Barfotaboots i hagen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare spiel_mit_mir
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 3 016
S

spiel_mit_mir

Har ett gammalt varmblod som går barfota på äldre dar. I normala fall går det utmärkt, han kan vara lite ömfotad vid ridning på hårt underlag, men han rids så lite så det har inte varit något större bekymmer.

Den här vintern har hos oss dock medfört att hagen är snöfri, hård och jätteknagglig. Det passar inte den stela ömfotade herren något vidare alls, och jag känner inte att jag vill sko honom igen när jag äntligen lyckats få honom att funka hyfsat barfota. Han är i akut behov av någon form av barfotaboot som han kan ha på sig i hagen de dagar då det är fruset och "vasst". Som det är nu rör han sig så lite som möjligt, och han blir dessutom öm i ryggen och höfterna av att gå och spänna sig.

De barfotaboots jag har läst om har mest omdömen kring ridning i olika gångarter och terräng, men är det någon som har erfarenhet av boots dygnet runt i hage? Vilken modell är då vettig att välja? (Han går alltså på lösdrift i en hage med ganska varierad terräng.)

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Barfotaboots i hagen

Ingen som har någon erfarenhet av detta?

Kanske ska tillägga att han har ovala hovar, inte sådär perfekt runda precis... ;)

Min gammelgubbe har fått ha på sig sina boots även i hagen när det har varit cementknöggel, inte dygnet runt dock och så länge skulle jag inte vilja ha på bootsen. Min får ha sina boots ute om dagarna som nödlösning till det kommer lite snö och gör det inte det så får jag helt enkelt sko på honom.

Använder mig av Easy boot epic och tycker de funkar super, min har också mer ovala än runda hovar.

Tanken med barfota boots är inte att man ska använda dem dygnet runt. Okej att man har dem under en begränsad period halva dygnet men jag skulle inte använda dem dygnet runt. Risken för skav är mycket stor och det kan inte vara särskilt bra att stänga in hovarna någon längre tid så som det blir med boots.

Du har ingen möjlighet att ha honom inne på natten nu när det är knögligt i hagen? Då skulle det kanske fungera att ha boots på dagen tänker jag. Jag har haft boots på vid tappsko och då halva dygnet och det har fungerat bra men då handlar det ju om några dagar bara. Om du ska ha dem så mycket så hade jag valt mjuka boots, typ cavallo boots för att minska skavrisken. Du får väl helt enkelt prova dej fram men jag skulle låta hästen vara utan boots minst ett par timmar om dagen.

Det går säkert, om hästen inte får skav av dem när den är ovan att ha dem på... men de "vanliga" håller nog inte så länge då de som sagt inte är gjorda för sådan användning... Det finns cosk rehab-boots som är tänkta just för att ha i hagen.

Jag har också ett annat tips till dig, skickar via pm så att jag inte råkar göra reklam!

Senast ändrad:

Det går säkert, om hästen inte får skav av dem när den är ovan att ha dem på... men de "vanliga" håller nog inte så länge då de som sagt inte är gjorda för sådan användning... Det finns cosk rehab-boots som är tänkta just för att ha i hagen.

Jag har också ett annat tips till dig, skickar via pm så att jag inte råkar göra reklam!

Jag har samma problem som TS så jag skulle också gärna vilja ha pm!:)

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Miingla
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period... 2 3
Svar
47
· Visningar
3 659
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 203
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025