Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Miks

Trådstartare
Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6 första månader. Men krasst sett är det inte så långt från sanningen. Han var som mest vaken 6h totalt varje dag fram till 8 månader.

Frågar man BVC så är ju allt normalt bara ungarna växer! Så tilltro där har jag inte direkt.

Nu när sonen är 2,5 hade vi trott att han så smått skulle trappa ner sovandet men det bara fortsätter! Jag vet att man inte ska jämföra men det blir ju lätt så ändå. Speciellt när det är såååå stor skillnad. Gick förbi sovschemat på dagis och på alla barn stod det begränsningar på sömnen utan vår son där det istället står "ska sova minst 2 timmar"! Vissa barn fick dessutom inte sova alls. Sonen går tillsammans med barn födda jan-dec 2009.

Sovandet ser sammanlagt ut så här:
Vaknar 06:10
Sover middag mellan 11:45-14:30
Somnar 19:15

På helgen vaknar han 07:00. Vi får kämpa varje kväll för att hålla honom vaken till 19:00.

Hur sover era barn och när ska man egentligen börja bli orolig!?!

Med vänlig hälsning, Miks
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Jössös! Kan vi inte byta barn?

// C - vars dotter snittar på runt 8 timmar/dygn sammanlagt...
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Och så där såg min dotters sovtider ut fram till hon var runt 5.

Nu som vuxen är hon som 'alla andra' :D
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Jössös! Kan vi inte byta barn?

// C - vars dotter snittar på runt 8 timmar/dygn sammanlagt...

Säger detsamma! (har också barn som sover lite, runt 9 timmar/dygn).

Alltså, jag tror faktiskt det är ett rätt stort spann för vad som är normalt, barns sovtider verkar kunna variera sig enormt, och ändå inte vara något orostecken.
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Jag haller med Mabuse dar, men om ni ar oroliga kanske du kan prata med Bvc eller vad man nu gor i Sverige?

Min kompis 3-aring sover ocksa ganska mycket, kanske 12 timmar per dygn. Min 2-aring har slutat sova middag de flesta dagarna och sover ca 10 timmar per dygn.
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Mina två äldsta sov också mycket som små. De sov lätt 4-5 timmar på dagen och somnade i regel vid 19. Jag fick nästan alltid väcka dem på morgnarna vid 7 ungefär. Så höll det på tills de var i allafall 3-4 år.
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Jag tycker att det ser ganska normala ut din sons sovtider. Att en 2-3 åring sover 12 timmar/natt och några timmar på dagen är inte så ovanligt. En bekants son sov två gånger på dagen fortfarande när han var så gammal. Först mellan 10-12 och sedan mellan 14-16. Han sov dessutom tolv timmar varje natt. Visst var det mycket men det var inget fel på honom.
Mina barn sov vid den åldern ungefär 12 timmar på natten. Sonen sov inget på dagen medans dottern sov några timmar dagtid med.

Var glad att han sover på natten, jag vet att väldigt många skulle vilja byta med dej ;)
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Och så där såg min dotters sovtider ut fram till hon var runt 5.

Nu som vuxen är hon som 'alla andra' :D

Oh det var skönt att höra! Eller något! Ja skönt att höra att hon sover mindre nu och är normal. Kanske inte lika kul att det varade till 5 års ålder!

Med vänlig hälsning, Miks
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

+ Mabuse

Alltså vid första anblicken låter det kanske lyxigt (och ibland är det såklart skönt) men nu börjar det bli lite problem. Vårt liv sätts på vänt 3 timmar mitt på dagen varje helg. Vi kan inte tacka ja till att göra saker innan 15:00 och ska vi dessutom ta oss någonstans så blir det sen eftermiddag innan vi ens är framme hos vännerna. Det är få ställen som det tar 2,5h bilresa till om man inte ska på semester.

Sen har dessutom dagis börjat ifrågasätta lite. Vissa av barnen ska byta avdelning till hösten. Vi vill ju såklart att sonen ska få fortsätta vara med sina vänner men på nästa avdelning sover inga barn utan har bara sagostund. Då kan han inte följa med kompisarna utan får stanna tillsammans med yngre barn.

Nu börjar barnkalasinbjudningarna komma. Alla har hittills haft 13-15 som tid så sonen har inte kunnat gått på ett enda kalas ännu.

Med vänlig hälsning, Miks
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

+vindvissla och Cirkus

Skönt att ni också har erfarenheter av sjusovare! Det hjälper lite!

Jag har kollat ett sånt där sovschema som finns för barn i olika åldrar och då sover han som mellan en 6-12 månaders i antal timmar men fördelat på 2 pass istället för 3-5. Han ligger ju helt klart i det övre spannet på timmar...

BVC känns inte så jätteaktuellt om jag ska vara ärlig. De har inte kunnat hjälpa oss med något hittills och jag anser att alla "tanterna" där faktiskt är inkompetenta väga-mäta damer som mest får mammor och pappor att känna sig otillräckliga på diverse sätt! Oh elaka ord! Sorry!

Tack för era svar!

Med vänlig hälsning, Miks
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Men kan han inte gå till den mindre avdelningen och bara sova? Det borde inte vara några problem.

Sover han inte på något annat ställe än hemma i sängen? Vaknar han om han somnar i bilen och ni lyfter över honom i vagnen? Måste han sova tre timmar på helgen om ni ska på kalas? Räcker det inte med en eller två timmar?

Vår son slutade sova på dagen när han var 2 år och 3 månader. Då sov han 20,30 till 07. Man får väldigt lite gjort då också.
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Sonen som fyller 2 i slutet på månaden sover också ganska mycket om man jämför med de andra barnen på hans avdelning. Han sover oftast 19-07 och två timmar på dagen om han är på dagis. Hemma kan han ofta sova 3-3,5 timme. Alltså sover han totalt ca 14-15,5 timme. Vi reglerar inte sömnen alls utan han styr den själv. När han är trött får han sova och när han är pigg får han vara vaken helt enkelt. Funkar smidigast så och han är mycket roligare att umgås med. Han har nog ärvt mitt sömnbehov, jag behöver ca 8 timmar/dygn (inte nödvändigtvis sammanhängande) medan sambon snittar 5-6 och klarar sig på det.
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Min dotter är nästan på dagen lika gammal som din son.

Hennes tider ser ut ungefär såhär:
Vaknar 06
Middagsvila 12.30-13:45 (dagis), 12-14 (helg)
Somnar 19:30-20

Så visst sover din son mer men det är ju inga gigantiska skillnader.

Hon kommer börja på storbarnsavdelning i höst och där sover inte barnen (tror de måste gå kvar på småbarn om de fortfarande sover). För vår del räknar jag med att det kommer gå bra och att hon kanske somnar lite snabbare om kvällarna (hon vrider och vänder länge vid läggningarna, upp till 45 minuter).
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Min äldsta vaknade kring 6, sov ca 2 timmar mitt på dagen och somnade 19. Så vi var också oroliga när han skulle byta dagis vid 3. Men han klarade sig utan sömn mitt på dagen. Han var trött och somnade ibland vid 18. Han somnar fortfarande vid 19 trots att han fyller sju till hösten.

Min lilla vägrade sova mitt på dagen från det han fyllde två, han är trött men fruktansvärt envis... kommer från pappa ;).
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Om du känner att det försvårar er vardag kan du ju sluta ta 100% hänsyn till honom. Att han får sova om han vill men att det kan hända att han blir utburen till bilen om ni ska iväg och in till någons hus om ni ska på besök någonstans.

Kommer dagispersonalen alltså förbjuda honom att sova om han flyttar med sin grupp till hösten? Går det inte att lösa på något annat sätt än att han ska stanna kvar med de som är yngre?
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Låter ju väldigt stelbent av förskolan kan jag tycka.

På Ellans förskola ska alla barn åtminstone vila, dom har egen madrass med egen filt och kudde. Dom som vill sova somnar och dom som bara vill vila en stund gör det. Jag tror det är bra även för äldre barn att få den där vilostunden.
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Absolut, det tror jag ocksa. Bara att ova pa att ligga stilla och chilla en stund ar jattenyttigt tror jag!
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

+ Mabuse

Alltså vid första anblicken låter det kanske lyxigt (och ibland är det såklart skönt) men nu börjar det bli lite problem. Vårt liv sätts på vänt 3 timmar mitt på dagen varje helg. Vi kan inte tacka ja till att göra saker innan 15:00 och ska vi dessutom ta oss någonstans så blir det sen eftermiddag innan vi ens är framme hos vännerna. Det är få ställen som det tar 2,5h bilresa till om man inte ska på semester.

Sen har dessutom dagis börjat ifrågasätta lite. Vissa av barnen ska byta avdelning till hösten. Vi vill ju såklart att sonen ska få fortsätta vara med sina vänner men på nästa avdelning sover inga barn utan har bara sagostund. Då kan han inte följa med kompisarna utan får stanna tillsammans med yngre barn.

Nu börjar barnkalasinbjudningarna komma. Alla har hittills haft 13-15 som tid så sonen har inte kunnat gått på ett enda kalas

:o Vårt barn sover oftast nånstans mellan 12 och 13 på dagen, men jag ska erkänna att vi inte alls tar så stor hänsyn till det som ni gör. Har vi besök den tiden så sover han oftast inte, eftersom det är kul med besöket. Likaså somnar han nästan alltid i bilen om han är trött, så om vi åker nånstans klockan halv elva så somnar han då. Så vi anpassar dagen rätt lite efter sovtiderna, gör vi roliga saker brukar sovtiden flyttas, men nånstans mellan 11 och 15 blir det ofta en promenad eller en biltur eller en lugn stund hemma, och då passar han på att sova. Har han väl somnat så låter vi honom sova, och lyfter försiktigt över till vagnen t ex om vi kommer fram med bilen innan han vaknat.

Skulle det gå att göra något liknande för er del?
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6 första månader. Men krasst sett är det inte så långt från sanningen. Han var som mest vaken 6h totalt varje dag fram till 8 månader.

Frågar man BVC så är ju allt normalt bara ungarna växer! Så tilltro där har jag inte direkt.

Nu när sonen är 2,5 hade vi trott att han så smått skulle trappa ner sovandet men det bara fortsätter! Jag vet att man inte ska jämföra men det blir ju lätt så ändå. Speciellt när det är såååå stor skillnad. Gick förbi sovschemat på dagis och på alla barn stod det begränsningar på sömnen utan vår son där det istället står "ska sova minst 2 timmar"! Vissa barn fick dessutom inte sova alls. Sonen går tillsammans med barn födda jan-dec 2009.

Sovandet ser sammanlagt ut så här:
Vaknar 06:10
Sover middag mellan 11:45-14:30
Somnar 19:15

På helgen vaknar han 07:00. Vi får kämpa varje kväll för att hålla honom vaken till 19:00.

Hur sover era barn och när ska man egentligen börja bli orolig!?!

Med vänlig hälsning, Miks

Jag har också haft sådär trötta barn, de går fortfarande (7 och 9 år gamla) och lägger sig strax efter 19 respektive 19.30, och då är de helt slut ofta. De sover ju inte middag längre förstås, men sömnbehovet ligger kring 11-12 timmar per dygn fortfarande i snitt. Makens 2,5 åring sover bara något mindre än din, han sover lätt 12 timmar per natt, och en timme på dagen. Vissa helgmorgnar sover han till halv tio, trots att han aldrig någonsin är uppe sent på kvällarna (lägger sig ca 19.00).
 
Sv: Barn med stort sömnbehov, när blir det onormalt!

Vi gör likadant numer. Jag orkade inte vara så låst, så jag kör på och iblnad somnnar hon i vagnen, ibland sovs det inte salls, och ibland på helgen sover hon tre timmar mitt på dagen om hon får... JAg tänker att hon sover så mycket som hon behöver. När hon är vaken är hon ju extremt vaken...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp