Barfotaboots och skav

Bukefalos 30 år!

jemeni

Trådstartare
Har ett par Cavallo boots och hästen får lite skav. (se bild var skavet sitter)
Funkar cavallos skydds wrap eller någon som har något annat tips, provade wetrap men det kasar upp

Har varit mycket skeptisk till barfotaboots och känner min oro är besannad

1774430348062.webp

Funkar cavallos skydds wrap eller någon som har något annat tips, provade wetrap men det kasar upp

Visa bifogad fil 183014
Cavallo är ju absolut enklaste bootsen, eftersom de "passar allt" dvs lätt att bara ställa ner hoven i. Men då på bekostnad av passform såklart, och risk för skav.

Ska du ge barfotaboots en ärlig chans lät du prova in något par som passar, vilket Cavallo inte verkar göra på din.
Botfootaboots är ingen quick fix utan lika svårt att passa in som sadlar.

Det finns "strumpor" att köpa som kan motverka skav, men som @DarkInNight skriver är det viktigt att bootsen sitter bra. Är passformen dålig kommer nog inte skydd under dem hjälpa då det troligen bara blir högre tryck med mer material.

Men i väntan på att prova ut ett par boots med bättre passform för hästen kan säkert "skyddsstrumpor" hjälpa under tiden.

Jag har barfotaboots som passar min häst och jag vill aldrig gå tillbaka till traditionella järnskor igen :D

Min hade Cavallo som reservskor en period men fick skav, jag trädde på en vanlig stor strumpa och då gick det fint.

Nu har jag flexboots vid ridning ute och de sitter mycket bättre. Inget skav och betydligt smidigare för hästen.

Vår store testade cavallo och fick rejäla skav. med flex boots fick han inga skav. Han fick skav av equine fusion också, han gillar INTE stora tunga boots.

Jag kör med vanliga strumpor under, har ett par cavallo till ena varmblodet, tills jag får ordning på hans hovar och han kan få bättre boots.

Bootsen sitter väldigt bra upplever jag och har funkat väldigt bra vid under promenader i skritt. Gissar att det är vid trav benet rör sig för mycket
Unghäst som ska ha bootsen 1 månad till sedan är det dags för bete och räknar med att hovarna är större (och hästen) till hösten.

Tack för tipset med vanliga strumpor
Funkar cavallos skydds wrap eller åker de runt?

Bootsen sitter väldigt bra upplever jag och har funkat väldigt bra vid under promenader i skritt. Gissar att det är vid trav benet rör sig för mycket
Unghäst som ska ha bootsen 1 månad till sedan är det dags för bete och räknar med att hovarna är större (och hästen) till hösten.

Tack för tipset med vanliga strumpor
Funkar cavallos skydds wrap eller åker de runt?
Jag fick inte cavallos egna skydd att sitta bra och det var svårt att få på skorna bra utan att det knölade.

Visa bifogad fil 183014
Jag har Equine Fusion Active Jogging-skor på min häst. Hon har dem i hagen (minst 12 timmar i taget), varje dag året runt. I alla väder. Får aldrig skav av dem. Så det kanske är läge att byta till något annat :) ?

Jag rekommenderar verkligen aldrig Cavallo just pga de är så rejäla och styva i passformen. Upplevde dock att deras wraps funkade bra under om man hade rum för dem. Alternativt någon rejäl vanlig strumpa eftersom det är en tillfällig lösning.

Av egen erfarenhet tipsar jag sedan om att försöka få hjälp av utprovare eller någon barfotabootsvan kompis. Det är verkligen som att köpa hem begagnade sadlar och prova själv att köpa o sälja boots. Dyrt och omständigt och man ska ha tur om man lyckats hitta något som funkar i rimlig tid o ansträngning 😅 Vanliga bra nybörjarboots (som i att man inte har koll på olika typer passformer) är annars Equine Fusion och Flex upplever jag.

Rör det sig om bara 1 månad, skulle jag testa med deras pastern wraps, upplevde att de fungerade hyffsat för mig. Har aldrig fått vanlig socka att fungera bra, dock som nödlösning har jag använt vetwrap med gott resultat när jag behövt skavskydd snabbt.

Men därefter rek jag samma som @the_connemara, att ta hjälp av en utprovare om du har någon i ditt område. Det är ett himla böck att prova många olika storlekar och modeller om man själv måste ta hem, prova, lämmna tillbaka osv. 🙈

Jag har använt cavallos skyddsgrej men det är jätteviktigt att dra ner dem ordentligt över trakten för att de inte ska glida. Lyckas man inte med det glider de upp illa kvickt. När jag haft dem på dygnet runt i hagen pga nån tappsko eller nåt så har jag också wetwrapat runt för att det ska sitta kvar.

Jag har använt cavallos skyddsgrej men det är jätteviktigt att dra ner dem ordentligt över trakten för att de inte ska glida. Lyckas man inte med det glider de upp illa kvickt. När jag haft dem på dygnet runt i hagen pga nån tappsko eller nåt så har jag också wetwrapat runt för att det ska sitta kvar.

Ja! Jag hade dem så lågt att nederkanten blev lite skavd liksom.

Ja! Jag hade dem så lågt att nederkanten blev lite skavd liksom.
Precis så! Men jag håller också med dig om att det är bättre med andra boots. Tycker cavallo var bra när min hade skor och använde boots i hagen ibland. Har dem fortfarande ibland om hovarna behöver skyddas i hagen men det är bara för jag har dem kvar.

Precis så! Men jag håller också med dig om att det är bättre med andra boots. Tycker cavallo var bra när min hade skor och använde boots i hagen ibland. Har dem fortfarande ibland om hovarna behöver skyddas i hagen men det är bara för jag har dem kvar.

Ja det var så jag använde dem också! Sedan blev hästen barfota och då började alla testerna 😅

Jag har provat andra boots men återkommer alltid till Cavallo, smidiga, hållbara och billiga relativt sett framförallt hållbarhet. Det var några år sedan jag provade runt på boots så det har kommit nytt bättre varianter men enkelheten med Cavallo är bra tror jag ändå.

Däremot måste man nog ha Cavallo köpesocka och de är lite luriga att passa in. Man måste liksom lära sig det och vara noggrann.

Jag har hört att man kan använda yllesockar men aldrig provat.

Tack för alla svar!

Testade mina kotledskydd med flärp som går ner igår, jäkligt knöligt att få ner i bootsen så cavallos egen skyddsgrej kommer bli knöligt.
Nästa test är strumpa
Har även tejpat sömmen som ger skavet

Annars får vi undvika rundorna med mycket grusväg så han kan gå barfota

Väcker liv i en gammal tråd då jag försöker läsa på om löstagbara skor. Har hittat lite info om vad som verkar bra osv, så en bra tråd hittills.

Just detta inlägg förstår jag inte, kan någon förklara? Varför användes bootsen i hagen när hästen hade skor?

Väcker liv i en gammal tråd då jag försöker läsa på om löstagbara skor. Har hittat lite info om vad som verkar bra osv, så en bra tråd hittills.

Just detta inlägg förstår jag inte, kan någon förklara? Varför användes bootsen i hagen när hästen hade skor?

Inte den du frågar men vissa hästar behövee ju tillfälligt skydd när det fryser på vintern om det blir knöligt och de kanske inte kan ha sulor en hel period tex. Men vanligast är nog som reservsko vid tappsko.

Liknande trådar

• Hagboots som håller??
  • Livet och förändring
  • Stissig omplacering, vill så gärna klara detta
  • Häst ”besatt” av annan häst.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat