Barn i bil

turbofling

Trådstartare
Vi brukar aka pa utflykter ibland med en familj som har en san som precis fyllt 1 ar. Dom har ett babyskydd till honom, babyskyddet spänns fast i bilen men dom spänner inte fast sonen i babyskyddet. Helt idiotiskt enligt oss men när jag ifragasatte det sa sa hans mamma bara att han skriker sa mkt om han sitter fast. :crazy:

Men det jag undrar över är ansvarsfragan. Nu kanske det skiljer mellan Sverige och Österrike men jag är ända nyfiken pa vad som gäller i Sverige.

I Sverige har jag för mig att det är sa att föraren har ansvar för att alla under 16 ar har bälte. Men hur blir det i det här fallet, är det min sambo (som alltid kör i varan bil) som har ansvaret för att han sitter fast eller pojkens föräldrar?

Sv: Barn i bil

Jag skulle tro att enligt svensk lag är det din sambo som har ansvaret... Hur det blir om mamman vägrar vet jag inte.

Om min ettåring inte varit fastspänd hade han varit precis överallt utom i stolen. Helt otroligt jäkla puckat men det är väl inte lönt att säga. Din sambo kan ju förklara hur mycket barnet väger vid en krasch i 80 km/h. Han kommer flyga ut genom vindrutan och förhoppningsvis missar han att nacka din sambo först. Att barnet dör är det ingen fråga om.

Jag tycker din sambo helt enkelt ska vägra köra med löst barn i bilen. Det är ju totalt vansinnigt!

Vi har funderat pa att vägra, men samtidigt vill vi inte bli osams med dom. Sambon jobbar nära med pappan och deras son är den enda kompisen var dotter har.

Men egentligen är det ju inte ansvaret som är det viktigaste utan hur sambon skulle ma om det händer en olycka. Idag blev det extra patagligt när vi körde hem fran simhallen och det var väldigt daligt väglag.

Samma personer aker utan att fundera taxi med sonen utan bilstol och dom tyckte vi var dumma som hellre gick nästan 1h hem ist för att ta den erbjudna skjutsen (vi sa nej eftersom vi inte hade bilstolen med).

Vi har väl en liten förhoppning om att dom ska köpa en riktig bilstol snart, men när mamman och jag pratade om det sa hon att dom inte vet hur dom ska göra med det eftersom dom aker bil sa sällan. Men pojken är snart bade för lang och tung för babyskyddet sa köper dom ingen annan stol sa kan vi inte aka med dom.

Ser sa dumt ut när Emilia sitter i sin bakatvända stol ordentligt fastspänd och deras pojke i för litet babyskydd lös.

Vindvissla- Pojkens pappa jobbar med bilar sa han borde veta hur viktigt det är, men jag tror han inte vagar säga emot mamman (hur man nu kan vara sa feg och inte göra det)

Hur ser man pa barnsäkerhet i bil pa Irland? Här verkar det vara manga som inte tycker det är sa viktigt.

Jag känner mig bade orolig och uppjagad över det här, sa det här blev kanske mer en skriva av mig trad.

Senast ändrad:

Fast vadå inte bli osams... Förklara riskerna och allvarei i situationen för dem tycker jag! Och precis som du säger, tänk om ni krockar med din sambo vid ratten och barnet dör. Det lär inte din sambo skaka av sig i första taget.

Om man vänder på saken - varför i all världen bemödar de sig om babyskyddet alls? Det gör väl knappst någon nytta om barnet inte ens är fastspänt? Otroligt oansvarigt tycker jag, och jag håller faktiskt fast vid att ni borde vägra köra med deras ofastspända barn i bilen.

Vi sa ocksa det, antagligen skulle han sitta bättre i knät. Vi en lättare krock eller avakning skulle det säkert ga att halla fast honom da men i babyskyddet skulle han flyga iväg da ocksa.

Jag tycker dom borde veta riskerna.
Men nu har vi inget inplanerat med dom närmaste tiden och vi later nog bli att fraga om dom vill följa med oss i fortsättningen och fragar dom oss sa far dom bara aka med om pojken sitter ordentligt fast.

Jag skulle faktiskt inte vilja umgas med dom alls egentligen, men som sagt är det den enda vi känner i Emilias alder och hon blir glad över att träffa sin lilla kompis.

Men vad sager lagen i Osterrike :confused:

I England ar det iaf olagligt att aka i bil utan bilbalte, precis som i Sverige.

Jag hade vagrat att kora om inte alla satt fastspanda. Kompis eller ej - det ar itne vart det!

Lagen säger att om man är kortare än 145 cm ska bilbarnstol/kudde användas, finns ngn aldersgräns ocksa men den kommer jag inte ihag nu.
Undantaget är kortare resor med tex. taxi.

Sa jag tror att dom bara har babyskyddet för att visa den om det skulle bli poliskontroll, inte för pojkens säkerhet.

Som en parantes maste jag ocksa berätta vad vi träffade pa en gang. Vi kom med taget och hade massor med packning och kände att det vore smidigare att ta en taxi isf för sparvagnen. Sa vi gick runt till alla taxibilar pa stationen och fragde. Tillslut var det en som sa att han hade en som var godkänd fran 3 kg. Perfekt sa vi, tills han plockade fram en bälteskudde. Han envisades med att den visst var godkänd fran 3 kg och tyckte inte alls att det var konstigt att en nyföddbebis skulle kunna aka pa den enl. hans pastande. Han hade själv barn.

Kopierat från http://www.maxi-cosi.com/se-sv/content/safety:

Ny europeisk lag
Från och med 1 mars 2006, är användning av bilbälte och godkända barnskyddsutrustningar obligatoriska för alla barn med en längd upp till 1,35 meter vid transport i bilens fram- och baksäte. Detta gäller i Nederländerna och alla EU-medlemsstater. Bilbarnstolar eller bälteskuddar som har kvalitetsmärket ECE R44/04 uppfyller minimikraven vad gäller säkerhet.

Således skulle jag tolka det så att det är chauffören av bilen som är skyldig att se till att barn är korrekt bältade. Vill föräldrarna till ett barn inte att det skall bältas är det ändå chaffören som har ansvaret för det = jag skulle vägra köra ett obältat barn och ta smällen att barnets föräldrar blir sura på mig. Och jag skulle heller inte tillåta mitt barn åka obältat med någon annan fastän ansvaret då i princip inte ligger på mig.

Senast ändrad av en moderator:

Precis, Österrike har ju tom strängare lag än den du hänvisar till eftersom bilstol/kudde krävs till 145 cm och även ett alderskrav.

Men jag tycker inte just den lagen säger vem som har ansvaret.

Sambon och jag har pratat om det nu och kommit fram till att vi inte kommer lata dom aka med oss sa länge pojken inte sitter ordentligt fast. Inte för att sambon skulle fa böter eller sa men om det händer ngt sa vill han inte ha det pa sitt samvete, även om sambon kör jätteförsikgt händer en olycka sa lätt.

Det är ju en risk även för oss och varan dotter om pojken flyger runt i bilen.

Vi sa ocksa det, antagligen skulle han sitta bättre i knät. Vi en lättare krock eller avakning skulle det säkert ga att halla fast honom da men i babyskyddet skulle han flyga iväg da ocksa.

Jag har hört att man inte kan hålla fast i någon om hastigheten överstiger 7 km/h vid en krock så jag gissar att han sitter bäst i stolen faktiskt. Men det är ju lite pest eller kolera...

/.../ Men jag tycker inte just den lagen säger vem som har ansvaret /.../
Jag vill minnas att det i Sverige är föraren som är ansvarig för att barn/minderåriga är korrekt bältade/sitter i korrekt anpassad bilbarnstol, oavsett om barnets vårdnadshavare är med eller ej.

Rätt tänkt, tycker jag :)! Skönt för er att ni nart flyttar till Sverige - då blir det lättare med små kompisar till Emilia oxå.

Alltså ännu mer korkat att de HAR en stol som de inte använder ordentligt. Hade ju varit bättre om de inte haft nån stol alls, då hade de i alla fall haft en bättre anledning att inte spänna fast honom.

Angående Irland är de jättedåliga på att spänna fast alla sorters barn här, man ser ofta ungar som står upp i bilen, gärna tuggandes på en påse chips. Och gärna 7 barn i bilen också. Rekommendationerna här är att ha dem framåtvända från 9 månader och det finns inga alternativ. Så jag har släpat med min stol från Sverige så Sam sitter bakåtvänt i min Volvo. Mycket är bra på Irland men säkerhet är de inte kanon på...

Angående taxi brukar det gå att beställa en med barnstol, i alla fall i Sverige.

Framatvänt är det här ocksa fran 9 manader men vi har ocksa köpt med en stol fran Sverige till Emilia. Min svenska kompis här köpte ocksa en fran Sverige till sin son sa det verkar vara ganska vanligt. Mamman som inte vill spänna fast sin son tittade konstigt pa mig när jag sa att Emilia ska sitta bakatvänt till 4-5 ar, hon trodde jag skojade.

ako- Jag längtar verkligen, bara 5 manader kvar.

Lupino- Kanske är det sa, men jag tror att det är lika osäkert att sitta lös i babyskyddet som i knät.

Luden- Jag har ocksa för mig att föraren är ansvarig för att alla under 16 ar har bilbälte, men det borde vara föräldrarna som har ansvar för sitt barn.

Jag har fått för mig att de olika rekommendationerna beror på att man räknar med olika krockar. T ex i Sverige säger de att frontal- och sidokrockar är vanligast och då sitter barnet bakåtvänt överlägset bäst. Om man däremot blir påkörd fort bakifrån sitter det bättre framåtvänt. Men fastspänt ska det självklart vara, oavsett ålder.

Precis, dom räknar väl med att krockar bakifran oftast sker i längre hastigheter därför är det bättre att ha det bästa skyddet mot frontalkrockar.
Sambon är inte helt övertygad om att bakatvänt är det bästa, men han tror inte heller att det är sämre.

Men jag tycker dom framatvända ser sa veka ut ända. Men smidigare att bära med sig och montera i bilen.

Det finns ju underlag som bekräftar att skador där bakomvarande fordon kört in fordonet framför är mindre än vid en frontalkrock.

Logiskt tycker jag, blir du påkörd bakifrån åker du ju redan i krockens färdriktning alt står still medans vid en frontalkrock med bil så har båda fordonen fart från motsatt riktning alt stillastående krockobjekt.

Ja, usch sana filmer är hemska.

Förra aret var vi pa forskningsavdelningen för trafiksäkerhet pa universitetet där sambon pluggar (dom hade öppet hus). Da fick vi se olika krockar och sant i verkligheten, det är hemskt att det kan bli sana skador vid sa laga hastigheter.
Dom visade iof inga sma barn i bilstol, det var mer fokus pa hur bilen sag ut efter olika krockar.
Helt otroligt att det inte är fler som skadas allvarligt/dör i trafiken.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 086
Småbarn Snart aker vi pa semester till Sverige och den här gangen med bilen sa jag har plats att köpa med mig nya böcker hem. Men jag behöver... 2
Svar
21
· Visningar
1 875
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Min äldsta dotter började skolan förra veckan och igar var hon första dagen pa fritids efter skolan. Hon var nöjd och allt verkade bra...
Svar
15
· Visningar
1 504
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har tre underbara barn (snart 6 ar, 4 ar och 9 manader). Efter manader av funderade har min man nu sagt att tre barn räcker och... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
10 468
Senast: Kattennizze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka