Barnpussel

Det är väldigt individuellt och hur svårt pusslet är. Det är som att svara hur långt är ett snöre.

Jag tittar i gamla önskelistor som jag har skrivit åt barnen och ser att min ena sex-åring önskade sig 100 bitars pussel. Sen är det även skillnad på billiga pussel i papp med fotobild och dyrare träpussel med tecknade motiv. Tecknade motiv är oftare enklare än fotomotiv. Trä är oftare enklare än papp.
 
Min 5 åring, som gillar pussel, pusslar 100 bitars med lite hjälp. Hon hade nog klarat det på egen hand. Men hade nog haft svårt att fokusera såpass länge själv. Motiven har varit ganska enkla med tecknade figurer som delar in pusslet i fält så att säga.
 
Vilken nivå med mängd bitar är passande till en 6 åring ungefär.
IMG_7856.jpeg

160 bitar är standard enligt denna mallen på baksidan av ett pussel vi har. Stämmer på vår snart 5-åring som precis börjat med 100-bitars :)
 
Om jag skulle ge bort skulle jag följa rekommendationerna. Om jag skulle börja pussla med ett barn som inte pusslat mycket skulle jag börja väldigt väldigt lätt till att börja med. Alltså extremt lätt.
Det är så att svägerskan blev familjehem åt en 6 åring och jag funderade på vilken nivå med bitar som kan passa.
 
100 bitar är lagom till en sexåring man inte känner väl och vet att hen gillar att pussla, skulle jag också säga! Om barnet sedan gillar det så finns det ju egentligen inga begränsningar, speciellt inte om man gör det som en mysig aktivitet tillsammans.
 
Det är så att svägerskan blev familjehem åt en 6 åring och jag funderade på vilken nivå med bitar som kan passa.
Jag skulle nog iofs kanske köpa 100-150 bitar (för det ser bra ut som present) men i ärlighetens namn om jag skulle lägga pussel första gången med en 6 åring jag inte kände alls och som kanske aldrig lagt pussel skulle jag sitta bredvid och hjälpa och välja en lätt bild. Det är roligare att lyckas första gången och rekommendationerna är sannolikt för barn som lärt sig pussla.

Ur aspekten att barnet ska pussla med pusslet och kanske aldrig pusslat förr och måste förstå principen.

(Om barnet aldrig någonsin pusslat eller så så kanske rent av rota fram hyperlätt pussel ur källaren att öva på. Så det lyckas utan att knappt titta på bitarna först.)
 
Senast ändrad:
Köpa det var frågan om att ta av de som fanns hemma redan. ;) ;) ;) men onödigt att plocka med för lite bitar typ.
Då skulle jag plocka med 50 bitarspussel också! och sedan uttrycka att vi måste se om alla bitarna är med! Så man får hjälp :) och det är jättelätt först.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi vill ha lite tips på ställen där man kan experimentera gärna passande 13 åring.
Svar
8
· Visningar
1 281
Senast: SaraXX
·
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 002
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Hästnyheter Lotta Wahlborg har hästar av alla nivåer i sitt stall på Grevagården. Från unghästar till de som hoppar svår klass. Då är det bra med...
Svar
0
· Visningar
126
Senast: Gunnar
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 810
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp