Barnbidrag som månadspeng

Men då gjorde ni väl så för att det var erat beslut (eller kanske din mammas) att ni skulle göra så? Inte för att "tiderna var så". Det har säkerligen funnits barn som betalat sin telefonkostnad själv, eller vars föräldrar har stått för den, eller som inte haft en egen telefon och som har disponerat olika mycket av sina föräldrars pengar efter huvud i olika varianter även för X år sedan.
Nu ser jag att du läser in/tolkar något konstigt. Jag har inte skrivit att det gällde alla, det var så för mig. Men oavsett det är inte väsentligt överhuvudtaget då det är hur det görs idag som är det väsentliga.
Skrev mest va ja kommer ihåg hur det var för mig som en referens. Inget annat.
 
Precis, samma här. Numera måste man nästan ha internet på telefonen. Förut (när jag var tonåring) klarade jag mig på att önska mig en påfyllning i julklapp för 500 spänn på kontantkortet. I dagens samhälle funkar inte kontantkort alls på samma sätt- Nu för tiden väljer man nån plan sen gäller den planen tydligen bara i en månad efter det ökas priserna till att det blir svindyrt att sms:a å ringa.
Nu måste man ha internet för att kunna köpa biljett till bussen and so on.
Precis, det är andra tider.
Märker ju att det som verkar va inne nu är att ha obegränsad med surf och de abonnemangen kostar. Surf kan ta slut och vissa föräldrar fyller snällt på medan andra försöker lära barnen att hushålla med surfen.
Tycker det är intressant ändå hur tiderna har förändrats.
 
Nu ser jag att du läser in/tolkar något konstigt. Jag har inte skrivit att det gällde alla, det var så för mig. Men oavsett det är inte väsentligt överhuvudtaget då det är hur det görs idag som är det väsentliga.
Skrev mest va ja kommer ihåg hur det var för mig som en referens. Inget annat.
Ok, jag blev förbryllad av att du uttryckte dig som att det var så det var på den tiden, inte som att det var ett uttalande om enbart din egen specifika erfarenhet.
Men håller med om att det var ett sidospår...
 
Det där är också intressant hur det är idag.
På min tid löste det sig självt. Hade kontantkort som ja själv fick fylla på vid behov, men å andra sidan då gjorde man inget annat än å ringa å skicka nått sms å samtalen var korta. 😅
Nu vet jag inte hur gammal du är men mina barn är födda -90 och -92 och de hade aldrig kontantkort. Det var alldeles för dyrt och jag ville inte att de någonsin skulle stå i en situation och inte kunna ringa hem för att pengarna var slut. Vi hade ett familjeabonnemang och vi ringde gratis till varandra. Detta var strax efter millennieskiftet.
De fick spara och köpa sina telefoner själva och de fick betala för det de ringde/smsade för.
 
Precis, det är andra tider.
Märker ju att det som verkar va inne nu är att ha obegränsad med surf och de abonnemangen kostar. Surf kan ta slut och vissa föräldrar fyller snällt på medan andra försöker lära barnen att hushålla med surfen.
Tycker det är intressant ändå hur tiderna har förändrats.
Obegränsad surf är inte så dyrt längre tycker jag. Det är typ 280kr per person i en familj på 4 hos telenor, billigare om man är fler.
 
Kom på en följdfråga till barnbidrag, som jag är nyfiken på.

Vad anser ni att barnbidraget ska räcka till idag? Är det typ samma som förr eller har det delvis ändrat sig? 😇
 
Kom på en följdfråga till barnbidrag, som jag är nyfiken på.

Vad anser ni att barnbidraget ska räcka till idag? Är det typ samma som förr eller har det delvis ändrat sig? 😇

Jag kan tycka att när barnet/ungdomen får barnbidraget så ska det räcka till de kläder hen behöver och vill ha. Undantaget dyrare plagg som vinterjackor och liknande. Plus nöjen. Mobilabonnemangets grundavgift kommer jag troligtvis betala tills hen är vuxen och mobilen om hen inte varit oaktsam med den. Om hen drar på sig några kostnader utöver det som hamnar på mobilfakturan så kan det vara så att hen får betala det själv.

Det är väl ungefär så som jag hade det. Förutom att mobilabonnemangen såg annorlunda ut och jag hade kontantkort på den tiden. Jag fick även mammas gamla mobiltelefon när hon köpte ny där precis i början vilket var samma period som jag började få barnbidraget.
 
Jag fick 500 kronor av studiebidraget (på min tid var det 1050 kronor totalt) från det att jag började gymnasiet, vilket för mig sammanföll med när jag fyllde 16. Det skulle räcka till tävlingar och träningar med hästen, verkningen av min B-ponny och mobilen, på den tiden kostade ju inte saker så mycket heller. När jag fyllde 18 sen så fick jag hela bidraget, och då skulle det så klart räcka till mer, men mamma och pappa betalade fortfarande dyra grejer som vinterjacka och stallplats och sånt så länge jag gick i skolan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 444
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 577
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 549
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp