Bukefalos 28 år!

Barnuppfostran, kött.

Sv: Barnuppfostran, kött.

Sen tror jag nog att du oroar dig lite i onödan. Jag tror inte att det finns 30-åringar som tror att mjölken produceras i affären, precis som det inte finns 30-åringar som tror att bilen produceras (mineralen bryts) hos bilhandlaren.

Hehe kom och tänka på en bekant till mig som vid 17 års ålder frågade mig varifrån på kon köttet kom :D Hon hade helt missat att det var muskelmassan vi åt.

Kethets: Ja jag förstår :p Tänkte mig inte att barnen ska vara med i hela kedjan.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Hehe kom och tänka på en bekant till mig som vid 17 års ålder frågade mig varifrån på kon köttet kom :D Hon hade helt missat att det var muskelmassan vi åt.

Men det är ju långt ifrån att inte veta att köttet kommer från kon. Vi pratar ju om det som kött när det gäller djur/mat, och som muskler när det gäller människor (och möjligen hästar som vi ändå oftast inte äter upp).
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Du, det finns minst en 50-årig kvinna som arbetar som är utbildad lärare och som arbetar som rektor som ihärdigt påstår att fiskar inte är djur.

:D

Ja, det har jag nog faktiskt hört något om, men jag trodde nog att det var en tidningsanka.

Hursomhelst tycker jag inte att den personen bör tas som tecken på att var och varannan stadsbo tror att mjölk tillverkas i affären och liknande.

Jag hade för övrigt en lärare i grundskolan som gjorde allt hon kunde för att lära mig att spindlar är insekter. Det finns folk till allt, men ska man grunda sin världsuppfattning och barnuppfostran på de mest extremt korkade och okunniga undantagen?
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Men det är ju långt ifrån att inte veta att köttet kommer från kon. Vi pratar ju om det som kött när det gäller djur/mat, och som muskler när det gäller människor (och möjligen hästar som vi ändå oftast inte äter upp).

Dessutom används ju kött som en samlingsnamn på djur. Med kött kan man ju dels mena muskler, men det kan ju också innefatta oxsvans, lever, klövar m.m.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Precis. Jag skulle tex inte tycka att man ljuger för ett barn om man säger att korv är kött.

När man vill problematisera innehållet i korv, är det ju ofta inte ens det animaliska innehållet, utan resten, som får kritik.

Att säga till en treåring att korv är en "animalieprodukt", känns lite konstigt.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Att säga till en treåring att korv är en "animalieprodukt", känns lite konstigt.

Det var ju nästan lite festligt :). Frågan är ju då vad jag som lakto-ovo vegetarian ska säga?! Ska jag börja rabbla alla djurdelar jag inte äter? Eller de anitmaliska "biprodukter" jag äter? Än så länge har jag aldrig blivit serverad animalisk korv (tex) trots att jag bara bruka säga att jag inte äter "kött".
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Men det är ju långt ifrån att inte veta att köttet kommer från kon. Vi pratar ju om det som kött när det gäller djur/mat, och som muskler när det gäller människor (och möjligen hästar som vi ändå oftast inte äter upp).

Jag menade det inte som ett exempel för hur det kan undgå någon att kossor är mat utan som en rolig anekdot om att vissa inte har jättebra koll på vad de äter. Även om hon faktiskt visste att det var något i själva kroppen på kon vi äter.

Och ja, jag är medveten om att lever och dylikt ibland går under kött även om det egentligen är inälvsmat och inte klassas som kött egentligen.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Hehe kom och tänka på en bekant till mig som vid 17 års ålder frågade mig varifrån på kon köttet kom :D Hon hade helt missat att det var muskelmassan vi åt.
En barndomskompis och jag pratade kött när vi var i äldre tonåren.
Hon var fullt övertygad om att köttet satt i färdiga bitar och fina fileér i djuret, att dom bara var att enkelt ta loss och så var dom som dom ser ut i butik..... O_o
Hon blev ganska upprörd när jag förklarade att det är ganska mycket skärande och pyssel.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Ja..
Jag har för första gången haft ankor i somras som vi tänker slakta när det blir höst. De flestavimött har förfasat sig över detta.För de har ju TRÄFFAt mina ankor som heter Anki, KalleAnka, Agda, Lotta, JoakimvonAnka och Kajsa och de är ju så tama så HUR kan vi äta dom? Men äta en kyckling från ICA är Ok.

Fast det är väl inte så konstigt? Att man inte vill äta sina egna, namngivna husdjur är ju inte så konstigt. Det betyder inte att man tycker ingen borde äta dem, eller inte vill äta grannens ankor som man inte känner, men för min del vill jag inte äta djur jag haft en relation till. Jag har inga problem med att nån annan äter dem, men jag vill inte.

I ditt läge skulle jag alltså inte vilja äta mina egna ankor om jag döpt dem, hanterat dem en massa, gjort dem tama och lärt känna dem, men skulle gladligen äta okänd anka köpt på ICA. Problemet är alltså inte ankätandet i sig, utan att äta dem man känner och har en relation till.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Det är inte helt ovanligt att inte ens animalieproducerande bönder vill äta sina egna slaktade djur. Det finns något slags vedertaget system där det kött man får tillbaka från slakteriet kommer från andra djur än ens egna, har jag fått berättat för mig.

Jag skulle vara helt lugn med att någon annan åt min häst, när hennes tid är ute, men jag kommer inte att äta henne med mindre än att ren svält är alternativet.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Ungefär så. Om du lät din häst gå till slakt (vilket ju indirekt kan leda till att den kommer sluta som gustavskorv på nåns frukostmacka) skulle jag inte reagera på det, om du däremot lät finalen på hästägandet bli en söndagsmiddag med hästen som huvudnummer på bordet skulle jag tycka du var rätt märklig, och fundera på om du haft några undertryckta aggressioner mot hästen.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

om du däremot lät finalen på hästägandet bli en söndagsmiddag med hästen som huvudnummer på bordet skulle jag tycka du var rätt märklig

:eek:

Så märklig är jag absolut inte! (Erkänner dock att jag pga rädsla för älgar, upplever det lite segervisst att äta just älg.)

Någon gång skrev någon på buke att hon hade sin gamla häst (i finfördelat tillstånd) i frysen, att använda som mat till de egna hundarna. Även det var rätt långt över min gräns för det uthärdliga. Jag vill inte ens bli så kallhamrad. Jag vill att det ska vara skillnad mellan mina djur och andras, när det tex kommer till att äta upp dem. Jag gör ju skillnad mellan mina djur och andras även medan de lever, det ska tex mycket till för att jag ska betala för någon annans djur veterinärbesök.

Jag tycker inte att den moraliska frågan i sammanhanget är tillfredsställande analyserad, om man bara säger "kanin som kanin, om vi visste vad den hette eller inte spelar ju ingen roll, det är ju ändå en kanin". Jag tycker att namngivning och, inte minst, relationer spelar en jäkla roll. Vilken relation vi har till någon är faktiskt helt avgörande för vad vi gör och inte gör gentemot vederbörande.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag har inget minne av att något barn har ställt sådana frågor, eller att jag själv gjorde det som liten. Det tillhör väl de saker man lär sig rätt automatiskt genom att man pratar med varandra om, i det här fallet, maten. Man säger ju lamm och kyckling och fisk om det man äter. Det verkar räcka för att barn ska fatta att man faktiskt äter bland annat de djuren.

Jag ser det liksom inte som en fråga.

Instämmer med detta.

Det är ungefär som frågan om hur barn blir till. Jag förstår inte att det verkar vara en speciell fråga som man tar upp vid en viss ålder för en del.

Liksom varför man borstar tänderna, varför man tvättar händerna, varför man mår bra av att sova, varför man har mössa på sig osv. Jag förstår inte att köttätande eller barnalstring är något krångligare eller svårare än de sakerna.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Just barnalstring - i så bred mening att det är inklusive homosexualitet och sex utan avsikt att alstra barn osv - såg jag medvetet till att prata om långt innan ungen fattade något alls. Just för att ha samtalsämnet etablerat, så att det absolut inte skulle bli något sådant där krystat samtal om blommor och bin vid någon väl avvägd (i praktiken alltför sen) ålder.

Sen pratar ju de vuxna sinsemellan om saker som har med det temat att göra, och det har jag också lite lagom avsiktligt sett till att vi gör med barn inom hörhåll, från mycket späd ålder tills samma barn flyttade hemifrån.

Det faktum att kött kommer från djur är ju inget socialt tabu och det är inte pinsamt, känsligt eller på annat vis svårt att prata om, så där hade jag ingen strategi. Prat om sådant går med automatik. Ungefär som att prata om de svenska äppelsorterna på hösten.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Just barnalstring - i så bred mening att det är inklusive homosexualitet och sex utan avsikt att alstra barn osv - såg jag medvetet till att prata om långt innan ungen fattade något alls. Just för att ha samtalsämnet etablerat, så att det absolut inte skulle bli något sådant där krystat samtal om blommor och bin vid någon väl avvägd (i praktiken alltför sen) ålder.

Sen pratar ju de vuxna sinsemellan om saker som har med det temat att göra, och det har jag också lite lagom avsiktligt sett till att vi gör med barn inom hörhåll, från mycket späd ålder tills samma barn flyttade hemifrån.

Det faktum att kött kommer från djur är ju inget socialt tabu och det är inte pinsamt, känsligt eller på annat vis svårt att prata om, så där hade jag ingen strategi. Prat om sådant går med automatik. Ungefär som att prata om de svenska äppelsorterna på hösten.

Jamen, precis!

Det jag tycker är "svårare" ämnen är ju fattigdom, att det finns svält, krig och mördare. Det är väl sådana ämnen jag försöker skydda 5åringen ifrån. I och med att jag har ett fadderbarn har jag berört ämnet i viss mån; att det inte är självklart för alla barn i världen att få gå i skolan, få kläder och skor osv. Att inte alla människor kan äta sig mätta jämt.

Mördare har vi liksom inte berört; när fängelse kommer på tal (det är ett intressant ämne för vår 5åring av och till) så blir det väldigt allmänt hållet: att det finns människor som gör dumma saker mot andra människor, att en del tjuvar andras saker osv.

Men; tja, i mina ögon känns det väl som att barnen kanske inte ska behöva höra om just OTÄCKA saker förrän de är redo/mogna för det rent åldersmässigt.

Jag vill inte ha en 5åring som oroar sig i onödan för mördare, pedofiler eller oroar sig för att mamma och pappa faktiskt rent teoretiskt skulle kunna dö när som helst i en bilolycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag gör ingen grej av det. Jag har tidigt sagt att det är djur vi äter. När vi såg en älg bakom huset förklarade jag att det är ett av de djur vi äter. Att se djuret och tänka att vi äter det va lite svårt för sonen på 4 år. Men när vi äter kött och jag talar om att det är älg/gris/ko mm så är det inga problem.

Systern min va 5 när hon slutade äta kött helt då hon träffat söta kultingar och vi skulle äta köttfärs.
Min andra systers tre barn har tidigt slutat äta kött oxå. Just för att de inte klarat av tanken på att äta söta djur.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Systern min va 5 när hon slutade äta kött helt då hon träffat söta kultingar och vi skulle äta köttfärs.
Min andra systers tre barn har tidigt slutat äta kött oxå. Just för att de inte klarat av tanken på att äta söta djur.

Jag tror att många barn har sådana perioder som små. Sen hur det utvecklar sig beror antagligen mycket på vilken respons de får.

För mig framstår det som mer begripligt om barn vill sluta äta kött när de fattar att vi äter de söta djuren, än att det skulle göra dem mer positiva till att äta kött.

Jag blir bara glad när barn visar att de är så empatiska.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Det är inte helt ovanligt att inte ens animalieproducerande bönder vill äta sina egna slaktade djur. Det finns något slags vedertaget system där det kött man får tillbaka från slakteriet kommer från andra djur än ens egna, har jag fått berättat för mig.


Jag har aldrig hört detta och då arbetar jag med djur inom lantbruk och har genom åren haft lite olika förtroendeuppdrag :) .
Får jag ta med ovanstående till ett mer bondeinriktat forum och se om någon där har hört att det förekommer?
Jag blev uppriktigt nyfiken och skulle inte vara nöjd om det var så att slakteriet bytte ut de kroppar som jag valt ut för återtag ur besättningen. Jag ska väl tillägga att jag inte tror att det förekommer utan att det är något utav en skröna.
 
Senast ändrad:
Sv: Barnuppfostran, kött.

Jag har aldrig hört detta och då arbetar jag med djur inom lantbruk och har genom åren haft lite olika förtroendeuppdrag :) .
Får jag ta med ovanstående till ett mer bondeinriktat forum och se om någon där har hört att det förekommer?
Jag blev uppriktigt nyfiken och skulle inte vara nöjd om det var så att slakteriet bytte ut de kroppar som jag valt ut för återtag ur besättningen. Jag ska väl tillägga att jag inte tror att det förekommer utan att det är något utav en skröna.

Ja, de bönder jag känner har då inga problem med att äta köttet från sina egna djur. Några av de mindre "hobbybönderna" slaktar ju hemma och inte byter de kött med grannen inte.
 
Sv: Barnuppfostran, kött.

Ja, de bönder jag känner har då inga problem med att äta köttet från sina egna djur. Några av de mindre "hobbybönderna" slaktar ju hemma och inte byter de kött med grannen inte.

Har heller aldrig stött på det.

kl
Vad gäller artikeln i TS så är jag övertygad att problemet ligger hos curlande föräldrar o inte hos barnen.

Kuriosa:
Det är inte så många år sedan jag blev serverad korvsmörgåsar till frukost när jag låg på sjukhus (när jag ligger på sjukhus så är jag vegetarian).
Den utbildade USKan som serverade mig maten (jag var sängliggande) kunde inte förstå att jag fick raptus, det var ju korv, inte kött.
 

Liknande trådar

Svar
34
· Visningar
3 782
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp