Barn arbetade i stallet – stoppas av förbundet

Utredningen av missförhållandena hos en ridklubb i Stockholms län fortsätter. Nu stoppar Svenska Ridsportförbundet barn från att arbeta i stallet i utbyte mot ridlektioner. Samtidigt vill klubben slänga ut privatryttarna.
Är det en bitter privatryttare som anmält eller? 🙈
 
Jag säger inte att det är så... Men jag kan tänka mig att det är föräldrar, mor- och farföräldrar som har råd att betala barnens ridning, skjutsar dem till och från ridningen och inget mer... att barnen inte får tid att vara i stallet och sköta hästarna, hjälpa till att leda och njuta av stallgemenskapen.

Dessa föräldrar, mor- och farföräldrar kanske tycker att det är orättvist att de barn som "bor i stallet" får "billigare" ridning. Ridpriserna är ju faktiskt dyra och då anser de att deras barn också ska ha lägre pris på ridningen och då tar de lagar och förordningar till sin spets. :(

Att ridskolan och stallet är en fristad, en av landets städers största fritidsgårdar, med personal och försäkringar som betyder mycket för många barn och deras familjer, är då lätt att glömma.
Jag har volonterat både som stallvärd (foderansvar), ledare på nybörjar- och handikapplektioner, målat stall, kollat hästarna som gått på sommarbete, stått i café varit garderobsvakt i bingolokal nån gång i månaden, gick brandvakt om nätterna i 6 månader, då vi hade en pyroman i krokarna som ställe bensindunkar med trasor i, samt smög runt stallarna och ridhusen ett år... och ibland blev jag erbjuden rabatterad ridavgift. Men det var visserligen som vuxen, då de också visste att jag var arbetslös, så jag var inventarie i stallet :)
 
En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).

Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).

Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.

Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.
Ja, vi hade också stalljourer på ridskolan när jag var liten. Visserligen bättre uppstyrt där privatryttarna hade huvudansvar men det var ändå tungt jobb och min mamma har berättat att jag väldigt ofta var sjuk från skolan vardagen efter jourhelgerna. Jag var helt enkelt slutkörd. Gissar att mina föräldrar inte var helt förtjusta men det var obligatoriskt inom skötarsystemet på ridskolan och jag ville ju verkligen..
Nu som vuxen tänker jag att hela grejen var rätt galen.
 
En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).

Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).

Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.

Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.
Det är ju livsfarligt!

Endast erfarna vuxna bör sköta in- och utsläpp, är min åsikt. Har inte klubben råd att anställa någon för det får dom försöka skaffa vuxna volontärer. Inhyrda privatryttare till exempel, ge dom kraftig rabatt om det är svårt att få tag på villiga.
 
Jag säger inte att det är så... Men jag kan tänka mig att det är föräldrar, mor- och farföräldrar som har råd att betala barnens ridning, skjutsar dem till och från ridningen och inget mer... att barnen inte får tid att vara i stallet och sköta hästarna, hjälpa till att leda och njuta av stallgemenskapen.

Dessa föräldrar, mor- och farföräldrar kanske tycker att det är orättvist att de barn som "bor i stallet" får "billigare" ridning. Ridpriserna är ju faktiskt dyra och då anser de att deras barn också ska ha lägre pris på ridningen och då tar de lagar och förordningar till sin spets. :(

Att ridskolan och stallet är en fristad, en av landets städers största fritidsgårdar, med personal och försäkringar som betyder mycket för många barn och deras familjer, är då lätt att glömma.
Jag har volonterat både som stallvärd (foderansvar), ledare på nybörjar- och handikapplektioner, målat stall, kollat hästarna som gått på sommarbete, stått i café varit garderobsvakt i bingolokal nån gång i månaden, gick brandvakt om nätterna i 6 månader, då vi hade en pyroman i krokarna som ställe bensindunkar med trasor i, samt smög runt stallarna och ridhusen ett år... och ibland blev jag erbjuden rabatterad ridavgift. Men det var visserligen som vuxen, då de också visste att jag var arbetslös, så jag var inventarie i stallet :)
Är ju i så fall bättre att dessa elever får riktig lön istället för att tidigt skolas in i svartarbete och att lön är lika med ridning och träning.
 
Är ju i så fall bättre att dessa elever får riktig lön istället för att tidigt skolas in i svartarbete och att lön är lika med ridning och träning.
Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids? och hur ska det beskattas och finns det a-kassa för dessa barn? Ska lönen vara pensionsgrundande?
 
Vad jag förstod så var verksamheten mer eller mindre beroende av att dessa barn arbetar. Vår ridskola har också stallvärdar, men de är då ett tillskott till personalen och gör enklare saker som ta ut ponnys i hagen och hjälpa vilsna föräldrar på nybörjarlektionerna. Som tack har de träffar med grillning och tolkning på vintern, eller igångsättning av ponnysarna efter sommarbetet. Barnens regelbundna ridning är alltså inte beroende av stallvärdsarbete, inte heller är skötseln av ridskolan det.
 
Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids?
Exakt, de ska inte arbeta.

Speciellt inte med uppgifter som är tunga och farliga även för vuxna. Leda ponnys åt nybörjare, rykta snälla hästar, hjälpa en vuxen att mocka en kortare stund, det är rimliga uppgifter. Absolut inte ansvara för mycket mockning, fodring, eller insläpp/utsläpp.

Kan man inte få sin affärsverksamhet att gå runt utan olagligt barnarbete så får man lägga ner den.
 
Exakt, de ska inte arbeta.

Speciellt inte med uppgifter som är tunga och farliga även för vuxna. Leda ponnys åt nybörjare, rykta snälla hästar, hjälpa en vuxen att mocka en kortare stund, det är rimliga uppgifter. Absolut inte ansvara för mycket mockning, fodring, eller insläpp/utsläpp.

Kan man inte få sin affärsverksamhet att gå runt utan olagligt barnarbete så får man lägga ner den.
Eller hur.
 
En ridskola här nära har som system att barn och ungdomar tar hand om hela hästskötseln på helgerna. Alltså fodring, mockning, ut- och insläpp mm. Detta får de ridning för. Det är tungt och stundtals rätt riskabelt (hästarna springer själva ut och in från hagar t ex och det har hänt incidenter).

Självklart är det ekonomiskt väldigt fördelaktigt för ridskolan eftersom det är svartjobb, de slipper ju betala riktig lön för en personal. Skattemässigt är det olagligt, och jag kan ju tycka att det är ett arbetstillfälle för någon som går förlorat. Jag är också väldigt ogillande till hur hårt och riskfyllt jobbet är och hur unga några av barnen är (de ska vara en viss ålder men finns det inte tillräckligt många äldre som vill så får de yngre vara med).

Det här är en helt annan sak än systemet där man leder på lektion och får rida extra, där man faktiskt kan avbryta och gå hem mitt i en lektion om man bestämmer sig för att det inte var så kul trots allt. Ungdomarna som har helgjobbet har ju totalt ansvar för precis allt, utom lektionerna. Att sopa en stallgång frivilligt för att det är kul eller hoppa in och leda in en häst från hagen när man ändå är där är ju något helt annat.

Jag vet inget om stallet som är på tapeten här, men om upplägget är liknande det jag känner till så förstår jag protesterna. Det är för övrigt inte det enda ställe jag själv har träffat på men det enda där jag vet med säkerhet att det fortfarande pågår.

Vi hade något liknande på ridskolan jag gick på, vi hjälpte till på helger och fick ridlektioner. Jag och mina "arbetskamrater" var ansvariga för att ridskolan ens överlevde, vi var unga tonåringar! Jag hade extremt svårt att hinna med skolan, blev underkänd i massa ämnen, ångestproblematik och ville sluta hjälpa till men då fick de mig att stanna genom guilt trip. Jag är inte emot att unga hjälper till men det ska vara i utbildande syfte med ordentligt säkerhetstänk, inte för att ridskolan ens ska kunna gå runt.

Edit: Började redan som barn, men det var upp i tonåren som de verkligen la ansvar på oss.
 
Det är ju livsfarligt!

Endast erfarna vuxna bör sköta in- och utsläpp, är min åsikt. Har inte klubben råd att anställa någon för det får dom försöka skaffa vuxna volontärer. Inhyrda privatryttare till exempel, ge dom kraftig rabatt om det är svårt att få tag på villiga.
Ja, jag håller med. Jag tror någon förälder ska vara närvarande, och ridlärare finns ju på anläggningen en del av tiden, men ungdomarna gör garanterat det mesta.
 
