Basjkir ./. Curly

Sv: Basjkir ./. Curly

Jag har en massa basjkirer, o har haft en islandsridande ryttare som hjälpte mig. T.om hennes pappa töltade på våra basjkirer.

Hon jobbade en hel sommar här. Själv är jag ingen gångartsryttare, men jag känner skillnaden på gångarterna. Jag red med basjkirerna o hade några med mig. Den jag satt på föll in i tölt, när det andra travade, de andra ryttarna undrarde hur jag kunde sitta så stilla i den farten i "trav". Det säger ju lite, hade det varit islandshästar hade ingen ifrågasatt om det var trav eller tölt. Det finns folk som ridit islandshäst i trav o säger: Oj! vad vi töltade......:D
 
Gångarter - Basjkir

Hur vanligt är det att basjkirer töltar? Förekommer passgång också bland basjkirer?
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Hejsan. Jag är ny här och fick syn på denna tråd om Curlyhästar och Basjkirer. Jag föder upp curlyhästar och har just nu 11 stycken varav 3 är sk, gångartshästar. Av alla curlyhästar som finns så är bara drygt 10% gångartshästar. Det beror helt på vilka blodslinjer som ligger bakom. Mina "rena" gångartshästar härstammar från en ursprungslinje av Missouri foxtrotters och Tennessee walking hästar och därifrån kommer gångartsanlagen. Det finns bara 4 st curlyhästar i sverige i dag som är dubbelregistrerade i MFTHBA eller AFTHBA.
2 av dessa är mina. Min hingst Kansas Dream är registrerad American Fox Trotter Curly samt premierad 1:a klass som Curly i Sverige. Mitt sto Blondie, importerades förra året från USA dräktig med en MFTHBA curly hingst. Blondie är American Foxtrotter Curly. Blondies föl Chaser kommer att registreras som AFTHBA. Han blev rakhårig så jag kommer inte att regga honom som curly i sverige eftersom han då måste kastreras först! Synd på en fin gångartshingst. Han är faktiskt allergivänlig trots sitt raka hår. Allergivänligheten beror på att curlyhästen har ett annat protein i huden än andra hästar och detta går i arv. Det är inte lockarna i sig som gör det mao. Kansas har flera föl med "vanliga" curlyston med 3 gångarter och dessa föl har därför chans att nedärva gångarterna. Mycket hänger på exteriören, hur de är bygda, om hästen skall kunna visa mjuka gångarter.
Välkomna hit till Tjörnarp i skåne om ni vill se och testa dessa härliga hästar!
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Hej igen. Tänkte bara tipsa om att det står mycket om gångartscurlyn på min hemsida! Lene Jensen i Norge har flera gångartscurlysar och en bra hemsida. www.curly.no.
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Jag vet inte hur pass vanligt det är med tölt o pass ( de passar också, den ena godkända hingsten jag har är passare.) på basjkirer. Jag vet att man ska träna o underhålla gångerna, men det gör tyvärr inte jag, har inte riktigt det intresset!:angel:

Jag har inte samma underlag på undersökningar som hon på Curlisarna, Basjkirerna är ju viltfångade så man vet inte så mkt om de.

Förresten så har jag en curly också. Running T. Oliver, (kallas för Olle) e: Col´s Buddy Boy, u: Cherokee´s Ayla. Han ligger nog på minst 168 i manken. :D
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Hejsan
Vad trevligt att höra :-) Var i Skåne bor du och Olle?
Är det inte för långt bort hade det varit roligt att ses! Buddy Boy ger ofta mycket stora hästar. Min granne har en ung valack som är 1,67 efter Buddy Boy och deras sto Gullan.
Mitt sto Lee Anna är halvbror till Buddy Boy och hon har fått ett sto som blev ca 165. Själv är hon 152.
Vi hörs.
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Jag har töltat på en av våra, även fast det inte riktigt var meningen :D
De skulle säkert kunna tränas upp till tölt, vissa av dem. Men jag ser ingen anledning till det, islänningarna sköter det så bra :smirk:
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Här i stallet tränas basjkirerna i hoppning o dressyr. Vi får väl se vad som händer nästa år!:D :) De är superduktiga! Det är inte många som tror på att det är Basjkirer.
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Ett stall i Skåne! :rofl: Där finns måååånga Basjkirer.
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Jag ahr en basjkir och de är allergivänliga eftersom att deras päls binder stövet.. om man känner på dom sä är deras hud ganska fet..
Jag har en basjkir som heter Alzhita och är snart 3 år gammal, hon är ljus rödblack och är helt underbar!!!
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Ja, det är klart vi tar emot besökare! :D
 
Sv: Basjkir ./. Curly

Jag måste nog bli bättre på att se om jag får något svar, men nu sätter jag upp ett besök på "att-göra-listan".
s.laugh.gif
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp