Barfotaboots på klubbtävling

Sofie.S

Trådstartare
Jag vet att tex scootboots är godkända att tävla i enligt TR. Men får man använda tex Flex Pony Boots på klubbtävlingar och pay&jump?

Någon som vet?
 
Nej. Ingen form av barfotaboots är tillåtet att tävla i?

Man får använda dem till och från banan men inte inne på banan.

Vilka regler som gäller på en PnJ får arrangören bestämma.
 
Nej. Ingen form av barfotaboots är tillåtet att tävla i?

Man får använda dem till och från banan men inte inne på banan.

Vilka regler som gäller på en PnJ får arrangören bestämma.
Jo scootboots uppfyller kraven för tävling.
 
TR II moment 211.6.1.1 (dressyr)
Barfotaskor, vars syfte är att ersätta ordinarie skor är endast tillåten vid ridning till framridningsbana och till tävlingsbanan.
Som barfotaskor räknas utrustning som inte fästs högre upp än på ballarna.

TR III moment 306 punkten Hästskor (hoppning)
Så kallade barfotaskor, vars syfte är att ersätta skor, räknas som hästskor. De är tillåtna vid ridning på tävlingsplatsen. Barfotaskor är inte tillåtna vid framhoppning eller på tävlingsbanan.
Som barfotaskor räknas utrustning som inte fästs högre upp än på ballarna.
 
TR II moment 211.6.1.1 (dressyr)
Barfotaskor, vars syfte är att ersätta ordinarie skor är endast tillåten vid ridning till framridningsbana och till tävlingsbanan.
Som barfotaskor räknas utrustning som inte fästs högre upp än på ballarna.

TR III moment 306 punkten Hästskor (hoppning)
Så kallade barfotaskor, vars syfte är att ersätta skor, räknas som hästskor. De är tillåtna vid ridning på tävlingsplatsen. Barfotaskor är inte tillåtna vid framhoppning eller på tävlingsbanan.
Som barfotaskor räknas utrustning som inte fästs högre upp än på ballarna.
IMG_6944.png
 
TR II moment 211.6.1.1 (dressyr)
Barfotaskor, vars syfte är att ersätta ordinarie skor är endast tillåten vid ridning till framridningsbana och till tävlingsbanan.
Som barfotaskor räknas utrustning som inte fästs högre upp än på ballarna.

TR III moment 306 punkten Hästskor (hoppning)
Så kallade barfotaskor, vars syfte är att ersätta skor, räknas som hästskor. De är tillåtna vid ridning på tävlingsplatsen. Barfotaskor är inte tillåtna vid framhoppning eller på tävlingsbanan.
Som barfotaskor räknas utrustning som inte fästs högre upp än på ballarna.
IMG_6945.png
 
Mitt svar ovan står. De är inte tillåtna på tävlingsbanan. Utdraget jag postade är också från ridsport.se och ligger under 'beslut om barfotaskor' och gäller som förtydligande.
 
Det som står här tolkar jag som att barfotaskor är tillåtna eftersom det står att barfotaskor vars syfte är att ersätta skor räknas som hästskor. Och då borde de vara tillåtna eftersom de räknas som hästskor och hästskor är tillåtna. Märkligt att skriva så annars...

Visa bifogad fil 129896

Det är TR, tycker de skriver märkliga saker mest hela tiden :rofl:

Tror att delar av diskussion, ffa inom hoppning har grundats på vikten. Om vikten av benskydden bestäms, hur är det då med vikten på barfotaboots? (ja skor väger också, därav diskussionen).
 
Det som står här tolkar jag som att barfotaskor är tillåtna eftersom det står att barfotaskor vars syfte är att ersätta skor räknas som hästskor. Och då borde de vara tillåtna eftersom de räknas som hästskor och hästskor är tillåtna. Märkligt att skriva så annars...

Visa bifogad fil 129896
Flex Pony Boots som jag har, där går spännet över ballen och så väger de tyvärr för mycket. Men det står inget om vikten i TR, men det går väl under samma om vikten kring benskydd kanske?
 
Det är TR, tycker de skriver märkliga saker mest hela tiden :rofl:

Tror att delar av diskussion, ffa inom hoppning har grundats på vikten. Om vikten av benskydden bestäms, hur är det då med vikten på barfotaboots? (ja skor väger också, därav diskussionen).
Tror att det är samma vikt som med benskydden men det är högst otydligt!
Scootboots tex, väger mindre än 500g - för det är väl den viktgränsen som är med benskydd?
Ren djungel detta ;)
 
Ni har pratat om olika TR. I dressyr är barfotaboots inte tillåtet på banan men i hoppning är det ok. De räknas då inte in i vikten för benskydd.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
726
Senast: Emiro
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 504
Tävling hej jag undrar om icke godkända hästar får tävla i pay and jump eller inte? :)
Svar
7
· Visningar
1 556
Senast: Sirap
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
789
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp