Barnsäkra hemmet? (Utbruten från Vinterföräldrar 17/18 del 6)

Cattaflajna

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


Haha :D sladdar är kul här också! Och petskydden fick vi äntligen dit (med hammare i veckan) de var betydligt svårare att få dit än jag trodde, men nu sitter de som berget!

Hur mycket plockar ni bort? Eller hur gör ni? Hur tänker ni? :)
Funderar om jag borde göra om lite hemma, nu har vi flyttat en del saker högre upp, de var lite för intressanta och efter att ha lyft bort henne därifrån efter x antal gånger så flyttade vi istället på sakerna....
 
Haha :D sladdar är kul här också! Och petskydden fick vi äntligen dit (med hammare i veckan) de var betydligt svårare att få dit än jag trodde, men nu sitter de som berget!

Hur mycket plockar ni bort? Eller hur gör ni? Hur tänker ni? :)
Funderar om jag borde göra om lite hemma, nu har vi flyttat en del saker högre upp, de var lite för intressanta och efter att ha lyft bort henne därifrån efter x antal gånger så flyttade vi istället på sakerna....

Jag flyttar upp saker jag är rädd om, men tänker som jag gjorde med storasyster. Det är upp till mig att lära barnen att man inte leker med blommorna på fönsterbrädan osv. Att vi ska kunna bo i ett vanligt hem även om vi har småbarn. men har självklart inga saker som bebis kan skada sig på, på räckhöjd.

Men havanna lärde sig fort att sakerna ska stå där de står. Aldrig använt ordet nej utan berömt när hon ställt tillbaka osv. Vänt på det och pratat om saker på ett positivt sätt, istället för att säga nej och dra undan. Låta henne vara med när jag gör saker osv.
 
Vi har plockat undan/fäst sånt som kan välta över eller gå sönder och bli farligt. Petskydd i eluttag, och sladdarna fäster vi med klammer och/eller kabelkanaler. (Eller ska, har bara hunnit en bråkdel än :angel:) Saker som inte gör något om han river ner eller tuggar på står framme, och tänker nog att han på sikt ska kunna lära sig att låta saker vara eller iallafall vara försiktig med dem.
Dock, vi har ett rum där vi inte är så mycket, där vi har bla mycket stora växter (på golvet) och en del ömtåligt, och dit in har vi faktiskt satt en barngrind. Han kommer få vara där såklart, men jag vill vara säker på att han inte kryper in där själv i ett obevakat ögonblick så det fick bli lösningen i närtid.

Behöver sätta grindar i trappan också, men den är så dumt byggd att det krävs lite speciallösning. Klart det inte kan vara enkelt nångång...
 
Vi har plockat undan/fäst sånt som kan välta över eller gå sönder och bli farligt. Petskydd i eluttag, och sladdarna fäster vi med klammer och/eller kabelkanaler. (Eller ska, har bara hunnit en bråkdel än :angel:) Saker som inte gör något om han river ner eller tuggar på står framme, och tänker nog att han på sikt ska kunna lära sig att låta saker vara eller iallafall vara försiktig med dem.
Dock, vi har ett rum där vi inte är så mycket, där vi har bla mycket stora växter (på golvet) och en del ömtåligt, och dit in har vi faktiskt satt en barngrind. Han kommer få vara där såklart, men jag vill vara säker på att han inte kryper in där själv i ett obevakat ögonblick så det fick bli lösningen i närtid.

Behöver sätta grindar i trappan också, men den är så dumt byggd att det krävs lite speciallösning. Klart det inte kan vara enkelt nångång...
Det funkar inte med rullgrind i trappan då? Jag tycker att den är lösningen på de flesta kluriga trappor!:)
 
Det funkar inte med rullgrind i trappan då? Jag tycker att den är lösningen på de flesta kluriga trappor!:)
Det vet jag inte, vad är rullgrind för typ? :)

Edit: jag googlade :p är det en sån i nån sorts textil? :) Kan kanske funka, får undersöka.

Fast den stora knepigheten är infästningen i väggen/mot spaljén och att det inte går att placera grinden framför trappan pga där kommer ytterdörren, så jag undrar om en rullgrind löser det då?

Tror ändå vi får hitta på något med minst en extra regel iallafall :)
 
Det vet jag inte, vad är rullgrind för typ? :)
Man drar ut grinden från en rulle som sitter på ena sidan och fäster på andra sidan (lite som en rullgardin) och så är det en låsmekanism som spänner åt. Den är bra för den är väldigt flexibel i längd och den går att stänga diagonalt så båda fästena behöver inte linja med varandra.
Googla rullgrind;)
 
skohorn i lådor är kanon.

Vi har ett skåp där hon får vara att röja. Platsskåpet. plastlådor där i. Vi gjorde desamma med Storasyster, att få en låda/ett skåp att plocka i. vilket har gjort att hon lät bli de andra.
 
skohorn i lådor är kanon.

Vi har ett skåp där hon får vara att röja. Platsskåpet. plastlådor där i. Vi gjorde desamma med Storasyster, att få en låda/ett skåp att plocka i. vilket har gjort att hon lät bli de andra.
Om man har handtag som går att sticka ner skohorn i... Våra orenoverade lådor har knoppar och de omgjorda skålade handtag. Vi funderade på att sätta dit "byglar" just för skohornsaspekten men hittade inga fina :p
Kotten får rota obehindrat i nedersta lådan iaf, där har jag satt dit en "spärr" så inte lådan går att skjuta ända in = ingen klämrisk. Det hjälper dock föga, han blir mycket arg (kränkt!) när jag öppnar någon annat i köket och han inte får titta...
 
Hmm.. får nog klura hur vi ska göra, sagt nej och lyft undan varje dag här.. men idag har jag plockat bort en del av det istället, lite foton och sådär som är synd om de går sönder.

Här blir det nog inte så spännande i kökets lådor och skåp... de är så tröga att öppna att man får ta i som bara den, tvivlar på att hon får upp dem :p
 
@Cattaflajna Jag har plockat undan ganska mycket. Det har visat sig att ju mer man blir bortplockad från saker desto mer intressant blir sakerna. Har behållit ett par saker (hundarnas vattenskål och en stor blomma som inte välter och inte är giftig) som vi får träna låt bli på, men mer än så orkar jag inte - skulle allt stå kvar som det gjorde hade jag inte fått göra nånting annat än flytta bebis från förbjudna saker :)
 
Haha :D sladdar är kul här också! Och petskydden fick vi äntligen dit (med hammare i veckan) de var betydligt svårare att få dit än jag trodde, men nu sitter de som berget!

Hur mycket plockar ni bort? Eller hur gör ni? Hur tänker ni? :)
Funderar om jag borde göra om lite hemma, nu har vi flyttat en del saker högre upp, de var lite för intressanta och efter att ha lyft bort henne därifrån efter x antal gånger så flyttade vi istället på sakerna....

Vi har plockat undan saker hon kan skada sig på, som tunga högtalare hon kan dra ned. Satt petskydd i kontakterna. Flyttat undan kattmaten till ett hörn mellan två soffor så de får äta i lugn och ro, och hon inte kommer åt. Dock har vi vattenskålen fortfarande inom räckvidd (då katter helst inte vill äta och dricka på samma plats om de får välja). Blommor vill jag ha kvar, än så länge är de ointressanta.
 
Om man har handtag som går att sticka ner skohorn i... Våra orenoverade lådor har knoppar och de omgjorda skålade handtag. Vi funderade på att sätta dit "byglar" just för skohornsaspekten men hittade inga fina :p
Kotten får rota obehindrat i nedersta lådan iaf, där har jag satt dit en "spärr" så inte lådan går att skjuta ända in = ingen klämrisk. Det hjälper dock föga, han blir mycket arg (kränkt!) när jag öppnar någon annat i köket och han inte får titta...

Innan vi bytte i gamla huset använde vi gummiband mellan knopparna. även gummiband till skåpsluckorna :D Det funkade bra, bara man byter gummibanden ibland.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
13
· Visningar
1 149
Senast: leoparden
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2
Svar
29
· Visningar
1 715
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
625
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp