Bärnstenshalsband?

lady_vip

Trådstartare
Vad har ni för erfarenhet av dem, humbug eller fantastiskt:D?

Det är ju definitivt dags att skaffa ngt fästingskydd, örthalsbanden vill jag inte ha eftersom både jag, husse och ena hunden är överkänsliga mot dofter och parfym. Scalibor tål inte Loka, Frontline och Exspot vill jag inte ha eftersom de badar mycket. Stå och koka olika örtgrejer gör jag inte ändå, så det är inte lönt att räkna med det.

Kvar finns då bärnstenshalsbanden som inte ser så tokiga ut, inte är särskilt dyra och OM de funkar inte påverkar ngn av oss...

Sv: Bärnstenshalsband?

Är också sugen på svar på denna frågan :)

Jag har ingen direkt erfarenhet själv, men har en vän som haft bärnsten på sina hundar - en whippet och en pumi.
Det har fungerat fint på båda. Hon rekommenderade mig verkligen att köpa sådana, så jag kommer se till att beställa så fort som möjligt.

Jag har testat det del av en sommar (förra året). Och vet inte vad jag tyckte. Men jag tror de hjälpte men inte fullt ut. Men samtidigt var det en väldigt torr sommar just den tiden jag provade.
Jag köpte till alla hundarna, men eftersom de leker så mycket så slutade det med att jag hittade stenar lite överallt :D

En kompis till mig testade när hon hade 3 hundar. En fick bärnstenshalsband, en fick fronline och en fick scalobor. Bärnstenarna kom på 3 dje plats, men gjorde ändå nytta tyckte hon.

Jag har kört bärnsten på våra hundar de två senaste åren (4 dalmatiner) - och jag är nöjd. Vill inte använda varken scalibor eller exspot, och då finns det inte så mycket alternativ kvar. Helt 100% har de inte varit, men jag inbillar mig att bärnstenarna ändå har sållat bort en stor del av de fästingar som skulle ha kunnat sätta sig. Min hund hade 5 fästingar som kröp omkring på henne för några veckor sedan efter en promenad på 30 min - sedan jag sätte på bärnstenshalsbandet har jag inte sett någon.

Är du intresserad kan jag PMa hemsidan där jag köpt mina. Man får pengarna tillbaka av honom om de inte fungerar.

Jag tycker bärnstenshalsbandet är jättebra!
Hade bara örthalsband innan, tyckte inte det gav fullt skydd och kompliterade med bärnsten.

DSCN9933.jpg

Vet ni nån annanstans man kan få tag på dessa förutom www.e.........com? Det står att de har fullt upp just nu och inte kan ta emot nya beställningar... :crazy: Vet någon förövrigt om dessa kan funka på en cockerblandning, eller är pälsen för lång måntro?

Det man bör tänka på med bärnstenarna är att de funkar bara när det är torrt, vid regn fungerar det inte alls och det är ju ändå då fästingarna är som värst.

Vad är det som gör att bärnstenshalsband funkar? Har aldrig hört talas om det förut men det låter ju lite skumt?

Det undrar jag också. Dessutom, måste det vara ett specialbärnstenshalsband eller duger ett vanligt? Om inte, varför?:confused:

delvis *KL*

Tänkte beställa nu, men där jag tänkte beställa går inte (elvingsson)... Hittade ngn annons på blocket, men dem halsbanden såg inte alls lika fina ut.

Var hittade ni era?

Jag beställde också från Elvingsson. Men skulle han inte öppna shopen imorgon igen (förhoppningsvis)?

Hittade en ÅF av hans halsband, så jag beställde därifrån, kostade nån femma mer bara.

Prova! Jag har ett på mitt odjur och är väldigt nöjd. Fungerar inte 100 på hundar med längre päls, men nu är min klippt och korthårig så det funkar jättebra! Bara att skicka tillbaka om man inte är nöjd.

På min hund har det fungerat bättre än scalibor och expot och framför allt bättre än frontline som inte har fungerat alls ... Men jag funderar på att köpa scalibor att kombinera med eftersom bärnstenen inte funkar vid vått väder.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka