Gaffelband som ej blir bra

Hästärbäst00

Trådstartare
Hej!

Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som uppkommit igen på ultraljud.
Vi skulle skritta på fasta underlag och stötvåga varannan vecka.
Vi har nu stötvågat tre gånger total och har en gång kvar innan återbesök och tyvärr märks ingen skillnad överhuvudtaget, fortfarande lika svullen som innan och nu har det snart gått 2 månader totalt..
Det är inte bara denna skadan som orsakar problem, han har även kissing spines som påverkas av att han inte är igång vilket gör att han får en sämre rygg av att inte hållas igång och han har stått sen i maj då jag skadade mig och inte kunde rida, han gick på sommarbete och sen kom denna skadade upp när han kom hem från betet igen..
Jag känner mig lite hopplös just nu då behandling inte fungerar, det blir en ond cirkel av att han har problem där som ger mer problem med sin ks och att han är en häst som mår som allra bäst när han får ridas och arbetas inte bara vara i hage och gå promenader..

Vad är era erfarenheter av sånthär eller bara tankar som ni har? Hur länge ska man hålla på att behandla? Vad är rätt mot hästen? Denna skadan påverkar ju allt annat med honom också..
självklart ska jag rådfråga vår vetrinär men det kan vara intressant att höra andras åsikter och erfarenheter också!
 
Det är svårt att säga om det läker eller inte på utsidan. Det behöver kollas med ultraljud för att kolla om det läker eller inte.

Vissa skador av den här sorten ger permanenta "svullnader/ärrbildningar" som inte går bort (från utsidan) men på ultraljud kan man se att vävnaden är "hel" ändå.
 
Det är svårt att säga om det läker eller inte på utsidan. Det behöver kollas med ultraljud för att kolla om det läker eller inte.

Vissa skador av den här sorten ger permanenta "svullnader/ärrbildningar" som inte går bort (från utsidan) men på ultraljud kan man se att vävnaden är "hel" ändå.
Ja såklart! Det kommer ju kollas med ultraljud igen på återbesök för att se hur det ser ut :)

Tänker eftersom det är en skada som är gammal borde de inte varit svullet från allra första början? Svullnaden syns bara av att man tittar på benet men jag är som sagt inte utbildad och kanske tänker helt fel :’)
 
Har skadan gått upp igen så svullnar såklart senan upp. Brukar likna det vid en banan när skadan uppkommer 😅 Svårt och förklara utan bild men jag tycker det ser ut som en banan i benet när det åker på gaffelbandsskador.

Men kyla kyla och ännu mer kyla efter allt arbete är min erfarenhet. Min herre kom med en komplicerad senskada och skrittade i upp till 5-6 månader innan han gick börja göra annat. Hans skada satt nere i hoven men det var en sena som var skadad. Upptäcktes av en slump med ultraljud. Han var inte regelrätt halt men man såg en mindre rörelsestörning i trav. Idag 3 år senare syns ingenting och han tränar för fullt som vanligt. Men det tog tid och tålamod innan han vara tillbaka i full kondition.
 
Jag har haft kombinationen senskada/tråkiga ryggproblem som behöver rörelse. I vissa lägen kan man rehaba i skritt med tex equiband eller kinesiotape för att hjälpa ryggen medan benen läker. Hör med din veterinär om de erbjuder sjukgymnast och om detta kan vara aktuellt för din häst. Och som de andra säger, konturen utanpå säger inte alltid exakt vad som händer inuti, försök ha is i magen till nästa ultraljud ☺️
 
Fast två månader låter lite för en senskada? Ofta tar det betydligt längre tid än så. Känns alldeles för tidigt att ge upp, tycker jag. Och en viss svullnad/ärrvävnad blir ofta kvar även efter läkning så svårt att veta utan ultraljud hur långt läkningen kommit.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
343
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 248
Senast: Sirap
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 786
Senast: Unhappy
·
Hästvård Hej alla! Ska försöka förklara så tydligt jag kan! x) Jag har en 15 årig häst som för ett par veckor sedan fick konstaterat att han...
Svar
0
· Visningar
689
Senast: Hästanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp