Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Sv: Barfotarörelsen gått 'ur mode'?

Så då menar du att man alltid måste provsko en vända, innan man vet om hästen är obesvärad barfota?
*suck*
Det känns så avigt.. :(

Man kan göra en test,,, ta en barfotahäst och sko på skor endast med två tåsöm i varje hov.. Be ägaren rida ut en sväng på varierande underlag och sedan fråga om det uppattades som bättre eller sämre.. Sedan är det bara att lyfta av skorna igen.. Jag tror inte denna häst skulle dö av att ha skor på sig i en halvtimme.

Man kan göra en test,,, ta en barfotahäst och sko på skor endast med två tåsöm i varje hov.. Be ägaren rida ut en sväng på varierande underlag och sedan fråga om det uppattades som bättre eller sämre.. Sedan är det bara att lyfta av skorna igen.. Jag tror inte denna häst skulle dö av att ha skor på sig i en halvtimme.

Ah... :bow: du är inte så dum du alltid ;)
Så kan man såklart göra, får väl kanske testa det.
Eller, men jag vet ju tex att vuxna hästen ändrar rörelsemönster med skor.
Frågan är ju om det alltid betyder att hästen var öm barfota...? Eller kan det bara vara ett annat rörelsemönster?

Förresten ändrar han hovform rejält varenda gång han skos av, är det bra eller dåligt? Hur avgör man det?

Ångrar du dig nu, att du antog utmaningen? ;) Jag är en frågvis jäkel :banana:

Hmm. då skulle nog vagnshästar i städer ha benhinneinflammationer konstant.

Tyvärr är det mkt vanligt att det är så eftersom dom går på så ensidligt hårt underlag. Detta visar sig även vara fallet med dom individer man provat ha helt oskodda. Tyvärr uppvisade även dom oskodda även inom en snar framtid även sulläderinflamation trots sk, tofflor.

Vagnshästar eller sk stadshästar som konstant går på kullersten, asfalt mm får lätt hovbroskförbening som secundärt trauma om dom inte skos med maximalt stötdämpande beslag.

*OT*
Roade mig att titta på hovarna på Roms hästar när jag var nere för några veckor sedan. Alla är i princip skodda men det ser ju inte riktigt ut som vi är vana vid. Underlaget som de springer på är till största delen gatsten och lite asfalt. Misstänker att de måste ha någon form av grepp eftersom en järnsko borde bli hal mot gatstenarna i alla fall. Jag fick av förklarliga skäl inte titta under hovarna, kuskarna hade nog blivit sura om jag hade kommit och dragit en massa i hästarnas ben bara sådär.

rom-2008-039_8844597.jpg

Jo dom måste tyvärr ha tå/trakt grepp för annars halkar dom.. Dom skulle på detta underlag halka mindre om dom va barfota men med tanke på vilket dagligt arbete dessa djur tvingas utföra så skulle dom på en dag slita ner hovarna till kotorna..

Illa skodda är dom tyvärr offta oxå,,, Fy van va jag lider med alla dessa avdankade travare.

Även här i stockholm går både K1:t och Hovstallets vagnshästar med tå/trakt brodd,, dom skulle i annat fall halka och slå ihjäl sig när dom ska upp och ner för slottsbacken,, det har tidigare hänt tråkiga olyckor just där..

Senast ändrad:

Tyvärr är det mkt vanligt att det är så eftersom dom går på så ensidligt hårt underlag. Detta visar sig även vara fallet med dom individer man provat ha helt oskodda. Tyvärr uppvisade även dom oskodda även inom en snar framtid även sulläderinflamation trots sk, tofflor.

Vagnshästar eller sk stadshästar som konstant går på kullersten, asfalt mm får lätt hovbroskförbening som secundärt trauma om dom inte skos med maximalt stötdämpande beslag.

Om man då överdriver, kan man tänka sig att det är skadligt att rida hästarna så att de klampar överdrivet?
ÄH... nu är jag ju heeeelt OT :o

Skodda hästar som går på så hårt underlag brukar oftast inte gå varje dag, vad jag har hört. Är körkarlen vettig har han säkert flera hästar att varva med så att hästarna får vila INNAN de blir halta.
Däremot finns flertalet exempel på att hästar som går i stadsmiljö och gått över till barfota eller barfota med boots ökat sin prestationsnivå markant. Däribland finns både körhästar och ridhästar, mest kända är ridande polisen i Houston.

Skitsnack,, du kommer alltid in och bubblar helt utan att kunna delge fakta en enda gång.. Vadå hört??? Varför tar du aldrig reda på saker å ting innan du skriver??? Din trovärdighet skulle öka markant om du ngn gång gjorde det..

Har jag hört,,,, är det enbart för att du senare ska kunna ändra dig när fakta kommer fram??? Jag tolkar det så...

Dina flertalet exempel som du ovan i slutet nämner,,, delge fakta här i tråden på att det är så som "du har hört" för det stämmer tyvärr inte det du skriver..

Ska jag eller du delge den faktan???

Sålänge rörelseförändringen inte är negativ tycker jag det är okej. En häst i hagen 'smäller' ju sällan ner sina hovar t ex.

Jo den smäller ner precis lika mkt oberoende på underlag. Skillnaden på olika underlag är att olika underlag återger ljudet olika vilket förvillar våra öron.

Men ska bli spännande att se om det blir en 'nytändning' nu när OL kommer tillbaka, han kanske influerar resten igen.

Va ska han komma hem igen???? Han som skulle skära guld med täljkniv "over there". Ja ja,, Amerikanarna är ju skickliga på stämningar.

Jo den smäller ner precis lika mkt oberoende på underlag. Skillnaden på olika underlag är att olika underlag återger ljudet olika vilket förvillar våra öron.

Nä, inte smäller ner såsom beskrevs av den vars inlägg jag svarade på. Med överdrivna knälyft och smälla ner. Dock skrev ju Boj sen ett inlägg om att det fanns individer som hade dessa höga knälyft och 'smällande' isättning naturligt, så de finns ju vissa sådana iaf.

med 'smälla ner' tar jag ingen som helst hänsyn till ljudet, utan det är rörelsen jag menar. Få hästar 'smäller ner' sina hovar i frihet (även om de finns, t ex en av Bojs).

Om en häst då rids för att få högre knälyft och mer 'smälla ner', och den slutar med det om skorna tas av, men rör sig likadant i hagen med skor som utan (dvs den har inte det smällande steget i hagen), så är ju att sko av något som inverkar negativt på just den träningsbiten i ridningen.

Men smälla ljudmässigt kan en barfotahäst i galopp på torr mark fixa plättlätt, jag menar det dock inte ljudmässigt utan rörelsemässigt

Va ska han komma hem igen???? Han som skulle skära guld med täljkniv "over there". Ja ja,, Amerikanarna är ju skickliga på stämningar.

Kom hem för några dagar sen enligt hemsidan. Men garderar sig med att 'man aldrig vet hur länge...' han blir kvar här :devil:

Dö gör den säkerligen inte, men vill man ha den barfota så stör det jättemycket att få nya sömhål igen. Den är av den anledningen man oftast inte vill sko hästen periodvis utan hellre har gummiboots just för att sömhålen gör att man får kämpa med bärrandsröta, hålvägg m.m. igen. Har man gått igenom avskoningsprocessen en gång så är det bättre att försöka hålla hoven intakt.

Jag vill också tillägga att jag inte tycker att hästen behöver vara öm för att den ändrar rörelsemönster när den är barfota. Jag har själv en islandshäst som efter avskoning fått mindre benlyft, men jag tror att detta har med minskad vikt att göra, inte att han är öm. Det finns ju en anledning till att man använder viktboots på islandshästtävlingar och det är att de skall lyfta frambenen högre. Vildhästar lyfter inte alltid sina ben högt utan har en mer naturlig gång som kanske inte alltid är vacker, men som sagt naturlig. Och det är det jag tror att min och andras barfotahästar fått. Vissa är säkert ömma också men jag tycker att man ser skillnad på en öm häst och en som har små rörelser bara. Jag tar själv hand om en fånghäst och på henne ser man när hon är öm.

Jag vill också tillägga att jag inte tycker att hästen behöver vara öm för att den ändrar rörelsemönster när den är barfota. Jag har själv en islandshäst som efter avskoning fått mindre benlyft, men jag tror att detta har med minskad vikt att göra, inte att han är öm.

Jag hoppas du kan se det tokiga i vad du skriver, så därför citera jag det som verkar mest tokigt i mina ögon.
Jag har själv en islandshäst som efter avskoning fått mindre benlyft, men jag tror att detta har med minskad vikt att göra

Ett ben som är lättare bör ju rimligtvis kunna lyftas högre, skor kan med hjälp av naturens krafter skapa en större rörelse vid höga tempon. Men då pratar vi om ett större steg i högt tempo, steget i högt tempo minskar vid en avskoning av naturliga skäl. Får hästen en kort och trippigt steg även i så lågt tempo som skritt, tycker jag det finns alla anledning att kolla hästen extra noga.

Det finns ju en anledning till att man använder viktboots på islandshästtävlingar och det är att de skall lyfta frambenen högre.

Som sagt, viktboots används för att skapa ett längre och större steg i högre tempo. För detta krävs att hästen är tränad, är den inte det får man istället oönskade taktproblem som man inte vill ha under en poängbedömning av gångarter.

2 nya sömhål kan ju knappast var en hel världs undergång, om jag förstått saken rätt så kan ju dessa verkas bort inom någon vecka eller två.

Måste hålla med Boj här. När jag skott av hästar som varit skodda en längre period har de fått högre lyft än med skor. Störst skillnad var det på 31-åriga ponnyn som gått med skor runt om sen han var fyra. Hööga knälyft fram första veckan innan han vant om sig ;)

Trampade jag på en öm tå eller är det bara det faktum att jag sticker upp huvet och säger något alls?
Jag håller mina hästar enbart för nöjes skull, alltså måste jag gå på vad andra säger är rutin för deras hästar. Likadant måste jag ju tro på vad andra säger om vad deras hästar klarar före och efter avskoning.
Alexandra W har redan länkat till ridande polisen i Houstons hemsida, men där står inte lika mycket som i artiklarna här: http://www.thehorseshoof.com/success_Houston1.html
Och det finns mer, om man bara vill leta. Bland annat hittade jag en notis om att från och med april 2008 är alla 36 hästar i polisstyrkan barfota. (men rids oftast med boots, som sagt)

Pete Ramey har ett turridningsstall, det var där han började sin barfota-resa och hans fru har bland annat jobbat som körsvenne.
Den korta versionen av deras historia hittar du här:
http://hoofrehab.com/how_it_all_started.htm

Vill du veta mer är det bara att googla, lämpliga sökord är bland annat
barefoot performance horse

Skitsnack,, du kommer alltid in och bubblar helt utan att kunna delge fakta en enda gång.. Vadå hört??? Varför tar du aldrig reda på saker å ting innan du skriver??? Din trovärdighet skulle öka markant om du ngn gång gjorde det..

Har jag hört,,,, är det enbart för att du senare ska kunna ändra dig när fakta kommer fram??? Jag tolkar det så...

Dina flertalet exempel som du ovan i slutet nämner,,, delge fakta här i tråden på att det är så som "du har hört" för det stämmer tyvärr inte det du skriver..

Ska jag eller du delge den faktan???

Tro kan försätta berg heter det ju,,,

Det är väldigt många här som hela tiden skriver att dom Tror!!

Jag har funderat på att flytta upp till Västernorrland igen, men är det verkligen så illa på hovslagarfronten att det inte går att få tag på en duktig hovslagare där omkring? Hur långt måste man åka för att hitta en bra hovis om man nu inte har för avsikt att experimentera med några barfotaverkare? :confused:

När skulle hovslagarutbildningen på Wången komma igång, där måste det ju finnas duktiga hovisar?

Tror det är säkrast att du stannar där du är....:rofl: Häruppe finns bara klåpare...:D

Ett ben som är lättare bör ju rimligtvis kunna lyftas högre, skor kan med hjälp av naturens krafter skapa en större rörelse vid höga tempon. Men då pratar vi om ett större steg i högt tempo, steget i högt tempo minskar vid en avskoning av naturliga skäl. Får hästen en kort och trippigt steg även i så lågt tempo som skritt, tycker jag det finns alla anledning att kolla hästen extra noga.

2 nya sömhål kan ju knappast var en hel världs undergång, om jag förstått saken rätt så kan ju dessa verkas bort inom någon vecka eller två.

Fast det är skillnad på att ha kort, trippigt steg och att ha mindre (lägre) rörelser. Jag ser i alla fall en tydlig skillnad på det och du får helt enkelt ta mitt ord på att det är så eftersom du inte sett min häst och hur han rör sig. Ingen kan säga att han ser ömfotad ut, men han rör sig "tråkigt" ur islandshästtävlingsynvinkel. Inom den akademiska ridningen anses han nog av de flesta röra sig jättefint eftersom han bär sig själv och kan samla sig, där är man inte så fokuserad på storleken på rörelsen. Inte heller på hoppclearounderna har folk reagerat på att han rör sig konstigt på något sätt. Och jag skulle säga att det är helt naturligt att lyfta benen mindre när man inte har viktskor på sig. Hästen får ju ta i mer i varje steg, när den är skodd, eftersom hoven då är tyngre än den brukar.

Min häst har alltid haft små rörelser även med skor, han är ingen 90 gardersvinkel lyftare direkt, utan det är nog mer som du säger Boj att med vikten från skorna fick han ett lite längre steg med frambenen.

Och sömhål tar ett par månader innan de växer ner eftersom de spikas ganska långt upp genom hovväggen. Jag vet inte om man kan spika sömmen mer diagonalt och därmed lägre ner i hovväggen om skon bara skall sitta en halvtimme? Jag kan bara verka och ta av skor, kan inte mycket om själva skoningsbiten (bara hur mycket den förstör, hehe):devil:

Jag hittade föresten två bilder som kanske kan demonstrera steget före och efter skoning. De är tagna i nästan samma vinkel. Den första är med skor och den andra är utan skor och efter akademisk träning, det är lite skillnad i form, men nu var det ju steget jag ville visa. Och i trav syns det nog faktiskt inte så stor skillnad alls, men ni kan avgöra.

http://i19.photobucket.com/albums/b153/Heimir241/0bc30e39.gif

http://i19.photobucket.com/albums/b153/Heimir241/ad78f354.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka