Bukefalos 28 år!

Baronessan är död!

Sv: Baronessan är död!

Hon gjorde mycket som var väldigt ovanligt. Jag tänkte häromdagen att om en enda svensk politiker hade gjort en enda av de saker som hon lyckades med under sin regeringstid, hade den personen blivit odödlig.

Hon vann tre val.
Hon lyckades undkomma ett bombattentat med sekunder tillgodo och fortsatte ändå att jobba som vanligt.
Hon fick tvillingar och fostrade dem samtidigt som hon var premiärminister dygnet runt. (Sådant som manliga politiker gör hela tiden, men det ifrågastätts aldrig).
Hon vände Englands ekonomi.
Hon bidrog till Berlinmurens fall.
Hon sänkte Argentinas hangarfartyg och avsatte diktaturregimen.

det gjorde hon inte, hon lät sänka en tung kryssare, vilket ledde till att hela argentinska flottan pallrade sig hem med fart:D tror den hette belgrano
Belgrano-Sunk-copy2.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Baronessan är död!

När det gäller Churchill är det begripligt, när det gäller Thatcher känns det mest som ännu en av de många saker som är konstiga med UK på det alldeles speciella UK-sättet. :p Har det helt enkelt med Falklandsöarna att göra, och uppskruvade idéer om sitt imperium, öar på andra sidan klotet och krigiskt hjältemod att göra? (Det räknas i så fall in bland konstigheterna.)

Jag gissar att det kan var så. The Suns förstasida "GOT'YA" (eller hur de nu stavade rubriken) blev historisk.
 
Sv: Baronessan är död!

Billig importkol kan låta ondskefullt här. Men jag har för mig att det alltså var billig, bättre, renare importkol och att kol köptes inte bara av -de rika och -industrin utan också av -de fattiga. Som då fick lite pengar över till annat i kassan. Dessutom får industri som köper billigare bättre råvaror möjlighet att sälja billigare bättre varor och få mer pengar som de kan betala ut i löner eller investera i ny industri.
 
Sv: Baronessan är död!

;)
Ja, förlåt. Hon prickade en kryssare med ett hangarfartyg, kanske? Whatever.

fakta, fakta..
det var en nukleär ubåt britterna placerat där för att hålla argentinska ytfartyg borta och ev. sänka argentinska ubåtar. som ubåtsfolk säger, de satte ett par ålar i buken på henne....

man fick mkt kritik för det, jag har för mig att hon sänktes utanför den av britterna lysta zonen..;)
 
Sv: Baronessan är död!

Billig importkol kan låta ondskefullt här. Men jag har för mig att det alltså var billig, bättre, renare importkol och att kol köptes inte bara av -de rika och -industrin utan också av -de fattiga. Som då fick lite pengar över till annat i kassan. Dessutom får industri som köper billigare bättre råvaror möjlighet att sälja billigare bättre varor och få mer pengar som de kan betala ut i löner eller investera i ny industri.

ja de brittiska gruvorna levererade surt kol för ännu surare pengar,;)
 
Sv: Baronessan är död!

;)

fakta, fakta..
det var en nukleär ubåt britterna placerat där för att hålla argentinska ytfartyg borta och ev. sänka argentinska ubåtar. som ubåtsfolk säger, de satte ett par ålar i buken på henne....

man fick mkt kritik för det, jag har för mig att hon sänktes utanför den av britterna lysta zonen..;)

Ja, jag ger mig, men jag minns som sagt var att den var på väg bort och Thatcher sänkte den i alla fall. Och det fick hon ju helt riktigt rejält med pisk för.
 
Sv: Baronessan är död!

Jag gissar att det kan var så. The Suns förstasida "GOT'YA" (eller hur de nu stavade rubriken) blev historisk.

Det bidrar ju i så fall till att göra åsynen av spektaklet lite roligare, man kan tänka "ja, se britter". Ungefär som när rören utanpå husen fryser sönder, och tack och lov är lättåtkomliga när man ska laga dem. :p

Jag vet inte riktigt vad jag tror om köns-/genusaspekten när det gäller Thatcher. Kollektivistiska teorier lämpar sig ju dåligt för individuella fall. Mitt intryck är nog i ganska hög grad att Thatcher "passerar som man" i väldigt många sammanhang, bara en sådan sak som att Falklandskriget dras upp.

När det gäller tex familjen så är det ju ett tag sedan tvillingarna föddes, och då var det väl snarare ännu tydligare i länder som England att kvinnors karriär i samband med barnafödande var av eller på? Inte halvt om halvt, som svenska föräldraledigheter på ett annat vis medger.

Så fort man kommer utanför Sverige, finns det ett annat utrymme för kvinnor i viss samhällsklass att mycket tidigt överlåta barnen åt barnflickan utan att det verkar anses särskilt upprörande, upplever jag. (Om detta är bra eller dåligt är en annan fråga.) Och städhjälp i hemmet är inte illa sett utanför Sverige, oftast osv.

Kort sagt: jag uppfattar det nog som att Thatcher har nagelfarits snarare som en man än som en kvinna i media, men jag lusläser ju inte brittisk press på daglig basis, så jag kan ha missat ungefär hur mycket som helst.
 
Sv: Baronessan är död!

Kort sagt: jag uppfattar det nog som att Thatcher har nagelfarits snarare som en man än som en kvinna i media, men jag lusläser ju inte brittisk press på daglig basis, så jag kan ha missat ungefär hur mycket som helst.

Jag vet inte om de brittiska medierna har behandlat henne som en man, precis. Jag tänker snarare på att hon uppvaktas och behandlas ungefär som när man skriver om drottningen. Jag tror britterna har något behov av en stark "mummy" i ledningen, ett slags bidrottning.

Men i forumen, på gatorna och i andra delar av offentligheten tycker jag ffa att hon har behandlats som en kvinna. Eller snarare, som alla kvinnor jag känner i media behandlas i kommentarsfälten. De ska dö, de ska slaktas, de ska brinna i helvetet och så vidare.
 
Sv: Baronessan är död!

Ja, jag ger mig, men jag minns som sagt var att den var på väg bort och Thatcher sänkte den i alla fall. Och det fick hon ju helt riktigt rejält med pisk för.
fast det var nog spiken i kistan för generalerna, de förlorade hemmaoppinionen, sedan makten.
det patetiska idag är att höra argentinare tala om hur nedriga britterna var som slog tillbaka när de blev angripna......:D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 630
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp