Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Tja, jag tycker hästar döms ut till höger och vänster för olika kroniska problem, spatt, inflammatioer i leder, mm.
Det är ju bara att läsa några trådar under Hästvård.

Tycker att det verkar vara anmärkningsvärt många hästar som är "slut" långt innan de skulle behöva vara det.
En bekant fick av en veterinär höra att en 16-årig ponny "ju brukar vara slut i den här åldern" och att det inget var att göra åt hältan.

Visst, mycket beror på felaktig ridning mm, men jag tror nog att många skulle hållig bättre om man tagit det lugnare med inridningen.

Och nej, jag har inga siffror som kan backa upp min uppfattning.

Jag har personligen inte sett någon hovis jobba med klinga, däremot på Island för ca 10 år sedan och därefter verkar även klingan försvinna mer och mer även där.
Verligen? Här uppe tycker jag de flesta har klinga...

Att man måste ha hovväggen aning högre, beror på att hästen inte ska bli sultryckt när ny sko kommer på. Finns säkert en klurig term för det här, som inte jag känner till. Sulan ska renskäras, men inte så hårt att den börjar mjukna och här får ju hovisen vara med.

Här börjar jag fatta noll, du skriver Utflytningar har inte raspats bort?
Och startar inlägget med Ja, dessa hovisar har tagit klingan och tagit bort uppstickande hovvägg + en stor del av sulan.?
I mina ögon borde även utflytningarna ha funnits med i första etappen, eller vad menar du?
Hmm, alltså klingan har de ju använt på undersidan av hoven... När det är klart kan man se att hovväggen är olika tjock utanför vita linjen, och detta har de inte tagit bort, utan bara satt på skon. Jag har förstått det som att även när man skor så ska hovväggen vara lika tjock runt om.

Man måste kapa för tåkappan, annars kan den skära in i hoven och förorsaka skador.
Jo, det vet jag, beskrev bara hur de gjorde.

Även hovslagare verkar olika beroende på om hästen ska skos eller inte, har fått det vid talat samt upplever det själv med de av våra hästar som går utan skor.
Det är som sagt olika, dessa hovisar har både skott och barfotaverkat mina hästar, och jag ser att de inte gör skillnad vid barfotaverkningen.

Mina kommentarer i fetstil...

Är det ingen som börjat fundera på hur hovbenet utvecklas på en växande unghäst som ömmar i hovarna???

Ojdå, jag måste förbereda fullblodsherren på att han är på lånad tid och efter nyår är han helslut.

Jag förklarade bara vad Emindy skrivit, folk verkade tolka det som att det var skorna hon menade.

Min åsikt är att man ska rida in dem när de är färdiga i kroppen. Min hästras är det INTE vid tre års ålder, jag vet inte nått om hur de andra är.
Och när de tar slut pga för tidig inridning vet jag inte, men många tar nog slut i förtid iaf...

Läge byta hovis..

Här verkas tydligt annorlunda för skoning och barfotagång. Samma sak gjorde förra hovisen, och förrförra, och..

Jag gjorde ju så. Men här uppe har jag inte hittat någon som verkar annorlunda för barfota, så det har blivit hovvårdare och mig själv till stora delar.
Nu när jag flyttar till hufvudstaden ;), hoppas jag få tag i bättre hovis :idea:

Ja, nån anledning finns det ju till att genomsnittslivslängden på hästar i sverige är ynka 7 år...
(försäkringsbolagens siffror)

Fundera kan man göra, mest intressant är väl att höra det från någon som vet... Så, vill du upplysa oss? :idea:

Fel siffra.
sen är det inte skorna som gör det, utan klumpen på ryggen eller oaktsam hästhållning.

Ja, nån anledning finns det ju till att genomsnittslivslängden på hästar i sverige är ynka 7 år...
(försäkringsbolagens siffror)

Och där ska man veta att där är föl som dör som just föl, alla hästar som förolyckas pga trauma och så vidare med.

Sen, det där är sist jag kollade den TYSKA siffran. Den svenska var på 12 år när jag kollade (enligt f-bolagsstatistik alltså, dock är 12 illa nog), så jag vill gärna ha en källhänvisning.

Man ska också vara medveten om att i statistiken kommer också de hästar som tas bort fast de skulle kunnat bli äldre. Dvs hästar som när de blir äldre och inte kan ridas får somna istället för att leva som hagpensionärer.

Statistik är ett VÄLDIGT trubbigt instrument och beroende på urvalsgrupp och bearbetning av materialet kan man vissa nästan vad man vill med dem. Inte bara vettiga, sanna saker.

Men i nämnd statistik så finns INTE mina två ponnyer med, de som blev 33 resp 28. De var nämligen aldrig försäkrade. Däremot så i statistiken finns mitt halvblossto med, som avlivades som tvååring för autoimmun sjukdom, och mitt fyraåriga arabsto som avlivades pga vurpa som ung(pga halt och barfota..), och mitt fyraåriga fullblodssto som avlivades som fyraåring på grund av traumatisk hagskada.

Min valack med medfött hasledsdefekt som avlivades som 13-åring finns också med, liksom mitt kallblodssto som avlivades som 20-åring, indirekt pga fång, men hon hade kunnat leva vidare som hagpensionär (men hatade det).

Så, alla mina hästar som gått ur tiden: 33+28+20+2+4+4+13 = 104 år. 7 indivder. Ger en medellivslängd på 14,85 år.

Tar vi bort de som inte var försäkrade blir det 20+2+4+4+13= 43.år. 5 individer. Ger en medellivslängd på 8,6 år (!!!)

Och f-bolagets statistik är över FÖRSÄKRADE hästar, märk väl.

Dessutom innefattar den som sagt ett ANTAL hästar som aldrig ens blev ett år. Dvs där du varken kan skylla ridning eller skor..

Om vi tar tillbaka mina oförsäkrade men tar bort den som fick avlivas som tvååring blir det 6 individer och 33+28+20+4+4+13= 102 år. Ger en medellivslängd på 17 år.

Så som du ser, statistik med skev urvalsgrupp är ett OTROLIGT trubbigt instrument.

sju år är inräknat trav-galopphästar, 12 år är exkl dem, senast jag ringde och pratade med Agria.

Jag vet att statistik är ett trubbigt instrument. Men med tanke på hur många föl och unghästar det dör varje år som är oförsäkrade, så känner jag att siffran är ganska relevant ändå. Eller hur menar du att vi ska räkna?

Intressant är ju också hur stor procent det är som avlivas pga skador i rörelseapparat/hovrelaterade åkommor. Men det går ju också blunda för.

Tja, jag tycker hästar döms ut till höger och vänster för olika kroniska problem, spatt, inflammatioer i leder, mm.
Det är ju bara att läsa några trådar under Hästvård.

Tycker att det verkar vara anmärkningsvärt många hästar som är "slut" långt innan de skulle behöva vara det.
En bekant fick av en veterinär höra att en 16-årig ponny "ju brukar vara slut i den här åldern" och att det inget var att göra åt hältan.

Visst, mycket beror på felaktig ridning mm, men jag tror nog att många skulle hållig bättre om man tagit det lugnare med inridningen.

Och nej, jag har inga siffror som kan backa upp min uppfattning.

Nu är ju samlad expertid på området rörande ense om, och uppbackade av TONVIS med forskning från olika länder, att bäst hållbarhet får du av en anpassad belastning under HELA hästens liv. Har tagit ex förr men tar det igen. Min arabvalack reds in som femåring. Det fick vet att dra efter andan och hicka av skräck, tills jag tyckte att 'uppväxt på lörsdrift, tömkörd sen han var åring, och gått åtskilliga mil som handhäst, från han var fyra år i alla tre gångarterna'. Då andades vet ut.

Man måste inte rida för att belasta dem, men avvägd inridning och belastning under ryttare är INTE av ondo om den görs korrekt och med hänsyn till individen. De flesta av våra sporthästraser idag klarar utmärkt väl att sittas in, skritta och trava och galoppera försiktigt under ryttare som treåring, få en lång sommarvila och sen fortsätta sin utbildning. Många av de som är kunniga rek dessutom att man sitter in på vintern som tvååring (eller hösten eller ja när det passar den individen), och låter de gå korta snuttar i skritt och trav med ryttare då, för att INTE köra snabbracet över två månader strax innan testet. Även tömkörning, handhästeri etc är bra. Enbart lösdrift är inte tillräckligt, det ger en häst anpassad för att - gå på lösdrift.

Enligt många är 'modet' att vänta tills de är 4 - 5 år med att rida in, och att INTE belasta och aktivera dem ordentligt innan det en anledning att de går sönder i förtid..väl värt att tänka på.

Dock, en gammal välkänd sanning är 'farten dödar', och den kan appliceras på inridning med. De som rids in som treåringar går inte sönder för de RIDS IN som treåringar. De går sönder (om de gör det) för att de sen efter inridning tas för snabbt, pressad för hårt, det går för fort.

Hellre tidigt och lååångsamt, än senare och snabbt. Och under uppväxten, mellan 1½ - 2½ års ålder läggs hela hästens grund hållbarhetsmässigt. Går den och slår dank i hagen anpassa senor, leder och ligament för att slå dank i hagen. Om den däremot utsätts för försiktig, avvägd belastning med hänsyn till individen får vi en häst som har senor, leder och skelett anpassat för TRÄNING.. Kan man tänka sig..

sju år är inräknat trav-galopphästar, 12 år är exkl dem, senast jag ringde och pratade med Agria.

Jag vet att statistik är ett trubbigt instrument. Men med tanke på hur många föl och unghästar det dör varje år som är oförsäkrade, så känner jag att siffran är ganska relevant ändå. Eller hur menar du att vi ska räkna?

Intressant är ju också hur stor procent det är som avlivas pga skador i rörelseapparat/hovrelaterade åkommor. Men det går ju också blunda för.

Ah, då är jag med. Och sålänge vi diskuterar ridhästar tycker jag trav & galopphästarna ska bort ur statistiken. Dock var den tyska siffran iaf för några år sen sju år, på RIDhästar.. Scary..

Jag tycker att vi, om vi ska använda statistisk medellivslängd, ska räkna ENBART de individer som nått vuxen ålder och ridits in. Och om man ska kunna använda den till ngt ska den delas upp beroende på vilken ålder de reds in vid. Sen har man ett hyfsat bra statistiskt underlag. Dock kan att de som 'rids in vid 3½ års ålder har den kortare medellivslängden' bero på att den gruppen innehåller många representanter för en ras som har stora problem med rasrelaterade defekter och därför i alla möjliga statistikuppställningar skulle ha kort/are medellivslängd.

Så, ska man ha NÅN användning av statistik i ett sånt här material, så ska det vara enbart ridna hästar med i underlaget, och det ska enbart gälla skador/sjukdomar härrörande till rörelseapparaten. Och det ska enbart vara vad som härleds till förslitningsskador. Alla akuta olycksfall och trauma ska tas bort.

DÅ skulle vi ha en äkta siffra. Dvs hur många av de hästar som reds in vid 2, 3, 4 resp 5 års ålder drabbades av förslitningsskador som ledde till att de fick tas bort i förtid. När man vet det, kan man genom att addera den gruppen med gruppen av hästar som ridits in vid de olika åldrarna, och sen dött en naturlig död eller tagits bort av åldersrelaterade orsaker få en medellivslängd. Som eg inte säger så mkt om man inte jämför de två grupperna emellan och ser hur mycket FÖRKORTAD mdellivslängd (om det är så) de som rids in vid 3 år har jmf med de som rids in vid 5 år.

Det säger sig själv att detta är ett mastodontprojekt och inte riktigt genomförbart. Men det är de enda siffror som är användbara. Så jag föreslåt man håller diskussionen på en mer faktarelaterad nivå än att medellivslängden hos svenska försäkrade hästar oberoende av ras, ålder, användningsområde och dödsorsak är 7 resp 12 år beroende på att aktiva trav/galopphästar tas med.

De hovslagare jag ser in action, använder hovkniv, tång och rasp. Klinga är ju så urmodigt, är det verkligen utbildade hovslagare vi pratar om så det inte handlar om dessa skopåspikare. Att verka med klinga går snabbt, men är knappast något precisions verktyg. Är det en skopåspikare, så kan du ju ha förklaringen här.

Samma här, lääänge sen jag såg en klinga användas.

Dock är det fascinerande att när det dras upp hovslagare tycks det från barfotaförespråkarnas sida oftast av någon anledning bara vara klåparhovisar som tas som ex. Men omvänt, när någon av de som inte är emot skor utan anser de har sin plats vid behov, säger något om någon barfotaverkare, då 'räknas' inte det för den verkaren/den läran är inte bra minsann..

Jo, kan tänkas att man definierar inridning olika.
Jag vet inte hur man tränar stor-hästar, men tycker din beskrivning låter vettig.

Jo, kan tänkas att man definierar inridning olika.
Jag vet inte hur man tränar stor-hästar, men tycker din beskrivning låter vettig.

Tror faktiskt de flesta gör så. Blev lite prat på hoppträningen, min hopptränare är kanonbra med unghästar, både att rida dem, undervisa när man själv rider dem osv. Håller i löshoppningar etc med, och blir varje år anlitad att visa ett antal andras hästar på treårs.

Nu på träningen blev han tillfrågad om han i vår kunde visa en av de deltagandes halvblod (som inte var med på hoppkursen givetvis), och de diskuterade lite stam etc, och vad hästen hade gjort hitills, och ägaren tyckte då bland annat att 'Han är sadelvan och insutten iaf' (hästen är alltså två i år), varvid tränaren tyckte 'bra bra, det viktiga är att ha en långtidsplan, så man inte ska hinna med allt från sadelvänjning till inridning där på två-tre månader på våren innan testet'

Och som sagt de flesta jag vet gör lika. Själva RIDningen sker som treåring, men innan dess, ofta på hösten/vintern som tvååringar är de sadelvanda, bettvana, tömkörda (dvs lärt sig bettets verkan lite) och insuttna.

Jag gjorde lika med mitt arabsto, henne satt jag dock in våren som tvååring, efter lite 'uppmuntran' (jag tyckte det kändes för tidigt även om hon var klar för det kroppsligt och mentalt, men till och med min vet tyckte 'har du suttit in henne? Vadådå? Äsch, sitta på henne i några minuter är inget att noja över, du väger ju ingenting ju'.

Så i maj när hon var två (född april) så satt jag helt enkelt in henne (sadelvan var hon innan, dock anser jag det är sak samma om man gör det när de är ett eller 2½, sitter grunderna är det sällan problem). Dvs jag satt upp, skrittade över stallplanen, gjorde halt och satt av. Efter ett par ggr så vände vi och skrittade tillbaka över stallplanen efter halten.

Vilde sommaren, på hösten repeterade vi det ovan och efter ett par ggr så så skrittade vi en liten bit längs vägen, och nån gång senare la jag in några steg trav. 'Riduren' var som LÄNGST 300 meter.

Sen fick hon 'vila' över vintern (handhästade och tömkördes mellan varven). Våren som treåring började hon gå små korta turer på ca 10 minuter under ryttare, ut i skogen (jag skyr ridbanan som pesten innan de är inridna, ut i skogen direkt och får bjudningen där och inte tjafsa runt runt och med 'finstyrning) i skritt och lite trav.

I maj när hon var tre år så reds hon ca 3 ggr/vecka, 30 minuter per gång, ute i skogen och då la vi in lite galopp med (i början av maj).

Hon hade utan minsta problem klarat treårs ridprov om hon deltagit på treårstest, och ffa så blev det en långsam, lättsam inridning med lååångsamt ökade krav. Och hon såg det enbart som kul, allt var kul och spännande och inga krav.

Här är en filmsnutt (visa inte på helskärm, kvaliteten är sisådär), det är andra gången hon är av stallplanen, så kanske fjärde ggn med ryttare öht. Första traven uppsutten. (Ignorera dåvarande pojkvännen som pratar i mobil samtidigt som han filmar)

Du får 'ladda ner' filmen, men den spelas upp direkt sen när den är klar,d en hamnar i tempfilerna, men du behöver inte leta utan den spelas upp, välj öppna bara.

Hon är alltså 2 år (2½, det här är på hösten, hon var född april). Kolla uttrycket när vi står still och får beröm, klart stolt och mallig ;) Hon var innan jag satt upp sadelvan, tömkörd och hade lärt sig svänga hjälpligt för bettet, men ffa hade hon lärt sig göra halt. Och som synes ingen stress eller nervositet eller press, utan för henne var det bara kul och åter kul. Hela inridningen och grundutbildningen med henne gick som en dans, aldrig några bockningar, rusa etc. ALL inridning från första uppsittningen skedde med bara hon och mig, aldrig någon som höll i, aldrig någon annan häst som draghjälp etc. Utan bara lugnt och metodiskt steg för steg, hon och jag. (Nej jag rek inte detta rakt av, att rida in utan medhjälpare. Men jag gör det, och jag föredrar att göra det så, för då kan man aldrig forcera eller stressa något utan det blir odramatiskt och i hästens takt. Och man får oftast få problem varken förr eller senare)

http://www.maskinservice.com/test/Kele.WMV

Tillägg: Tanken är exakt likadan för ponnyn här nu, samma system i inridningen. Han är 2 år nu (född maj), och sadelvandes igår. Han har dock inte handhästats och tömkörts och så på samma vis än, eftersom han är ömfotad på grus, och jag måste ha skor på (dessvärre) för att göra det, och inte velat sko av den anledningen än.

Senast ändrad:

Naturligtvis kan inte trav och Galoppörer räknas in då dom klassas som högpresterande tävlingsindivider. Efter avslutad tävlingskarriär så säljs dom väldigt ofta för en billig peng till ngn hobbyryttare som p.g.a. ekonomi även väljer att låta dom vara oförsäkrade och anlita alt hovvård så där har vi ett mkt stort mörkertal.

Du kan heller inte göra en trovärdig statestik enbart utifrån ett försäkringsbolags så vida du nu inte vill precentera alla landets försäkrade hästar.

Fundera kan man göra, mest intressant är väl att höra det från någon som vet... Så, vill du upplysa oss? :idea:

Hovbenet tillbakabildas p.g.a att hoven inte tar upp individens fulla belastning.

Det är för dagen allmänt känt och forskning styrker att en onödigt stor del av tidiga avlivningar där nedre benet varit involverat och främst själva hovens ben,strukturer,senapparatur helt enkelt beror på att individen gått för länge barfota trots att den inte klarat av det.

Har du tittat på hovben i olika utvecklingsstadier nån gång?

"palmar processes" är inte färdigvuxna förrns vid ca fem års ålder. Detta är något som både hovslagare och veterinärer också får lära sig.

Och något som är mycket lätt bevisat genom att tex titta på hovben från 1-2-3-4-5åriga hästar.

Du ställde naturligtvis själv grundfrågan vilka av dessa hovben du tittat på som aldrig hade varit skodda resp. skodda.???

Hur många från varje åldersgrupp fhar du själv sett, mindre en fem,fler än 50??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka