Barnvagn på Buss!

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

humlanotrocadero

Hallå,

Tänkte bara kolla en sak med er som åker buss med era vagnar, jag hjälper gärna till o så om en mamma behöver hjälp men varför är det alltid så att ni vill att den som hjälper till ska ta i hjulen ?? o sen så bär ni i handtaget....
Man blir ju helt klart skitig när man bär i hjulen, där måste man ju oftast ta tag för det finns onget annat som klarar att man lyfter i.
o sen så är det ju 100 gånger jobbigare att böja sig ner o ta tag i hjulen än att bara kliva upp på trappsteget o ta i ett rent handtag....

jag har undrat detta så himla länge o nu när det finns ett forum så passar jag på att fråga.

När jag blir morsa så ska jag defenitivt alltid ta tag i hjulen om ajg vill ha hjälp, jag tror att det är lättare att få hjälp då nämligen.

:confused:
 
Sv: Barnvagn på Buss!

I hjulen? Om jag behöver hjälp håller jag i handtaget och den som hjälper tar under vagnen, där barnet ligger så att säga.
Fast man brukar klara sig själv.
 
Sv: Barnvagn på Buss!

När jag har fått hjälp har de lyft under själva sitt- eller liggdelen alternativt tagit i korgen, hjulen har jag aldrig varit med om att någon tagit i :confused:
Att jag håller kvar i handtaget handlar mer om att jag redan står vid handtaget, har jag kvar i handtaget är det lätt för mig att styra in med vagnen dit jag ska i bussen istället för att springa fram och tillbaka runt vagnen. dessutom brukar busschaufförerna här vara rätt stressade och köra så fort dörrarna går att stänga och att tränga sig runt en vagn inne i en buss medans den kör utan att någon kan hålla i vagnen ordentligt verkar också bökigt.

Så jag lär fortsätta hålla i handtaget de få gånger jag åker buss.
 
Sv: Barnvagn på Buss!

nja altså man kanske kan ta i själva korgen eller i själva liggdelen... men det har jag aldrig sett någon göra??
korgen håller ju knappast och tar man i den delen som sticker ut mest som barnen har sina fötter på så fladdrar ju bara den iväg, om ni förstår hur jag menar.

men om man nu ska åka på vagnen kan man inte då göra det som är enklast för den som hjälper till? dvs lyfta i korgen själv o låta hjälpredan ta i handtaget?

Jag förstår att det är skönast att ta i handtaget.... det är ju konstruerat att man ska kunna gå o hålla i det länge!!
 
Sv: Barnvagn på Buss!

Tror inte det handlar om vad som är skönast. Som förälder vill man ju gå på bussen före vagnen för att kunna ropa STOPPtill chauffören om hon/han kör utan att barnvagnen kommit på. Ett skräckscenario är det ju att gå runt bakom vagnen för att lyfta på och dörrarna stängs och bussen kör iväg med barnvagnen på och föräldern kvar på hållplatsen.
 
Sv: Barnvagn på Buss!

Jag tar aldrig förgivet att få hjälp så det ter sig naturligt att ta i handtaget själv och börja dra vagnen upp själv. .kommer någon och hjälper till så brukar de tatag i underredet som då hunnit upp en bit i luften. Inne i stan behövs ingen hjälp då bussarna har marknivå. Har dessutom en väska med plånbok o dyl i hängandes på handtaget och mitt barn är vänt mot handtaget............inte lämnar jag ut mina dyrbarheter hur som helst.
 
Sv: Barnvagn på Buss!

fast man lämnar ju inte sina "dyrbarheter" om man lyfter i underredet istället för handtaget... men men.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 397
Senast: MiniLi
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 264
Senast: ptr
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 225
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp