Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Lade du inte på skor på fram med sulor i vintras? :confused:

det lilla jag sett av din ponny så ser den betydligt mer färdig ut i kroppen än araben gjorde.

Ja, nån anledning finns det ju till att genomsnittslivslängden på hästar i sverige är ynka 7 år...
(försäkringsbolagens siffror)

:rofl: sanslöst, och det skulle vara skoningens fel menar du? :rofl:

läs redan kommenterade inlägg till detta. trav och galopp sporten.
och läs på lite ang. såna bisarra påståenden : ) kanske tar lite mer tid än en helgkurs i barfota verkning dock : )

Senast ändrad:

Lade du inte på skor på fram med sulor i vintras? :confused:

det lilla jag sett av din ponny så ser den betydligt mer färdig ut i kroppen än araben gjorde.

Jo, en period (eller en knapp, han plockade av dem på eget bevåg efter fem veckor, men då var det bättre underlag och sulan hade hårdnat igen så slog inte på det för två veckor till), när han blev toköm av knögglet. Men för att tömköra/ha som handhäst etc skulle han behöva vara kontinuerligt skodd, och jag vill inte sko för 'det', när han inte har besvär i hagen barfota (förutom om det tänker bli påfrusen lera a la förra året, då får han skor dock om det håller i sig)

Han kommer dock skos kontinuerligt från och med nästa vår, och sen (tyvärr) behålla skorna.

Här är arabstoet i samma ålder som lillskit är nu, dock får man ta hullet i beräkning, det hiskeliga överhull lillherrn är i lurar ögat en del.

http://hem.passagen.se/visenz/kele050729-3.jpg (ta bort http:// om länken inte fungerar).

Och här är lillskit, som står i uppförsbacke dock:

https://lagring.storegate.se/user/P...4-4b58-9c19-3af7862b3fe1&Image=2354598&Size=1

Lillskit har sett väldigt väl hopkommen ut hela tiden, nu är eg första ggn han kört växtryck så han är överbyggd. Men om han inte börjar växa alldeles knasigt kommer han sittas in i höst.

Varför skulle skorna göra att hästen är slut vid 15-års ålder?

Läs igen, och det riktar jag mot fler, precis som Skuggi förklarat är det inte nödvändigtvis skorna som gör att hästarna "tar slut" i förtid även om tidig skoning naturligtvis ställer till problem i hovarna. Men tidig inridning med påföljande träning gör det definitivt!
Jag hörde senast idag om ett fyraårigt kallblod som ägaren hade tänkt börja tävla, tror det var i hoppning! Jag läste en artikel i Tidningen Ridsport om att de hästar som varit allra bäst på treårstesterna aldrig presterade något mer pga skador.

Läs igen, och det riktar jag mot fler, precis som Skuggi förklarat är det inte nödvändigtvis skorna som gör att hästarna "tar slut" i förtid även om tidig skoning naturligtvis ställer till problem i hovarna. Men tidig inridning med påföljande träning gör det definitivt!
Jag hörde senast idag om ett fyraårigt kallblod som ägaren hade tänkt börja tävla, tror det var i hoppning! Jag läste en artikel i Tidningen Ridsport om att de hästar som varit allra bäst på treårstesterna aldrig presterade något mer pga skador.

nej snälla vän, det är varken för tidig skoning eller för tidig inridning som tar slut på dem.
dock felaktig skoning, och för tidigt forcerad ridning gör självklart det. inte samma sak över huvud taget.

Och du läser mina inlägg som fan läser bibeln...

1. Vad får dig att förfasas över det fyraåriga kallblodet?

2. Har du en egen variant av ridsport??? Annars vill jag gärna ha nummer och år när artikeln var införd... Du har en enastående förmåga att hitta 'artiklar' och grejer som går RAKT EMOT vad all annan forskning visar, men du kan väldigt sällan ge källhänvisning. Men kanske den här gången?

Att överträna hästarna utan chans till återhämtning för tidigt är naturligtvis inte bra, men de allra flesta är nog överens om att tidig och sund belastning/träning och möjlighet till rörelse av unghästarna är helt nödvändig för framtida hållbarhet. Kan du länka till artikeln som du hänvisar till? Vore intressant att läsa.

Jag tror inte mackan läser alls...

Tänk jag läser aldeles ypperligt dessutom.

Emindy:
studierna visar snarare att hästar som belastas skäligt och sunt i tidig ålder, har en högre hållbarhet än de som inte gjort det.
återigen: det betyder inte forcerad idiot träning. vet du vad 3-års testet kräver? Det finns dom som överforcerar, men flertalet skulle jag säga har koll på att det är ytterst grundläggande saker som ingår i den visningen.

Senast ändrad:

De hovslagare jag ser in action, använder hovkniv, tång och rasp. Klinga är ju så urmodigt, är det verkligen utbildade hovslagare vi pratar om så det inte handlar om dessa skopåspikare. Att verka med klinga går snabbt, men är knappast något precisions verktyg. Är det en skopåspikare, så kan du ju ha förklaringen här.

Nejdå, det är fullt utbildade hovslagare.

1. Vad får dig att förfasas över det fyraåriga kallblodet?
Kallblod utvecklas som du säkert redan vet mycket långsammare än varmblod, därför är det högst otroligt att ett kallblod på enbart fyra år är mogen att ridas så mycket som ändå skulle krävas för att hästen skall ha lärt sig hoppa så bra att man skall kunna ställa upp och hoppa bana på tävling.

2. Har du en egen variant av ridsport??? Annars vill jag gärna ha nummer och år när artikeln var införd... Du har en enastående förmåga att hitta 'artiklar' och grejer som går RAKT EMOT vad all annan forskning visar, men du kan väldigt sällan ge källhänvisning. Men kanske den här gången?
Nope, ingen specialtidning tillverkad enbart för mig. Jag köpte den i vanliga affären och det var ett uppslag med statistik i avelsdelen av tidningen. Jag har kollat i mina tidningssamlare men jag har inte längre det numret kvar, det var kanske för två eller tre år sedan.
Där stod att de som varit bäst i Sverige inte hade presterat så mycket mer sedan och att flera t.o.m. var skadade eller avlivade.

Jag vänder mig inte emot belastning, hästar måste röra på sig för att kunna utvecklas normalt! Men man måste som sagt inte sitta upp på en häst som inte är mer än ett barn för att den skall kunna röra på sig.
Man brukar ju räkna att ett människoår motsvarar ungefär fyra år för hästen. Det går naturligtvis inte att dra det rakt av men då skulle en treårig häst vara ungefär som en 12 årig människa i kroppen. Med tanke på att de brukar fortsätta växa på sig och framför allt bredda sig tills de är fem-sex år låter det inte alls otroligt.

Jag har förresten försökt söka på ridsports hemsida efter artikeln men deras sökfunktion känns rätt kass. Jag sökte på enbart treårstest till slut och fick fram hela sju artiklar sedan 2005!

Kallblod utvecklas som du säkert redan vet mycket långsammare än varmblod, därför är det högst otroligt att ett kallblod på enbart fyra år är mogen att ridas så mycket som ändå skulle krävas för att hästen skall ha lärt sig hoppa så bra att man skall kunna ställa upp och hoppa bana på tävling.

Beror helt på. Det framgår ingenstans vad för tävling. I min värld så får fyraåringarna skutta låghöjd clearround/pay and jump först. Ser inga problem med att en fyraåring skuttar över 40 cm hinder i tempo/gångart som är lagom.

Kallblod är individer det med, och ett fyraårigt kallblod ska generellt inte ha några större svårigheter att skritta, trava och galoppera i unghästform, kortare pass, och heller inte skutta över höjder motsvarande små stockar.

Som vanligt har du i övrigt en massa lösa antagande, äpplen och päronjämförelser och en svart vit syn. Trist, det omöjliggör vettig diskussion.

*KL*

Nu får ni faktiskt lugna ner er lite, diskutera gärna ämnet och undvik sidospåren som inte har med häst att göra.

Boj/moderator

Vad man klarar av och vad som är bra för en är enligt mig två olika saker.

Vad man klarar av och vad som är bra för en är enligt mig två olika saker.

SÅ du menar på fullt allvar att en häst som sedan den var några timmar gammal klarat av att skritta, trava, galoppera och hoppa den aktuella höjden. Och som är uppbyggd långsamt och metodiskt under hela sin uppväxt, inriden lugnt och försiktigt och i hästens takt som treåring, skulle fara illa av/inte vara bra för att i balans, med en balanserad ryttare, i unghästform, skritta, trava och galoppera med nämnda ryttare, samt 'hoppa' halvmeterhöga hinder med densamma?

Vad har du, porslinshästar? Seriöst alltså. Det enda som skiljer mot vad de gör naturligt är att det sitter säg 70 kg människa ovanpå. 70 kg människa med god egen balans, som följer hästens balans och ger hästen frihet att balansera sig. Och det på en häst som långsamt och metodiskt fått vänja sig att balansera en människa på ryggen också, samt sig själv.

sju år är inräknat trav-galopphästar, 12 år är exkl dem, senast jag ringde och pratade med Agria.

Jag vet att statistik är ett trubbigt instrument. Men med tanke på hur många föl och unghästar det dör varje år som är oförsäkrade, så känner jag att siffran är ganska relevant ändå. Eller hur menar du att vi ska räkna?

Intressant är ju också hur stor procent det är som avlivas pga skador i rörelseapparat/hovrelaterade åkommor. Men det går ju också blunda för.
Snacka om att du inte vet vad du pratar om! Enligt Agrias egen statistik, framtagen av en doktorand på Ultuna, så är medellivslängden på svenska halvblod 16 år för valacker och 17 år för ston. Att sprida lögner på nätet och IRL gagnar varesig dig eller andra som sysslar med seriös hästhållning. :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka