Bästa anläggning för en hingst....

S

Stopek

Hur anser ni att en hingst bäst hålls? Eget litet stall med hingsten och en häst till som sällskap, en äldre valack, eller en större anläggning med samma sällskap, men mycket hästar i rörelse runt omkring?

Hur pass lätt är det också att få stalla in en hingst på en större anläggning?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga frågan, då det ju inte direkt är hästvård och inte avel. Om hingsten så småningom skall i avel det vet man ju knappast förrän den presterat och visat sig vara värd att ha i avel. Tills dess måste den ju leva och arbeta någonstans. Men på vilket vis är det alltså bäst att den hålls, anser ni?

Hälsning Maja

Sv: Bästa anläggning för en hingst....

Jag har erfarenheten av att folk inte ropar 'jippi' när man nämner att man har en hingst för uppstallning, jag tycker man hör oftast "bara ston eller valacker, ej hingst"
Det är synd däremot, och svårt på samma gång. Jag tycker och tror det kvittar om man står på stora eller små anläggningar sålänge ägaren och de som sköter in/utsläpp och dylikt har kontroll och vana av hingst så inga 'olyckor' sker i onödan.
Förslagvis är ju på en störra anläggning i en mindre del, eller med valack intill sig i hörnbox, eller kanske i utebox osv.

Vi har 5 hingstar och en val. De går på lösdrift tillsammans. Nu har vi eget stall och vår gamle hingst är även van att vara stallad i box i samma stall som stona.

Tyvärr är folk väldigt rädda för hingstar och att stalla upp dem. Visst man ska ha respekt och der Är krångligare än om det vore en val. Men för vår del funkar det bra.

Gira :banana:

Tja,var enda travstall är ju fullt med hingstar i.Brukar inte vara några som helst problem.Kanske med hagar då,om man har många hingstar,då man helst har hingstarna ensamma.

"Mitt" stall har sedan ca 2 månader haft en hingst installad. Stallägaren var tveksam till en början, men allt har funkat mycket bra.
Hingsten i fråga är 28 år, och en riktig gentleman.
Han står i hörnbox, med gång på de andra två sidorna (inga hästar går i de gångarna, den ena leder till gödselstacken, och den andra till en annan stalldel, som har egen ingång), som passar jättebra, han har översikt, men ingen direkt kontakt med de andra hästarna. Går själv i hagen, sist ut och först in, stor respekt för staketet.

Det viktigaste, oavsett anläggning är väl dock det självklara, hantering av kunniga, bra hage och att man tänker efter lite ibland, när det kommer till hanteringen.

Väldigt många stallägare är tveksamma till att stalla upp hingstar. Själv tycker jag att det enda problemet är att det går åt fler hagar. MEN: jag har problem att leja in extra hjälp om jag ska någonstans, för även om alla våra hingsta är jättesnälla, vill jag inte att de hanteras av någon som inte har hingstvana.
Vad gäller boxen: Det enda vi tänker på är att inte ställa hingsten bredvid ett sto, och naturligtvis inte bredvid en häst den inte tycker om, men det gäller ju alla hästar. Har för tillfället tre vuxna hingstar, en ettårshingst, en tvåårshingst och ett hingstföl. Vi har två valacker och åtta ston i åldrarna sju månader - tolv år. Stallen är lugna, inget pip och skrik, och inget bankande i väggar. (Utom en fölmärr som knackar i dörren när man kommer med kraftfoder.)
Två av de vuxna hingstarna går ihop. Skulle kunna ha hagkompis till den tredje av dem också, men har ingen passande för tillfället.

Tillägg: Alla hästar går så att de kan prata med haggrannar över staketet. Alla kommer bra överens, men naturligtvis har jag inte sto och hingst på varsin sida av staketen. Unghingstarna går dock så att de kan umgås över stängslet med den hingsten som går själv. Det mår han gott av!

Det stämmer absolut, att många stallägare tvekar att ta emot hingstar, men oftast har det inte haft med hingsten att göra, utan att det finns stoägare i stallet - och där kompliceras saker och ting till sig.

Det går inte att rida i ridhuset samtidigt, för stoet blir som förbytt.
Det går inte att gå förbi hingstens hage, för stoet blir som förbytt.
Det går inte att gå förbi hingstens box, för stoet blir som förbytt.
Etc, etc.

Själv tycker jag det har fungerar bäst med hingstar på större anläggningar. Dels är det oftast anställt folk som hanterar hästen, och ingen kollektivskötsel (det är iofs rena mardrömmen oftast hur som haver) men dels så vänjer sig hingsten ganska snabbt vid att det är många hästar, större omsättning på hästar osv, vilket är skönt när man besöker tävlingsplatser.

En hörnbox, eller avskärmad box brukar dock vara att föredra.

Det går inte att rida i ridhuset samtidigt, för stoet blir som förbytt.
Det går inte att gå förbi hingstens hage, för stoet blir som förbytt.
Det går inte att gå förbi hingstens box, för stoet blir som förbytt.
Etc, etc.

QUOTE]

Konstigt att så många ston och hingstar kan vistas på samma tävlingar.

*kl*
Vi har 8 hästar varav 3 är hingstar. De går alla i varsin hage men angränsande till båda varann och "flocken" med de fem andra hästarna där två är ston. Ena hingsten står i lilla stallet med min valack och mitt sto. De andra två hingstarna står i boxar bredvid varandra. Det är en shettis och en PRE.
Vi har inga som helst problem med varken upphetsade hingstar eller ston. En hingst är en häst som alla andra. Behandlar man dem totalt annorlunda med för mycket respekt så är det klart att de tappar respekten för dig som ledare. Men man ska ju alltid tänka på att det är en hingst som oftare får för sig saker än andra hästar. Vi har den regeln att ingen av hingstarna leds utan kedja/stigbett men allt funkar hur bra som helst!

Nu gällde väl min fundering främst om det är ok mot en hingst att hålla den på en liten gård med bara en valackkompis. Om det kan göra en hingst ohanterbar om man t.ex. ger sig ut på tävling, om den inte får se mycket hästar runt sig dagligdags. De allra flesta hingstar finns ju dock i avelssammanhang där det finns mycket hästar på plats. Stallplats till en hingst förstår jag kan vara svårt att hitta. Men vilken miljö är bäst för en hingst är min undran?

Hälsning Maja

Den frågan kan du inte ställa eftersom det inte finns ett svar.

Varje hingst är en individ och kan bara bedömmas efter det.

Enda svaret borde vara "Fri och inte tämjd"...

Vad jag försökte poängtera var att det är inte stona som är problemet - utan stoägarna.

Nu gällde väl min fundering främst om det är ok mot en hingst att hålla den på en liten gård med bara en valackkompis. Om det kan göra en hingst ohanterbar om man t.ex. ger sig ut på tävling, om den inte får se mycket hästar runt sig dagligdags. De allra flesta hingstar finns ju dock i avelssammanhang där det finns mycket hästar på plats. Stallplats till en hingst förstår jag kan vara svårt att hitta. Men vilken miljö är bäst för en hingst är min undran?

Hälsning Maja

Hej Maja!

Min grabb bor på ett hyffsat stort stall. Det är nu ca: 25 hästar där, men det har plats för 40 ungefär.
Han har stått där sedan ett och ett halvt år tillbaka nu och han trivs tillsammans med sin valackkompis. De delar hage och går på lösdrift. Hagen ligger så att han har god utsikt över alla andra hagar, ridbanan och stallområdet. Det gillar han, att ha kollen.

I sommras, då alla stona brunstade, var det dock jobbigt för honom. Han gick då i sin sommarhage som hade ena långsidan vänd mot stonas sommarhage. Och där gick de längst staketet och visade upp sig, pissade och skvätte. Så då fick han åka med till min sommarstuga (vi hat lite mark till den) och vila upp sig ett par veckor. Kompisen hans följde naturligtvis med, och de gjorde ingenting annat än sov, åt och vandrade (nattetid). Det var ett helt annat lugn i hagen.

När han sedan åkte tillbaka till sitt stall, tre veckor senare, så blev han odräglig de första dagarna. Han hade verkligen inte tid med något annat än just att springa längst staketet och kolla in brudarna. Men det gav sig så småningom. Även om han la ner mycket tid på att speja och spana.

Jag rider honom tillsammans med stona, både i ridhus och ute i skogen. Och det fungerar bra.

Jag vet inte om du blev något klokare, men det är helt klart så att hästen min blev lugnare på ett litet ställe utan brunstiga ston och att det tog sin tid att vänja in honom i hans redan hemvanda miljö, när han varit borta från den en tid.

Den frågan kan du inte ställa eftersom det inte finns ett svar.

Varje hingst är en individ och kan bara bedömmas efter det.

Enda svaret borde vara "Fri och inte tämjd"...

Qe?

Hälsning Maja, som inte kan skriva spanska

Hej Maja!

Min grabb bor på ett hyffsat stort stall. Det är nu ca: 25 hästar där, men det har plats för 40 ungefär.
Han har stått där sedan ett och ett halvt år tillbaka nu och han trivs tillsammans med sin valackkompis. De delar hage och går på lösdrift. Hagen ligger så att han har god utsikt över alla andra hagar, ridbanan och stallområdet. Det gillar han, att ha kollen.

I sommras, då alla stona brunstade, var det dock jobbigt för honom. Han gick då i sin sommarhage som hade ena långsidan vänd mot stonas sommarhage. Och där gick de längst staketet och visade upp sig, pissade och skvätte. Så då fick han åka med till min sommarstuga (vi hat lite mark till den) och vila upp sig ett par veckor. Kompisen hans följde naturligtvis med, och de gjorde ingenting annat än sov, åt och vandrade (nattetid). Det var ett helt annat lugn i hagen.

När han sedan åkte tillbaka till sitt stall, tre veckor senare, så blev han odräglig de första dagarna. Han hade verkligen inte tid med något annat än just att springa längst staketet och kolla in brudarna. Men det gav sig så småningom. Även om han la ner mycket tid på att speja och spana.

Jag rider honom tillsammans med stona, både i ridhus och ute i skogen. Och det fungerar bra.

Jag vet inte om du blev något klokare, men det är helt klart så att hästen min blev lugnare på ett litet ställe utan brunstiga ston och att det tog sin tid att vänja in honom i hans redan hemvanda miljö, när han varit borta från den en tid.

Tack för klokt svar. Jag funderar väl över om det överhuvudtaget är klokt att ens tänka sig en hingst. Det lutar väl snarare åt det lilla stallet, men en gammal valackkompis om jag har hingst. Det jag då undrar över är om hingsten när den kommer ut med andra får tokfnatt då den inte är van vid att se ston och annat. Också hur den kommer att må. Undrar lite om det finns folk som har hingst överhuvudtaget på detta vis. För den enda orsaken att behålla som hingst är om den i framtiden kan vara lämplig till avel och hur lämplig är då en hingst som inte fått se så mycket alls?

Funderar lite på om det är dags för en unghäst och vill då inte begränsa mig i min sökning, om en riktigt fin unghingst dyker upp, som det vore synd att kastrera och inte åtminstone låta den få en chans att visas som hingst innan den knipsas. Utbudet är större om man är öppen för det mesta.

Hälsning Maja

Qe?

Hälsning Maja, som inte kan skriva spanska

Enda svaret på din fråga "Hur anser ni att en hingst bäst hålls? Eget litet stall med hingsten och en häst till som sällskap, en äldre valack, eller en större anläggning med samma sällskap, men mycket hästar i rörelse runt omkring?"

Är att det inte går att svara på i allmänhet.
Det är något man måste se till varje hingst. Eftersom varje hingst är olik den andra.
Generellt sett så trivs inte Någon häst ensam.

Min vuxna hingst trivs när han är i ett litet stall medans hans son, 1 år trivs i sin flock, på lösdrift på annan plats.
Ingen av dom skulle må bra av att byta med den andra.
Den äldre hingsten kan inte gå med andra hästar eftersom han aldrig lärt sig hur man gör.
Det gick bra med mitt sto men valacker (oavsett årstid) funkar inte att ha i hagen.
Han jagar dom hänsynslöst men var en romantisk prins med stoet.
Däremot har han inga problem att stå granne med samma valack.
Det är hans pojkvän, så länge det finns ett galler eller ett staket emellan.
Hingsten sticker gärna nosen mellan gallret coh valacken står och slickar på den till hingstens stora förtjusning... Han är lagd åt båda hållen (skämt åsido, jag vet att hingstar kan uppfatta valacker som "inte hingstar, därmed ston")

Min ettåring älskar sina polare och smiter (om stänglset inte är bra, det är det nu) gärna in till grannhästarna och polar lite med dom.

Varje häst är olika.

"Hur pass lätt är det också att få stalla in en hingst på en större anläggning?"

Beror på var i landet du bor. Söderut har de fler stuterier och de är mer vana av att hantera hingstar än vanliga inackorderingsstall.

"Om hingsten så småningom skall i avel det vet man ju knappast förrän den presterat och visat sig vara värd att ha i avel. Tills dess måste den ju leva och arbeta någonstans. Men på vilket vis är det alltså bäst att den hålls, anser ni?"

Som sagt, eftersom hästar är olika, somliga trivs i stora stall, somliga i Små... så är det upp till varje häst hur den trivs, och inte något som har med huruvida den är hingst eller valack.

Senast ändrad:

Vi har egen avels hingst. Han går i hage med 2 st val. det funkar kanon. I april så skall han gå även med ston. Jag tror att många överbeskyddar sina hingstar.
Våran hingst går med 2 st eltrådar. Han står i samma stall som ston. Han har ett sto som boxgranne. Jag kan ta ut hingsten och leda i stallet trots att det står stom inne. Han står i en hörn box där man kan stänga in han helt om det skall behövas. I mina trakter )V-götaland) så är det ganska svårt att hyra in en hingst av det jag har hört. Mycket pga. fördomar tyvärr...

En sådan här fråga skulle man ju aldrig ställa stoägare tex..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 133
Senast: lilsan
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär... 2
Svar
25
· Visningar
5 676
Senast: Dopy
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 518
Senast: ameo
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka