen och har levt som vildhästar där. De klarar sig lika bra utan brodd.
Våra hästar tar sig fram bättre än de i stallet med brodd.

Nu säger jag inte att alla oskodda hästar är så stadiga på benen som våra men det är fel att säga att broddade hästar klarar sig bättre på blankis i alla lägen.
Folk i vårt stall är facinerade över hur bra våra hästar tar sig fram utan brodd.
Vi är väldigt noga med att verka våra hästar med jämna mellanrum och vår hovis tycker att de har väldigt bra hovar.
Vi har inte heller några problem med snöstyltor vilket är skönt.

/ Sandra
 
Håller faktiskt med lil-sis att brodd är överlägset.

Gammeln som jag skrev om i mitt förra upplägg har det gått bra med tills i går. Då halkade han rejält och haltar nu litegranna :( Noll grepp trots stora, fina hovar med bra funktion.
 
Mina vilar i stort sett nu också, men det är ju vägen till och från hagen som är det kruxiga. :crazy: Rider gör jag inte nu när det varit halt ändå. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 535
Senast: Morces
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
949
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson har länge varit en av de ryttare som tagit välfärden hos tävlingshästar på största allvar - att hans mästarhäst All In...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp