Barnvakt - möjlighet eller försumlighet?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare No1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 504
Sv: Barnvakt - möjlighet eller försumlighet?

Det konstiga är att jag känner inte igen detta alls. Snarare tvärtom, att man är lite fånig och sjåpig om man inte vill lämna bort sina barn och inte accepterar vem som helst som barnvakt.

Men allvarligt? Vem som helst? Skulle aldrig låta "vem som helst" passa mitt barn.

Det konstiga är att jag känner inte igen detta alls. Snarare tvärtom, att man är lite fånig och sjåpig om man inte vill lämna bort sina barn och inte accepterar vem som helst som barnvakt.

Vad underbart! Hoppas det toleranta ställningstagandet sprider sig.
Jag har vänner som ifrågasatts hårt, inte så mycket från bekantskapskretsen utan övriga.

Förutom att jag tycker det är tramsigt att hetsa över barnvaktsanvändandet så blir jag helt vansinnig när människor (mest kvinnor) ifrågasätter att kvinnor lämnar barnen till fäderna.
Omvänt är det sällan ett ögonbrynshöjande problem.
Vad är grejen?

Har ett färskt exempel: en kvinnlig vän åkte iväg fre-sön när barnet var sju veckor. Pappan tog hand om avkomman.
Min vän behövde verkligen komma ifrån och ladda batterierna.
När det var dags för nästa mammaträff (kvinnor från någon mammagrupp) så satt hela gruppen och ifrågasatte HUR hon hade tänkt och HUR hon kunde med att lämna barnet så länge.
"Små barn behöver sina mammor".
När min vän dessutom kryddade det hela med att säga att hon hade haft det skönt, inte dött av saknad, var glad och trygg med att barnet var med sin pappa som hon litar på till 100% fick hon känslan av att hon inte skulle bli förvånad om hon skulle bli anmäld till soc.

Sedan verkar det värre att några timmar lämna barnet till utomstående betald barnvakt (för att köpa sig kvalitetstid med partner och verka för en bättre relation) än att from 12 månader lämna barnet på dagis (för att kunna jobba). Logik?

Nä, jag har hört så mycket tyckande skit på sista tiden, iom min bekantskapskrets baby boom och undrar: finns det vettiga, stabila mammor som inte är självutnämnda barnproffs? :eek:

Senast ändrad:

Jag tycker att det finns ytterligheter åt alla håll, jag har bekanta som klagar på att deras barn är så klängiga och aldrig vill gå och göra något själva för att sedan i nästa andetag redogöra för alla sina barnvakter de har haft den sista veckan och det kan vara fyra barnvakter plus att barnet går långa dagar på dagis och då kan jag känna någonstans att de kanske borde fundera över om de verkligen behöver vara borta så mycket.
Sen har jag svårt att förstå de som hävdar att deras barn inte klara sig utan dem överhuvudtaget.

Vi har svårt att få barnvakt överlag, och har det inte särskilt ofta utan när vi verkligen behöver och det händer lite då och då att vi tackar nej till saker för att vi inte kan få barnvakt. Men å andra sidan så har våra barn fått hängt med på flera saker, jag vet att de kan sköta sig under begravning eller bröllop, jag vet att vi kan gå ut på resturang och sitta ner vid dukat bord och äta tillsammans med barnen utan att de stör övriga gäster. De tycker att det är kul att vara med och handla, gå på stan och överhuvudtaget umgås med andra vuxna utan att någon blir irreterad och jag har märkt att många barn faktiskt saknar de kunskaperna.
Våran barn fyller 4 och 7 i sommar och visst har det blivit lättare ju äldre de har blivit, men vi har bekanta med äldre barn som det är en pina att ha med ut på resturang....

Jag blir också helt galen när jag hör sånt där... När jag åkte och handlade ensam så mötte jag en kompis i affären - "Men vart är Elias? *stora ögon*", "Öh med sin pappa..?".

Samma sak en annan kompis, hon åkte ifrån sin dotter (ngra veckor gammal) för att träna en timme. Vilket hon idag tycker är HELT SJUKT att hon kunde göra. Hon fattar inte att hon gjorde det. Nu tränade hon bara några få gånger innan hon "insåg" att hon inte kunda lämna dotterna med.. .tadaaa PAPPAN. Jag blir ju gråtfärdig, hon påstår att mamman och barnet lever så nära och det är inte alls som med barnet och pappan.. *suck*

Jag som tycker att det är skönt att vara ifrån Emilia en stund lite då och då och viktigt för hennes pappa att få vara ensam med henne. Eftersom jag inte ammar så är ju Emilia inte mer beroende av mig än sin pappa.

Jag som tycker att det är skönt att vara ifrån Emilia en stund lite då och då och viktigt för hennes pappa att få vara ensam med henne. Eftersom jag inte ammar så är ju Emilia inte mer beroende av mig än sin pappa.

Det är det enda jobbiga med amningen tkr jag. Att jag inte kan vara borta nå längre stunder eller alltid är lite stressad när jag är borta!

Jag känner också lite som dig med amningen. Det hade varit skönt att kunna vara iväg en längre period, men när My ska amma varannan timme (eller varje timme som det varit nu när det är så varmt) så blir man lätt lite stressad när man är iväg. Samtidigt är stunden vid amningen så enormt mysig och speciell, så jag skulle inte vilja vara helt utan den heller.

Var sak har sin tid och varje period har sin tjusning. När bebisen är liten och ammas är det fullt naturligt att mamman har en annan betydelse än pappan, men det tar ju pappan igen senare. Och det är superviktigt att pappan ändå är mycket med barnet redan från början, så att de knyter an till varandra och bebisen kan känna sig trygg hos honom även om han inte kan erbjuda någon mat.

När My blir äldre kommer hon att ha en dag i veckan som är hennes och farmors dag, och antagligen en som är hennes och mormors dag också. Det tycker jag är super, för då vet man att man alltid kan hitta på något annat den dagen. Jag tycker absolut att det är en lyx att ha farmor och mormor så nära och att de är så villiga att vara med My. Det känns jättebra och betryggande, och det är så skönt att få lite tid för sig själv, även om jag som sagt inte alls var beredd på de känslor som väcktes i mig när jag var i från My första gångerna...

//julia

Ja, det är minst sagt märkligt att fäder ens kallas barnvakter. De är fäder! Lika mycket förälder som mamman så varför i helsefyr skulle de inte kunna ta hand om barnen utan mammans uppsikt?

kl

Jag tycker det är urfånigt att man inte skulle få ha barnvakt som man vill! Det är väl upp till var och en och jag fattar inte hur folk kan ha såna "vänner" som kläcker ur sig såna puckade kommentarer, men det kanske bara är jag som har toppengoa och normalbegåvade vänner?

Jag tycker det är jätteskönt att ha barnvakt! Hade jag bott närmre min mamma och pappa hade jag använt dem flitigt, Sam älskar att vara med dem! Nu har jag ett väldigt bra substitut i en vän och hennes 17åriga dotter som båda avgudar min avkomma och gärna passar så ofta de har tid.

Bara för att man fått barn betyder det inte att man måste bli livegen, det är faktiskt rätt så skönt att bara kunna åka till Ica, gå in i affären utan att koppla loss barn ur bilen, hitta en kundvagn och sedan underhålla ungen medan man kryssar runt i gångarna och försöker komma ihåg vad man skulle ha.

Hur nära har ni till farmor och mormor?

Alltså jag tycker bara det ska bli skönt att sluta amma, tycker inte alls det är speciellt mysigt :D Nästan bara jobbigt. Fast det är smidigt, helt klart! Tror inte Elias tycker det är annat än "matstund" heller.. Känns inte som att han njuter nåt märkbart, däremot efter han ätit för då är han kramig och glad :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka