Barn arbetade i stallet – stoppas av förbundet

På vår lokala klubb fungerar det på samma sätt, dem har roterande schema med ungdomar som har stalltjänst och sedan får dem rida. Men allt är mycket mera uppstyrt nu än för 15 år sen jag hade stalltjänst.
Nu har dem en vuxen med vid ut- och insläpp (hästarna går på lösdrift). På min tid var det jobb från 07-20, ingen lösdrift så väldigt mycket mockande och fodrande, ingen tvång gällande hjälm och vi fick rida, samt åka ut och tävla på DIV III som "betalning". Jag såg det som ideellt arbete och det har definitivt format mig som person gällande självständighet och kunna jobba hårt.
Tycker inte det är ett dåligt system så länge barnen inte är för unga, 14 år och uppåt är passande. Det är ju som på alla Friskis i hela Sverige, du gör något åt föreningen 3h/vecka och får ett träningskort i "betalning".
I klubben det gäller kanske det är under jätte dåliga förhållanden och det tänker jag inte försvara.
 
Det är så tokigt - vad händer om barnen gör illa sig, eller om de åtar sig en uppgift de inte är mogna och någon annan gör sig illa? Täcks det arbete som barnet gör av "arbetsgivarens" ansvarsförsäkring? Gäller barnets egna försäkring om det skadar sig inom ramen för något som borde vara ett betalt arbete?
Det där faller ju även in när privatryttare tar hand om uppgifter på ridskolor. Ansvarsfrågan känns ofta helt borttappad i hästbranschen rakt av..
 
Vi hade nog snudd på vilda västern. Tidigt/mitten av nittiotal. Vi fick en biljett för varje halvtimme vi ledde nybörjare. Med fyra biljetter fick man en hel timme. Detta gav mig möjlighet till att rida 3-4 timmar i veckan En av timmarna red jag hopplektion för. Dressyrlektionen betalade mina föräldrar för. Sen på söndagen använde vi resterande biljetter. Vi var ensamma i stallet och kunds rejsa iväg med hästar i skogen, på stora vägen eller i manegen. Ingen frågade var vi var.

Ett under att ingen dog.
 
Vi hade nog snudd på vilda västern. Tidigt/mitten av nittiotal. Vi fick en biljett för varje halvtimme vi ledde nybörjare. Med fyra biljetter fick man en hel timme. Detta gav mig möjlighet till att rida 3-4 timmar i veckan En av timmarna red jag hopplektion för. Dressyrlektionen betalade mina föräldrar för. Sen på söndagen använde vi resterande biljetter. Vi var ensamma i stallet och kunds rejsa iväg med hästar i skogen, på stora vägen eller i manegen. Ingen frågade var vi var.

Ett under att ingen dog.

Oj! Hos oss fick man "bara" rida lektion för ridlärare för de biljetterna. Och man fick stå sist i kön att välja häst. Då delade inte ridläraren ut hästar utan det var ett kösystem. Valde man första ena veckan så valde man sist nästa vecka, nästsist veckan efter det osv. Men de som red för biljetter var ju alltid sist i kön eftersom de inte var ordinarie i gruppen. Så man fick välja bland de hästar som var kvar och som inte hade gått för många lektioner.
 
Var liknande när jag var liten. Vi kunde vara 3 tjejer på 10-13år som hade morgonjour själva och skulle fodra, täcka, släppa ut och mocka till alla ridskolehästar. Vi släpptes också iväg gäng på uterum i skogen på inte helt säkra hästar om man säger så. Livsfarligt, kommer aldrig låta mina barn göra något sådant. (Mina föräldrar var hästokunniga och hade ingen aning om risker)
Men samtidigt så hade vi grymt roligt 🙈

En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).

Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).

Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.

Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.
 
Var liknande när jag var liten. Vi kunde vara 3 tjejer på 10-13år som hade morgonjour själva och skulle fodra, täcka, släppa ut och mocka till alla ridskolehästar. Vi släpptes också iväg gäng på uterum i skogen på inte helt säkra hästar om man säger så. Livsfarligt, kommer aldrig låta mina barn göra något sådant. (Mina föräldrar var hästokunniga och hade ingen aning om risker)
Men samtidigt så hade vi grymt roligt 🙈
Ja alltså man lärde ju sig massor och så. Men nu efteråt är mina föräldrar chockade då de verkligen fattar hur det gick till
 
Det där faller ju även in när privatryttare tar hand om uppgifter på ridskolor. Ansvarsfrågan känns ofta helt borttappad i hästbranschen rakt av..
Halvt kl
Den ridskola jag gick på var man tvungen att vara medlem i klubben för att rida lektion eller som privatryttare använda ridhus/ridbanor. I medlemskapet ingick en olycksfallsförsäkring. Så alla som red där var/är försäkrade.
Folk som kom från andra klubbar på tävling/träning var försäkrade genom sina klubbar.
 
Det låter ganska uppstyrt och som att det ställer en del krav, även om det är en personal med. Saxat från ridskolans hemsida (mina fetningar):

.... hjälp i stall och i ridhus på lördagar mellan 10.00-14.00.
---
När stallarbetet är färdigt har du 30 minuters rast.

Efter den .... hjälp för våra ridande elever i stall och i ridhus i samarbete med ridlärare.

Det ställs stora krav på dig i det arbetet vad gäller hanterande av häst, förmåga att bedöma risker och i samtalet med de ridande.


Efter klockan 14 har man möjlighet att rida (utan precisering) fram till 15 (hästen tas om hand efter det). Det är förstås bra att personal är med, men låter samtidigt som att det är ett arbete som de inte har möjlighet att anställa tillräckligt med personal för (vilket i o f inte är unikt). Det står inget om ålder, tungt arbete, försäkringar eller liknande.
 
Halvt kl
Den ridskola jag gick på var man tvungen att vara medlem i klubben för att rida lektion eller som privatryttare använda ridhus/ridbanor. I medlemskapet ingick en olycksfallsförsäkring. Så alla som red där var/är försäkrade.
Folk som kom från andra klubbar på tävling/träning var försäkrade genom sina klubbar.
Alla som är medlemmar i förening kopplad till SvRF har en olycksfallsförsäkring :)

https://www.ridsport.se/Omoss/forsakringar/
 
Det låter ganska uppstyrt och som att det ställer en del krav, även om det är en personal med. Saxat från ridskolans hemsida (mina fetningar):

.... hjälp i stall och i ridhus på lördagar mellan 10.00-14.00.
---
När stallarbetet är färdigt har du 30 minuters rast.

Efter den .... hjälp för våra ridande elever i stall och i ridhus i samarbete med ridlärare.

Det ställs stora krav på dig i det arbetet vad gäller hanterande av häst, förmåga att bedöma risker och i samtalet med de ridande.


Efter klockan 14 har man möjlighet att rida (utan precisering) fram till 15 (hästen tas om hand efter det). Det är förstås bra att personal är med, men låter samtidigt som att det är ett arbete som de inte har möjlighet att anställa tillräckligt med personal för (vilket i o f inte är unikt). Det står inget om ålder, tungt arbete, försäkringar eller liknande.
Det är ju väldigt riskfyllt att börja prata om både raster och att benämna det som arbete.. Då är det ju inte riktigt att man hjälper till om man säger så..
 
Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids? och hur ska det beskattas och finns det a-kassa för dessa barn? Ska lönen vara pensionsgrundande?
Men vilket vettigt stallarbete kan en sjuåring utföra på ett säkert och bra sätt? Sjuåringar är ju liksom väldigt små. Så jag skulle verkligen undra över ett stall som vill ha sjuårig stallpersonal, det låter olämpligt på många sätt. Farligt för sjuåringen, och dålig skötsel för hästarna.
 
Men vilket vettigt stallarbete kan en sjuåring utföra på ett säkert och bra sätt? Sjuåringar är ju liksom väldigt små. Så jag skulle verkligen undra över ett stall som vill ha sjuårig stallpersonal, det låter olämpligt på många sätt. Farligt för sjuåringen, och dålig skötsel för hästarna.

Jag ber om ursäkt för att jag, som alltid är så okonventionell och otrevlig, är med och diskuterar och ifrågasätter.

Vad var det som sågs som stallarbete, att borsta sin sköthäst, att leda på nybörjarlektion, hjälpa till att bära fram hinder och plocka bommar när specialhopptränaren var på besök, eller plocka fram godis i cafékiosken. hjälpa till att sopa läktaren, hjälpa till att måla stallet, eller kratta gårdsplanen en städdag på ridskolan, när ALLA i stallet är där och hjälper till?

Jag ber om ursäkt, om jag är otydlig och för att jag skulle vilja ha förtydligande av händelsen, innan jag kommer med förskräckta pekpinnar och förnumstiga åsikter om hur hemskt och olagligt det är. Jag tror de flesta av oss annars har plågats med barnarbete under uppväxten. :heart


Det jag också skulle vilja veta lite mer om, är stycket om den infekterade stämningen som verkar finnas i klubben "Klubben vill också göra sig av med privatryttarna, då dessa enligt ansökan bidrar till dålig stämning och inte genererar några vinster i kassan."
 
Senast ändrad:
Där jag växte upp kunde man få en stämpel i ett kort varje gång man ledde en halvtimmeslektion för nybörjare, och när man samlat 10 stämplar fick man en gratislektion - men det var just en sådan halvtimme som man hjälpt till att leda på, dvs en väldigt grundläggande nivå med mest skritt, lite trav och ibland ett par långsidor galopp.

Det var allt som man kunde hjälpa till med för att få rida, resten sköttes av personal. Inga helgjourer eller andra krav på en vanlig ridande, däremot var man alltid välkommen i stallet och fick - om man ville, frivilligt, och om man visade framfötterna och var lite påstridig - hjälpa till att mocka eller fodra eller vad det nu var. När vi blev lite större fick vi hjälpa till att ta in eller ut ridskoleponnyerna från hagen, men det var också frivilligt och inget som helst krav.

Tycker det var en bra skola och inget jag skulle klassa som barnarbete, att betala för samma utbildning hade ju kostat en smärre förmögenhet och ingen hade haft råd att utbilda sina ungar i den hästkunskap vi sög åt oss under denna tid.
 
Det jag också skulle vilja veta lite mer om, är stycket om den infekterade stämningen som verkar finnas i klubben "Klubben vill också göra sig av med privatryttarna, då dessa enligt ansökan bidrar till dålig stämning och inte genererar några vinster i kassan."

Jag med, det verkar konstigt. Dom får väl höja priserna så att dom kan bli vinstdrivande?

Investera i bra lösdriftsbygge som går att sköta mekaniskt för de anställda, då kan man få ut vinst.

Och rent allmänt, göra om rutinerna så att det går mindre arbetstid för de anställda = mer överskott av pengar?

Jag läste igenom klubbens stallvärdssida, det låter som lite väl mycket liksom. Släng ut ridskoleponnisarna på lösdrift med, så måste man inte ha horder av barn som mockar utan kan sköta det med 1 anställd och en bra maskin... (Piteå Ridklubb är ett fint exempel, dom investerade i Active Stable med bidrag från kommunen).
 
Där jag växte upp kunde man få en stämpel i ett kort varje gång man ledde en halvtimmeslektion för nybörjare, och när man samlat 10 stämplar fick man en gratislektion - men det var just en sådan halvtimme som man hjälpt till att leda på, dvs en väldigt grundläggande nivå med mest skritt, lite trav och ibland ett par långsidor galopp.

Det var allt som man kunde hjälpa till med för att få rida, resten sköttes av personal. Inga helgjourer eller andra krav på en vanlig ridande, däremot var man alltid välkommen i stallet och fick - om man ville, frivilligt, och om man visade framfötterna och var lite påstridig - hjälpa till att mocka eller fodra eller vad det nu var. När vi blev lite större fick vi hjälpa till att ta in eller ut ridskoleponnyerna från hagen, men det var också frivilligt och inget som helst krav.

Tycker det var en bra skola och inget jag skulle klassa som barnarbete, att betala för samma utbildning hade ju kostat en smärre förmögenhet och ingen hade haft råd att utbilda sina ungar i den hästkunskap vi sög åt oss under denna tid.

Jag som funktionsnedsatt, ledde också såna lektioner, skritt och korta bitar i trav... Galopp., då ställde ridlärarna upp ryttarna på led och sprang själv med ekipagen ett och ett för att de skulle få prova galoppera.
 
Där jag växte upp kunde man få en stämpel i ett kort varje gång man ledde en halvtimmeslektion för nybörjare, och när man samlat 10 stämplar fick man en gratislektion - men det var just en sådan halvtimme som man hjälpt till att leda på, dvs en väldigt grundläggande nivå med mest skritt, lite trav och ibland ett par långsidor galopp.

Det var allt som man kunde hjälpa till med för att få rida, resten sköttes av personal. Inga helgjourer eller andra krav på en vanlig ridande, däremot var man alltid välkommen i stallet och fick - om man ville, frivilligt, och om man visade framfötterna och var lite påstridig - hjälpa till att mocka eller fodra eller vad det nu var. När vi blev lite större fick vi hjälpa till att ta in eller ut ridskoleponnyerna från hagen, men det var också frivilligt och inget som helst krav.

Tycker det var en bra skola och inget jag skulle klassa som barnarbete, att betala för samma utbildning hade ju kostat en smärre förmögenhet och ingen hade haft råd att utbilda sina ungar i den hästkunskap vi sög åt oss under denna tid.
Jag blir alltid lite förvånad över att små ridskolor med dålig ekonomi ändå kostar på ledare för nybörjarlektioner. Varför inte låta barnens föräldrar leda? Det blir ju helt gratis för ridskolan, och kostar inte ens ridlektioner. Om man har begränsad ekonomi, varför betala för något man kan få gratis?
 
Jag blir alltid lite förvånad över att små ridskolor med dålig ekonomi ändå kostar på ledare för nybörjarlektioner. Varför inte låta barnens föräldrar leda? Det blir ju helt gratis för ridskolan, och kostar inte ens ridlektioner. Om man har begränsad ekonomi, varför betala för något man kan få gratis?

Om föräldrar knappt vet vad som är fram och bak på en häst, anser du fortfarande att det är OK att riskera hästars hälsa, väl och ve på att låta föräldrar slita, rycka, dra och knuffa på hästar för att deras barn ska få lära sig att handskas med och rida häst?

Många hästar och ponnier känner på sig, när de kan utnyttja situationen till sin fördel.

Yngre och äldre hästskötare och ridskoleelever, som har ett par år på nacken i ridskolestall och känner till de olika hästarnas vanor och ovanor, är ofta en inspiration och trygghet för nya elever.
 
Om föräldrar knappt vet vad som är fram och bak på en häst, anser du fortfarande att det är OK att riskera hästars hälsa, väl och ve på att låta föräldrar slita, rycka, dra och knuffa på hästar för att deras barn ska få lära sig att handskas med och rida häst?

Många hästar och ponnier känner på sig, när de kan utnyttja situationen till sin fördel.

Yngre och äldre hästskötare och ridskoleelever, som har ett par år på nacken i ridskolestall och känner till de olika hästarnas vanor och ovanor, är ofta en inspiration och trygghet för nya elever.

Och också en trygghet för de föräldrar som inte kan nåt om häst. När jag var liten var det mer än en gång jag 10 år hjälpte en förälder med sadling och tränsning av en häst inför en nybörjarlektion. Om inte annat så iaf svara på frågor om hur man skulle knäppa nosgrimma och käkrem. Och även sen när jag var vuxen och själv förälder på ridskolan. Jag brukade först sadla och tränsa min dotters ponny och sen gick jag och hjälpte andra föräldrar som var osäkra på hur man gör. Det var inte längre lika många barn/tonåringar som hängde i stallet och kunde hjälpa till som det var när jag var liten.
 
Om föräldrar knappt vet vad som är fram och bak på en häst, anser du fortfarande att det är OK att riskera hästars hälsa, väl och ve på att låta föräldrar slita, rycka, dra och knuffa på hästar för att deras barn ska få lära sig att handskas med och rida häst?

Yngre och äldre hästskötare och ridskoleelever, som har ett par år på nacken i ridskolestall, är ofta en inspiration och trygghet för nya elever.
Om föräldrarna sliter, rycker och drar i hästarna så får man väl säga till dem? Jag vet inte om du har varit på ridskolor där föräldrarna leder? Det har jag, och om något är föräldrarna kanske lite mesiga och försiktiga. Precis som vilka nybörjare som helst. Har nog aldrig varit med om föräldrar som är aggressiva mot hästarna, varför skulle de vara det? Självklart är det inte ok att slita och rycka i ridskolehästarna, men det gäller väl alla som är i stallet?

Då är det nog vanligare att de där ridskoleeleverna med ett par års riderfarenhet har fått för sig att de ska ”sätta ponnyerna på plats” och föregår med dåligt exempel. Det blir sällan bra när barn ska lära barn, det är bättre att ha vuxna i stallet.

Och, det är billigare att lägga ett par timmar på att utbilda föräldarna i hästhantering, än att avlöna individuella ledare för alla eleverna en termin. Om det är tio elever, och 12 tillfällen på en termin, för enkelhetens skull, så är det 120 hästledartimmar som ska finansieras. Det är dyrare än att låta föräldrarna vara med och lära sig hästhantering tillsammans med sina barn.
 
Om föräldrarna sliter, rycker och drar i hästarna så får man väl säga till dem? Jag vet inte om du har varit på ridskolor där föräldrarna leder? Det har jag, och om något är föräldrarna kanske lite mesiga och försiktiga. Precis som vilka nybörjare som helst. Har nog aldrig varit med om föräldrar som är aggressiva mot hästarna, varför skulle de vara det? Självklart är det inte ok att slita och rycka i ridskolehästarna, men det gäller väl alla som är i stallet?

Då är det nog vanligare att de där ridskoleeleverna med ett par års riderfarenhet har fått för sig att de ska ”sätta ponnyerna på plats” och föregår med dåligt exempel. Det blir sällan bra när barn ska lära barn, det är bättre att ha vuxna i stallet.

Och, det är billigare att lägga ett par timmar på att utbilda föräldarna i hästhantering, än att avlöna individuella ledare för alla eleverna en termin. Om det är tio elever, och 12 tillfällen på en termin, för enkelhetens skull, så är det 120 hästledartimmar som ska finansieras. Det är dyrare än att låta föräldrarna vara med och lära sig hästhantering tillsammans med sina barn.

Med 49 år inom ridskola, sköthästar och egen häst har jag givetvis inte sett hur olika ridskolor fungerar, nej.
Jag lägger ner här, eftersom jag personligen, uppenbarligen enbart ska missförstås och "sättas på plats".

Jag vet inte om du som jag som är förtroendevald fritidspolitiker i fritidsnämnden sedan drygt tio år, ser hur föräldrar tänker idag inom mycket föreningsliv. De betalar stora summor för sina barns fritidsaktiviteter och anser då att de inte ska behöva ställa upp gratis och hjälpa till med att lära barnen spela fotboll, ishockey, boule eller att sköta/rida häst. Då dessa föräldrar har fullt upp med att självträna på fitness eller spela padel eller golf.

Och nej, missförstå mig inte igen. Jag är inte otrevlig. Jag är bara trött på att bli nervärderad och idiotförklarad. Jag har ett helvete ändå just nu. Jag förstår att det inte är något personligt mot mig, men försök då förstå vad och hur jag skriver. :heart
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hos Skellefteå Ridklubb har arbetet för att stärka barn och ungas trygghet i stallet stått i fokus, och både unga och vuxna har bidragit...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp