Basjkir ./. Curly

Det ska vi se till att visa i framtiden när vi haft basjkirerna längre. Rasen har funnits i Sverige sedan 90-talet. Isisarna började man väl importera mycket tidigare. Vi ska iallafall försöka få fram samtliga gångarter på de hästar som har dem. Jag menar inte att låta elak när jag skrev det om isisar. Tyvärr får vi ofta höra att det inte går att få en basjkir att tex tölta man skulle kunna tro att isisfolket känner sig lite hotade. Det finns ingen anledning att göra det då basjkirer och isisar är så olika!
MVH / Sandra :rofl:
 
Varför skulle det kännas som ett hot, många fler raser har tölt i sig. Från början de allra flesta faktiskt, men efter att ha förädlat de flesta raser så är dom i de flesta fall numera 3-gångare.

Varmbloden har faktiskt i mångt och mycket både pass och tölt, passrace är ingen ovanlig tävlingsform i USA fast efter sulky.
Därtill vet jag åtskilliga NSV som uppvisar en helt godkänd tölt, själv har jag en 5-gångare som kan få 10 gångarter och en 4-gångare med bara 4 gångarter. :crazy:
 
Tölt

Kan det inte vara ett ekonomiskt hot, om också andra raser har en uppskattad egenskap? Den som vill köpa en töltande häst kan då välja att inte köpa en islandshäst, vilket skulle kunna minska efterfrågan.
 
Re: Tölt

Precis! Det där med ekonomiskt hot är vad jag tror på. Jag vet att de flesta raser har / har haft flera gångarter. Om det nu finns folk som köper isis pga av gångarterna så kanske de får upp ögonen för andra raser som också har de möjligheterna!

/ sandra :smirk:
 
Re: Tölt

Varför skulle Basjkiren vara ett ekonomiskt hot? Vill folk ha en tölthäst så finns det bättre alternativ som dessutom bevisligen kan uppvisa de gångarter man påstår att de har, tex de billiga "uttjänta" travarna. Jag åkte själv på turridning på Basjkirer delvis i hopp om att få se om de kunde tölta mm. Ägarna till turridningsfirman hade sett tendenser till tölt hos en av hästarna och alla betede sig som stabila 3-gångare. Det kommer tyvärr dröja länge innan de kommer i närheten av islandshästen som tölthäst.
 
Re: Tölt

Ska Basjkirerna över huvudtaget ha en chans att konkurera som tölthästar kanske det är dags att visa att anlaget är hyfast vanligt. Jag betvivlar inte att anlaget finns, men hur vanligt är det egentligen med lättöltade Basjkirer? Eller för den delen Basjkirer som har tölt som favoritgångart?

Jag menar, ska man köpa en häst för gångarterna så bör hästen klara av dem, som det är nu så verkar folk mest prata om gångarterna. När islandshästen var ny i sverige fanns det förtvilade ägare som undrade hur de skulle få hästen att sluta med de konstiga gångarterna och hur man skulle få dem att trava, finns det någon Basjkir med dessa tendenser?
 
Re: Tölt

Jag hör till dom som först och främst letat efter en
hästras som har bekväm gångart för mej. Då jag har broblem med knän, rygg, höfter mm.

Islänningen kan ju då förefalla
att vara ett enkelt val. Men som du säger så är det ju inte
alltid tölten kommer så naturligt enkelt hos alla individer.

Tittade lite på Basjkiren också. Men det föll på gångarterna me.

Började söka på nätet och va även i kontakt med Missouri
Foxtrotterfolk i Usa. Men det är ju lite si & så med
gångartsanlagen där me.

Hittade till slut en hästras som jag tror passar mej bra
och kan sägas ha nästan 100% töltanlag. Fördel för mej är det också att rasen under sadel håller sej till tölten.
Men då är den också renavlad i snart 500 år på just den
gångarten och temperamentet då detta var önskvärt för
rasens användning.

De kan ha perioder som unghästar då de travar lite i hagen
men minimalt. (Det går att bevara travet om man jobbar på
det från låg ålder. Men är inte önskvärt.)


Då jag fick upp ögonen för den här rasen så fann jag även andra uppskattade egenskaper som tex: temperament som PRE,
människoorienterade,arbetsvilliga,känsliga.

Annat är att de är viktbärande och har hovkvalite som
gör att de sällan behöver skos.

Samtidigt är det en ras som traditionellt rids med lite annan utrustning och vacerostil som är pre-western-reining.
Men man väljer ju själv vilken stil som passar.

Kan mycket väl bli en konkurent till Islänningen i
framtiden. Har pratat med flera uppfödare i Europa som
gått över till dessa från Islänningar.

Rasen jag talar om är Peruvian Paso.
 
Re: Tölt

Grattis till att ha hittat din häst, kanske du skulle kunnat hitta en islänning som passat dina ändamål, men det hade förmodligen varit svårt om du vill ha en häst som bara töltat.

Roligt också att det är en i sverige ovanlig ras, ju fler gångarshästar dess bättre, då finns det större chans att alla hittar sin dröm häst. Hur många Peruvian Paso finns det egentligen i sverige? Det skulle vara kul att prova.
 
Re: Tölt

Tack. Jo de skrittar och galoperar ju me,men mest töltar,
från mycket sakta till väldigt fort.

Han skulle ha landat för länge sedan men jag lämnade
kvar honom för grundinridning ett tag. Sen har transportfirman krånglat,så den stackarn har stått i
karantän i mer än två månader.(Skulle ha fått hem honom
förra året. Han är 4 år nu.)

Sista budet var att han ska komma nu i mitten på denna
månad. Mej veterligen (efter viss efterforskning) blir han den första i Sverige. (Det finns någon på Buke som har
Paso Fino men det är en annan ras som också töltar).

Skrev lite om rasen för något år sen på gamla forumet,men dit hittar man väl inte längre.

Många har ju undrat vad man e för tok som skaffar sej en
sådan okänd ras och varför man inte köper en häst här hemma, men de flesta blir väldigt nyfikna när man berättar om rasen och de egenskaper jag vill ha. Och ja då blir man
ju tvungen att titta över gränserna.

Jo prova lär väl många vilja, jag också. Men han har ju nu endast blivit riden av tränaren i dryga tre månader och är
som dom säger "färdig i bozal"(Peruviansk Bozal). Nästa steg
som smått påbörgats är "four reins" med lättare bozal +bett.

Mycket videotittande (så till den grad att videon gått sönder nu) :( har det blivit.

Jo det finns ju många olika raser som töltar på det ena eller andra sättet, men som någon tidigare nämnde med olika
benämningar. Dessa raser passar förstås inte de som inriktar sej på de klassiska tävlingsgrenar som finns i Sverige men kan vara väldigt intressanta för en del western-grenar samt distans.
 
Re: Tölt

Det vore väldigt roligt om någon arrangerar gångartstävlingar öppna för alla även på lite mer officiell nivå. Jag har själv blivit slagen av en shettis, tömkörd, vid en inofficiell tölttävling. Hans resultat räknades bort men siffrorna var högre än mina :o.

Lycka till med ditt nyförvärv och hoppas du snart har honom hemma.
 
Gissa varför jag kallar mig Curly här på Buke..! :D ;) :love:

Ärligt talat har jag aldrig träffat varken en Basjkir eller American Curly men jag vill och kommer snart se till att göra det (åka på t ex turridning som ligger nedanför Växjö, inte för långt från där jag bor). Jag har också lärt mig en del om dem det senaste året då jag har lite hästallergi! De är extremt dyra och det finns inte så många i Sverige. Ska man köpa en får man oftast köpa ett föl eller en unghäst och själv rida in för de flesta har bara avel på dem. Det är bara enstaka privathästar som har lite äldre hästar till salu. Jag skulle gärna vilja se om jag reagerade allergiskt mot någon av de raserna.

Just nu rider jag på ridskola och känner inte av mkt av min allergi (vilket är jätteskönt och min högsta önskan! :love:). Jag nyser bara lite ibland och mest om jag ryktar och bara någon enstaka gång i ridhuset. När jag rider utomhus känner jag nästan ingenting och det är mest mot hö jag är allergisk så därför håller jag mig undan från det. Särskilt på ridskolan kommer man inte i kontakt med hö och rykta behöver jag inte alltid göra så jag kan undvika det mkt på det sättet!

När jag var yngre blev jag ibland röd i ögonen vid kontakt med pälsdjur. Hundar tål jag utmärkt, det finns nog bara enstaka raser jag inte tål. Min pojkvän har två hundar (terriers, en är långhårig men ingen av dem fäller) och jag känner INGENTING av dem. Katter är lite mer och kaniner tror jag.. hade kanin för längesedan och då kände jag väl de lite. Fast vi hade dem i stallet tillsammans med hästar, hö, damm och ganska dålig ventilation mm.. så det var andra faktorer som spelade in.

Jag undrar hur viktbärande Curly respektive Basjkir är?! :confused: Hade gärna velat bli fodervärd på en men det finns så få verkar det som.. så det ser man nästan aldrig.. :(
 
Om basjkirhästen:
Det är inte bara pälsen som gör att de är allergivänliga. Även om de slickar på en allergiker, som skulle ha reagrerat på "vanliga" hästar, så märks det inte alls (eller mycket lite, beror på person och allergi). Man har gjort forskningar på karolinska, och har inte kommit fram exakt varför, men att det skulle ha något att göra med äggvitesammansättningen.

Jag umgås nästan dagligen med 43 stycken basjkirhästar, och det är inte många av dom som kan tölta, eller någon annan gångart. Någon gång i hagen när hingsten blivit uppspelt, men jag har själv aldrig märkt att någon av dom skulle tölta när jag ridit. Och det är ju ingenting vi försöka få fram heller. Dom är underbara som dom är ändå ;)
 
Hej Sandra.

Jo, basjkiren är visst ett kallblod.

Vad heter dina hästar och vart står de någonstans? Är själv MYCKET basjkirintresserad.
:)
 
43 basjkirhästar

Var kan man se 43 basjkirhästar? Jag skulle bli glad redan för att få se en. Det här låter 43 gånger bättre. :)
 
Re: 43 basjkirhästar

Jag jobbar på Hammarby Gård som ligger i haninge, Stockholm. Dom var 43 sist jag räknade i alla fall, men det ändras ju alltid med alla föl som föds, och hästar som säljs.
Jag har massor av bilder på hästarna i datorn, så om du bor för långt ifrån att åka och hälsa på nån basjkir kan du ju i alla fall få se dom som en liten tröst ;)
 
Re: 43 basjkirhästar

Där har jag vart på turridning två ggr! :) Fast det för för några år sedan, innan de hade skaffat så många hästar. Då hade de väl en 7-8 st, har jag för mig. Minns tyvärr inte vad hästarna hette, de hade ju lite krångliga namn. :p
En var brunblack och rädd för grisar i alla fall. :D
Jag kommer ihåg den mycket vackra isabellen Ivan! Finns han kvar?
 
Re: 43 basjkirhästar

Det skulle vara kul att se dem. :)

Tar ni emot besök? Finns det allmänna kommunikationer dit?
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Butros skrev:
Basjkirhästar och American [Bashkir] Curlies beskrivs ofta på liknande sätt. T ex skulle båda vara allergivänliga. När det gäller Curlyn kan jag förstå det, eftersom den har sin speciella päls. Vad är det som gör att även Basjkiren skulle vara allergivänlig?

Sedan har jag läst att båda raserna stelnar till vid fara, i stället för att springa. Är det så?

Är raserna så lika som man kan tro, eller har det skett en sammanblandning av rasbeskrivningarna på grund av den tidigare namnlikheten Basjkir - Bashkir, där man kanske har läst om den ena rasen men trott att det har gällt för den andra?

Är det någon som har en Basjkir eller Curly? Berätta gärna litet om den i så fall, tack!

Butros

Man kan inte sluta leva bara för att inte dö.
Hej!
En basjkir o en Curly är inte samma hästras!
Basjkiren har rak hårrem medan curlyn har krullig!
Basjkirhästen är allergivänlig pga att de inte släpper ifrån sig lika mycket stöv som andra hästar + att de har lite fettare päls så att det lilla stöv som finns fastnar i pälsen istället för att virvla upp!
Curlyn är allergivänlig pga att den har sin lockigapäls! -Varför vet jag inte rikitgt, men många allergiker tåller även får och puddlar!!
Ja, det sägs ju att de stelnar till i stället för att fly.. Jag tycker att det stämmer till viss del, men basjkirhästen är ändå också en vanlig häst så den kan ju också bli rädd och springa iväg!
Basjkirhästen o Vulryn är INTE det minsta släkt med varandra, om man inte själv avlar då! Men annars är de inte alls släkt med varandra! Basjkiren är från Ryssland medan Curlyn är från America!

Jag har ingen Basjkir eller Curly men jag vill ha! Var på Fjärens Basjkircenter i sommras! Helt underbart! Hästarna är helt underbara alltså! Envisa men snälla! Jag var såld på dom innan jag var på fjärens men nu är jag helt förklorad alltså! ;) Jag ÄLSKAR dom!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp