Barn i bil

Sv: Barn i bil

Sverige är nog bättre men långt ifrån så bra som man kan tro. Det var väl nåt år sen de gjorde en bälteskontroll utanför några dagis här i sthlm och det var typ vart tredje barn som satt obältade i bilen. Sen är det ju många som har dålig koll på att barnet ska väga minst 15 kg innan man går över till bältesstol för att bältet ska fungera på rätt sätt vid en inbromsning.

Men annars kan jag verkligen förstå ditt problem, det kan ju verkligen bli knepigt när man har så olika uppfattningar om en så central grej. Undvika situationen så långt det går är väl det enklaste.

kl

Den här veckan har sambon haft en kurs om bilsäkerhet. Igar hade dom en gästföreläsare som är en av europas främsta forskare kring barn i bil.
Tänkte jag kunde berätta lite kort om vad han sa.

Först sa han att all forskning som görs med barn egentligen bara är gissningar. Pa vuxna provar dom med döda människor för att se om provdockor och verkligheten stämmer överens. Med barn har dom bara otestade provdockor, det är finns inga döda barn att prova med.

Här är som nämt tidigare det vanliga att man vänder barn framat vid 13kg/9 manader. Sambon fragade föreläsaren vad han tyckte var bäst. Han hade själv sitt barn bakat till den var 3 ar, han hade tänkt till 5 ar men barnet blev sa aksjukt när det akte bakat. Han sa även att det finns fördelar och nackdelar med bade framat och bakat. För nacken är det mkt bättre bakat men för hjärnan är det bättre att aka framat för att det blir ett sant tryck mot bakhuvudet vid en bakatvänd krock.

Han hade även sagt ngt om att Sverige har annorlunda regler än övriga Europa. I Sverige har man väldigt hög prioritet för att skydda nacken och hjärnan glöms bort.

Intressant... Här i Schweiz vänder man också barnet framåt efter 9 mån/13 kg. Jag har inte funderat över det ännu (nyfödd bebis), vet inte hur jag ska göra (köpa bilbarnstol här eller i Sverige). Undrar varför man prioriterar att bli påkörd framifrån/bakifrån olika, kanske skiljer sig olycksstatistiken mellan länderna?

Här verkar de förresten vara ordentligare med att spänna fast än vad det låter som att de är i österike och Irland. (Om man ska generalisera lite är schweizare i allmänhet väldigt ordentliga.) Fast en del tycker att det är överdrivet med den nya lagen som säger att barn ska sitta i bilbarnstol tom 12 år/145 (eller 150?) cm.

Senast ändrad:

Kan bero på hur kraftig kollisionen är?

Frontalkrockar du i fart blir kollisionen betydligt kraftigare än om du i fart blir påkörd bakifrån ( alt står still ).

Att (moderna) bilar blir till ihoptryckta dragspel vid kollisioner säger egentligen inte så mkt om hur de som satt i bilen mådde efter. De är tillverkade så att de ska skrynklas ihop (deformationszoner) och ta upp kraften i smällen så att de som sitter i bilen klarar sig bättre.

Jag skulle blankt blåneka att köra lösa barn (eller vuxna) i bilen. Säkerheten går först. (Och likadan är jag på jobbet, vi har inga bälten så där kan jag inget göra men de får inte ta med för stora saker, barnvagnar får inte stå i gången osv osv).

Kan bero på hur kraftig kollisionen är?

Frontalkrockar du i fart blir kollisionen betydligt kraftigare än om du i fart blir påkörd bakifrån ( alt står still ).

Jo, sa är det ju säkert. Men varför skyddar man sig mot frontalkrockar i första hand i Sverige men mot att bli pakörd bakifran i andra länder? är det vanligare med frontalkrockar i Sverige?

Att (moderna) bilar blir till ihoptryckta dragspel vid kollisioner säger egentligen inte så mkt om hur de som satt i bilen mådde efter. De är tillverkade så att de ska skrynklas ihop (deformationszoner) och ta upp kraften i smällen så att de som sitter i bilen klarar sig bättre.

Ja? Jag vet, har jag skrivit ngt annat?

Vi har inte akt mer med den familjen, och kommer inte göra det fören dom skaffar en bilstol som dom sätter fast sonen i.

Säkert en faktor i kombination med att det vid en kollision rent statistiskt blir större skador på framåtsittande barn vid frontalkrock än bakåtsittande barn vid en påkörning bakifrån.

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 086
Småbarn Snart aker vi pa semester till Sverige och den här gangen med bilen sa jag har plats att köpa med mig nya böcker hem. Men jag behöver... 2
Svar
21
· Visningar
1 875
Senast: Raderad medlem 19815
·
Övr. Barn Min äldsta dotter började skolan förra veckan och igar var hon första dagen pa fritids efter skolan. Hon var nöjd och allt verkade bra...
Svar
15
· Visningar
1 504
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har tre underbara barn (snart 6 ar, 4 ar och 9 manader). Efter manader av funderade har min man nu sagt att tre barn räcker och... 3 4 5
Svar
93
· Visningar
10 468
Senast: Kattennizze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka