Bukefalos 28 år!

Barfotagång!

Håller med Lil-Sis.

Jag förstår inte denna hets mot hovslagare som har kommit i och med "barfotavågen". Det känns som att folk sväljer propagandan utan att reflektera?

Alla de här "nya metoderna" förutsätter ju att man ger hästen tid och att man hjälper den med omställningen från skodd till barfota. 1-2 år får man räkna med att det tar, det verkar företrädare för alla "metoder" vara överens om. Jag är faktiskt tämligen övertygad om att man även med en "svensk standardverkning" får precis samma resultat efter 1-2 år som med någon av de "nya" metoderna. Själv har jag fyra vuxna barfotahästar hemma. Tre har haft skor av och till och aldrig haft några problem med omställning vare sig till eller från. Den fjärde har platthov, nu efter ett år börjar hoven välvas. Om ytterligare ett år kanske vi kan börja snacka om ridning på grus.

Sen förstår jag inte att man inte tycker att de vanliga svenska hovslagarnas erfarenhet är intressant helt plötsligt? En utbildad hovslagare har väl vad jag förstår minst ett års utbildning på hovslagarskolan (där man dessutom har tillgång till modern, bred forskning på alla fronter genom SLU), plus praktik? Att jämföras med en Strasserpraktiker som har drygt nio veckor...
 
Ja, och nu är ju utbildningen tom 2 år och man får då lära sig mycket om verkning och hovens funktion osv. Rektorn (ja, nu kommer jag ju såklart inte ihåg vad han heter) har ju varit runt och haft föreläsningar om just en naturlig hov och barfotagång (och ser det som något positivt).
 
Skulle inte uttala mig om jag inte hade erfarenhet!som jag skrev tidigare,många men långt ifrån alla klarar av att gå utan skor och samtidigt utföra arbete.Vi skor hästen för hästens skull,inte vår egen!Hornkvaliten skiljer sig avsevärt mellan olika individer,en hel del beroende på arvsanlag.Man ska inte tro att man får en hov som tål mer slitage bara för att man verkar den efter någon ny metod.Jag skor inte mina hästar förän det behövs naturligtvis och inte kundernas heller.Så ni som vill träna och tävla era hästar barfota se till att hornkvaliten håller för det. ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har under 2 veckor försökt göra en könsbestämning på mina två kattungar. Dock har jag inte lyckats trots att jag kollat på...
Svar
3
· Visningar
869
Senast: Joel
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag försöker googla men hittar inte svar på frågan... Efter att hästen fått sin årsvaccination, hur lång tid behöver det gå innan man...
Svar
4
· Visningar
614
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp