Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?
Jo, kan tänkas att man definierar inridning olika.
Jag vet inte hur man tränar stor-hästar, men tycker din beskrivning låter vettig.
Tror faktiskt de flesta gör så. Blev lite prat på hoppträningen, min hopptränare är kanonbra med unghästar, både att rida dem, undervisa när man själv rider dem osv. Håller i löshoppningar etc med, och blir varje år anlitad att visa ett antal andras hästar på treårs.
Nu på träningen blev han tillfrågad om han i vår kunde visa en av de deltagandes halvblod (som inte var med på hoppkursen givetvis), och de diskuterade lite stam etc, och vad hästen hade gjort hitills, och ägaren tyckte då bland annat att 'Han är sadelvan och insutten iaf' (hästen är alltså två i år), varvid tränaren tyckte 'bra bra, det viktiga är att ha en långtidsplan, så man inte ska hinna med allt från sadelvänjning till inridning där på två-tre månader på våren innan testet'
Och som sagt de flesta jag vet gör lika. Själva RIDningen sker som treåring, men innan dess, ofta på hösten/vintern som tvååringar är de sadelvanda, bettvana, tömkörda (dvs lärt sig bettets verkan lite) och insuttna.
Jag gjorde lika med mitt arabsto, henne satt jag dock in våren som tvååring, efter lite 'uppmuntran' (jag tyckte det kändes för tidigt även om hon var klar för det kroppsligt och mentalt, men till och med min vet tyckte 'har du suttit in henne? Vadådå? Äsch, sitta på henne i några minuter är inget att noja över, du väger ju ingenting ju'.
Så i maj när hon var två (född april) så satt jag helt enkelt in henne (sadelvan var hon innan, dock anser jag det är sak samma om man gör det när de är ett eller 2½, sitter grunderna är det sällan problem). Dvs jag satt upp, skrittade över stallplanen, gjorde halt och satt av. Efter ett par ggr så vände vi och skrittade tillbaka över stallplanen efter halten.
Vilde sommaren, på hösten repeterade vi det ovan och efter ett par ggr så så skrittade vi en liten bit längs vägen, och nån gång senare la jag in några steg trav. 'Riduren' var som LÄNGST 300 meter.
Sen fick hon 'vila' över vintern (handhästade och tömkördes mellan varven). Våren som treåring började hon gå små korta turer på ca 10 minuter under ryttare, ut i skogen (jag skyr ridbanan som pesten innan de är inridna, ut i skogen direkt och får bjudningen där och inte tjafsa runt runt och med 'finstyrning) i skritt och lite trav.
I maj när hon var tre år så reds hon ca 3 ggr/vecka, 30 minuter per gång, ute i skogen och då la vi in lite galopp med (i början av maj).
Hon hade utan minsta problem klarat treårs ridprov om hon deltagit på treårstest, och ffa så blev det en långsam, lättsam inridning med lååångsamt ökade krav. Och hon såg det enbart som kul, allt var kul och spännande och inga krav.
Här är en filmsnutt (visa inte på helskärm, kvaliteten är sisådär), det är andra gången hon är av stallplanen, så kanske fjärde ggn med ryttare öht. Första traven uppsutten. (Ignorera dåvarande pojkvännen som pratar i mobil samtidigt som han filmar)
Du får 'ladda ner' filmen, men den spelas upp direkt sen när den är klar,d en hamnar i tempfilerna, men du behöver inte leta utan den spelas upp, välj öppna bara.
Hon är alltså 2 år (2½, det här är på hösten, hon var född april). Kolla uttrycket när vi står still och får beröm, klart stolt och mallig

Hon var innan jag satt upp sadelvan, tömkörd och hade lärt sig svänga hjälpligt för bettet, men ffa hade hon lärt sig göra halt. Och som synes ingen stress eller nervositet eller press, utan för henne var det bara kul och åter kul. Hela inridningen och grundutbildningen med henne gick som en dans, aldrig några bockningar, rusa etc. ALL inridning från första uppsittningen skedde med bara hon och mig, aldrig någon som höll i, aldrig någon annan häst som draghjälp etc. Utan bara lugnt och metodiskt steg för steg, hon och jag. (Nej jag rek inte detta rakt av, att rida in utan medhjälpare. Men jag gör det, och jag föredrar att göra det så, för då kan man aldrig forcera eller stressa något utan det blir odramatiskt och i hästens takt. Och man får oftast få problem varken förr eller senare)
http://www.maskinservice.com/test/Kele.WMV
Tillägg: Tanken är exakt likadan för ponnyn här nu, samma system i inridningen. Han är 2 år nu (född maj), och sadelvandes igår. Han har dock inte handhästats och tömkörts och så på samma vis än, eftersom han är ömfotad på grus, och jag måste ha skor på (dessvärre) för att göra det, och inte velat sko av den anledningen än.