SmizzSpeedy

Trådstartare
Har sökt i trådarna men inte hittat något (jag kanske är blind eller inte letat tillräckligt? :confused: ) och jag skulle vilja veta hur ni gjort som gått över till barfota på era hästar, hur lång tid det tog innan hästen blev "stark" i fötterna,hur ni rider och hur ni löser hovfrågan på vintern???

Min häst sprang av sig en framdoja i hagen i helgen men ömmar ingenting när han går på grusvägen till och från hagen, så jag tänkte dra av skorna på de andra tre hovarna också (och raspa kanterna runda för att undvika uppfläkning) för att hans fötter ska få vila sig från beslag några veckor.

Om han inte ömmar på grusväg, är det OK att rida 1/2 timme några dar/vecka i lugnt tempo i skogen/ridbana utan att skada hovarna??
Vilka kan skadorna bli om hästen går barfota på fel underlag länge??
Kan skador uppstå som inte syns "utanpå" men som är farliga?

Anser än så länge att hovar behöver skor då vi rider/kör på underlag som skulle nöta ner hoven för fort/fel + när broddar behövs, även om en sko hämmar "stunsen" i hoven till viss del.
Men korta perioder som sommarhalvåret där underlaget är bra kan jag tänka mig att ha oskott om hästen inte mår dåligt av det.

Alla synpunkter och kunnade är välkommet!! För eller emot, sakliga argument åt båda hållen!!!
 
Sv: Barfota

Om man rider på "fel" underlag kommer hästen att bli halt...i värsta fall kan belastningsfång uppstå.

Verkningen är jätteviktig, lika viktig som när man skor och det ska ske ofta i början. Jag har haft 3 veckors intervaller på mina damer men nu, efter 2 år barfota, räcker det med 5-8 veckor. Jag raspar lite själv...

En bra hovslagare är a och o.
 
Sv: Barfota

min kille tog av sig ena framskon förra sommaren, på bete, så jag tänkte att han skulle få gå utan pga hovis som inte kunde komma på 3 veckor osv. bara det att min häst klarade inte av det, eller han hade inte tillräckligt starka hovar för det o han blev inte ens riden då, gick bara o skrota i hagen... när jag skulle ta in honom på dagarna kunde han knappt gå på den lilla biten som var grusväg till stallet ens... det var så synd om honom :cry: :cry: :cry:
så jag är ganska skeptisk till att låta hästar gå utan skor men du kan ju dina hästar bäst, min klarade det inte o han är ett, ganska stort, halvblod med bra hovkvalitet som hovis har sagt, 3 st olika...:D
 
Sv: Barfota

Är det skillnad på "vanlig" verkning och barfotaverkning?? Hästen ska alltså verkas lite men ofta till en början?
 
Sv: Barfota

det är olika på olika hästar.
mitt fbl tappade en sko, hovis skulle komma 2veckor senare så jag tänkte att han får gå så tills hovis kommer och jag red honom inte då. efter 1vecka så fick han en hovböld på den foten.. så han klarade inte det..
 
Sv: Barfota

Inka-90 skrev:
det är olika på olika hästar.
mitt fbl tappade en sko, hovis skulle komma 2veckor senare så jag tänkte att han får gå så tills hovis kommer och jag red honom inte då. efter 1vecka så fick han en hovböld på den foten.. så han klarade inte det..


Fullblod är oftast platta och tunna i sulan så det förstår jag att den fick ont.
Utan att vara ohyfsad: åter till frågan till er med barfotahästar som har oskott jämt.(för att inte tappa tråden ;) )
Skulle kanske skrivit det så att det framgick att barfotametoden var det jag ville veta mest om.
 
Senast ändrad:
Sv: Barfota

Mina tre går barfota, men fölet rids naturligtvis inte och har heller aldrig varit skodd.

Stoet skoddes av precis innan snön för ca tre år sedan nu och hade det besvärligt med knöggel etc i början, innan snön kom alltså. Sedan har hon ridits i princip som vanligt tills hon ställdes av för att hon var dräktig och sedan "barnledig". (reds igång så smått i somras och mer frekvent nu under vintern)
Hon har haft problem med röta som var som värst vintern hon inte reds alls, men nu rider vi igen på grusvägarna eftersom det inte går att rida i skogen än. En normal tur är väl på ca 1 mil.
Valacken skoddes av när han kom till mig för ca två år sedan men reds inte alls första halvåret. Han har dock ännu inte visat tecken på ömhet förutom en gång och det var efter en långtur på två dagar, fyra timmar effektiv ridning varje dag. (på enbart grus och asfalt)

Båda hästarna rids med broddade boots vintertid, för säkerhets skull. Stoet kommer att ha boots på hård grusväg i sommar om hon skulle behöva det, men det vet vi inte än eftersom det ännu är relativt mjukt i markerna. (och hon inte visat några tecken på att ömma)

Jag filar till hovarna ca var fjärde vecka eftersom jag gör det helt själv (utbildad, examinerad inom AANHCP). Jag vet inte hur ofta det skulle bli om jag skulle vara min egen kund, så att säga.
 
Sv: Barfota

Skodde av min arab november -04 Först var hon inte öm alls, det kom efter ca 3 månader. Det var först då hon fick tillbaks full känsel i sina fötter. Då vart hon istället "överkänslig" kan tänka mig att det känns som när en fot har sommnat och sen pirrar det när den vaknar.. hon stod och kliade sig mycket i kronranden.
Hon var då öm i ca 2 veckor(det var januari och hagen bestod av isknögglor.. (inge kul för barfotingar - eller skodda). Hon blev bättre av att jag då tog ut henne på promenader, gärna på asfalten som var slät. Sen när knögglorna försvann vart hon bara bättre och bättre! :)
Första sommaren var hon öm på grusvägen till och från och gick då hellre i kanten, vilket ju var ok!

