Barfotaboots

palle11

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av barfotaboots? Vilka använder ni? Något speciellt märke ni rekomenderar?

Hon går barfota men ska få boots på framhovarna vid ridning. Vi rider ut på åkrar och grusvägar. Blir enstaka paddockpass i alla tre gångarter.
 
Boots förhästar är som boots för människor.. bäst är att googla typ "barfotaboots jämförelse märken" och hoppas att någon har en bra blogg om det.

Jag hade cavallo sport till min förra häst, fungerade 100% men fungerade inte alls till kompisens häst pga hovarna var något olika formade/vinklade.

Vissa boots är mer runda och andra är något "ovala", olika material och knäppningsanorning mm....

Det är en djungel!
 
Min häst har equine fusion all terrain. Jag fick hjälp av en återförsäljare att klura ut vilken sort som passade min hästs hovar. Jag är nöjd. Jag använder dem när jag rider ut, på banan är min häst barfota.
 
Jag har hittills hunnit testa Cavallo Simple, Cavallo Trek och Scoot boots.

Cavallo - Enkla att hantera, förlåtande i storlek. Dock lite klumpiga och tar lång tid att torka. Trek bättre än Simple.
Scoot boots - Enkla att hantera, väldigt lätta och går enkelt att skölja av och torka. Dock inte så förlåtande i passform, och att de har band gör mig lite nervös i skogsterräng.

Rekommenderar att hitta en hemsida som är återförsäljare av boots. Oftast väldigt hjälpsamma och man kan hyra provskal av olika sorter så att man kan testa innan man köper.
 
Vilka som funkar beror på hästens hovar. På den häst jag red tyckte jag bäst om Cavallo Sport. Jag provade även Cavallo simple men de funkade sämre på hans hovar.

Om jag hade valet hade jag alla dagar i veckan valt riktigt skor på hästen. Mycket enklare och smidigare! Men boots funkar bra om man itne kan ha skor på den.
 
Om jag hade valet hade jag alla dagar i veckan valt riktigt skor på hästen. Mycket enklare och smidigare! Men boots funkar bra om man inte kan ha skor på den.
Vill bara tillägga att hur man "har" hästen med skor. I våra hagar har vi inte brodd på (ej isiga hagar) och då blev det att inför varje uteritt brodda alla fyra järnskor. Så mycket smidigare och snabbare nu att bara sätta på broddade boots. Samt att slippa oroa sig för tappskor och liknande under lersäsongen.

Dock skulle jag inte orka med boots om jag inte har tillgång till dushspilta, där både häst och boots kan rengöras. :) Men där har också Scoot boots gjort det mycket enklare för en jämfört mot Cavallo, då hela bootsen är gjord av plast/gummi, så är de väldigt enkla att rengöra.
 
Vill bara tillägga att hur man "har" hästen med skor. I våra hagar har vi inte brodd på (ej isiga hagar) och då blev det att inför varje uteritt brodda alla fyra järnskor. Så mycket smidigare och snabbare nu att bara sätta på broddade boots. Samt att slippa oroa sig för tappskor och liknande under lersäsongen.

Dock skulle jag inte orka med boots om jag inte har tillgång till dushspilta, där både häst och boots kan rengöras. :) Men där har också Scoot boots gjort det mycket enklare för en jämfört mot Cavallo, då hela bootsen är gjord av plast/gummi, så är de väldigt enkla att rengöra.

En annan sak som jag tror är viktig om man har häst med boots är att det är bra att kunna fila lite på hovarna själv. Det var alltid lätt att ta på bootsen efter verkning men ju närmre man kom nästa verkning desto svårare blev det att få på bootsen. Ibland så blev hoven ojämn och nån bit stack ut lite vilket gjorde att man inte fick på boots utan att fila ner lite.

Jag håller med dig angående duschspilta. Man måste kunna skölja av hovarna ordentligt innan man sätter på bootsen annars finns det risk för skav.
 
Tips är att köpa begagnat till du vet vilken modell som passar just din häst bra- finns fb-grupper enkom för detta :-)
Personlig favorit är flexboots som är supersmidiga och ganska nätta och mjuka.
 
Har hemma ett par Cavallo trek regular stl 2 som jag testade idag. Ser ut att vara lite breda men jag skulle ändå kallat hennes hovar relativt runda. Tog en bild men det är inte bästa kvaliten på den. Vad tycker ni? Hur fast ska dom sitta runt hoven? Verkad för ca 1v sen. Skulle säga att de ä ca 1 cm i bredd som saknas
 

Bifogade filer

  • received_1265979373770724.jpeg
    received_1265979373770724.jpeg
    73,5 KB · Visningar: 18
Har hemma ett par Cavallo trek regular stl 2 som jag testade idag. Ser ut att vara lite breda men jag skulle ändå kallat hennes hovar relativt runda. Tog en bild men det är inte bästa kvaliten på den. Vad tycker ni? Hur fast ska dom sitta runt hoven? Verkad för ca 1v sen. Skulle säga att de ä ca 1 cm i bredd som saknas
Svårt att säga från en bild. Det ska gå relativt lätt att sätta på, men det ska inte glappa, lite som känslan när du själv sätter på ett par välpassande skor? När du spänner fast skon ska den inte röra sig eller snurra runt.

Min har storlek 4 slim på alla fyra. Har 2: or i skor.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 403
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
615
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 150
Senast: Gilette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp