Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, nån anledning finns det ju till att genomsnittslivslängden på hästar i sverige är ynka 7 år...
(försäkringsbolagens siffror)
Lade du inte på skor på fram med sulor i vintras?
det lilla jag sett av din ponny så ser den betydligt mer färdig ut i kroppen än araben gjorde.
Varför skulle skorna göra att hästen är slut vid 15-års ålder?
Läs igen, och det riktar jag mot fler, precis som Skuggi förklarat är det inte nödvändigtvis skorna som gör att hästarna "tar slut" i förtid även om tidig skoning naturligtvis ställer till problem i hovarna. Men tidig inridning med påföljande träning gör det definitivt!
Jag hörde senast idag om ett fyraårigt kallblod som ägaren hade tänkt börja tävla, tror det var i hoppning! Jag läste en artikel i Tidningen Ridsport om att de hästar som varit allra bäst på treårstesterna aldrig presterade något mer pga skador.
Jag hörde senast idag om ett fyraårigt kallblod som ägaren hade tänkt börja tävla, tror det var i hoppning! Jag läste en artikel i Tidningen Ridsport om att de hästar som varit allra bäst på treårstesterna aldrig presterade något mer pga skador.
Läs igen, och det riktar jag mot fler, precis som Skuggi förklarat är det inte nödvändigtvis skorna som gör att hästarna "tar slut" i förtid även om tidig skoning naturligtvis ställer till problem i hovarna. Men tidig inridning med påföljande träning gör det definitivt!
Jag tror inte mackan läser alls...
De hovslagare jag ser in action, använder hovkniv, tång och rasp. Klinga är ju så urmodigt, är det verkligen utbildade hovslagare vi pratar om så det inte handlar om dessa skopåspikare. Att verka med klinga går snabbt, men är knappast något precisions verktyg. Är det en skopåspikare, så kan du ju ha förklaringen här.
Kallblod utvecklas som du säkert redan vet mycket långsammare än varmblod, därför är det högst otroligt att ett kallblod på enbart fyra år är mogen att ridas så mycket som ändå skulle krävas för att hästen skall ha lärt sig hoppa så bra att man skall kunna ställa upp och hoppa bana på tävling.1. Vad får dig att förfasas över det fyraåriga kallblodet?
Nope, ingen specialtidning tillverkad enbart för mig. Jag köpte den i vanliga affären och det var ett uppslag med statistik i avelsdelen av tidningen. Jag har kollat i mina tidningssamlare men jag har inte längre det numret kvar, det var kanske för två eller tre år sedan.2. Har du en egen variant av ridsport??? Annars vill jag gärna ha nummer och år när artikeln var införd... Du har en enastående förmåga att hitta 'artiklar' och grejer som går RAKT EMOT vad all annan forskning visar, men du kan väldigt sällan ge källhänvisning. Men kanske den här gången?
Kallblod utvecklas som du säkert redan vet mycket långsammare än varmblod, därför är det högst otroligt att ett kallblod på enbart fyra år är mogen att ridas så mycket som ändå skulle krävas för att hästen skall ha lärt sig hoppa så bra att man skall kunna ställa upp och hoppa bana på tävling.
Och du läser mina inlägg som fan läser bibeln...
Vad man klarar av och vad som är bra för en är enligt mig två olika saker.
Snacka om att du inte vet vad du pratar om! Enligt Agrias egen statistik, framtagen av en doktorand på Ultuna, så är medellivslängden på svenska halvblod 16 år för valacker och 17 år för ston. Att sprida lögner på nätet och IRL gagnar varesig dig eller andra som sysslar med seriös hästhållning.sju år är inräknat trav-galopphästar, 12 år är exkl dem, senast jag ringde och pratade med Agria.
Jag vet att statistik är ett trubbigt instrument. Men med tanke på hur många föl och unghästar det dör varje år som är oförsäkrade, så känner jag att siffran är ganska relevant ändå. Eller hur menar du att vi ska räkna?
Intressant är ju också hur stor procent det är som avlivas pga skador i rörelseapparat/hovrelaterade åkommor. Men det går ju också blunda för.