Det tar ju ca 1 år innan "en ny hov vuxit ut" med starkare hovkvalité,sulan tar ca 3 månader på sig att "bytas ut".

Jag har vunnit så otroligt mycket på barfotagången! Hon satte tidigare aldrig muskler på rumpan och stod gärna med bakbenen fram under magen bl. a. Nu står hon med alla fyra rakt ned och rumpan e rundare än någonsin!! Sen har hon ju fått ett helt annat mjukare steg och rörelsemönster. Det blir inge fler skor för vår del!

Verkningen är annorlunda, ja! Det finns ju flera olika barfotametoder men gemensamt tycks de iaf ha att de lägger stor vikt vid trakter och traktstöd. Jag är inte insatt i alla olika metoder, bara AANHCP:s metod så jag ska inte uttala mig om övriga kanske ;)
Men man ser till att hovväggen är i nivå med sulan sedan rundar av hovvägg. Detta är naturligtvis en mycket förkortad version men i stora drag är det vad som skiljer. En hovslagare har lätt att få med sig lite av sulan i tån med klingan och då blir det ömt... och så lägger de oftast inte allt för stor vikt vid att se till att traktstöden inte ligger över sulan / sticker ut... Men här kan jag skriva i all evighet haha! Bättre du tittar på www.harmonyhorse.se alt. www.barfotahast.has.it där jämför de olika barfotametoder och det finns mycket bilder :D
 
Sv: Barfota

hej:) jag har min häst barfota sedan ca ett och ett halvt år tillbaka enligt AANHCPs metod.. den enda metoden som verkar hoven så som den "säger" att den vill se ut. jag måste säga att d är det bästa jag har gjort någonsin, tatt av honom skorna asså:love: hampus, som han heter går nu barfota året om, även om det är ishalka ute. han går ju på sin "trampdyna" (strålen) som hästar och alla andra djur som har en eller flera trampdynor ska göra. han känner om nån hov är påväg o glida iväg och belastar därför de andra hovarna. eftersom han är fjording och otroligt lugn så kan jag ha honom barfota hela tiden , även på vintern. men om man har tex ett varmblod som kan vara lite stressade ibland så kan d va så att dom inte tar sig tid för att känna vart hovarna tar vägen:P hästar tycker intre om att bli slagna, inte ens i fötterna så då finns d skor som man trär på fötterna på hästen:D dom e jättebra, men d finns olika modeller de bästa hittar du om du går in på www.harmonyhorse.se .om man verkar enligt AASNHCPs metod så är det absolut förbjudet att verka en häst så den är sämre efter verkningen än den var före:) det finns "bedragare" som säger att dom är utbildade enligt dethär, tyverr så är det så.. jag rider min häst hårdare nu än när han hade skor. tar lätt en 6 timmars tur i på skogs och grusvägarna härikring^^ han ömmar inte det minsta:D d e klart han undviker o gå på en vass sten ibland, d skulle du också göra genom att halta till. så gör skodda hästar också. en häst kan inte bli halt´av att gå barfota om den är verkad enligt AANSHCPs metod av de utbildade personerna. tex ove o birgitta , det är dom som jag haft mäst kontakt med. när hampus hade skor var hovarna mjuka och hade en del sprickor.. han hade även svamp:( men nu, har han d hårdaste och finaste hovarna av alla hästar i hela byn^^ alla spår av sprickor är borta och han har ingen svamp. tänk på en sak om du ska ha hästen barfota hästens hov mjuknar eller hårdnar beroende på vilketr underlag den går på. så om du har en lerhage eller en gräshage så får man helt enkelt ta o rida mer på grusväg så dom blir hårdare. det gör inte ont på hästen. tänk dig själv hur d är på våren när du tar av dig skorna, du haltar till lite då och då för att du undviker att gå på den vassa stenen. hare bra allihopa hejjsvejjs
 
Sv: Barfota

pratade med min hovis igår som har 40års erfarenhet inom yrket..
han sa att ska man vänja hästen vid att gå barfota ska man göra det på vintern, ej på sommarn....
man måste också ge hästen tid...man kan inte bara låta den vara oskodd några veckor utan 3-4 månader ska man vänta för att se resultat..om hästen nu inte börjar halta då...men det tar den tiden för hoven att "vänja sig"
 
Sv: Barfota

*KL*

Hej,, min hovis säger att så länge man inte rider mer än hästan kan vara barfota utan att ömma (eller på vintern halka på isen) eller har en felaktig benställning,skada som gör att man behöver sätta på ett beslag för att korrigera ytterligare snedslitage så mår hästen bäst av att vara barfota.:bump:

Hovis förstår inte kolleger som gör arbetet tyngre än nödvändigt, barfota är både bäst och minst krävande tycker hovis.:banana:
 
Sv: Barfota

Kortare period än 6 veckor skulle jag inte testa barfotagång på..Det tar ju ett tag med omställningen. Dessutom skulle jag aldrig sko av vintertid, då hästen behöver ( oftast) ett mjukt underlag i övrgångsperioden på.

Skador som kan uppstå, ja, det beror ju på hur korrekt din häst är. Är det tex plattfotad kan du nog räkna med stengallor och hovbölder.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: Sirap
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 735
Senast: muslidag
·
L
Hästvård Hej! Vi har varit på hältutredning med min ena ponny och hon fick behandling för inflammation i BÅDA kotlederna OCH hovlederna fram...
Svar
14
· Visningar
2 040
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 872
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hund rädd i ny bil
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp