Barn som inte kryper...

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare saltahajen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 11 520
S

saltahajen

Min son är nu ca 10½ månad, han kryper inte och visar inte ens intresse till det! Han har inga problem att ligga på mage och tar sig fram om det ligger saker i närheten genom minimal ålning/snurrning. Han visar heller inget intresse till att dra sig upp mot saker...
Däremot springer han hejdlöst i gåstolen och vill gärna gå (eller kanske snarare springa fram i en regälfart) om man håller han i händerna och ibland så krävs det bara att man håller honom i tröjan lite.
Det största "bekymmret" om man nu kan säga så för honom är nog att han inte kommit på så mycket att man kan böja benen, han går med väldigt raka ben vilket gör att han är väldigt stabil och även sitter med dem rakt ut. Det är inte så att han har ont när han böjer dem för det kan han men tydligen är det de mest bekväma enligt honom!

Hur har det gått för er som har eller har haft barn som inte kryper eller liknande? Kom de på det senare eller började de gå först och kom på hur man tog sig upp sedan?
Känner att det närmaste för honom är att börja gå men varje gång han ramlar så kommer det bli ett väldans liv eftersom han inte förstår hur man tar sig upp!
Kom de på när de väl börjat gå hur de skulle ta sig upp?

Sv: Barn som inte kryper...

Min son är nu ca 10½ månad, han kryper inte och visar inte ens intresse till det! Han har inga problem att ligga på mage och tar sig fram om det ligger saker i närheten genom minimal ålning/snurrning. Han visar heller inget intresse till att dra sig upp mot saker...
Däremot springer han hejdlöst i gåstolen och vill gärna gå (eller kanske snarare springa fram i en regälfart) om man håller han i händerna och ibland så krävs det bara att man håller honom i tröjan lite.
Det största "bekymmret" om man nu kan säga så för honom är nog att han inte kommit på så mycket att man kan böja benen, han går med väldigt raka ben vilket gör att han är väldigt stabil och även sitter med dem rakt ut. Det är inte så att han har ont när han böjer dem för det kan han men tydligen är det de mest bekväma enligt honom!

Hur har det gått för er som har eller har haft barn som inte kryper eller liknande? Kom de på det senare eller började de gå först och kom på hur man tog sig upp sedan?
Känner att det närmaste för honom är att börja gå men varje gång han ramlar så kommer det bli ett väldans liv eftersom han inte förstår hur man tar sig upp!
Kom de på när de väl börjat gå hur de skulle ta sig upp?

Han kommer nog på hur han tar sig upp, om inte annat när han blir nog frustrerad ;)

Jag kröp aldrig, hade något rumphasande för mig, men började gå när jag var 9 månader.
Sambon kröp men började inte gå förrän han var 17 månader, har jag för mig att dom sa.

Vårt första barn var någon "medelmåtta" han kröp och började sen gå vid dryga året. Han klättrade och hade sig på stolar gud vete allt *pust*

Lillasyster kryper inte, eller jo lite i sängen ibland, men annars är det en himla fart på rumphasandet. Folk brukar skratta gott när dom ser henne :D
Men igår när vi var hos mina föräldrar och hon fick vara barrumpad ett längre tag, då funkade inte hennes vanliga teknik så bra, så efter en stunds mycket frustrerade protester började hon gå på alla fyra, men inte på knäna utan fötter och händer.
Såg extremt bökigt ut...
Nu har hon börjat klättra på saker också, men länge har hon bara varit intresserad av att resa sig på mig, klättra längs mina byxor.

Så dom har varit rätt olika.
Men jag tror nog att det blir folk av henne med till slut.
Samma med din son :D

Min son kröp nån vecka när han var 11 1/2 månad, sen insåg han att det var jobbigt och började gå i stället.

Åh det finns flera som min dotter....Trodde man nästan var ensam med barn som inte vill resa på sej och krypa. Min tjej gick först, höll henne i handen sen satte hon sej inte ner för då kom hon inte upp igen. Är 16mån idag och går på tå med stela ben, ser så roligt ut...;) Springer fram
Reste sej upp innan nyår, men la det sen på is ett tag för att då prata. Pratar som en två-åring nu. Sätter ihop två ord ibland, så hon har väl inte haft tid med annat. För ett par dagar sedan så reste hon sej igen, med stela ben, fråga mej inte hur hon lyckas...
hon har alltid varit ett väldigt coolt barn som har studerat alla andra. Sitter t.om på diskbänken när jag lagar mat, så så stilla och lugn är hon. Men man får leka fram att hon ska resa sej, så nu går det framåt. det kommer , du kan vara lugn.

Krypandet är ett utvecklingssteg som barn kan hoppa över utan att det är något att oroa sig över. Det har BVC sagt till mig iallafall. Jag var sån iallafall, hoppade helt över krypandet och började gå vid nio månaders ålder istället. Din lille kille är säkert upptagen med att lära sig något helt annat, som kanske börja prata eller fundera ut hur man reser sig upp och promenerar iväg :)

Min son är snart 9 månader. Han kryper inte men springer som en galning i gå-stolen. Och hasar sig på rumpan kortare sträckor.

Han går om han får hålla i våra händer och står med stöd.

Alla barn är så olika;)

Min sambos brorsdotter kröp knappt utan gick hellre med hjälp av gåstolen eller med stöd av en vuxen. Jag blev också fundersam över varför hon aldrig började krypa fastän hon nästan var året gammal men det tog hon ju igen med råge :) Nu är hon drygt 1 1/2 år och springer runt som en galning!

Precis sådär är min brorsdotter på snart ett år. Hon böjer inte heller benen mer än om hon ligger på rygg, och vaggar fram som en anka med spikraka ben när hon går. Hon började gå vid nio månader, men kan inte sätta sig upp från liggande, inte ställa sig upp eller dra sig upp och visar heller inget intresse för det. Hamnar hon på golvet blir hon vansinnig och viftar som en galning med armar och ben!

Det kommer säkert såsmåningom, och det gör ju inget att barn hoppar över krypstadiet!

//Julia

Här är det lite annat,
illa illa när dom inte kryper :eek:

Bristen på diagonalrörelser oroar dom sig tydligen för,
de hade fått höra någon teori om att det kunde var kopplat till adhd/npf och inlärningsförmåga. När hon pratade om det där en gång när vi var där med grabben så kunde jag inte låta bli att klämma ur mig "jaha det är därför jag är så dum i huvudet?! för att jag inte kröp:idea:"
Hon såg lite besvärad ut vår rara bvc kontakt.
Hur mycker som ligger bakom det har jag ingen koll på.
Men dom är väldigt på med kryping här,
ska bli kul att se deras reaktion när vi ska på 1 års kontroll nu den 17/2 :angel:

hon har alltid varit ett väldigt coolt barn som har studerat alla andra.

Säger precis likadant! Det där känner jag igen! På alla träffar med andra barn så sitter han mest och tittar och försöker prata med dem medans de andra barnen rycker och sliter i honom och kryper runt som yrväder!

Tur det var annat på den tid sonen var liten då, för han skippade helt krypandet och började gå (läs springs, hoppa, klättra och vara överallt) direkt utan föregående krypning och det redan vid strax under 9 månaders ålder = fullt sjå för mamma att hålla koll på trollungen :D

Han drog sig med hjälp av vad som fanns till hands upp till stående vid ännu yngre ålder och han är mkt intelligent och har inga problem med inlärningsförmågan för 5 öre.

Menar de seriöst att inlärningssvårigheter skulle ha samband med huruvida barnen kryper eller inte alltså :confused:

Ja, jösses :crazy:

Tur det var annat på den tid sonen var liten då, för han skippade helt krypandet och började gå (läs springs, hoppa, klättra och vara överallt) direkt utan föregående krypning och det redan vid strax under 9 månaders ålder = fullt sjå för mamma att hålla koll på trollungen :D

Han drog sig med hjälp av vad som fanns till hands upp till stående vid ännu yngre ålder och han är mkt intelligent och har inga problem med inlärningsförmågan för 5 öre.

Menar de seriöst att inlärningssvårigheter skulle ha samband med huruvida barnen kryper eller inte alltså :confused:

Ja, jösses :crazy:

Ja fast det kanske är just på det bvc vi hör till.
Eller ioch för sig pratade sambon med nån som hörde till Bjästa och dom hade fått samma information där. :D

Mja det var väl inte krypningen i sig, men att om dom inte kryper så kunde det bero på svårigheter med diagonalrörelser och det i sin tur kuned bero på npf.
Något sådant. Det börjar ju vara länge sen och som sagt jag kröp inte så jag minns inte exakt hur hon sa där innan sonen började krypa :angel:

Senast ändrad:

Jag tror att det finns vissa studier som tyder på att tex viss variant på dyslexi kan ha att göra med nervbanor i nacken som inte "kopplats" på under tiden som spädbarn, dvs när ungen ligger på mage sträcker armarna och nacken. Så det kan mycket väl finnas motsvarande för krypning. Jag reagerade just på det förut i en tråd även om jag inte svarade, det var ett barn som rullade över på magen och mamman rullade tillbaka bebein, varför då frågar jag mig ? Det är jättestärkande för dem att ligga på mage.

Jag tycker själv att dessa gå-stolar verkar vara helt onödiga. En teknisk pryl som gör att barnens egen utveckling inte går i takt. Det är klart att vissa barn struntar i att krypa om de har en gå-stol att fara runt i.

Här är det lite annat,
illa illa när dom inte kryper :eek:

Bristen på diagonalrörelser oroar dom sig tydligen för,
de hade fått höra någon teori om att det kunde var kopplat till adhd/npf och inlärningsförmåga. När hon pratade om det där en gång när vi var där med grabben så kunde jag inte låta bli att klämma ur mig "jaha det är därför jag är så dum i huvudet?! för att jag inte kröp:idea:"
Hon såg lite besvärad ut vår rara bvc kontakt.
Hur mycker som ligger bakom det har jag ingen koll på.
Men dom är väldigt på med kryping här,
ska bli kul att se deras reaktion när vi ska på 1 års kontroll nu den 17/2 :angel:

Min bror kröp inte och inte något av hans barn heller. Definitivt inget fel på deras inlärningsförmåga eller rörelseförmåga, de har utvecklats till alldeles normala, intelligenta och sportiga personer allihopa. Alla barnen började gå väldigt tidigt dock, de var väl så illa tvungna om de ville ta sig någonstans :)!

Jag tycker själv att dessa gå-stolar verkar vara helt onödiga. En teknisk pryl som gör att barnens egen utveckling inte går i takt. Det är klart att vissa barn struntar i att krypa om de har en gå-stol att fara runt i.

Åh, våra barn kröp minsann helt enligt skolboken trots tillgång till gåstol och började gå före året.
Däremot upplevde jag dem som mer nöjda när de susade omkring i sina gåstolar och fick undersöka grejer (jag gjorde olika stationer med spännande grejer att undersöka) än kompisars barn i samma ålder som låg och var frustrerade på golvet innan de kunde krypa.
Tiden i gåstol ska dock vara noga reglerad, det är inte så att de ska sitta där dagarna i ända.

Åh, våra barn kröp minsann helt enligt skolboken trots tillgång till gåstol och började gå före året.
Däremot upplevde jag dem som mer nöjda när de susade omkring i sina gåstolar och fick undersöka grejer (jag gjorde olika stationer med spännande grejer att undersöka) än kompisars barn i samma ålder som låg och var frustrerade på golvet innan de kunde krypa.
Tiden i gåstol ska dock vara noga reglerad, det är inte så att de ska sitta där dagarna i ända.

Håller med, storebror var väldigt nöjd med att få susa fram i den, tills han började krypa. Den var toppen för oss alla.

Den lilla som inte kryper, hon har inte varit så intresserad av gåstol heller :devil:

Låt ungen bli frustrerad, det är så de kommer på saker och ting till slut och de måste bara bestämma sig för det. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 039
Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 191
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 160
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
4
· Visningar
958
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka