Barn som vill byta kön

astronaut

Trådstartare
Kollade på den dokumentären iförrgår och fick några funderingar.

Om er dotter/son uttrycker sig i tidig ålder, 3-4 år att den inte vill ha könens typiska kläder, den inte vill leka med könens typiska leksaker utan den vill klä sig som det motsatta könet. Skulle ni tillåta barnet det?

Om barnet är 6-7 år och har uttryckt sig att h*n vill byta kön, skulle ni låta t.ex er dotter/son få, av barnets egna vilja, klä/klippa/låta håret växa så det ser ut som det motsatta könet?

Hur skulle ni reagera? Skulle ni kunna klä er son i tjejkläder, eller er dotter i pojkkläder? Skulle ni acceptera ert barns vilja? Och köpa dessa kläder ert barn vill ha?

Vid ett könsbyte: Skulle ni ställa upp och sponsra med pengar vid operationen?

Hur tror du eran familj/släkt skulle se på erat barns beslut?
Ignonera, förneka, förtycka eller acceptera det i slutändan?
 
Sv: Barn som vill byta kön

Nu är jag långt ifrån att ens tänka egna ungar men jag hoppas för mitt liv att jag är tillräckligt öppen för att kunna stötta mitt barn i en sådan situation. Därmed inte sagt att jag verkligen skulle klara av det om det väl händer. Det är väl bland de värsta man kan tänka sig; en situation där man som förälder inte klarar av att stötta sitt eget barn i en svår situation. Jag hoppas att jag slipper hamna där men helt säker kan jag inte vara.

Tack och lov så är min familj jävligt öppen. Vi korsar sociala "regler" för jämnan. Visst skulle väl folk bli chockade till en början men jag tvivlar inte en sekund på att när chocken väl lagt sig så skulle samtliga ta det hela på ett ypperligt bra sätt. Framförallt så skulle de aldrig tillåta sig själva att visa ev. "negativa" känslor för barnet.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Kollade på den dokumentären iförrgår och fick några funderingar.

Om er dotter/son uttrycker sig i tidig ålder, 3-4 år att den inte vill ha könens typiska kläder, den inte vill leka med könens typiska leksaker utan den vill klä sig som det motsatta könet. Skulle ni tillåta barnet det?

Om barnet är 6-7 år och har uttryckt sig att h*n vill byta kön, skulle ni låta t.ex er dotter/son få, av barnets egna vilja, klä/klippa/låta håret växa så det ser ut som det motsatta könet?

Hur skulle ni reagera? Skulle ni kunna klä er son i tjejkläder, eller er dotter i pojkkläder? Skulle ni acceptera ert barns vilja? Och köpa dessa kläder ert barn vill ha?

Det är lite svårt att svara på dina frågor eftersom du så tydligt förutsätter att vissa kläder, leksaker och frisyrer bara tillhör det ena könet.

Våra 2 barn (nyss fyllda 5 år) får till viss del välja sina egna kläder och deras favoriter har rätt länge varit dödskallar, eldsflammor och tryck på spindelmannen, stålmannen etc.
De känner sig också väldigt fina i klänning och uppsatt frisyr.

De klär oftare ut sig till riddare och batman än till lille skutt eller fe men deras bästa vän är alltid prinsessklädd i rollekarna. Ett annat barn i samma ålder önskar sig en glittrig baddräkt och ballerinakjol med paljetter i födelsedagspresent.

Vilka kön tror du barnen är?

Vid ett könsbyte: Skulle ni ställa upp och sponsra med pengar vid operationen?

Ja, om jag var helt övertygad om att det var nödvändigt för att barnet skulle känna sig hemma i sin kropp och därmed ha lättare att bli lycklig.

Hur tror du eran familj/släkt skulle se på erat barns beslut?
Ignonera, förneka, förtycka eller acceptera det i slutändan?

Acceptera.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Jag har inte sett dokumentären men så här reagerar jag: Hade mina barn i så tidig ålder velat ha motsatta könets saker så hade jag funderat på hur könsstereotypt jag har betett mej. Jag hade rannsakat mej själv eftersom ett så litet barn som en fyraåring inte ska behöva fundera på vad de leker med eller vad de har på sig.
Min dotter var väldigt förälskad i rosa som liten men lekte mest spring-hoppa-klättra lekar. Hon lekte aldrig med dockor men älskade gosedjur.
Min son älskade alla färger utom svart och hade således alla färger utom svart på sig. Han kunde sitta i timmar med småpill likgärna som han var med syrran på hennes vildare lekar.

Om mina barn som vuxna eller som tonåringar hade uttryckt att de ville vara andra könet hade det varit en annan sak. Då är det ju andra känslor som är med i bilden än just typiska tjej-killsaker.

Jag hade stöttat så mycket jag hade kunnat men tyvärr hade all vår släkt förnekat allt precis som de har gjort med min homosexuelle morbror.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Det är lite svårt att svara på dina frågor eftersom du så tydligt förutsätter att vissa kläder, leksaker och frisyrer bara tillhör det ena könet.

Jo, men hur ska jag annars försöka förklara flickor - leker med dockor, killar - med bilar. Jag kunde inte förklara det på ett bättre sätt. Jag menar självklart inte att alla människor leker med de typiska könsleksakerna eller har på sig typiska könskläder. Men jag tog det vanligaste som jag kunde komma på.

Hur kan jag bättre försöka förklara? :o
 
Sv: Barn som vill byta kön

Om er dotter/son uttrycker sig i tidig ålder, 3-4 år att den inte vill ha könens typiska kläder, den inte vill leka med könens typiska leksaker utan den vill klä sig som det motsatta könet. Skulle ni tillåta barnet det?

I den åldern spelar ju sånt ingen roll, utom möjligen för de vuxna runt barnet. Om min 4-åriga son skulle vilja ha klänning, skulle jag först förbereda honom på att många vuxna kommer att tro att han är en flicka. Men han skulle få ha det.

Om barnet är 6-7 år och har uttryckt sig att h*n vill byta kön, skulle ni låta t.ex er dotter/son få, av barnets egna vilja, klä/klippa/låta håret växa så det ser ut som det motsatta könet?

Jag skulle fortfarande tillåta det, men ha koll på hur förskola/skola och kompisar reagerar. Jag tycker det är bra med människor som vågar vara annorlunda, men de utsätter sig för en risk i och med att samhället är ganska stereotypt. Om min son vill gå i klänning, men blir mobbad om han gör det - ska jag då ändra min son eller omgivningen? Jag skulle nog vara beredd att kämpa ganska mycket, t ex flytta, men det finns en gräns.

Vid ett könsbyte: Skulle ni ställa upp och sponsra med pengar vid operationen?

Ja, det tror jag. Då har ju barnet blivit vuxet, så vi har haft gott om tid att diskutera igenom det ordentligt.

Hur tror du eran familj/släkt skulle se på erat barns beslut?
Ignonera, förneka, förtycka eller acceptera det i slutändan?

Ena halvan skulle nog tycka att det var trams, och att det var vi föräldrar som gjort fel. Andra halvan skulle nog förneka ganska länge, och sen plötsligt acceptera och se det som helt naturligt att ex-pojken nu är flicka.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Jo, men hur ska jag annars försöka förklara flickor - leker med dockor, killar - med bilar. Jag kunde inte förklara det på ett bättre sätt. Jag menar självklart inte att alla människor leker med de typiska könsleksakerna eller har på sig typiska könskläder. Men jag tog det vanligaste som jag kunde komma på.

Hur kan jag bättre försöka förklara? :o

Visst var programmet från USA? Där verkar det nästan vara löjligt uppdelat från tidig ålder, mina barn har i 3-4 års ålder inte ens funderat på tjej/kill grejer, det är nu i fem års åldern jag hör att det är uppdelat hos kompisar och mina barn kommer hem och frågar.
Dottern har aldrig tyckt att dockor har varit särskilt roliga, hon har byggt mycket med duplo och lego, tågbana och målat och pysslat tidigt. Så småningom har barbie kommit in som hon tycker är jätteroligt, sonen har ju haft fördelen av att ha en stora syster och större tillgång på saker redan från början. Han älskar visserligen bilar och motorcyklar, traktorer men är även benhård på vilka barbies som är hans, han har lekt mer med dockor än vad dottern har gjort, älskar rosa men är inte särskilt intresserad av att lägga pussel. Måla och rita är en stor favorit men det absoluta favorit leksaken är lego. Han hade som treåring på sig hårspännen till dagis, där märktes det tydligt inom personalen vilka som accepterade det och vilka som snabbt ville plocka av honom det. En försökte hävda att det var farligt när de lekte men då frågade jag varför det inte var farligt för tjejerna när de lekte, de leker inte så vilda lekar fick jag till svar... Men eftersom sonen inte heller gillar att leka vilda lekar så kan han ju ha det på sig kontrade jag och fick min vilja igenom... De vettiga i personalen svarade bara på hans visande av hårspänner och höll med honom om att det var fint och tog med honom i leken.

Dottern som fyller 8 i sommar börjar ha mycket funderingar runt tjejer och killar, vad som skiljer och vad som är lika, om man kan fortsätta leka fast man är tjej och kille osv. Det är mycket funderingar från kompisars åsikter och jag försöker svara och stötta så gott det går.

Jag tror inte att man kan avgöra på barnet lek om det behöver ett könsbyte, för att vara säker måste de nog upp i de övre tonåren. Men skulle något av mina barn vilja byta kön så skulle jag stötta.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Kollade på den dokumentären iförrgår och fick några funderingar.

Om er dotter/son uttrycker sig i tidig ålder, 3-4 år att den inte vill ha könens typiska kläder, den inte vill leka med könens typiska leksaker utan den vill klä sig som det motsatta könet. Skulle ni tillåta barnet det?

Om barnet är 6-7 år och har uttryckt sig att h*n vill byta kön, skulle ni låta t.ex er dotter/son få, av barnets egna vilja, klä/klippa/låta håret växa så det ser ut som det motsatta könet?

Hur skulle ni reagera? Skulle ni kunna klä er son i tjejkläder, eller er dotter i pojkkläder? Skulle ni acceptera ert barns vilja? Och köpa dessa kläder ert barn vill ha?

Vid ett könsbyte: Skulle ni ställa upp och sponsra med pengar vid operationen?

Hur tror du eran familj/släkt skulle se på erat barns beslut?
Ignonera, förneka, förtycka eller acceptera det i slutändan?
Ja, självklart så skulle barnet få påverka vad den vill ha för kläder - inom rimliga gränser. En prinsessklänning är kanske inte ultimat om vi ska åka pulka;) hurvida det är pojk eller flickkläder bryr jag mig nog mindre om.
Jag hoppas att mitt barn vid 3-4 år fortfarande inte har blivit så indelad i ett fack att hän känner sig tvungen att anstränga sig för att inte vara i just DET facket.:crazy:

Operation skulle ställa upp på - när barnet är vuxet. Fram tills dess så skulle jag stötta med icke operativa ingrepp.

Jag tror dock att problemet skulle vara mindre i ett öppnare samhällsklimat där könskillnader har minskats till förmån för större frihet för ens personliga smak.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Min ena son, D, kom på i våras att han ville se ut som en tjej i håret. Han ville vara tjej istället för kille sade han, 2,5 år gammal. Just nu sparar han håret, och han har en favorittröja som är så stor att det ser ut som en klänning. Han får vara precis som han vill, även om vi fick berätta att man inte kan klippa av snoppen hur som helst....

Vill han ha långt hår och leka med "tjejsaker" vid 6-7 års ålder får han naturligtvis göra det. Och klä sig i det han gillar, jag skulle nog styra bort prinsessklädsel, men det beror på att jag inte gillar den klädstilen oavsett om det är på kille eller tjej.


Vad gäller att sponsra operation vet jag inte, jag hoppas ju förstås att han trivs i den kropp han föddes i, men det får vi väl se.

Jag tror att min släkt skulle acceptera hur det är, vi är rätt många "udda" typer i släkten. Möjligen skulle den äldre generationen bli förfärade först, men sen tycka att det är okej.
Sambons släkt skulle få det MYCKET svårare tror jag, de är ganska konservativa och "stiff" i sin omvärldsuppfattning. Sambons jsälv skulle nog också få det extremt svårt, men ändå få ta det som det är.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Min ena son, D, kom på i våras att han ville se ut som en tjej i håret. Han ville vara tjej istället för kille sade han, 2,5 år gammal. Just nu sparar han håret, och han har en favorittröja som är så stor att det ser ut som en klänning. Han får vara precis som han vill, även om vi fick berätta att man inte kan klippa av snoppen hur som helst....

Min bror var faktiskt lika dan i nästan samma ålder. Han var som treåring fullständigt övertygad om att han skulle vakna upp som flicka den dagen han fyllde fyra. Började springa omkring i mina avlagda klänningar och lät sig sminkas (till storasyrrans stora glädje :angel: ).

Nu, 13 år senare, är det inte tu talt om att han är en han ingenting annat.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Visst var programmet från USA?

Ja, det var den! :)
Handlade om 4 personer varav 2 som är under 10.
En som är 12 samt en 16åring som redan har bytt "kön", utseende är en kille men underlivet tillhör en kvinna.

Tror dokumentären går att ses på tv4play om ni är intresserade.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Vad hette dokumentären?
Och vart kan man se den? Hittade inte den på tv4play, men där emot på tv4anytime, som kostar pengar.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn som vill byta kön

Vad hette dokumentären?
Och vart kan man se den? Hittade inte den på tv4play, men där emot på tv4anytime, som kostar pengar.

dokumentären heter "barn som vill byta kön".
Mja, kan ju vara så, om du inte är helt rädd så tror jag den finns på nätet. Gå in på t.ex YT om din engelska är bra alt. ja, den olagliga vägen alt. så ser du på den på tv4anytime.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Kollade på den dokumentären iförrgår och fick några funderingar.

Om er dotter/son uttrycker sig i tidig ålder, 3-4 år att den inte vill ha könens typiska kläder, den inte vill leka med könens typiska leksaker utan den vill klä sig som det motsatta könet. Skulle ni tillåta barnet det?

Om barnet är 6-7 år och har uttryckt sig att h*n vill byta kön, skulle ni låta t.ex er dotter/son få, av barnets egna vilja, klä/klippa/låta håret växa så det ser ut som det motsatta könet?

Hur skulle ni reagera? Skulle ni kunna klä er son i tjejkläder, eller er dotter i pojkkläder? Skulle ni acceptera ert barns vilja? Och köpa dessa kläder ert barn vill ha?

Vid ett könsbyte: Skulle ni ställa upp och sponsra med pengar vid operationen?

Hur tror du eran familj/släkt skulle se på erat barns beslut?
Ignonera, förneka, förtycka eller acceptera det i slutändan?


Jag håller med föregående talare; min värld är inte uppdelad i pojk eller flick saker/kläder/frisyrer.

Däremot är frågan ändå relevant, för många andra som min dotter möter delar upp världen på så sätt. Min dotter vägra alla klassiskt tjejiga kläder och färger; hon har inte haft klänning på ca 2 år (är drygt fyra år), eller några kläder med volang, glitter, rosetter eller rosa. Hon uttrycker även att hon vill vara kille.

Att hon inte vill ha rosa och klänning har jag inga problem med, hon har sin stil, och är snyggast i världen (givetvis! :D ).

Att hon säger att hon vill vara kille, ser jag som ett uttryck på att hon ändå känner sig begränsad som tjej, för att hennes smak inte matchar förväntningarna på henne. Jag vill att hon ska vara stolt över sig själv, sin stil OCH sin snippa!

Dessa förväntningar kommer inte från mig och hennes far, utan från övrig släkt och troligtvis kompisar. Farmor köper fortfarande kläder på tjejavdelningen, som min dotter blir ledsen av att få (särskilt som hennes storebror då på samma gång får coola snygga kläder från killavdelningen).

Det skär i mitt hjärta då. (Och, ja vi har pratat med farmor om och om igen, men det är svårt, och man vill ju inte skälla på nån som kommer med presenter...)

För att svara på dina frågor;
Ja, mina barn får klä sig som de vill (inom rimliga gränser), men de är inte styrda i valet efter deras kön (min dotter äger exempelvis inte ett par trosor).

Könsbyte; ja, jag skulle stötta och sponsra val som gört mina barn lyckliga och nöjda med sig själva.
 
Sv: Barn som vill byta kön

Jag tror att det är ett småsyskon sak... Lillebror här hemma har under ett par år uttryckt en önskan om att vara tjej, storasyster får ju göra så mycket mer än han, och han kopplade det inte till ålder utan till tjej/kille... Sen älskar han även rosa och det har ju viss släkt försökt tala om att det är en tjejfärg, även om jag har låtit honom ha rosa kläder som är någorlunda neutrala i klädsnitt. Nu när han snart är 5 år så har han bestämt sig för att killar är bäst, tjejer är pest så länge han leker med en del av sina kompisar på dagis. Hemma och med vänners barn så görs det ingen skillnad på tjej eller kille.
 
Sv: Barn som vill byta kön

*kl*
Trippar in och läser denna tråd.
En reflektion: jag blir förvånad att barn som är 2,5 år ens reflekterar över könstillhörighet och säger uttryckligen att de själva "vill vara flicka/pojke".

Vår son är precis så gammal (lite drygt) och han vet att han har snopp liksom pappa och att jag har snippa. Punkt. Sen är det liksom stopp där. Han ville häromdagen ha nagellack på tånaglarna som jag. Men inte uttrycker HAN själv att det i sig har någon "könskod". Lika lite som när han häromdagen skulle låna en av mina saronger/kjolar. Han ville "pova" och reflekterar inte över om det är något "kön" på kjolen;). Han kallar sina legogubbar, dockor, nallar/bilar/mjukdjur för hon eller han omväxlande. De små/kortare legogubbarna kallas ofta "lickan" (flickan) eftersom hans farmor en dag "könade" den som är rosaklädd med tofsar i håret. Nu heter även den lilla/korta blåklädda med keps på sned "lickan". Jag instämmer bara, istället för att som många andra i vår omgivning skulle göra; rätta/säga emot och säga "Ja, pojken menar du" (för visst kan väl flickor ha keps och blå kläder tänker jag!).

Vi är låååångtifrån "perfekta" även om detta är en viktig fråga i vår familj. Jag upptäcker att jag könar saker hela tiden (dockor blir automatiskt "hon" i regel) men försöker lägga mig vinn om att istället säga den eller det om saker eller t ex "barnet" om barn i lekparken (även om jag ju i huvudet gör min egen könskodning när jag ser dem). På så vis hoppas jag i möjligaste mån undvika motverka all könskodning som görs i hela vårt samhälle och som han ändå kommer att lära sig.

TIll ursprungsfrågan:
Om er dotter/son uttrycker sig i tidig ålder, 3-4 år att den inte vill ha könens typiska kläder, den inte vill leka med könens typiska leksaker utan den vill klä sig som det motsatta könet. Skulle ni tillåta barnet det?
Jag försöker uppmuntra vårt barn att leka med "otypiska" leksaker och lägger gärna fram kläder i "fel" färger. Så extremt mycket könsrollspåverkan som finns i samhället i övrigt (och så mycket som jag/vi gör helt omedvetet) så tycker jag att jag aktivt bör ta del i att försöka jobba för att ge vårt barn så VID könsroll som det bara är möjligt. Så; ja, jag tillåter det, fullt ut.

Om barnet är 6-7 år och har uttryckt sig att h*n vill byta kön, skulle ni låta t.ex er dotter/son få, av barnets egna vilja, klä/klippa/låta håret växa så det ser ut som det motsatta könet?
Ja, det skulle jag.

Hur skulle ni reagera? Skulle ni kunna klä er son i tjejkläder, eller er dotter i pojkkläder? Skulle ni acceptera ert barns vilja? Och köpa dessa kläder ert barn vill ha?
Jag/vi klär ofta vår son i "tjejkläder" (märker vi på andras reaktioner, en del subtila, andra säger oförskämdheter rätt ut). Men här har jag en kamp även med mig själv... kläderna har alla färger, men inte alla snitt. Tex finns inte puffärmar, spetskjolar, spetsblusar och dylikt att välja på för honom här hemma. :crazy: Och i ärlighetens namn så tycker jag det är ganska fint med spetsar! Jag kommer till korta för att jag SJÄLV inte orkar få reaktionerna! En 2,5åring i spetskjol KOMMER vissa i vår omgivning att kommentera. Öppet eller med "sneda blickar". Annars har han dock blommigt, hjärttryck, rosa, lila osv. (plus även mer "pojkiga" kläder). Han väljer gärna färgglatt och gillar rosa själv.

Vid ett könsbyte: Skulle ni ställa upp och sponsra med pengar vid operationen?
Ja, om så krävdes.

Hur tror du eran familj/släkt skulle se på erat barns beslut?
Ignonera, förneka, förtycka eller acceptera det i slutändan?
Vi föräldrar skulle acceptera det. Det skulle säkert kännas "ovant" och det skulle bli jobbigt att hantera andra människors fördomar om saken, men gentemot vårt barn skulle vi självklart stötta och älska det oavsett.

Resten av familjen: vissa tror jag först skulle ha svårt att Respektera det. De skulle kunna fortsätta envisas med att kalla barnet vid fel namn och fel pronomen. Vissa skulle acceptera det lika bra som oss föräldrar. Den förstnämnda gruppen tror jag skulle snart skulle komma över sitt egna fördomsproblem och acceptera de också
 
Sv: Barn som vill byta kön

*kl*

Jag upprepar säkert en hel del, men jag har aldrig pratat med min drygt 4-åriga son om flick- eller pojkleksaker. Hans favoritfärg är rosa/lila, ända sedan han var 1½ år gammal. Jag vägrar se färger som kön, färger är könsneutrala i min värld! Han har bilar, han har klossar, han har djur, han har gosedjur, han har kläder med olika färger och mönster, för tillfället är han tokig i Hello Kitty och har ett gosedjur och senast fick han tigga sig till ett par Hello Kitty-sandaler på flickavdelningen på HM. De är rosa/lila med Kittyfigurer och han älskar sina finsandaler! Jag skulle aldrig neka honom det och säga att han är dum eller fånig eller något liknande.

Jisses, han är ett barn. :) Och skulle det visa sig att han är heterosexuell när han blir äldre, så är det helt ok det med. ;)
 
Sv: Barn som vill byta kön

Har inga barn men har funderat ut mitt svar på den här frågan för länge sedan:
Jag skulle absolut låta dem klä sig och leka med vad de vill. Själv hade jag bara killkompisar, byggde kojor, klättrade i träd och fångade insekter. Hade byxor och ytterst sällan kjol/klänning(typ när farmor fyllde år). Min första riktiga tjejkompis fick jag när jag var 7år och har inte egentligen burit klänningar förens vuxen ålder.

För mig skulle det inte ha någon som helst betydelse vilket kön, sexualltitet, religion o.s.v. barnen tillhör bara de är sig själva, mår bra och trivs med sig själva och deras sitution. Det är ju allt som verkligen betyder något.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 136
Senast: susanne
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 989
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Nu börjar troligen snart dotterns pappa höra av sig, gissar jag. Jag har blivit vän med hans mor, dotterns farmor alltså, och hans ena...
2
Svar
21
· Visningar
4 378
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp