Bästa borstarna?

MissFideli

Trådstartare
Jag försöker få ihop en egen ryktlåda, men hittar inga bra borstar? Vad har ni för borstar, vilka rekommenderar ni?

Hoppas man får fråga om det om inga länkar läggs ut?

Sv: Bästa borstarna?

Har slängt alla borstar utom 2! Har kvar: en sån massageborste med piggar som går att borsta man och svans med, den funkar även mycket bättre på lerfläckar än nån vass läbbig rotviska. Sen en stor mjuk William Leistner-ryktborste i typ gethår som polerar.

Pälsglans (Pepi, TIB, Foxfire), schampo, putsvante i fårskinn, trimkniv. Sen behöver man inget mer. :) Och mina hästar är _extremt_ blanka. :D

har bara naturhår, tycker att det slår allt. Min ryktborste har jag nog haft i minst 11 år :p Lika fin fortfarande men lite kortare strån haha

Ang statisk päls. Min var statisk året om innan, inget hjälpte. Sedan började jag med balsammetoden, nu är han bara statisk i extremfall dvs när andra hästar är. Dvs minskat med typ 99 %. My bad :-P

Vilken borste som är bäst beror på hästen och hästens päls, och vilken årstid.
Min ryktväska går i perioder beroende på säsong :p

Generellt sett innehåller den Borstiq borstar för islandshäst (tror de kallar dem det i reklamen i varje fall, de är helt i trä), en piggborste, hovkratsar, man/svans"kam", lite blandade borstar i naturmaterial från Borstiq och en Furminator.

Har två hästar, båda med eksem. Den ena är lurvig som ett troll, den andra normalt ponnypälsad. Under pälsfällning skulle jag inte klara mig utan Furminatorn tror jag :p

skulle inte klarat mig utan magic brush, älskar dem! :p

Vanliga borstar har jag flera från borstiq farm, går att köpa på hööks tror jag?
När jag ska borsta ut svansen använder jag alltid en borste som ser ut ungefär som en vanlig hårborste, med breda piggar. Hatar att borsta ut svansen med piggborste, bara trasslar och halva svansen försvinner ;)
Under fällperioden hade jag inte klarat mig utan ryktsten heller.

Jag har en ryktborste som är tät och i äkta hår av något slag som jag älskar. Den heter welsh någonting och jag har haft den i 35 år. Det finns liknande på marknaden idag.

Sen har jag som en rotviska men med långa mjuka strån som jag köpte när Häst & Hundhuset i Stockholm öppnade typ -82. Har inte sett något liknande i butikerna nu för tiden. Den är suverän för att få bort sånt som ligger på ytan som hår och pälsen blir väldigt glansig.

Har två rotborstar i naturborst som används mest. En lite hårdare från Equality Line och en supermjuk från Borstiq. Min ryktborste är också från Equality Line och heter "Shiny". Mjuk, tät och gör verkligen hästarna shiny:D. Dom här tre plus skrapa och man och svansborste samt pälsglans (TiB) är allt man behöver:).

Lite svåer att svara på när man gillar så olika borstar och beroende på vad hästen har för päls så behövs också olika borstar. Jag älskar min gamla ryktborste som är tät med gethår (tror jag), från 80-talet och lika fin än. Men min häst får sån vinterpäls att det är bara under sommarmånaderna som den går att använda. En rätt kraftig rotborste vill jag ha samt en mjukare mankborste med lång borst. En svansborste med glesa piggar är jättebra även till att massera med. Hästarna njuter i fulla drag. (köpt från Börjes). Magic brush är jag också väldigt förtjust i då de tar bort lera bra samt även lerdammet, vilket inte en vanlig piggborste gör. Bland mina ryktsaker är en hundkarda obligatorisk. Under vintern när hästarna har björnpäls är detta det enda som går ner i pälsen så jag kan få upp skräp och smuts (och sen sprätta bort det med mankborsten). En trimkniv hör också till så jag kan putsa på manen när det behövs samt en riktigt mjuk borste till huvdet. Mina hästar blir inte elektiska så jag har blandat naturborst och syntet, men har man det problemet är ju naturborst absolut bäst. Pälsglans till man och svans behöver jag då hästen har lång man och tjock svans som gärna blir dreads. En flaska Emins pälsglans vill jag alltid ha i stallet.

Jag har 2 borstar från Borstiq som jag använder allra mest, en grövre och en lite finare. Sen har jag en (också från Borstiq) som är supermjuk och gör hästarna väldigt glansiga, men eftersom min häst är mestadels vit kan hon aldrig bli sådär fint glansig:D Mankam i järn, en piggborste som används ganska sällan och en svansborste.

I min rykthink finns:

1 hovkrats
1 hovborste
1 hårdare borste
1 mjukare borste
1 ryktborste + skrapa
1 piggborste
1 man/svansborste
1 flaska Firefox pälsglans

Det jag använder är hovkrats, den lite hårdare borsten, man och svansborsten samt pälsglansen.
Resten används sällan.

Jag har bara borstar i olika naturborst från svenska tillverkare, tycker de är bäst :)

En sådan där som har metallpiggar på ena sidan och svart borst på andra sidan som nog är för hundar är super både för fällning och lera. Min är från börjes hundavdelning. Släng piggborsten! ;)

Jag har bara Borstiq. Gillar att det är svensktillverkat, därav märkesnörderiet.

Använder enbart naturborst, tycker bättre om det än plast. De jag använder absolut mest är en rotviska med långa strån och en rotborste med lite kortare strån, samt Magic Brush och en mjuk, mjuk pannborste i något slags hår. Min häst är vit så jag ryktar sällan, blir ändå ingen skillnad :p Lägger hellre den stunden på massage. När jag hade svart häst så ryktade jag mycket! Furminator är superb vid fällning, en sån har jag också, billigare på Tradera än i butik.

Har även Borstiqs snordyra hovkrats, den kostade nog en 100-lapp men det har lönat sig - den ser så annorlunda ut gentemot andra hovkratsar att jag har fått behålla den i sex år nu! Andra, vanliga hovkratsar som jag haft samtidigt har försvunnit efter ett tag, råkat hamna hos någon annan antar jag.

Tre rotviskor, naturborst: Används mest

En mjuk borste, naturborst: Ytterst sällan

En grövre ryktborste +skrapa (har islänning): Aldrig, men tanken var god

Piggborste: Används mycket på skitgrisen lillhäst och äv vid fällning i viss mån.

Magic brush: Vid fällning, men inte supermycket inte helt nöjd.

En svettskrapa med tänder: Favvisen vid fällning, då mest använd av alla.

Massa hovkratsar: Vill inte stå utan så har väl tio st. :p

Pälsglans: Används rikligt och då och då ihop med mankam, men ytterst försiktigt.

Borstar så lite som möjligt. Tycker inte det är kul. Den äldre rullar sig så fort hon kommer in i boxen (lösdrift men har box) borstar bara bort spånet på kroppen och viftar bort det värsta ur man och svans. Fixar man och svans ett par ggr per sommarsäsong, i övrigt bara massa pälsglans. Ska jag iväg på träning så borstar jag lite extra, men inte mer än några minuter. Så länge inte hästen mår dåligt at det så känns det som att det kvittar.

Det skall vara äkta hår och tät borst, i övrigt tycker jag inte märket spelar någon roll. :)

Tvåhandsfattning, hästarna älskar det. Periodvis gör de det inte, då får man välja annan borste.

Men de perioder när de rullar sig frenetiskt så gillar de det.

Ptr

När jag skulle få hem häst så köpte jag lite olika borstar av alla möjliga slag på hööks. Och sen kollade vilka som passade bäst och vad hästen trivdes med. Sen uppdaterade jag till lite mer hållbara/dyra borstar när jag visste att de var bra :)

Liknande trådar

Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 751
Senast: Edla
·
Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
781
Senast: Görel
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 506
Senast: Tiger tok
·
Katthälsa Vilket foder tycker ni är bäst för dräktig katthona, under digivningen och till ungarna när de börjar äta? Planerar en kull på min hona...
Svar
4
· Visningar
536
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI