Barn och godis

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
I farvattnet på allt annat som hänt nu senaste veckan så blir allt jag gör fel.

Vår dotter är 1,5 år och för en tid sen började vi diskutera kring ifall hon skulle få smaka godis eller ej. Hon har smakat popcorn när vi haft det framme och hon är naturligtvis intresserad av godis när det finns men har inte fått smaka hittills.

Vid diskussionen trodde jag att vi kom fram till att det var ok att hon smakade lite grann och därför, när jag gjorde påskägg till henne så stoppade jag förutom ett äpple och några bragokex ner 5 stycken godisbitar som jag tänkte att hon kanske kunde få ifall hennes pappa tyckte att han ville ge henne det.

Dessutom hade hon fått en Kexchoklad på stan i samband med ett evenemang där och jag sa därför att den är Mirandas.

De åker iväg och eftter någon timme ringer han, skitirriterad och frågar varför jag köpt godis till henne att han inte alls gillar det och att han tycker det är fel, fullkomligt onödigt och deklarerar i det närmaste min olämplighet som mor eftersom jag köpt godis till henne. Han menar att vi inte alls var överens utan att det bara hade varit en diskussion om hon skulle få smaka överhuvudtaget och han tycker INTE om det.

Jag sa då att jag trodde det var ok men om han inte tyckte det så låt bli då. Svårare än så är det väl inte?

Ok så.... vad tycker ni, när introducerar man godis, eller gör man inte det överhuvudtaget? Om barnet ser och vill ha, ska man neka i all evighet eller?

Jag känner mig osäker i frågan men jag tyckte inte att det var så dumt att stoppa ner ett par godisar så jag skulle bli halshuggen. Hon får ju äta både glass, kakaor, bullar och popcorn.
 
Sv: Barn och godis

Nu vet jag inte om Miranda går på dagis, men på elins dagis fick alla ungarna en godispåse igår inför påsken, och det då inget de frågade föräldrarna om först...
Elin har fått smaka godis sen ett års ålder och jag ser inga problem med det, jag anser som vanligt att godis och fet mat inte är skadligt i små mängder... ;)

Men det är inte lätt i den situationen ni är i och jag kan tänka mig att det lätt blir bråk om saker som egentligen inte spelar någon roll...
Så försök att ta ett djupt andetag och hitta lite kraft och bryr dig inte så mycket just nu, ni kan diskutera saken om godis eller inte när ni är lite mer i balans.
 
Sv: Barn och godis

Svårt då alla har sina åsikter.
Vår dotter är nu 4 år och jag tror att hon var under året när hon första gången smakade godis.

Men kunde inte pappan ha fixat ett eget påskägg att ge sin dotter??
 
Sv: Barn och godis

Tror inte det är skadligt att ge barn godis IBLAND. Tex när det är jul, påsk, någons födelsedag etc etc.

Det är också lättare att motivera barnet då. Att göra en godisritual alltså. Lördagsgodis är ingen dum ide faktiskt, men det betyder ju inte att man då ska vräka över barnet flera kilo godis då.

Men man ska nog som förälder vara medveten om att man själv inte kan sitta och vräka i sig godis inför barnet och motivera med att du får äta vad du vill när du blir stor!

Jag har inte själv barn men jag har vänner som låter sin lille grabb nu tre fyra år gammal fullständigt vräka i sig godis ofta och mycket samt att han dricker saft och läsk etc i mängder, tyvärr med det resultatet att deras pojke redan nu är väl fläskig! Mamman i familjen har nog minst 50 kilos övervikt medans pappan är den typen som kan äta vadsomhelst men ändå ser ut som en tråd.

Jag tycker det är tragiskt för jag hade en lekkamrat när jag var liten som "utfodrades" på liknande sätt och han är fortfarande i vuxen ålder jättetjock samt har fått diabetes etc pga av detta. Han är sjukpensionerad och det beror mycket på hans fetma som han inte kan ta sig ur. Dessutom mår min fd lekkamrat inte riktigt bra mentalt heller känner sig utanför har få vänner etc etc. Han har komplex kots sagt, folkskygg.

Jag fasar för att mina kompisars grabb ska få ett likadant liv. För om han blir riktigt fet redan nu så kommer han ha väldig svårt att arbeta bort det i vuxen ålder.

Jag tycker det är helt ok att man som barn och vuxen är litet mullig, och kanske är ett par kilo på plusset. ( Är det själv) Men för mycket skämmer allt.

Men ett normalt barn som i övrigt äter näringsriktig bra mat, motionerar normalt etc, där ser jag inga problem med att ge godis.

/KT
 
Sv: Barn och godis

Jag tycker det var onödigt att lägga i godis i påskägget. Och varför ge en 1½ ett påskägg överhuvudtaget? Hon begriper väl inte innebörden i det. Om det fanns äldre barn med, så förstår jag, men inte annars.

Vår son fick godis runt 2år tror jag, och jag upplevde aldrig som om vi "introduserade" honom i godisets värld. Vi köpte det aldrig själva. Däremot åt vi choklad..........när han gått och lagt sig.
Sen när han blev äldre och någon välvillig ville ge jättepåsen, skämdes jag inte ett dugg då jag tog hela påsen och gav till honom det JAG tyckte var ok, och sparade resten.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Sv: Barn och godis

Jag och min sambo anser att vänta lite med godiset. Barnet har ju inget naturligt sug efter godis, det man inte smakat har man heller inget behov av. Våran 3 åring fick sitt första godis (tablettask) på julafton för att hon lämnade nappen till tomten. Detta var något oerhört stort för henne att få godis så nappen har hon knappt nämnt efter det. Nu är vi väldigt rädda om hennes tänder och vi vill inte tat det ska bli någon vana att äta en massa sötsaker så hon får lite godis någon gång i månaden och de stunderna är ju extra speciella för henne. Dessutom dricker hon saft enbart när vi är bortbjudna osv. Jag tycker att barn får så vansinnigt mycket onyttigt i sig vid låg ålder, ju yngre man är ju känsligare är man för alla konserveringsmedel. Varför skapa ett onödigt behov?
 
Sv: Barn och godis

Det viktigaste är väl att ni är överens!!!
 
Sv: Barn och godis

Vad jobbigt att Ni inte kommer överens...personligen tycker jag inte att det är fel att ge barnen godis ca en gång i månaden i den åldern, de kommer ju ändå smaska på sen när de blir lite äldre...och framförallt runt påsk tycker jag att det är väldigt okej med godis till barnen.... :d
Jag jobbar på "dagis" i Sthlm, där har vi sockerförbud...inget godis, ketchup, söta yougurtar(stavas?) inga bakverk eller glass..inte ens när nån fyller år..om föräldrarna tar med sig vid födelsedagar är det ok....Tycker det är en bra regel..men lite tråkig ibland...
Igår stängde jag och det va bara två barn kvar, då tog jag godis från personalrummet :angel: o gav de två, de blev alldels lyriska...självklart skvallrade de för föräldrarna så fort de kom o hämtade dem...jag högröd i ansiktet :o men det va ok...de skulle ändå äta så mkt godis under hela helgen!!! :bow:
 
Sv: Barn och godis

Snurrfian skrev:
Nu vet jag inte om Miranda går på dagis, men på elins dagis fick alla ungarna en godispåse igår inför påsken, och det då inget de frågade föräldrarna om först...

På "mitt" dagis diskuterade vi det.
Tillslut fick alla barnen popcorn, dom stora barnen(4 och uppåt) fick även varsitt litet choklad ägg på vilan.
 
Sv: Barn och godis

OK, intressant med alla åsikter.

Själv vet jag inte om jag egentligen kände att hon måste få smaka godis utan det var nog mer en fråga om att hennes påskägg såg lite tråkigt ut med bara ett äpple och fem bragokex. Godiset som sådant kändes inte viktigt för mig men tyvärr blev det en stor grej för pappan. Vilket i sin tur resulterade i en i mitt tycke onödig konflikt.

Att hon fick påskägg av mig handlade väl om en rättvisegrej, hennes äldre bror fick och då kändes det rätt att hon också fick. Jag trodde nämligen att hon skulle tycka det var roligt med själva pappägget och det kändes ännu fånigare att ge det helt tomt.

Att jag gav henne och inte pappan.... tja, de skulle åka hemifrån nu över påsk så självkllart kan väl han ge henne precis vad han vill men i mitt mammahjärta så ville jag ge från mig .... sonen fick ju.

Har väl kännt lite själv att det var onödigt med godiset men det kändes även onödigt med den starka reaktionen.
 
Sv: Barn och godis

KungTulle skrev:
Men man ska nog som förälder vara medveten om att man själv inte kan sitta och vräka i sig godis inför barnet och motivera med att du får äta vad du vill när du blir stor!

/KT

men folk gör ju så med alkohol... :crazy:
 
Sv: Barn och godis

Både jag och min sambo är gottegrisar så även 21/2 åriga dottern. MEN det innebär inte godis varje dag utan mest på helger och aldrig före maten eller innan sängen och hon får inte tjata sig till gottor.
Dock är det svårt att motstå när lilla söta tjejen med huvet på sned säger -nälla mamma jag godis. :D
 
Sv: Barn och godis

Kan förstå dig så väl när det gäller att fylla ett påskägg till en liten när den stora får.
Vi brukar lägga ner småsaker i påskägget varje år, en Pixi bok till de minsta, lite tofsar till de äldre och sånt smått. Iår har jag inte orkat utan fyllde bara med godis. Äldsta dottern tjurade för att det "bara" var tråkigt godis i......
Förlåt nu skrev jag helt fel. Jag menar att påskharen gjorde allt detta. Han lägger äggen i trdgården under natten :angel:
Iof så har vi många barn men jag tror att de börjat med en liten choklad bit i 1½ års ålder. Det är inte lätt för ett litet barn att se på när äldre syskon får godis och själv inte få något. I sånt fall ska ALLA i familjen låta bli godiset!
 
Sv: Barn och godis

Äh, gjort är gjort. Inte mycket att göra något åt, även om pappan blev sur. Det bästa är ju att åter ta upp frågan o se till att ni är helt överens om hur ni ska göra i fortsättningen.
Har själv en liten kille på 1år 9 mån, o han ääääälskar allt som är sött. Har aldrig gett honom godis, men märker ju på kalas att tårta, glass o kakor är det bästa som finns.
Jag kommer nog att vänta med att ge honom godis tills den dag han själv frågar efter det (dvs när han märker att omgivningen äter godis) o då begränsa intaget till lördagar, och i liten skala. Det är nog mycket lättare när man bara har ett barn. Nr 2 vill självklart göra som storebror, och då blir det kanske en annan sak.

Debatten om sockerintag är jättebra, men som med allt annat går den lätt till överdrift. Självklart ska inte barn födas upp på läsk, godis o Macdonalds, men det behöver ju inte råda total hysteri heller. Jag tror att bra kostvanor, att barn rör på sig, är viktigast. Och om de sedan får en godisbit då o då (under kontrollerade former) inte är hela världen.

Så ha inte något dåligt samvete. Om den största skadan man gör sitt barn under dess uppväxt är att lägga några godisbitar i påskägget tror jag nog att man blir friad av självaste St Per.... :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 287
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 197
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp