Bästa boogietransporten

Saigon

Trådstartare
Tja, det är bara att inse att jag behöver ha en boogie. Ena hästen gillar inte alls det enaxlade och har börjat att åka väldigt oroligt.

Jag letar därför med ljus och lykta efter ett riktigt stabilt boogiesläp. Har ni några tips?
Jag vet att umesläpet är bra men finns det någon som slår det? Finns det något som är lika bra men som är lite billigare?

Vad tycker ni som Startrailer? Är de stabila?

Det finns ju en mängd utländska märken på marknaden nu? Ngn med erfarenhet utav dem just vad det gäller boogieegenskaperna?

:banana:

Sv: Bästa boogietransporten

Har själv Kylinge och är jättenöjd :) . Är verkligen säkra och bra höjd för storhästar. Har en Apollo och den är kanske inte riktigt lika bred som en del andra släpar tror jag (man får plats med 2 storhästar så den är inte smal), men det finns Kylinge Eurotrailer som är däremot är bredare än flesta andra. :)
Kylinge tillhör nog dom allra säkraste släparna man kan få tag på i Sverige! :banana:

Edit: Vårt halvblodssto var också orolig i vår förra, enaxlade släp, men lugnade sig snabbt efter att vi skaffat Kylingen

Lycka till!

BOJ!
Dom är bra och går att få i dom flesta färgerna..
(oj skulle va till 'saigon')

Senast ändrad av en moderator:

Jag har själv precis köpt ett Kylinge-boggie. Jag hade också lusläst om alla transporter jag kunde komma på och verkligen återigen kommit fram till att man får exakt vad man betalar för.

Umesläpet är tyst, ventilerat, lite som kan rosta, bra ur säkerhetssynpunkt och ligger som ett strykjärn på vägen.

Men eftersom man inte bajsar pengar så skulle jag nog säga att Kylinge eller Boj är tämligen likvärdiga.

Har en Christ Comet och den är jättetrevlig att köra, lätt att hantera. Den enda nackdelen med vårt släp är att sadelkammaren gör den rätt trång fram, jag ville ha sadelkammare när vi skaffade släpet men jag börjar ångra mig, åtminstonde avseende hur den här är designad. Annars är jag nöjd.

*svarar alla*

Tack för svar! :banana:

Hmm, så ni tycker Kylinge är ett bra alternativ? Men ligger den verkligen bra på vägen? Jag har nämligen en Kylinge som enaxlad nu men jag tycker att det bla rycker en hel del i det... Men sådana åkommor kanske försvinner helt med boogie?

Blandrastik: Har du kört Ume så du vet att det ligger som ett strykjärn? Jag har nämligen aldrig själv kört ngt men de brukar ju skryta med sina boogieegenskaper...

Finns det ngn mer som kört UME och som kan jämf med andra trailers hur den ligger på vägen. Är den överlägset bäst eller är ryktet lite överdrivet?

Hade en star innan o den va helt ok, men går inte alls att jämföra med den nya vi köpte, en böckman comfort. Helt outstanding!
Finns ju bättre beg. om du inte vill lägga ut så mkt pengar på en ny.

Jag har ett Rauch
det ligger helt super på vägen tom min sambo vågar köra med häst nu
Det är bra i pris och man får mycket för pengarna

// G

Har ett UME-03 modell 40 och jag älskar det. Ume-släpet ska ju vara säkrast alla kategorier. Bl a Ridsport och Hästmagasinet har gjort tester där UME har varit överlägset alla andra släp. Dyrt Ok men det är ju knappt någon värdeminskning på dem. Så skulle du mot all förmodan vilja sälja det så får du garanterat bra betalt för det. Ett ljust och rymligt släp som är mkt lättkört. Och som sagt: ligger som ett strykjärn på vägen..

En sak som kan vara nog så viktig att påpeka är att man ska skilja mellan äkta boggie och tandemboggie (=tvåaxlat). Alla UME-släp (åtminstone de nyare) har äkta boggie och jag vet att åtminstone Boj har äkta boggie som tillval annars är det tandemboggie som finns på marknaden. Skillanden är den att en äkta boggie har bägge hjulen i backen hela tiden och en tandem har individuellt fjädrande hjul.

Om du åker mycket efter gropiga/dåliga vägar är det värt att köpa ett äkta boggie annars fungerar tandem alldeles utmärkt.

Medveten om att det här var en utvikning från frågeställningen men den kanske bringar lite klarhet i djungeln av enaxlat, tandemboggie/tvåaxlat och äkta boggie. Om du åker mycket efter gropiga/dåliga vägar är det värt att köpa ett äkta boggie annars fungerar tandemboggien alldeles utmärkt.

Ja just ja! Det stämmer ju... Tack!:bow: Och jo, jag åker på mga dåliga vägar. Hmm... ngn som vet hur länge UME haft äkta boogie? Och Boj har det som tillval säger du.
Vad bra, nu har jag fått lite att fundera på!

Helst skulle man ju vilja ut och provköra några stycken med pållen så att han får välja!! :D

Måste passa på och fråga dig också då -har du kört andra släp än Ume så att du har ngt att jämf med? Är det stor skillnad?

Jag har också en Christ Comet som jag är kanonnöjd med! Förutom att 3/4-bomsatsen bara är en dm längre än de vanliga bommarna. Så jag har fått konstruera en speciallösning med mellanväggen för att pållen ska få stå brett.

Har ett Ume-02 A60 som ja, ligger som ett strykjärn på vägen. Helt underbart släp och värt varenda krona.

Jasså! Jag hade nästan gissat på att star skulle vara bättre! Vad är det som gör böckman bättre tycker du?

Har i dag beställt ett Böckmann, efter att ha kört Star och Ifor Williams...

Efter totalt fem års vånda har vi äntligen fått hem vårt nya släp. Vi har tittat på allt.

Köpte förra året en Brendrup boggie 1998 med sadelkammare som nödlösning då jag sålde mitt enkelaxlade, men till slut hittade vi det vårt val föll på. I slutspurten var det nog egentligen bara Boj Classic och Böckmann kvar, men efter att jag fått en gigantisk besvikelse gällande Böckmanns sadelkammarkonstruktion (vi stog med pennan ovanför kontraktet m e m när jag drog mig ur) så valde vi ett relativt okänt tredje alternativ. Classicen är fortfarande drömsläpet, men eftersom det inte finns begagnat och vårt alternativ med det vi ville ha gick loss på strax över 145 000 kr (och vi inte tänker åka SÅ mycket) så föll det också bort.

Westfalia XL blev det. Vi har inte hunnit vara ute med det, men det vi föll för var
*platsen mellan bom-sadelkammare
* ljusinsläpp
* ventilation
* personbilsfjädring
* rejäla konstruktioner
* sparkskydd i gummi
* INTE alugolv
* vettiga bomlösningar
* rejäl konstruktion chassi/kaross

Och jag tycker vi fick mycket släp för pengarna!

UMESLÄPET är OSLAGBART!
Bästa ur säkerhetssynpunkt, det bästa för hästen (har en superkräsen häst själv), och snyggast, tåligast, ja helt enkelt bäst!

Om man ska välja ett nummer 2 så skulle det nog vara Boj men de är STOR skillnad mellan Umesläpet och Boj.

Om jag hade varit i din situation hade jag valt ett beg. Umesläp hellre än en ny Boj.

Vad du än gör, inte Värmlandsvagnen.......Boggien där är inte bra!

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att... 2
Svar
23
· Visningar
2 326
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V