Vi hade något liknande på ridskolan jag gick på, vi hjälpte till på helger och fick ridlektioner. Jag och mina "arbetskamrater" var ansvariga för att ridskolan ens överlevde, vi var unga tonåringar! Jag hade extremt svårt att hinna med skolan, blev underkänd i massa ämnen, ångestproblematik och ville sluta hjälpa till men då fick de mig att stanna genom guilt trip. Jag är inte emot att unga hjälper till men det ska vara i utbildande syfte med ordentligt säkerhetstänk, inte för att ridskolan ens ska kunna gå runt.

Edit: Började redan som barn, men det var upp i tonåren som de verkligen la ansvar på oss.
Det är verkligen helgalet. Jag är helt för att barn och ungdomar får delta i arbetet, men inget - alls! - ska hänga på att de utför någon uppgift. Det vill säga, om barnet väljer att åka hem så ska det finnas personal som utför arbetet. Om barnet väljer att vara med och fodra till exempel så ska de få göra det, så länge det inte innebär några risker, för att de tycker att det är kul och vill lära sig mer. Men hästarna ska få mat och tas om hand av personal oavsett. Vitt anställd personal...
 
Vad jag förstod så var verksamheten mer eller mindre beroende av att dessa barn arbetar. Vår ridskola har också stallvärdar, men de är då ett tillskott till personalen och gör enklare saker som ta ut ponnys i hagen och hjälpa vilsna föräldrar på nybörjarlektionerna. Som tack har de träffar med grillning och tolkning på vintern, eller igångsättning av ponnysarna efter sommarbetet. Barnens regelbundna ridning är alltså inte beroende av stallvärdsarbete, inte heller är skötseln av ridskolan det.
Det här är ju toppen!
 
Hur mycket är kollektivavtalsenlig lön för 7-12-åringar som är på fritids? och hur ska det beskattas och finns det a-kassa för dessa barn? Ska lönen vara pensionsgrundande?
Själv tyckte jag inte barn ska jobba öht oavsett om lönen är vit eller lön i ridlektioner.
Speciellt inte jobba med jobb som innebär så mycket risker och tunga lyft som stallarbete innebär.

Ridskolan får helt enkelt klara sig utan svartarbetande barn för att kunna gå runt enligt mig.
 
När jag red på ridskola i tonåren var det obligatoriskt med stalljour en helgdag/termin. Då skulle man vara i stallet från kl 8 till kl 20.
En privathästägare hade ansvaret och lektionsryttarna (tror vi var 3 per dag, minns inte riktigt) hjälpte till med allt. Morgonfodring, utsläpp, mockning, lunchfodring, insläpp, em-fodring, mockning, kvällsfodring. Var säkert nåt mer också.
Men vad jag minns så var det bara ridskolehästarna som vi släppte ut och in på helgerna.
 
När jag red på ridskola i tonåren var det obligatoriskt med stalljour en helgdag/termin. Då skulle man vara i stallet från kl 8 till kl 20.
En privathästägare hade ansvaret och lektionsryttarna (tror vi var 3 per dag, minns inte riktigt) hjälpte till med allt. Morgonfodring, utsläpp, mockning, lunchfodring, insläpp, em-fodring, mockning, kvällsfodring. Var säkert nåt mer också.
Men vad jag minns så var det bara ridskolehästarna som vi släppte ut och in på helgerna.
Så är det för oss på nya ridskolan också 1-2 helgjourer. Förra terminen hade min grupp 2 dagar, den här terminen har vi bara 1.

Vi kommer dit vid 7-8 då har privatryttare (som bär ansvaret) gett hästarna frukost och ev hunnit släppa ut de flesta.
Sen mockar och packar vi påsarna, sopar stallgången.
Då vi är runt 6-8st i grupperna går det rätt fort. Har för mig de yngre ryttarna har med sina föräldrar som också hjälper till när de har sina dagar.

Man brukar va färdig till 10, sen kan man åka hem och komma tillbaka vid 14, då ska några av hästarna in och sen när de är inne är det färdigt och privatryttaren sköter kvällsfodringen.
 
Det är verkligen helgalet. Jag är helt för att barn och ungdomar får delta i arbetet, men inget - alls! - ska hänga på att de utför någon uppgift. Det vill säga, om barnet väljer att åka hem så ska det finnas personal som utför arbetet. Om barnet väljer att vara med och fodra till exempel så ska de få göra det, så länge det inte innebär några risker, för att de tycker att det är kul och vill lära sig mer. Men hästarna ska få mat och tas om hand av personal oavsett. Vitt anställd personal...

På min ridskola när jag var liten så hängde inget på om barnen kunde hjälpa till. Sen var det nog aldrig brist på barn/tonåringar som var villiga att hjälpa till så om en eller flera åkte hem gjorde det nog ingen större skillnad för ridskolan.

Om man ledde en nybörjare en lektion fick man en biljett. För tre biljetter fick man rida en lektion (i mån av plats, vilket oftast inte var svårt att hitta). Om det inte var tillräckligt med barn som ville leda (vilket nog nästan aldrig hände för det verkade alltid finnas fler barn som ville leda än det fanns hästar/ponnys att leda) så fick ju föräldrarna göra det. Inte svårare än så. Ridskolan tillhandahöll inte ledare officiellt så fanns det ingen som ville så föll det på föräldern.

I övrigt fick man ingen belöning för något man gjorde i stallet. Undantaget om nån privatryttare lät en hjälpa till och skritta av hästen nån gång eller så. Men från ridskolans håll fanns det ingen annan belöning att få. Men nog hjälpte vi till ändå. Intag av hästarna ville man gärna vara med på. Tur att hästarna var snälla för det gick rätt vilt till. Hästarna sprang från hagen till ridhuset och sen stod stallchefen och släppte in dem i stallet en och en och sa till en av oss som stod där beredda att ta hästen. De ville ju snabbt in i sin spilta och äta så de lyssnade väl inte jättemycket på oss. Men man tog tag i grimman och följde med. Hästen visste ju var den bodde. Och sen satt man fast den i sin spilta. Man kunde också vara med och fodra om man hade tur. Mockning tror jag aldrig att jag var med på för jag var aldrig i stallet så tidigt på dagen. Jag åkte ju dit efter en lugn morgon och lugn frukost alternativt efter skolan om det var en vardag och då var det alltid mockat.

En gång när jag var tonåring fick jag och en kompis rida två av ridskolehästarna från ridskolan till den närbelägna tävlingsplatsen fram och tillbaka några gånger när hästarna skulle vara med på prisutdelningar. Det var roligt! Det var första gången vi red ut själva utan ridlärare med. Otroligt spännande tyckte vi! Hästarna var de snällaste och coolaste ridskolehästarna man kan tänka sig och vägen säker och utan trafikerade vägar.
 
På ”min” ridskola fick man inga gratislektioner om man ledde nybörjare. Inte heller om man var skötare på någon häst.
 
Det är så tokigt - vad händer om barnen gör illa sig, eller om de åtar sig en uppgift de inte är mogna och någon annan gör sig illa? Täcks det arbete som barnet gör av "arbetsgivarens" ansvarsförsäkring? Gäller barnets egna försäkring om det skadar sig inom ramen för något som borde vara ett betalt arbete?
 
Jag känner att den ridskola jag red på under gymnasieåren (1983-86) måste varit före sin tid. Helgjourerna var delade mellan tre grupper: klubbstyrelsen (2 helger/månad), privathästägarna (1 helg månad - de var inte så många) och ungdomssektionen (1 helg/månad). När vi i ungdomssektionen hade vår månatliga helg var vi tvungna att rapportera till styrelsen vem som var vuxen, dvs över 18 den aktuella helgen. Om det inte fanns någon tillgänglig (ovanligt) ryckte någon från styrelsen in och var med. Då tyckte vi att detta var fånigt. Många hade egna hästar och skötte ju dem själva även när det inte fanns någon i stallet. Idag framstår styrelsens krav som synnerligen rimligt.

Vi fick inget i utbyte för helgarbetet vad jag kan minnas (men de som inte hade egna hästar fick ibland låna en ridskolehäst för att följa privatryttarna i US på uteritt under jourhelgerna). Vi gjorde det för att det var del av vårt uppdrag i US och för att det var roligt. Stallet var inte så stort, och vi åkte ju alla till stallet ändå på helgerna - det var verkligen en fritidsgård. Så passen var inte så betungande.

Jag inser såhär i efterhand att vi hade en väldigt bra styrelse som var engagerad i klubben.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hos Skellefteå Ridklubb har arbetet för att stärka barn och ungas trygghet i stallet stått i fokus, och både unga och vuxna har bidragit...
Svar
0
· Visningar
366
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 062
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp