Sv: Bästa borstarna?
Lite svåer att svara på när man gillar så olika borstar och beroende på vad hästen har för päls så behövs också olika borstar. Jag älskar min gamla ryktborste som är tät med gethår (tror jag), från 80-talet och lika fin än. Men min häst får sån vinterpäls att det är bara under sommarmånaderna som den går att använda. En rätt kraftig rotborste vill jag ha samt en mjukare mankborste med lång borst. En svansborste med glesa piggar är jättebra även till att massera med. Hästarna njuter i fulla drag. (köpt från Börjes). Magic brush är jag också väldigt förtjust i då de tar bort lera bra samt även lerdammet, vilket inte en vanlig piggborste gör. Bland mina ryktsaker är en hundkarda obligatorisk. Under vintern när hästarna har björnpäls är detta det enda som går ner i pälsen så jag kan få upp skräp och smuts (och sen sprätta bort det med mankborsten). En trimkniv hör också till så jag kan putsa på manen när det behövs samt en riktigt mjuk borste till huvdet. Mina hästar blir inte elektiska så jag har blandat naturborst och syntet, men har man det problemet är ju naturborst absolut bäst. Pälsglans till man och svans behöver jag då hästen har lång man och tjock svans som gärna blir dreads. En flaska Emins pälsglans vill jag alltid ha i stallet.