Barnvällig till kattunge?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Blondi3958
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 10 939
B

Blondi3958

Kan man ge barnvälling till en kattunge :confused:
Mamman börjar sina och visar inget intresse för ungarna :crazy:

Kan man då lämna kattungen som är ca 7veckor till ett nytt hem om den har sällskap där :confused:
Varför :confused:
Varför inte :confused:

Sv: Barnvällig till kattunge?

ingen som har erfarenhet av att kattmamman har sinat förtidigt :confused:

inte riktigt.Dom smakar bara lite lätt.Dom kanske är mellan 5-7 veckor gammla bara.
Är det för tidigt att dom får flytta hemmifrån då pga. omständigheterna?

Hej

Kattungarna är så stora nu att de kan börja äta lite "vanlig" mat nu.
Det är hel naturligt att mamman bryr sig minde och mindre om ungarna. Så det ska nog inte vara något problem.

Det finns kattunge mat att köpa annars kan man ge tex kokt fisk el likn i små små portioner i början, mosa med gaffel i lite vatten om du är osäker på att de får i sig vätska ordentligt. mamman brukar inte sina helt på en gång så att ungarna brukar få i sig tillräckligt under tiden man vänjer ungarna vid mat.

Hur det är med barnvälling har jag ingen aning om. men ge dom inte mjölk.

Hoppas det går bra. I värsta fall så finns det mjölkersättning till katt att köpa om du märker att ungarna faller ur.

Glömde det här med att flytta hemifrån.
Visst kan de flytta OM du ser att de kan äta och dricka själva.
Jag har haft Yngre kattungar (ca 5 v som klarat sig bra utan mamma)

vart köper man kattmjölk?
På apoteket eller?????
Hur ofta skall man ge en kattunge mat?

Men om den inte äter riktigt själv då?
Kan inte den nya ägaren då mata med välling?

kattmölk brukar gå bra att köpa i vanliga matbutiker, men finns så klart också på djuraffärer :)

så då kan jag alltså hämta katten så tidigt som ca. 7 veckor utan att ha dåligt samvete för det?

Mina kattungar är 9 veckor nu, mamman är alldeles för duktig med dem och hon har 5 st.

Jag ger ungarna kattungemat, både torrfoder och "blötmat"
Min vuxna katter älskar yougurth mild naturell, och även barnvälling, från 8 mån, därför får även kattungarna lite, ca ½ dl/unge.

Jag skulle inte ha tagit kattungarna från mamman vid den åldern.
Kattungar kan få problem senare i livet.

Det här har jag kopierat från Sveraks sida under "Köpa katt"

En kattunge blir tidigt präglad av sin mamma och sin uppväxtmiljö.
För att klara en så stor omställning som att byta hem,
skall kattungen vara minst 12 veckor gammal,
om inte veterinär föreskriver annat.

De sista veckorna tillsammans med mamman stimulerar den sociala kontakten och ger ett starkt stöd i den fortsatta utvecklingen av kattungen.

Huskatten skänks tyvärr ofta bort och alltför många huskatter tvingas lämna sin mamma vid för tidig ålder.
Detta kan medföra att den som vuxen blir socialt otrygg,
får problem med magen och kanske blir den inte rumsren.
Den kan även få ett ”snuttbeteende” - den suger på kläder, filtar och annat.

men jag tog våran nuvarande vid 7 veckors ålder.Och han blev normal :D
Det är nog jobbigt att handmata 7 kattungar själv.+att min katt kommer att ta hand om den och "prägla" eller vad man skall kalla det för

De borde äta vanlig mat nu så att de klarar sig utan mjölk. Det finns mjölkersättning, men jag skulle hellre försöka lära dem att äta mat. Man ska inte ta ungarna nu även om mamman visar lite intresse för dem. Det ingår i deras mognadsprocess att bli bortstötta från mamman, och det är fortfarande viktigt för dem att ha kontakt med henne och sina kullsyskon. Dessutom är en flytt i sig et stressmoment som inte är bra för en unge i de åldern, där immunförsvaret inte är utvecklat.

kattungen är 7 veckor+ - någon dag.
Mamman struntar nästan i dom nu.

Du behöver inte "handmata" 7-veckors kattungar, de klarar sig alldeles utmärkt på vanlig mat. Om kattungar i den åldern fortfarande diar så är det mest av sociala skäl, inte för att få mat.

Välling är inte att rekommendera, eftersom det inte innehåller någon näring som katter kan tillgodogöra sig.
Om kattungarna är kinkiga på att vilja äta fast mat, så prova med "smaskiga" saker, såsom rå köttfärs med smör eller likn. Efter ett tag kommer de få smak på det och vilja prova på det mesta.

Jag säger som de flesta andra ang flytt: Låt dem stanna kvar hos mamma så länge det bara går, minst 12 veckor! Det är viktigt för deras sociala och mentala utveckling. Visst KAN katter som flyttar tidigare bli helt normala, men många utvecklar beteendestörningar såsom överdrivet snuttande, kissande på olämpliga stället etc. Och det är väl inget man vill riskera?!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
901
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: MJLee
·
Katthälsa Världens underbaraste katt deppade ihop helt när vi kom hem med en bebis. Vi har två barn sedan tidigare, den minsta var 2 när katten...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Tualma
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
606
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka