Barockridning i globen!

Nej, Snorkis, det står var och en helt och hundraprocentigt fritt att hålla en pinne precis hur man vill när man rider.
 
Menar du att det är helt fritt :)
Men om jag förstår rätt så ligger svårigheten i det hela att kunna balansera påken under armen eller på axeln när hästen rör sig, och att få hästen att röra sig (dansa) runt den med ena änden i marken. Så som han gjorde i Globen.
Men det är förstås inte så lätt att balansera ett plaströr som inte väger nåt, dynamiken blir annorlunda.
 
Måste bara fråga: Är pinnen vass i änden? Alltså, går det ut på att döda/skada djuren, eller är den trubbig så att man ska fälla dem utan att skada dem t ex för brännmärkning?
 
Man har väll ändå pinnen för att skilja av djur och driva dem vid olika typer av hantering. Då bär man den säkerligen på det sätt som det är mest praktiskt.
Sen är det väll ändå inte en påk, eftersom den inte används för att klubba djuren i huvudet med?
 
:rofl: Pinne, påk, stång, garrocha. Kalla den vad du vill, men jag tror knappast det är speciellt praktiskt att ha den i knät när man rider, där gör den ingen vidare nytta för att peta ikull tjurar eller driva dom. Särskilt inte om den är av plast och ihoptejpad på mitten :smirk:
 
Kom igen Snorkfröken! Tjurar? På Gotland driver man lamm, då är det sannolikt mer praktiskt med låg pinne (det heter säkert något speciellt på gotländska, men det kan man ju inte begära att du vet något om borta i Mumindalen.)
 
Nu har vi allt spårat ur lite :D, ska man valla lamm går det väl med vad som helst, t.o.m. att vifta med gardinen, men detta gällde egentligen spanjoren på Globen och hans pinne. Den är lång och tung och måste bäras på ett visst sätt för att få med sig den och kunna använda den. Den behöver vara tung för att kunna peta omkull tjurar i full galopp.
Tyvärr har vi inga tjurar i Mumindalen så jag kan inte testa riktigt hur man gör :rofl:
 
Hallåååååå...

Får man berätta sin egen version av detta?

Så här är det. Jag ville ta ut min flänga unghäst för att ge honom lite uppvisningsrutin på ett ganska litet men härligt läskigt uppvisningsställe. För att minska risken att han blev ännu flängare än vad han är i vanliga fall, så ville jag bara rida runt lite i skritt. Och för att det skulle se lite intressant ut fast det bara var i skritt så tog jag till knepet REKVISITA. Det vill säga gardin och pinne. Mycket effektfullt. Hästen fick sin sociala träning och jag fastnade med gardinen i de rosbuskar jag var tvungen att kryssa runt :D

Vi leker! Haja???
 
Snorkis får gärna komma hit och leka med våra tjurar.
Varning utfärdas dock, jag tar inget ansvar för eventuella olyckor och tjurarna måste komma hela ur leken (det är en ekonomisk fråga). Varken häst eller garrocha bistås med, men boxar finns (och gästrum).
Hänger du på?
Jag lovar att filma hela spektaklet :D
 
Är det verkligen meningen att man skall peta omkull tjurarna? Vad är meningen med det, nog för att jag hört talas om att välta kor men...?
Jag undrar om våra svenska kor går att jämföra med sina mer hetlevrade spanska släktingar. En get kanske skulle fungera bättre :-).
Själv använder jag bara pinne när jag jagar kor och jag brukar försöka undvika att fälla dom. Någon häst har jag inte med mig heller. Pinnen används bäst genom att hålla ut den så man får extra långa armar när någon försöker avvika.
Får kanske man helt enkelt kan fånga upp genom att trockla in pinnen i ullen då kan man ju få flera får på samma pinne. Ny form av grillspett? :bump:
 
Accoso y derribo går ut på att fälla tjuran till marken. Detta görs bara på tilltänkta tjurfäktningstjurar. Avsikten är att studera hur tjuren reagerar när den blir jagad och fälld, om den är feg och ger sig eller om den är modig och ger igen. Det är ett led i urvalet av modiga tjurar för 'corridas', så att man ska kunna vara relativt säker på att en stor matador inte får en tjur med låg kampvilja, vilket skulle förminska hans ära och ge ett sämre skådespel för publiken.
Själv har jag lite svårt för den här 'kulturyttringen' :mad:, även om jag för övrigt tycker om det mesta som Spanien har att erbjuda!
Hästarna går ju inte av för hackor, tex...
 
Egentligen är det fel att noja in på vad som görs. Kolla in i stället skolningen på hästarna. Kolla in vilken typ av häst som behövs osv. Sen om man har ihäl tjur i arena eller välter den för att brännmärka den är inget vi ska diskutera. Alla må ha sin egna uppfattning i det.
Sen om ni råkar komma ut på landsbyggden i Spanien så gå inte in i en hage med tjurar, dom tar ihäl er direkt. Dom tjurarna ser bara folk på hästrygg och där uppe är man något säkrare. En svart Miura tjur är bland det farligaste som finns.
Men som sagt kolla in hästarna. Där har ni vad som var stridshästar i medeltiden. Lydiga, trygga och skolade. En fyraåring kan rida på dom i kalabaliken på fiestan och du kan rida in i en trjurfäktningsarena med samma häst. Tävla DV mm. Det är inga hispor som skickar ryttaren marken för att det skrapr i buken. Den bryr sig inte om fotografer, skiter i om tusentals jublar och klappar.
Den rids i sadeln med eller utan tyglar. Går från noll till max på ett par steg. Är lika fort tillbaka. Går från piaff till galoppiruett, byter galopp och piruettar åt andra hållet i steget. En formel 1 bil i hästvärlden.
 
:rofl:

Nej, tänkte säga det, iaf våra äldre tjurar är inte SÅ roliga att göra något med - de rör sej helst inte i något annat än långsam skritt, är stora och tunga. De gånger jag sett dem i nån högre aktivitet har det varit brunstiga kor inblandade :D

Men vi har rätt mycket ungtjurar som kan bli vildsinta om det vill sej.

Själv håller jag mej dock till att hjälpa till att driva mjölkkorna när de ska in för att mjölkas, och driva djur de kommer lös på gården (men tjurarna undviker jag). Det räcker för mej... Fast det är utmaning nog om man ska hjälpa till att driva 120 kor som kommit lös!
Här använder vi dyngskrapor när vi driver dem - det är teknik och inte styrka som krävs och pinnen är mest en förlängning av armen (för att kunna stoppa och/eller vända kon).

Jag har också undrat hur praktisk garrochan egentligen är? Vad används den till i vardagslivet? Jag har ju sett en del videor på när de bara driver boskap, skiljer ut boskap och helt enkelt gör vanligt boskapsarbete till häst - men inte sett dem "putta omkull" någon kalv/ko/tjur, men förstått ATT man gör det? Varför?
 
" men inte sett dem "putta omkull" någon kalv/ko/tjur, men förstått ATT man gör det? Varför? "
Vi kan bara gissa.
 
Läs mitt förra inlägg i den här tråden. Man tar ikull dem för att se hur tuffa de är, för att kunna välja vilka man ska skicka till tjurfäktning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp