Barkhovar?!

Gawotka

Trådstartare
Någon som hört talas om "barkhovar"? Det ska tydligen vara om hoven har tvärgående torrsprickor. Jag har aldrig hört uttrycket, kanske det bara används lokalt i delar av landet? Eller? :)

Sv: Barkhovar?!

Jo jag....
har haft en kallblodstravare med barkhovar,, namnet kommer nog ifrån att hovarnas yta verkligen ser ut som bark, tänk dig en barkbits yta,, lite skrövlig o torr,, min vart bättre med att jag fuktade bädden, så att den inte var så torr,, o sen fick hon hovfukatre på vissa timmar.

Barkhovar, är när hoven har en form av onormalt horn, det kan vara ärftligt, allrahelst hos kallblodshästar, men kan också bildas på kroniska fånghovar. Kan även uppstå vid dålig hudkvalitet, mugg och rasp.
Kan se ut som räfflor, ränder vertikalt på hoven.
Någon behandling finns inte, mer än att det är noga med en god hovvård, och det går att raspa barkhornet. (samt vattenbehandling, som prunella gjort).

Barkhorn heter det, är oftast ärftligt och vanligare på kallblod som ovanstående skrev.

Liknande trådar

Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 090
Senast: co-SMAD4
·
Hundträning Det finns förstås många myter, teorier och metoder runt hundträning. Nos i kiss är väl en av de mest välkända och utdaterade... men idag... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
10 659
Senast: hastflicka
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet... 2
Svar
25
· Visningar
1 624
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka